آخرین اخبار

ليلا حاتمي جذاب درخشان و بي نظير سينما

ليلا حاتمي جذاب درخشان و بي نظير

  بزرگنمايي:

چه خبر - ليلا حاتمي يگانه ستاره زن سينماي ايران

در سينماي مردانه ايران که اکثر فيلم‌نامه‌ها براي مردان نوشته مي‌شود ستاره شدن و ستاره ماندن يک بازيگر زن کار بسيار سختي است. اکثر فيلم‌هاي سينماي ايران مشکل فيلم‌نامه دارند و آن‌هايي هم که فيلم‌نامه‌هاي خوبي دارند اکثر قهرمان‌هايشان مردان هستند. ليلا حاتمي در چنين شرايطي مهم‌ترين ستاره زن سينماي ايران است. ليلا حاتمي آنقدر حضور درخشان، مهم و مستمري در سينماي ايران داشته است که مي‌شود او را يگانه ستاره زن اين سال‌هاي سينماي ايران دانست. البته که سينماي ايران ستارگان ديگري هم دارد اما درباره ليلا حاتمي قضيه فرق مي‌کند.
مهم‌ترين عاملي که باعث مي‌شود ليلا حاتمي را مهم‌ترين ستاره زن سينماي ايران بدانيم حضور مستمر و با کيفيت او در سينماي ايران است. ليلا حاتمي با هوشمندي تمام در اين سال‌ها توانسته انتخاب‌هاي خوبي داشته باشد. به طوري که با نگاهي اجمالي به کارنامه بازيگري‌اش متوجه مي‌شويم فيلم‌هاي غير قابل دفاع او بسيار انگشت‌شمار هستند (شايد از اين نظر تنها بتوان ترانه عليدوستي را با ليلا حاتمي مقايسه کرد). به خاطر همين هم هست که مي‌توان حاتمي را مهم‌ترين ستاره زن سينماي ايران با فاصله فراوان دانست. ليلا حاتمي پس از يک فطرت چهار ساله از سال هشتاد و هفت بازيگري را به شکل جدي‌تري دنبال کرد و توانست در اين نه سال چنان کارنامه پرباري از خود به جاي بگذارد که حرف و حديثي درباره بهترين بودن او باقي نماند.

ليلا حاتمي در فيلم رگ خواب

سال نود و شش براي ليلا حاتمي با فيلم متفاوت رگ خواب بدل به سال موفقي شد. رگ خواب نعمت‌الله يکي از معدود فيلم‌نامه‌هاي زنانه سينماي ايران بود که براي ليلا حاتمي نوشته شده بود. بعد از تماشاي رگ خواب سخت است بازيگر ديگري را به جاي ليلا حاتمي در فيلم تصور کنيم.

ليلا حاتمي در فيلم رگ خواب

ليلا حاتمي در فيلم رگ خواب

مينا شخصيت عجيب و پيچيده‌اي دارد. يک بازنده است. اعتماد به نفس ندارد و تشنه محبت است. تمام عمرش را به خاطر تصميم‌هاي اشتباهي که در زندگي‌اش گرفته باخته و به همين خاطر هيچ چيز ندارد که بابت آن بخواهد به خودش افتخار کند.
مينا تشنه محبت است. پدرش او را طرد کرده، شوهرش مرد معتادي بوده که مينا رهايش کرده. به همين خاطر او همه عمرش را به دنبال سرپناهي گشته که از رنج تنهايي نجات يابد. به همين خاطر است که وقتي کامران را مي‌بيند شيفته او مي‌شود. کامران (در ظاهر) همان مردي است که هر زني آرزوي داشتنش را دارد. روشنفکر، مهربان، هنرمند و نرم خو است. بلد است جوري محبت کند که مينا جذبش شود. به مينا احترام مي‌گذارد. برايش صبحانه درست مي‌کند و او را به گردش مي‌برد. به خاطر همين چيزهاي کوچک است که مينا شيفته کامران مي‌شود.
کامران چيزي را به مينا مي‌دهد که سال‌ها نداشته است؛ احترام. کامران به مينا احترام مي‌گذارد و به او توجه مي‌کند، همين توجه و احترام هم هست که باعث مي‌شود مينا به سادگي مجذوب کامران شود. مينا ابله نيست، تنها است. همين تنهايي باعث شده خجالتي و دست و پا چلفتي شود. گذشته‌ تلخي دارد که مدام از آن فرار مي‌کند. در آن سکانس درخشان کاهگل خوردن مينا همراه کامران، تمام رنجي را که مينا از گذشته‌اش مي‌برد به خوبي مشاهده مي‌کنيم. رنجي عظيم و غيرقابل توضيح. رنجي آميخته به شرمندگي که مينا را بدل به چنين موجود حساس و شکننده‌اي کرده است. به خاطر همين عذاب وجدان و احساس گناه است که مينا نمي‌تواند با ديگران راحت باشد. به خاطر همين رنج است که مينا اعتماد به نفس ندارد. براي همين هم مينا به جاي اين‌که با ديگران حرف بزند در ذهنش با پدري حرف مي‌زند که مينا را ترک کرده است.
رابطه مينا با پدرش در فيلم رگ خواب يک رابطه عميق، پيچيده و چند لايه است. مينا عاشقانه پدرش را دوست دارد و در عين حال از او مي‌ترسد. خيال مي‌کند اگر به وضعيت امروز دچار شده به اين خاطر است که نتوانسته پدرش را راضي کند. هم از پدر مي‌ترسد و هم دوستش دارد. سعي مي‌کند کامران را جايگزين تمام مرداني کند که نداشته است. اما کامران عرضه و لياقتش را ندارد. مينا را نابود مي‌کند. براي کامران مينا تنها يک وسيله است. عروسک کوچک و زيبايي است که کامران مدتي با آن بازي مي‌کند و دورش مي‌اندازد.
چيزي که مينا را بدل به شخصيتي متفاوت در سينماي ايران مي‌کند واکنش مينا به اين رفتار کامران است. مينا به جاي اين‌که از دنيا انتقام بگيرد، از خودش انتقام مي‌گيرد. به خاطر همان احساس گناه دروني و عدم اعتماد به نفس در اين قضيه هم احساس مي‌کند خودش مقصر است، پس شروع مي‌کند به خودش آسيب رساندن و جسمش را تخريب کردن. خيال مي‌کند آن چندباري که توسط کامران تحقير شده حقش بوده به همين خاطر به خودش آسيب مي‌زند.
از دل اين تخريب است که ميناي متفاوتي همچون ققنوس متولد مي‌شود. مينايي که ديگر شبيه ميناي ابتداي فيلم نيست. عزت نفس دارد و مي‌خواهد با تکيه بر همين عزت نفس دوباره زندگي‌اش را بسازد. اين تحليل مفصل از شخصيت مينا لازم بود تا متوجه شويم ليلا حاتمي با چه نقش عجيب و پيچيده‌اي مواجه بوده است. نقشي عميق، متفاوت و چندلايه که اگر بازيگر از عهده اجرايش برنمي‌آمد کل فيلم سقوط مي‌کرد. مينا از آن نقش‌هايي است که جايگاه ليلا حاتمي را تا حد يک مولف بالا مي‌برد. در رگ خواب ليلا حاتمي تنها بازي نمي‌کند بلکه دارد هم‌پاي کارگردان در تاليف فيلم مشارکت مي‌کند. بدون ليلا حاتمي و بازي درخشان و متفاوتش رگ خواب اين چيزي نمي‌شد که الان هست.
ليلا حاتمي در سال نود و شش در بمب پيمان معادي و خوک ماني حقيقي بازي کرد. حاتمي نتوانست در بمب درخشش هميشگي را داشته باشد. علت اين موضوع بيشتر از اين‌که به ليلا حاتمي مربوط باشد به سردرگمي شخصيت اصلي زن فيلم برمي‌گردد.

ليلا حاتمي در جشنواره برلين

ليلا حاتمي سال نود و شش را با يک جنجال کوچک به پايان رساند و آن جنجال اظهار نظر سياسي ليلا حاتمي در جشنواره برلين بود که اعتراضاتي را برانگيخت. ليلا حاتمي بازيگر بي‌حاشيه‌اي است. همين نداشتن حاشيه هم باعث شده که بتواند روي کارش تمرکز کند و در ميان بازيگران زن سينماي ايران بهترين باشد.

ليلا حاتمي در جشنواره برلين

ليلا حاتمي در جشنواره برلين

ليلا حاتمي بدون ترديد بهترين بازيگر زن سينماي ايران است. سال نود و هفت هم براي او سال موفقي خواهد بود. دو فيلم بمب و خوک از او اکران مي‌شود و او را در صدر اخبار مهم سينماي ايران نگه مي‌دارد. منتظر اکران فيلم خوک مي‌مانيم تا ببينيم ليلا حاتمي آن‌جا چه کرده است. شايد همين فيلم باعث شود سال آينده نام ليلا حاتمي را دوباره به عنوان يکي از چهره‌هاي برتر سينماي ايران در سال 97 انتخاب کنيم.


منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)