آخرین اخبار

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس سينما

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - بهترين‌ صحنه‌هاي تاثيرگذار سينماي ايران در سالي که گذشت

در ميان سکانس‌هاي خواستني فيلم‌هاي سال 97، عموما بهترين‌ها و خاطره‌انگيزترين‌هايشان صحنه‌هاي تاثيرگذار پاياني بوده‌اند که تماشاگر را اسير حال و هواي فيلم کرده‌اند. سکانس‌هايي موحش و غيرمنتظره که پيچ‌هاي داستاني ويژه‌اي را حاصل شده‌اند يا لحظه‌هاي ناب انساني خلق کرده‌اند. در اين يادداشت نگاهي مي‌اندازيم به پنج سکانس تاثيرگذار و ويژه در سال 97 که از سطح سينماي ايران چند پله‌اي بالاتر هستند.

«لاتاري»

سکانس پاياني «لاتاري» نه تنها يکي از بهترين سکانس‌هاي سال 97 است که مي‌توان آن‌را حاشيه‌برانگيزترين سکانس سينمايي سال هم دانست. سکانسي که نه تنها در ميان منتقدان و اهالي رسانه حرف و حديث بسياري برانگيخت که تماشاگران را هم گيج و بهت‌زده کرد. سکانسي که به دور از هرگونه پيشبيني رقم مي‌خورد و آن‌قدر غريب هست که به تکه‌اي جدا افتاده و مجزا از «لاتاري» مي‌ماند.

ساعد سهيلي در لاتاري
ساعد سهيلي در «لاتاري»

پايان‌بندي «لاتاري» فيلم را شديداً راديکال مي‌کند و حتي وجه‌هاي تروريستي به خود مي‌گيرد. سرباز ديروز اسلام و وطن، امروز تصميم مي‌گيرد بار سنگين گناهانش را خالي کند، پس با دستان خودش درحالي‌که در خاک کشوري ديگر، در کافه‌ا‌‌ي موجب رعب و وحشت عمومي شده، حسابش را با گذشته و جاي خالي‌اش در آن صاف مي‌کند؛ و مهدويان در تصميمي بسيار جسورانه تمام صحنه را با فرمت ويديو خبري پخش مي‌کند تا اين جنبه تروريستي گونه حتي مؤکدتر شود و علامت سؤال تماشاگر بر مسير تناقض‌ها و دوگانه‌ها هم بزرگ‌تر. انگار کارگردان شوخي‌اش گرفته باشد و بخواهد سربه‌سر تماشاگر، تاريخ، سينما، اخلاقيات و… بگذارد؛ و بعدازآن هم خنده اميرعلي که يادآور خنده قيصر در قطار در پايان «قيصر» است اين پايان‌بندي را حتي عجيبتر هم مي‌کند تا تبديل به يکي از راديکالترين پايان‌بندي‌هاي سينماي ايران و يکي از راديکالترين و تندروانه‌ترين و درعين‌حال فراجناحي‌ترين فيلم‌هاي دهه نود شود.

بيشتر بدانيد : عکس قهرمان فيلم لاتاري در استوري اينستاگرام مخاطبان

«فراري»

سکانس پاياني «فراري» در عين سادگي بيانگر مجموعه درهم‌رفته‌اي از پيچيدگي‌ها و تناقضات اجتماعي است که حکم انفجار را براي فيلم سرراست و صادقانه‌اي چون «فراري» دارد. بعد از از سر گذراندن دو لحظه ناگهاني و البته تلخ در يک سوم پاياني فيلم، يعني جايي که دخترک گيلک بدون خداحافظي و بدون اينکه حتي براي لحظه‌اي به مردي که تمام مدت فيلم همراهش بوده، اهميت دهد، چشمانش خيره جلا و درخشش ماشيني ميليون دلاري و راننده آقازاده‌اش مي‌شود و مرد را بي‌خداحافظي رها مي‌کند و پشت‌بندش آن تصادف مهيب که تماشاگر حتي براي لحظه‌اي هم فکرش را نمي‌کرده و از تماشاي آن جانش به درد مي‌آيد، سکانس پاياني آرام اما جانکاه برگزار مي‌شود.

ترلان پروانه در فراري
ترلان پروانه در «فراري»

جايي که مرد با بازي ويژه محسن تنابنده به خانه پدري دخترک در فومن مي‌رود تا کوله پشتي‌اش را به خانواده دختر تحويل دهد و با اتفاقي غيرقابل پيش‌بيني روبه‌رو مي‌شود. مادر و پدر منکر داشتن دخترشان مي‌شوند… و آنقدر عصباني هستند که حتي وقتي نام دختر تازه از دست داده‌شان را مي‌شنوند به‌جاي دريغ، عصبانيت لحن صحبت‌شان را در خود مي‌بلعد. درحاليکه بارش شديد باران بر صورت مرد و کوله پشتي مي‌کوبد، تماشاگر هم هم‌پاي دخترک دچار حس غريبانه‌اي مي‌شود. انگار که با دخترک او هم طرد شده و در زير باران تنها و بي‌کس مانده تا فيلم به‌پايان برسد.

بيشتر بدانيد : چرا داوودنژاد از اکران فراري اين همه عصباني ست ؟

«مغزهاي کوچک زنگ زده»

سکانس مهم «مغزها» جايي است که نويد محمدزاده به عنوان برادر کوچکتر به زندان مي‌رود تا برادر بزرگتر که رئيس خانواده و محله و بزرگ مافيا است را مورد پرسش قرار دهد و سوال‌هاي اساسي درباره خودش وزندگي‌اش را از او بپرسد. اينجا جدي‌ترين فصل تقابل دو برادر با يکديگر است. صحنه‌اي آکنده از خشونتي نهان و دروني که ميان اين دو در چرخش است. محمدزاده به برادر مي‌توپد و از همه زورگويي‌ها و نامردي‌هاي برادر بزرگتر در حق خودش مي‌گويد و گاه گاه با اشاره به اينکه حالا او زنداني شده و ديگر کاري از دستش برنمي‌آيد، اعلام قدرت هم مي‌کند، چيزي که انگار همه اين سال‌ها تشنه آن بوده است.

فرهاد اصلاني در مغزهاي کوچک زنگ زده
فرهاد اصلاني در «مغزهاي کوچک زنگ زده»

فرهاد اصلاني در مقابلش سکوت مي‌کند. واکنش اصلاني بعد از پايان يافتن حرف‌هاي محمدزاده اما ناگهان چون پتک بر سر محمدزاده و تماشاگر کوبيده مي‌شود، پيچ داستاني نيمه دوم در جواب مختصر مفيد و سنگدلانه اصلاني به فيلم ورود مي‌کند و البته جهان محمدزاده را به آتش مي‌کشد: اصلاني به او مي‌گويد که اصلا برادر خونيش نيست و عضوي از خانواده هم نيست و يک بچه يتيم بوده که او را آورده بزرگش کرده. صحنه بسيار ويژه است: بازي‌ها عالي هستند و پيچ داستاني که در لواي حرف‌هاي اصلاني شکل مي‌گيرد، عواطف و احساسات تماشاگر را شديدا برانگيخته مي‌کند؛ اتفاقي که در سينماي ايران کمتر پيش مي‌آيد.

بيشتر بدانيد : «مغزهاي کوچک زنگ زده» يک فيلم پرسرو صدا با محوريت خشونت

«عرق سرد»

«عرق سرد» که اقتباسي از يک داستان واقعي است، يک سکانس به‌يادماندني دارد. داستان زن‌آزادخواهانه‌اي که اگر در دستان کارگردانان فمنيستي مانند تهمينه ميلاني مي‌افتاد شبيه به يک کاريکاتور مي‌شد و براي آزادخواهي زنانه، خود به مرد عبوس و زورطلبي بدل مي‌گشت تا با منشي مردانه در مقابل مردان بياستد اما در دستان سهيل بيرقي يک اثر انساني و متعادل را نتيجه بخشيده است. بدون اغراق‌ها و ملودرام بازي‌هاي رايجي که همه‌چيز را از طبيعت واقعي‌اش دور مي‌کند. در «عرق سرد» با قهرماني مواجه هستيم که با منطق و منشي زنانه بر توحش مردانه و مردستيزي جامعه فائق مي‌آيد. فيلمساز اندازه و ميزان بيانگري را در طول روايت در تقليل‌يافته‌ترين شکل ممکن به تماشاگر منتقل مي‌کند تا هم به سمت ملودرام‌بازي‌هاي رايج سينماي ايران نرود و هم مهم‌تر اينکه يک نقطه عطف پررنگ و به‌يادماندني را رقم بزند: جايي که زن به خانه همسرش برمي‌گردد و شب را تا صبح با او سپري مي‌کند تا آرام و رامش کند و فردا در دادگاه اجازه خروجش را بگيرد.

باران کوثري و امير جديدي در عرق سرد
باران کوثري و امير جديدي در «عرق سرد»

در دادگاه انگار همه‌چيز خوب پيش مي‌رود و همسرش با بازي امير جديدي حکم‌هاي مربوط به طلاق را امضا مي‌کند اما به محض بيرون آمدن از دادگاه، همه برگه‌ها را جلوي چشمان زن پاره مي‌کند تا وجه برتري‌اش کماکان حفظ شود. واکنش کوثري يعني قهرمان فيلم در اين لحظه عالي و البته به‌اندازه است. واکنشي زن‌آزادخواهانه که البته به دام اغراق نمي‌افتد هرچند خشونت آميز است: کوثري در خيابان سيلي محکم و جانانه‌اي در گوش همسرش مي‌زند، درحاليکه دوربين از آن‌ها فاصله مي‌گيرد و دورتر و دورتر مي‌شود.

بيشتر بدانيد : باران کوثري به تحريم «عرق سرد» واکنش جالبي نشان داد + فيلم

«خوک»

فيلم ماني حقيقي درباره کارگردان نادان و خودشيفته‌اي است که مي‌خواهد فيلم بسازد اما اين موقعيت از او سلب شده و نمي‌تواند فيلمش را بسازد. او به دنبال اين است که فيلم بسازد اما از هر سو که اقدام مي‌کند به در بسته مي‌خورد و از سوي ديگر محبوب قديمي‌اش که در بسياري از فيلم‌هاي او بازي کرده و مي‌توان گفت که منبع الهام هنري‌اش بوده است در فيلم کارگردان ديگري که رقيب معجوني است بازي مي‌کند و او را به مرز جنون مي‌کشاند. سکانس مورد نظر در اواسط فيلم، جايي که معجوني انگار به آخر خط رسيده و نااميدترين است، شکل مي‌گيرد. او در سوله‌اي خارج از شهر و در سکوت و تاريکي نيمه‌هاي شب محبوب قديمي را مي‌بيند و زن با همه وجودش آمده تا کمي او را تسکين ببخشد.

ليلا حاتمي در خوک
ليلا حاتمي در «خوک»

در فيلمي که به مدام بر ويژگي‌هاي پست مدرنيستي خود تاکيد مي‌کند و سراسر هجو و هزل است، اين صحنه حال و هوايي ديگر دارد و حضورش در بستر چنين داستان و روايتي نه تنها عجيب به‌نظر مي‌رسد که براي چند لحظه هم که شده در روايت مکث مي‌اندازد تا احساسات تماشاگران را در دست بگيرد. در ميان فيلم‌هاي ماني حقيقي هم اين سکانس ويژه‌ايست. اساسا او فيلمسازي است که تا جايي که مي‌شود سعي مي‌کند از بروز عاطفه و احساس و نزديک شدن احساسات تماشاگر به فيلمش طفره برود و حالا در «خوک» احساساتي‌ترين و عاشقانه‌ترين صحنه کارنامه کاري خود را ساخته است. از اين منظر اين سکانس وجهه‌اي شخصي هم پيدا مي‌کند و به نوعي به زندگي و حواشي پيرامون خود کارگردان در دو سه سال اخير نقب مي‌زند.

بيشتر بدانيد : 10 سکانس شوکه آور سريال هاي معروف که همه را مبهوت کرد! + عکس

بيشتر بدانيد : 10 سکانس برتر دفاع مقدس در قاب تلويزيون

بيشتر بدانيد : 8 سكانس ماندگار مرگ در فيلم هاي بزرگ سينما + عکس


منبع: blog.namava.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)