از بازيگر خامي مثل ليلا اوتادي توقعي نمي رود که اشتباه نکند!
سينما
بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گو با سعيد سهيلي
سعيد سهيلي؛ کارگردان باسابقه سينماي ايران سال 95 را با اکران فيلم گشت ارشاد 2 به پايان رساند. او سال گذشته را در مجموع سال خوبي براي سينماي ايران ميداند و معتقد است: نوروز 96 قابل قياس با سالهاي گذشته نيست اين برگشت مردم به سالنهاي سينما و صف کشيدن مردم جلوي گيشه سينما و فروش بالا اتفاقيست که اگر رخ دهد خيلي خوشحال کننده است.
سال 95 چطور بود و چشمانداز شما از آينده سينما چيست؟
رويهم رفته سال خوبي بود هم از نظر جذب مخاطب و فروش گيشه و هم از نظر توليد در سينما که فيلمهاي خوبي در آن توليد و اکران شد. اميدوارم اين اتفاق که آغاز آن در سال 95 بود يعني هم توليد فيلمهاي خوب، هم فروش خوب و هم گرم شدن سالنهاي سينما و آشتي مردم با سينما تدوام داشته باشد و سال جديد هم اين اتفاق رخ دهد ومن خوشبين هستم که ادامه اين روند ميتواند براي سينماي ايران ميمون و مبارک باشد.
منظورتان چه اتفاقيست؟
سينما با مردم معنا پيدا ميکند. سينماي خالي مثل ساختماني است که ميشود اجارهاش داد و در آن رستوران زد يا بيليارد بازي کرد. اين اتفاقي بود که سالها رخ نداده بود. نوروز 95 قابل قياس با سالهاي گذشته نبود. برگشت مردم به سالنهاي سينما و صف کشيدن جلوي گيشه سينما و فروش بالا اگر بازهم رخ دهد؛ خيلي خوشحالکننده است.
اما نگراني زيادي درباره اکران سال آينده احساس ميشود…
بله از نظر جذب مخاطب و تماشاچي براي سال جديد نگران هستم. تعداد فيلمهايي که قدرت کشاندن تماشاچي به سمت سالنهاي سينما را داشته باشد؛ بسيار اندک است و فيلمها از سينما دور شدهاند. من معتقدم مردم قرار نيست فيلم ببينند بلکه قرار است سينما ببينند. فيلم را در تلويزيون هم ميشود ديد. وقتي مردم به سالن ميآيند يعني طالب سينما هستند اما سينماي امسال قدرت لازم را ندارد که مردم را از تلويزيون به سمت سينما بکشاند مگر اينکه فيلمهايي توليد شده باشند و ما در جشنواره نديده باشيم يا فيلمهايي به جشنواره نرسيده باشند. بعيد ميدانم از بين آنها که ديديم، تعداد قابل توجهي فيلم خوب دربيايد که در جذب مخاطب هم موفق باشد گرچه تعدادي فيلم داريم که بتواند سال خوبي را موجب شود مثلا فيلمهاي آقايان مهران مديري و سامان مقدم شايد بتواند به گيشه 96 کمک کند.
تغيير رييس سازمان سينمايي را چطور ارزيابي ميکنيد؟
من با هر تغيير مديريتي مخالفم و معتقدم تغيير مديران خيلي به سينماي ايران لطمه ميزند. چون هر مدير تازه تا مسلط به امور شود و اهالي سينما را بشناسد و شرايط را درک کند و تا متوجه کاستيها شود و برنامههايش را تنظيم کند و با اهالي سينما ديالوگ برقرار کند بايد يک زمان طولاني صرف کند. پس تغيير دادن ساختاري که در آن بدنه سينما و مديرانش به همگوني و هماهنگي رسيدهاند؛ لطمه بزرگي است. حتي موافق هستم که يک مدير ضعيف بماند تا ما در درازمدت مديران قوي را تربيت کنيم. مدير متوسط يا ضعيف شايد اگر دو سال بماند بتواند با مشاورهها و تجربهها به نتيجهاي برسد که بتواند سکان هدايت سينما را به دست بگيرد، ولي اينکه هر سال مدير را تغيير دهيم؛ لطمه ميزند و تجربه هم نشان داده هيچکدام از تغييرات کمکي به سينماي ايران نکرده است. اما دستکم تا اينجا جاي شکرش باقيست که کسي بجاي آقاي ايوبي آمده که نياز ندارد از صفر شروع کند چون قبلا مديريت کرده و تجربه دارد. اگر در شرايط امروز سينماي ايران مديري روي کار ميآمد که شيبه خود آقاي ايوبي در آغاز و زماني که با سينما بيگانه بود؛ آن وقت قرار بود با سينما آشنا شود؛ بايد زمان زياد و انرژي زيادي را از دست ميداديم. آقاي ايوبي اوايل که آمد نتوانست به سينما کمکي کند تا زماني که فهميد فرمان و دنده و ترمز کجاست و جاده چه شکلي است و کجا شيب و دره دارد و کجا بايد با سرعت رفت و کجا کند کرد؟ اما او تازه به کار مسلط شد که باز تغيير کرد.
در برنامه هفت به خبرنگاران توهين شد و آقاي افخمي گفت خبرنگاران بيتربيت هستند. خانم اوتادي هم از مافياي بازيگري گفت. يک خانم کوچولو که مادرش کارگردان و پدرش تهيهکننده است. نظر شما درباره اين گفتهها چيست؟
من از خانم اوتادي گله ندارم اما از آدمهايي که ريششان را در اين عرصه سفيد کردهاند و سني از آنها گذشته، توقع ميرود هر حرفي را نزنند و حرفهايشان سنجيدهتر و دقيقتر باشد. از بازيگر کمتجربه و نپختهاي مثل خانم اوتادي خيلي انتظار نميرود که روي آنتن زنده اشتباه نکند. خيلي هم نبايد روي اين قضيه زوم کرد. شايد خانم اوتادي بعد از برنامه متوجه شده باشد که حرفش غلط است يا غلط بيان شده است. اما از آقاي افخمي با تجربهاي که دارد انتظار ميرفت که همه را با يک چوب نراند و کمي با دقتتر اظهاراتش را راجع به خبرنگاران بيان کند. فکر ميکنم اگر خبرنگاران و منتقدان و مطبوعات نباشند واقعا سينما ميلنگد. بخش زيادي از اطلاعرساني؛ توان و قدرت جذب مخاطب سينما بستگي به رسانه داند و سينماگران به رسانه نيازمند هستند. اين دو گروه مکمل هم هستند و بايد نگاه خوبي به هم داشته باشند.در بحث تهيهکنندگي خيلي از صحبتها درست نيست يا درست بيان نميشود يا خيلي از صحبتهاي حتي درست را نبايد بيان کرد يا بايد به موقع و با يک ادبيات درستتري آنها را بيان کرد. قرار نيست که اگر ايرادي ميگيريم خيلي صريح و با کنايه باشد تا همه متوجه شوند که منظور ما کيست.
آيا خاطرهاي هم از نوروز داريد؟
سال 56 را يادم نميرود چون سيزده بدر بدي داشتم. هر سال که عيد از راه ميرسد ياد آن خاطره ميافتم. جوان بودم. يک موتور داشتم و قصد داشتم شيشه بانک را بشکنم. بعد از شهادت دکتر شريعتي و حاج مصطفي خميني؛ من که نوجوان بودم و فکر ميکردم بايد کاري انجام بدهم؛ شيشه بانک را شکستم. ماموران مرا گرفتند و سيزده بدر را در شرايط بدي در بازداشتگاه گذراندم. با هر سال نو ياد آن کلانتري و آن بازداشتگاه و آن کتکها ميافتم.
گروه فرهنگ و هنر
منبع: ilna.ir
-
چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۲۳ AM
-
۱۴۸ بازدید
-
-
چه خبر