آخرین اخبار

فيلم هاي ترسناک چرا واقعا ما را مي ترساند؟ سينما

فيلم هاي ترسناک چرا واقعا ما را مي ترساند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا از فيلم هاي ترسناک مي ترسيم؟

فيلم ترسناک و موسيقي از دهه‌ها پيش باب رفاقت را به شکلي نه چندان مطلوب باز کرده‌اند! مسئله به زماني برمي‌گردد که هنوز خبري از کاراکترهاي شيطاني سينما و جيغ‌هاي ملکه نبود.

اولين فيلم ژانر ترسناک تاريخ و خلق هيولاهاي مشترک

موسيقي متن فيلم‌هاي ترسناک امروزي را مي‌توان تا دوران فيلم‌هاي صامت ريشه‌يابي کرد. فيلم «نوسفراتو: سمفوني وحشت» [که بسياري آن را نخستين فيلم ژانر ترسناک مي‌دانند] در سال 1922 توسط فريدريش ويلهلم مورنائو ساخته شد. موسيقي متن آن فيلم نيز برگرفته از قطعه نواخته شده توسط "هانس اِردمان" ساخته شده بود.
گرچه هيچ اثري از موسيقي اوريجينال نوسفراتوي اردمان در دست نيست، اما قطعه‌اي که بر اساس آن براي فيلم نوسفراتو ساخته شد، به نوعي ادامه حيات روح آن قطعه محسوب مي‌شود.

نوسفراتو

نوسفراتونوسفراتو

در اين بين، در هاليوود "هيولاهاي جهاني و مشترک" مانند دراکولا، فرانکشتاين، موميايي و غيره خلق شده‌اند که لحظه خلق هر کدام با يک موسيقي خاص گره خورده است.

صداي ترس و نابغه سينما

صداي ترس را نمي‌توان محدود به يک ژانر خاص يا يک آلت موسيقي خاص دانست. علاوه بر آن، موسيقي مي‌تواند همچون فيلم گيرنده و حتي در گذر زمان مهيج باشد.
مثلا به موسيقي متن‌هايي که "برنارد هرمان" براي آلفرد هيچکاک مي‌ساخت توجه کنيد. يک نمونه عالي از موسيقي‌هايش را مي‌توان در فيلم رواني (1960 ميلادي) شنيد. ترکيب آن موسيقي (جيغ ويالون که براي شنيدنش تمام عصب‌هاي مغزتان را پاره مي‌کند) در فيلم‌هاي بيشمار ديگري به کار گرفته شد.

سينث‌سايزر

سينث‌سايزر (Synthesizer) يا همان ساز برقي و يا ترکيب‌کننده، نوعي ابزار الکترونيکي است که قادر به توليد انواع مختلف صدا و ترکيب سيگنال‌هاي با فرکانس متفاوت است. اختراع اين دستگاه در دهه 70 و 80 باعث شد تا خوني تازه در رگ‌هاي فيلم ترسناک دميده شود. البته اخيرا ژانر "موسيقي ترسناک" نيز از اين دستگاه‌ها کمک گرفته است. مثلا سريال پر سر و صداي اخير نت فليکس به نام «چيزهاي عجيب» هم از صداي الکترونيکي بهره گرفته است.

هيچکاک در ابتدا مي‌خواست صحنه زير دوش در فيلم رواني را بدون موسيقي تدوين کند

هيچکاک در ابتدا مي‌خواست صحنه زير دوش در فيلم رواني را بدون موسيقي تدوين کندهيچکاک در ابتدا مي‌خواست صحنه زير دوش در فيلم رواني را بدون موسيقي تدوين کند

قطعه وهم‌آور و مهيج اوريجينالِ اين سريال توسط «مايکل استاين» و «کايل ديکسون» ساخته شده است. آن‌ها ياد پيشروهايي مانند جان کارپنتر، فيلمبردار و آهنگساز، را زنده مي‌کنند. کارپنتر موسيقي متن برخي فيلم‌هايش مانند هالووين (1978) و شاهزاده تاريکي (1987) را ساخت و از استاد اِنيو موريکونه بزرگ نيز براي ساخت موسيقي متن فيلم موجود (1982) کمک گرفت.
موسيقي متن فيلم‌هاي ترسناک کلاسيک با عناويني چون "والتس مرگ» مجددا تهيه و منتشر شده‌اند که در پي آن، هم جان کارپنتر و هم فابيون فريتزي ايتاليايي (از بزرگان ژانر موسيقي ترسناک) در تورهاي بين‌المللي و کنسرت لندن شرکت کرده‌اند.

تغيير سليقه

فريتزي مي‌گويد: «انگار جادويي رخ داده است. در دهه اخير، عشق به موسيقي ترسناک انگار دوباره متولد شده؛ شايد اين جنس از موسيقي تجربه واقعيت را مطلوب‌تر کند.» فريتزي کارنامه طولاني دارد که يکي از نقاط درخشان آن کار کردن با کارگردان فيلم‌هاي ترسناک «لوچو فولچي» ايتاليايي در فيلم‌هايي مانند زامبي 2 (1979) و فراتر از ماورا (1981) است.
اسپنسر هيکمن، مدير مجموعه والتس مرگ مي‌گويد: «موسيقي همواره در خدمت فيلم‌هاي ترسناک بوده و براي شکل دادن به جو، تنش و حالت رواني فيلم به آن کمک شاياني کرده است، اما امروزه تقاضا براي چنين موسيقي‌هايي افزايش چشمگيري داشته است... برخي آن فيلم‌ها در دوران جواني‌شان را به خاطر مي‌آورند. البته جوانان امروزي هم هستند که به «عصر طلايي» موسيقي متن فيلم‌هاي ترسناک علاقه دارند.»

جان کارپنتر در تور "خفاش‌ها را آزاد کن" در بريتانيا، فرانسه و آلمان

جان کارپنتر در تور "خفاش‌ها را آزاد کن" در بريتانيا، فرانسه و آلمانجان کارپنتر در تور "خفاش‌ها را آزاد کن" در بريتانيا، فرانسه و آلمان

هيکمن مي‌گويد: «تمام آن فيلم‌ها بودجه خيلي داشتند، اما در عين حال، موسيقي‌دان‌ها فرصت و خلاقيت بيشتري داشتند. قطعاتي که ساخته مي‌شدند نيز حاصل کار زياد و دانش موسيقي بودند.»

ترسناک‌ترين موسيقي تاريخ از نگاه هيکمن!

هيکمن در مورد ترسناک‌ترين موسيقي متن فيلم در تاريخ سينما مي‌گويد: «بدون شک، موسيقي متن فيلم ترسناک سوسپيرا (1977) ساخته داري آرجنتو ايتاليايي بزرگ؛ سوسپيرا تمام ويژگي‌هاي يک موسيقي عجيب را داشت. اگر دقيق و در تاريکي به آن گوش کنيد، قطعا خوابتان نخواهد برد.»
جان کارپنتر نيز اين گفته را تاييد مي‌کند که خودش براي ساخت شاهکارش «هالووين اسکور» از آن قطعه سوسپيرا الهام گرفته است. کارپنتر مي‌گويد: «پدرم نواختن طبل بانگو را به من آموخت. در 13 سالگي با مفاهيم موسيقي بيشتر آشنا شدم. تنها کاري که مي‌کردم اين بود که جلوي يک پيانو بنشينم و اکتاوها را بنوازم و نيم گام بالا بروم. تم هالووين همين است. من به عنوان يک موسيقيدان به مينيمال بودن اعتقاد دارم.»

سوسپيرا (1977)

حتي با افزايش بودجه فيلم‌هاي کارپنتر، او همان رويکرد مينيمال به شوک‌هاي موسيقايي‌اش را حفظ نمود. کارپنتر مي‌گويد: «قرار است تعليق ايجاد کنيد؛ اين حس که "چه چيزي در راه است؟" مثل فيلم آرواره‌ها. دو نت دارد و شما را در همان حس تعليق نگه مي‌دارد.»

علم ترس شناسي

ساخت موسيقي متن يک فيلم ترسناک خود نوعي هنر تلقي مي‌شود که به تبع پشت آن علم و دانشي نهفته است. براي مثال، پژوهش انجام شده توسط پروفسور دنيل بلامستاين، استاد دانشگاه کاليفرنيا، نشان داد که صداهاي "غيرخطي" در فيلم‌هاي ترسناک وجود دارند و همچنين موسيقي متن فيلم‌هاي ترسناک ترس‌هاي ابتدايي ما را تحريک مي‌کنند.
روآن هوپر، سردبير پايگاه علمي "نيو ساينتيست" مي‌گويد: «موسيقي موجود در فيلم‌هاي ترسناک کاملا ناخودآگاهانه ما را به دوران انسان‌هاي نخستين سوق مي‌دهد. صداهاي غيرخطي مثل صداي ويالون فيلم رواني هيچکاک، صداي حيوانات مضطرب را تقليد مي‌کند. آن صداهاي غيرخطي کاري مي‌کنند تا ما فکر کنيم توسط يک شکارچي خطرناک تعقيب مي‌شويم. مواردي نا آشنا و زننده از نظر احساسي ما را فريب مي‌دهند.»

سريال چيزهاي عجيب، سبک و سياق فيلم‌هاي ترسناک دهه 80 را زنده کرده استسريال چيزهاي عجيب، سبک و سياق فيلم‌هاي ترسناک دهه 80 را زنده کرده است

سريال چيزهاي عجيب، سبک و سياق فيلم‌هاي ترسناک دهه 80 را زنده کرده است

آدرنالين، غريزه و ترس در پوششي زيبا

هوپر مي‌گويد: «واکنش به ترس در تمام انسان‌ها فارغ از فرهنگ مشترک است. پرسش جالب اينجاست که شما چگونه مي‌توانيد آن را در مخاطب‌هاي گوناگون به شکلي متفاوت آزاد کنيد. تم چيزهاي عجيب و هالووين يکسان است و هر دوي آن‌ها از صداي شديد ضربان قلب بهره مي‌برند.
اين مسئله به حتم با ساختار آدرنالين بدن و همچنين غريزه "جنگ يا گريز" ما مرتبط است. در سريال چيزهاي عجيب حتي از نوعي ملودي احساسي نيز بهره گرفته شده است؛ اين سريال "ترس" را زير پوششي زيبا به خوراک بيننده مي‌دهد.»
آواي ترس هميشه همخوان با تضادهاي شوک‌آور نواخته شده است. صداي نامانوس ترس شما را به سمت خود جذب کرده و مجدد به سمتي دورتر پرتاب مي‌کند. موسيقي متن فيلم زيرِ پوست (2013) ساخته جاناتان گليزر که توسط ميکا لِوي نواخته شد، يکي ديگر از نمونه‌هاي کلاسيک مدرن است. از جمله نکات ديگر، وجود سکوت در موسيقي است که آن هم به نوبه خود فيلم را به شدت ترسناک‌تر مي‌کند. هوپر مي‌گويد: «درست در همين لحظه است که مغزتان آن خلاء را احساس مي‌کند و ترس بر شما کاملا غلبه مي‌کند.»

موسيقي متن فيلم زير پوست (2013) که توسط ميکا لِوي ساخته شده، يک نمونه عالي از موسيقي فيلم ترسناک در سال‌هاي اخير است

موسيقي متن فيلم زير پوست (2013) که توسط ميکا لِوي ساخته شده، يک نمونه عالي از موسيقي فيلم ترسناک در سال‌هاي اخير استموسيقي متن فيلم زير پوست (2013) که توسط ميکا لِوي ساخته شده، يک نمونه عالي از موسيقي فيلم ترسناک در سال‌هاي اخير است

لحظه شيرينِ تجربه ترس

فريتزي در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: «اگر يک صداي بالا را از اول تا آخر فيلم به همراه داشته باشيد، موجب شگفتي کسي نمي‌شويد. شما بايد چيزي جذاب بسازيد. تجربه ترس بايد لحظه شيريني باشد. در ضمن، شما بايد ملودي بسازيد که تمام فيلم را در چند نوت خلاصه کند.»
در ادامه، فريتزي اعتراف جالبي کرد: «هر بار که براي يک فيلم ترسناک، موسيقي متن مي‌سازيد، بايد خودتان را در نقش يکي از بازيگران آن جا بزنيد. من در جايي تحصيل کردم که پيشينه موسيقي و اساتيد فوق‌العاده قوي داشت. تجربه و پيدا کردن آواهاي جديد براي ما يک امر عادي بود. اولين بار که با صحنه‌اي روبه‌رو مي‌شويد که در آن يک چشم از حدقه بيرون آورده شده، اصلا کار ساده‌اي پيش رو نخواهيد داشت.»
در اين بزنگاه‌ها، هميشه جايي براي يک سورپرايز تمام عيار هست. فريتزي به موسيقي اشاره دارد که براي فيلم زامبي ساخت و آن را از ترانه «روزي از زندگي» ساخته شده توسط گروه بيتلز (The Beatles) الهام گرفته بود. فريتزي البته براي آهنگسازان امروزي مانند جوزف بيشارا [که موسيقي متن دو فيلم احضار (Conjuring) و توطئه آميز (Insidious) را ساخته] و همچنين مارکو بلترامي [سازنده موسيقي متن فيلم‌هاي جيغ و هالووين اچ 20] احترام خاصي قائل است.
فريتزي مي‌گويد: «کار کردن با فيلم‌هاي کمدي هم جالب است. از طرفي، فيلم‌هاي دلهره‌آور هم پر از صحنه‌هاي تنش و خون‌آلود هستند. اما کار کردن در فيلم‌هاي ترسناک يک احساس متفاوت مي‌دهد.»



منبع : faradid.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)