آخرین اخبار

10 فيلم مهمي که شانس اول دريافت جايزه جشنواره فيلم کن 2016 هستند سينما

10 فيلم مهمي که شانس اول دريافت جايزه جشنواره فيلم کن 2016 هستند

  بزرگنمايي:

چه خبر - فيلم هاي برتر جشنواره فيلم کن

معتبرترين جشنواره سينمايي اروپا از امروز (چهارشنبه) با نمايش «کافه سوسايتي» جديدترين ساخته وودي آلن آغاز به کار مي‌کند و مطرح‌ترين چهره‌هاي سينماي اروپا و دنيا در کراوزت کن گرد هم مي‌آيند.

امسال در بخش مسابقه جشنواره شصت و نهم، فيلمسازان مطرحي از سراسر دنيا با يکديگر رقابت مي‌کنند؛ از اصغر فرهادي که دقيقه نود با فيلم «فروشنده» به بخش رقابتي راه پيدا کرد گرفته تا جيم جارموش، پدرو آلمادووار، اليويه آساياس و برادران داردن. در مجموع، 21 فيلم در بخش مسابقه امسال حضور دارند و سرنوشت نهايي برنده نخل طلا به دست جرج ميلر رييس هيات داوران و ديگر اعضاي تيم‌اش رقم خواهد خورد.

به همين بهانه، نگاهي انداخته‌ايم به مهم‌ترين فيلم‌هاي بخش مسابقه شصت و نهمين جشنواره کن که از مدعيان احتمالي نخل طلا به شمار مي‌روند.

توني اردمان / Toni Erdman

چه کسي ساخته؟ مارن آده کارگردان و فيلمنامه‌نويس آلماني که با دومين فيلم بلند خود با عنوان «هرکس ديگر» (Everyone Else) در سال 2009 برنده جايزه خرس نقره‌اي جشنواره فيلم برلين شد، سازنده اين درام 162 دقيقه‌اي است. نگارش سناريوي «توني اردمان» نيز به عهده خود آده بوده و سومين فيلم بلند او در مقام کارگردان به شمار مي‌رود.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ آده نشان داده به لحاظ روايي بسيار مشتاق به تصوير کشيدن لحظات صميمانه‌اي است که خارج از قصه اصلي شخصيت‌هاي اصلي‌اش رخ مي‌دهد. ظاهرا «توني اردمان» هم از اين قاعده مستثني نيست؛ پيتر زيمونشک در نقش پدري ظاهر شده که سرانجام با دخترش (با بازي ساندرا هولر) که زماني ترکش گفته بود، به صلح مي‌رسد. به گفته يکي از عوامل پروژه «هر لحظه فيلم با خوشي تلخ و شيريني همراه است.»
چطور به کن رسيده؟ آخرين فيلم آده چنان موفقيتي در سطح بين‌المللي کسب کرد که بلافاصله نام کارگردانش را سر زبان‌ها انداخت و شهرتي جهاني براي فيلمساز 39 ساله به همراه آورد. او يکي از دو کارگردان زني است که در بخش مسابقه جشنواره امسال براي به دست آوردن جايزه نخل طلا با ديگر فيلمسازان مطرح سينماي جهان رقابت مي‌کند.


خوليتا / Julieta

چه کسي ساخته؟ پدرو آلمادووار فيلمساز سرشناس اسپانيايي که هم جزو کارگردانان محبوب آکادمي اسکار و هم برگزارکنندگان جشنواره کن به شمار مي‌رود، درام 96 دقيقه‌اي «خوليتا» را کارگرداني کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ «خوليتا» با تلفيق سه داستان کوتاه مختلف از آليس مونرو نويسنده کانادايي برنده جايزه نوبل ساخته شده است: «فرصت»، «به زودي» و «سکوت». وقتي خوليتا شوهرش خوان را از دست مي‌دهد زندگي‌اش از کنترل خارج مي‌شود. و فرار غيرمنتظره دختر 18 ساله‌اش از خانه هم قوز بالاي قوز مي‌شود و به بدبختي‌هاي اخيرش اضافه مي‌کند. خوليتا جست‌وجوي گسترده‌اي را پيدا کردن دخترش آغاز مي‌کند و در اين بين، متوجه مي شود که چه شناخت اندکي از فرزندش داشته است. جديدترين ساخته آلمادووار فيلمساز برنده اسکار نمايانگر تصويري ناخوشايند و تکان‌دهنده از رابطه از هم گسيخته مادر و دختر است.
چطور به کن رسيده؟ آلمادووار از کارگردانان محبوب جشنواره کن است و سال‌ها سابقه حضور در معتبرترين جشنواره اروپا را دارد و تا به حال سه بار موفق به دريافت جايزه از کن شده است. به اضافه اين واقعيت که «خوليتا» بيستمين فيلم بلند آلمادووار است که طبق سنت هميشگي بايد براي اولين‌بار در جشنواره فيلم کن به نمايش درآيد و چه بسا اولين جايزه نخل طلا را براي فيلمساز 66 ساله به ارمغان آورد.


مسئول خريد / Personal Shopper

چه کسي ساخته؟ اليويه آساياس فيلمساز مطرح فرانسوي که آخرين‌بار دو سال پيش، با درام تحسين‌شده «ابرهاي سيل ماريا» براي به دست آوردن نخل طلاي کن در بخش مسابقه شرکت داشت، تريلر 105 دقيقه‌اي «مسئول خريد» را کارگرداني کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ خط اصلي داستان فيلم بي‌شک جذاب است؛ تنها چيزي که تا اين لحظه مي‌دانيم اين است که داستان «مسئول خريد» در دنياي زيرزميني صحنه مد پاريس رخ مي‌دهد. اين دومين همکاري کريستن استوارت و فيلمساز 61 ساله به شمار مي‌رود و استوارت در نقش ستاره اصلي جديدترين ساخته آساياس ظاهر شده است. اولين همکاري مشترک بازيگر 26 ساله و فيلمساز فرانسوي به درام «ابرها...» برمي‌گردد که سال گذشته جايزه سزار را براي استوارت (به عنوان تنها بازيگر امريکايي برنده جايزه سزار) به همراه داشت. آيا مي‌توان بعد از ژوليت بينوش، استوارت را جديدترين الهه الهام آساياس دانست؟ هنوز براي قضاوت در اين‌باره بسيار زود است، با اين حال، خيلي‌ها چشم‌انتظار پروژه جديد بازيگر امريکايي و فيلمساز فرانسوي هستند و پيشاپيش، توقع سينمادوستان از جديدترين ساخته آساياس بسيار بالاست.
چطور به کن رسيده؟ فرانسوي‌ها عاشق شناساندن فيلمسازان خودشان به همه دنيا هستند (نمونه‌اش هم ژاک اوديار که سال گذشته با فيلم «ديپان» برنده نخل طلا شد) و آساياس هم يکي از محبوب‌ترين فيلمسازان اين کشور به شمار مي‌رود. به علاوه همکاري با کريستن استوارت به عنوان يکي از جذاب‌ترين بازيگران زن حال حاضر دنيا، «مسئول خريد» از اعتبار کافي براي حضور در کن برخوردار است.


عزيز امريکايي / American Honey

چه کسي ساخته؟ آندريا آرنولد کارگردان انگليسي پيش از اين نيز با دو فيلم «جاده سرخ» و «تنگ ماهي» روي فرش قرمز کن قدم گذاشته و براي اولي جايزه هيات داوران را از آن خود کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ آخرين فيلم بلند آرنولد «بلندي‌هاي بادگير» بود که در سال 2011 روي پرده رفت و به طرزي بي‌رحمانه ناديده گرفته شد. آرنولد بعد از سال‌ها، اين پروژه دلي را براساس رمان معروف اميلي برونته جلوي دوربين برد. اما جديدترين ساخته او با بازي شيا لوبوف و ساشا لين، روايتگر ماجراهاي گروهي از فروشندگان مجلات است که به سراسر ايالات متحده سفر مي‌کنند و تعدادي قطعه موسيقي خاطره‌انگيز دارد که احتمالا مخاطبانش را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين درام 162 دقيقه‌اي به کلي در منطقه «ميدوست» امريکا فيلمبرداري شده است.
چطور به کن رسيده؟ آرنولد از فيلمسازان محبوب کن است و «عزيز امريکايي» سومين ساخته کارگردان انگليسي است که در کراوزت به نمايش درمي‌آيد. در نتيجه، طبيعي است که برگزارکنندگان جشنواره طبق روال هميشه از اولين نمايش بين‌المللي توليدات جديد او در کن استقبال کنند.


دختر ناشناس / The Unknown Girl

چه کسي ساخته؟ برادران داردن (ژان پير و لوک)، دو اسطوره فيلمسازي که اصليت‌شان بلژيکي است و يکي از نمادين‌ترين چهره‌هاي جشنواره فيلم کن به شمار مي‌روند، به ويژه بعد از دو مرتبه کسب نخل طلاي جشنواره – يک‌بار براي «رزتا» و بار دوم براي «بچه». اما مجموعه افتخارات دو برادر تنها به کسب معتبرترين جايزه جشنواره محدود نمي‌شود؛ ژان پير و لوک در سال 2008 براي فيلم «سکوت لورنا» جايزه بهترين فيلمنامه و در سال 2011 براي «پسري با دوچرخه» جايزه بزرگ کن را از آن خود کردند.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ درام 113 دقيقه‌اي «دختر ناشناس» جديدترين ساخته برادران داردن بعد از فيلم تحسين‌شده «دو روز، يک‌ شب» است که در جشنواره دو سال پيش روي پرده رفت. ادل انل بازيگر 27 ساله فرانسوي که تا به حال دو بار برنده جايزه سزار شده، در نقش قهرمان اصلي فيلم جديد داردن‌ها ظاهر شده است. فيلم روايتگر ماجراي پزشکي است که از ديدن يکي از بيمارانش خودداري مي‌کند و بعد از مرگ آن بيمار، احساس عذاب وجدان زندگي‌اش را مختل مي‌کند. مثل هميشه، داستان فيلم داردن‌ها با مضامين قدرتمندي مانند اُمانيسم و واقعيت‌گرايي (رئاليسم) در پيوند است.
چطور به کن رسيده؟ وقتي فهرست افتخارات‌تان با حضور پيروزمندانه داردن‌ها بلندبالاتر از قبل مي‌شود، چرا نبايد دو برادر فيلمساز مهمان هميشگي معتبرترين جشنواره سينمايي اروپا باشند؟!


اينجا ته دنياست / It’s Only the End of the World

چه کسي ساخته؟ زاويه دولان، نويسنده-کارگردان-بازيگري که در چند سال اخير تبديل به يکي از جوان‌هاي محبوب کن شده است. اولين فيلم بلند سينمايي او با عنوان «من مادرم را کشتم» جايزه سينماي هنري را در سال 2009 برايش به ارمغان آورد. از طرف ديگر، فيلم عاشقانه حدودا سه ساعته‌اش «در هر صورت لورنس» جايزه بهترين بازيگر زن کن را براي سوزان کلمان ستاره اصلي فيلم به همراه داشت. دو سال پيش، دولان با فيلم استادانه «مامان» جايزه هيات داوران کن را به دست آورد و حالا امسال با جديدترين ساخته خود به کراوزت برمي‌گردد تا با «اينجا ته دنياست» براي کسب معتبرترين جايزه جشنواره رقابت کند.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ جمعي از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي سينماي حال حاضر فرانسه شامل ماريون کوتيار، ونسان کسل، ليا سيدو و گاسپار اولي‌يل در ساخته جديد دولان حضور دارند. فيلم روايتگر ماجراي نويسنده‌اي بيمار است که بعد از 12 سال نزد خانواده‌اش برمي‌گردد تا از احتمال مرگش در آينده‌اي نزديک خبر بدهد. جزييات بيش‌تري درباره داستان فيلم منتشر نشده، با اين حال مشخص است که مثل هميشه، فيلم دولان لبريز از پيچ‌وخم‌هاي دراماتيک است که در جمعي خانوادگي جريان دارد و احتمالا حضور چهره‌هاي سرشناس دنياي بازيگري در اين فيلم، چنين لحظاتي را به اوج خود مي‌رساند.
چطور به کن رسيده؟ تا امروز، تمام فيلم‌هاي دولان در جشنواره فيلم کن به نمايش درآمده‌اند و همين يک دليل کافي است تا جديدترين ساخته فيلمساز کانادايي‌تبار در جشنواره امسال هم به نمايش درآيد.


خليج اسلک / Slack Bay

چه کسي ساخته؟ برونو دومون کارگردان و فيلمنامه‌نويس فرانسوي که آخرين‌بار دو سال پيش در جشنواره فيلم کن حضور داشت.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ به گفته پخش‌کنندگان فيلم، جديدترين ساخته دومون - سازنده فيلم‌هاي مطرحي همچون «انسانيت» و «فلاندر» - از قصه‌اي بسيار قوي برخوردار است و سوژه‌اي کمدي را به تصوير مي‌کشد.
چطور به کن رسيده؟ اين پنجمين بار است که شاهد حضور فيلمساز فرانسوي در جشنواره کن خواهيم بود؛ علاوه‌بر اين که در گذشته دو بار برنده جايزه بزرگ هيات داوران شده و هيچ بعيد نيست اين‌بار بتواند با نخل طلاي کن به خانه برود.


پترسن / Paterson

چه کسي ساخته؟ جيم جارموش فيلمساز پيشرو امريکايي که علاوه‌بر حضور در بخش مسابقه کن، با مستند «به من خطر بده» (Gimme Danger) در بخش «نمايش‌هاي نيمه‌شب» نيز شرکت دارد.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ آدام درايور بازيگر نوظهور امريکايي نقش راننده اتوبوس و شاعري را بازي مي‌کند که ساکن پيترسن در نيوجرزي امريکاست؛ شهري که محور اصلي شعري حماسي از ويليام کارلوس ويليامز به همين نام است. گلشيفته فراهاني نيز در نقش شخصيتي به نام لارا در جديدترين ساخته جارموش ظاهر شده است. اين فيلم بعد از درام جنايي «شي‌-راک» ساخته اسپايک لي در سال 2015، دومين توليد «آمازون استوديوز» به شمار مي‌رود.
چطور به کن رسيده؟ جارموش از جمله فيلمسازان محبوب کن است که موفق به کسب جوايز متعددي از اين جشنواره شده، از جمله جايزه بزرگ سال 2006 براي فيلم «گل‌هاي پرپر». به علاوه، تعدادي از فيلم‌هاي او مانند «تنها عاشقان زنده ماندند» (2014)، نامزد دريافت جايزه نخل طلا شده‌اند.


ايستاده ماندن / Staying Vertical

چه کسي ساخته؟ آلن گيرودي کارگردان فرانسوي که دو سال پيش با تريلر «غريبه کنار درياچه» حاضران در کن را مات و مبهوت ساخته خود کرد. پانزده سال پيش بود که گيرودي، اولين فيلم بلند خود را با عنوان «نورآفتاب براي فقرا» کارگرداني کرد.

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ رويکرد تشويش‌آميز فيلمساز 51 ساله در مواجهه با مضامين چالش‌برانگيزي همچون وحشت و اشتياق همچنان در جديدترين ساخته او نيز ادامه يافته است. «ايستاده ماندن» روايتگر داستان فيلمسازي است که ناچار به پذيرفتن مسئوليت سنگين بچه‌داري مي‌شود، آن‌هم در حالي که در جست و جوي منبع الهامي براي فيلم جديدش است. منتظر درامي لطيف با چرخش‌هاي مسحورکننده باشيد.
چطور به کن رسيده؟ گيرودي دنبال‌کننده سرراست‌ترين مسير براي پيوستن به باشگاه مولفان نخبه و روشنفکر کن است: «غريبه کنار درياچه» زماني در بخش جنبي «نوعي نگاه» به نمايش درآمد و حالا پاي فيلمساز فرانسوي به بخش مسابقه اصلي باز شده است.


آکواريوس / Aquarius

چه کسي ساخته؟ کلبر مندونسا فيو فيلمساز برزيلي و خالق فيلم‌‌هاي تجربي از دهه 1990 به بعد، شامل فيلم تحسين‌شده «صداهاي پيرامون».

چرا ممکن است اثر مهمي باشد؟ «آکواريوس» جزو فيلم‌هاي چندان مطرح جشنواره امسال نيست اما گروه بازيگرانش بسيار معروف هستند، به ويژه سونيا براگا سوپراستار تلويزيون برزيل که تا به حال سه بار برنده جايزه گلدن گلوب و امي شده است. به هر حال که فيلم قبلي فيو - «صداهاي پيرامون» - در بسياري از جشنواره‌هاي معتبر دنيا از جمله لندن، رتردام و تورنتو به نمايش درآمد و با تحسين منتقدان روبه‌رو شد. اين فيلم حتي به عنوان نماينده برزيل براي شرکت در بخش بهترين فيلم خارجي زبانِ اسکار 2013 معرفي شد و بيش از همه به شهرت کارگردانش افزود.
چطور به کن رسيده؟ هرچند در مقايسه با ديگر گزينه‌هاي راه‌يافته به بخش مسابقه کن، دليل قرار گرفتن چنين فيلمي در ميان مدعيان نخل طلا چندان مشخص نيست. با اين حال، ممکن است با تماشاي بازي سونيا براگا بازيگر اصلي «آکواريوس» و جايگاه ارتقا يافته فيلمساز برزيلي بتوانيم به پاسخ اين سوال برسيم که چرا اين فيلم به بخش مسابقه کن راه يافته است.




منبع : icinema.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)