آخرین اخبار

فيلم هاي جذابي که بايد منتظر آنها باشيم: از دراکولاي رضا عطاران تا فروشنده... سينما

فيلم هاي جذابي که بايد منتظر آنها باشيم: از دراکولاي رضا عطاران تا فروشنده...

  بزرگنمايي:

اکران فيلم هاي جذاب در ادامه سال 95

سوالي که بعد از گيشه شگفت انگيز نوروز 95 مطرح مي شود اين است: آيا سينماي ايران در طول سال ظرفيت و پتانسيل کشاندن مخاطب ميليوني به سالن ها را دارد؟ يا تمام دارايي هايش را در ابتداي سال به حراج گذاشته؟ پرونده پيش رو حلاجي داشته هاي سينماي ما براي خرج کردن در سال 95 است.

با نگاهي به فهرست فيلم ها و نيز بازيگران آن ها، مي توان از بابت جور بودن جنس سينما مطمئن بود و به تداوم موفقيت فعلي اميد داشت. حالا که مخاطبان زيادي به سينماها آمده اند و جو سينما رفتن عمومي شده، چندان منطقي نيست که مردم اين عادت را کنار بگذارند، مگر آن که دلايلي غير از کيفيت فيلم ها مطرح باشد. فيلم هاي اکران نوروز همگي توان سرگرم کردن مخاطب را دراند و کسي که به سينما مي رود، از کرده اش پشيمان مي شود!

اين خود مهم ترين دليل است که کارشناسان سينما را متقاعد مي کند با صداي رسا از تداوم و رونق سينما صحبت کنند. در اين ميان سهم بعضي ها براي داغ نگه داشتن گيشه بيشتر است: رضا عطاران، پيمان قاسم خاني، اصغر فرهادي، شهاب حسيني، محمدرضا گلزار و هديه تهراني. در اين مطلب، فيلم هاي هر بازيگر و کارگردان را آناليز کرده ايم و گفته ايم چرا مي توانند موفق باشند.

رضا عطاران؛ Reza Attaran

چه فيلمي دارد؟ دراکولا
ژانر فيلم؟ کمدي وحشت

ماجرا چيست: رضا عطاران بعد از «خوابم مياد» و «رد کارپت»، ايندفعه همه مخاطبانش را غافلگير کرده و دست روي پديده عجيبي به اسم دراکولا گذاشته است. قصه فيلم به شدت جذاب است. ماجرا از اين قرار است که يک دراکولا با بازي لوون هفتوان براي اينکه خن يک نفر را بخورد به خانه اش مي رود. صاحبخانه، رضا عطاران است؛ معتادي که وضعيت خوبي هم ندارد. دراکولا خون اين معتاد را مي خورد و از قضا خودش هم معتاد مي شود. حالا اين دراکولاي معتاد بايد با وضعيت جديدش کنار بيايد.

پتانسيل موفقيت: وقتي اسم رضا عطاران روي يک کار باشد، ردخور ندارد که با استقبال زيادي رو به رو مي شود و در سينماهاي نمايش دهنده جا براي سوزن انداختن هم گير نمي آيد. اينجا اما عنصر جذاب مهمتري وجوددارد: «يک دراکولا» امکان ندارد مردم بشنوند فيلمي با محوريت دراکولا اکران شده و به طرفش جذب نشوند. مخصوصا اينکه تصاوير منتشر شده از گريم بازيگران مختلف، به شدت ترغيب کننده است. بنابراين دراکولا، حتي اگر ساختار ضعيف يا فيلمنامه متوسط داشته باشد، با وجود اين بازيگران تحت هر شرايطي فروش خوبي مي کند.

ميزان فروش احتمالي: همه چيز براي اين مهياست که فيلم «دراکولا» با کفي چهار ميليارد و سقف هفت ميليارد فروش کند. البته اين تهديد هم وجوددارد که مردم با اين ژانر ارتباط برقرار نکنند و به خصوص خانواده ها از آن خوششان نيايد. با اين حال قطعا پايين تر از چهار ميليارد فروش برايش قابل تصور نيست.

گيشه آخرين فيلم
رضا عطاران سال گذشته با فيلم «نهنگ عنبر» سامان مقدم، سر و صداي زيادي به راه انداخت. اين فيلم، فروش فراواني کرد و باعث شد چشم هاي همه از تعجب باز بماند. عطاران از همين اول سال با فيلم «من سالوادور نيستم» منوچهر هادي هم بدجوري ترکاند. اين فيلم برخلاف انتظار، نزديک به يازده ميليارد فروخت و عطاران در همين ابتداي سال توانست عنوان پولسازترين بازيگر سال 95 را به اسم خودش بزند.


محمدرضا گلزار؛ MohammadReza Golzar

چه فيلمي دارد؟ از محمدرضا گلزار به احتمال فراوان فيلم «سلام بمبئي» ساخته قربان محمدپور در اکران عيدفطر روي پرده مي رود. او فيلم هاي «خشکسالي و دروغ»، «مادر قلب اتمي» و «دلم مي خواد» را هم در نوبت اکران دارد که حتي اگر هم به اکران برسند، شانس «سلام بمبئي» از سه ديگر بيشتر است.
ژانر فيلم؟ «سلام بمبئي» يک فيلم ملودرام است.

ماجرا چيست: «سلام بمبئي» ملودرامي عاشقانه است و داستان يک دختر هندي و يک پسر ايراني را روايت مي کند که هر دو دانشجوي پزشکي هستند و درگير يک عشق مي شوند و همين سرآغاز فصل تازه اي از زندگي آن ها است.

پتانسيل موفقيت: گلزار هميشه در گيشه موفق بوده و گليم خود را از آب بيرون کشيده. در «سلام بمبئي» جنس اطراف او جورتر است و مي توانند کمک او در فروش فيلم باشد. بنيامين بهادري و همسر جديدش شايلي، يکي از اين موارد است که شاخک هاي خيلي ها را براي ديدن آن ها در قابل سينما حساس کرده.

مورد بعد بازيگران هندي فيلم هستند و مهمتر از آن محبوبيت فيلم هاي هندي پيش تعداد زيادي از هموطنان است. آن طور که کارگردان گفته فيلم براساس مولفه هاي سينماي هند توليد شده. نکته ديگر غيبت چهارساله گلزار از اکران است؛ فيلم هايي که بازي کرده به دلايل مختلف به اکران راه نيافته اند که حالا به کمک «سلام بمبئي» آمده است.

ميزان فروش احتمالي: با توصيفي که ذکر رفت حداقل فروش «سلام بمبئي» پنج ميليارد است. فيلم ظرفيت فروش تا دو برابر اين را هم دارد!

گيشه آخرين فيلم
«تو و من» آخرين فيلم است که از محمدرضا گلزار اکران عمومي شده؛ در سال 1391. فيلم در تهران به فروش 6,500,620,500 توماني رسيد (براساس آمار رسمي فارابي). اين ميزان فروش براي يک فيلم در سال 91، رقم زيادي نيست اما دليل اصلي اين ناکامي را بايد در خود فيلم جست و جو کرد. «تو و من» قصه اي نو ندارد و پرداختش هم تکراري است، در سالي هم اکران شد که سوپراستارها در گيشه دچار استيصال بودند و اگر فيلم بي کيفيت مي بود، به فروش نمي رسيد.


هديه تهراني؛ Hedieh Tehrani

چه فيلمي دارد؟ عادت نمي کنيم
ژانر فيلم؟ ملودرام

ماجرا چيست: فيلم قصه جذابي دارد و نقطه شروع و پاياني درستي برايش تعريف شده. داستان درباره دو زوج است که زندگي شان به واسطه خيانت يک طرف، شک طرف ديگر و نهايتا به ميان آمدن پاي يک مرگ، به جاهاي باريک مي رسد. فيلم فضايي معمايي و شبهه برانگيز دارد و به فيلم هاي معمايي سينماي اصغر فرهادي شبيه است. خصلت مهم فيلم اين است که از ابتدا تا پايان مخاطب را درگير مي کند.

پتانسيل موفقيت: «عادت نمي کنيم» فيلم خاص و متفاوتي نيست. يک فيلم ملودرام است که ابراهيم ابراهيميان تلاش کرده آن را يکي دو پله بالاتر از فيلم قبلي اش «ارسال آگهي تسليت براي روزنامه» بسازد. نکته قابل توجه فيلم اين است که هديه تهراني و محمدرضا فروتن، 19 سال بعد از بازي در فيلم «قرمز» کنار هم قرار گرفته اند و مجددا قصه اي برمبناي خيانت و شک را پيش مي برند. در اين ميان حضور ساره بيات و حميدرضا آذرنگ هم کنار آن دو، اتفاق خوبي را رقم زده. همين بازيگران به احتمال زياد، فروش فيلم را تضمين مي کنند.

ميزان فروش احتمالي: اگر بپذيريم که هديه تهراني هنوز بعد از اين همه سال، مي تواند به فروش يک فيلم کمک تاثيرگذاري بکند، مي توانيم تخمين بزنيم که فيلم در بهترين حالت ممکن، دو ميليارد مي فروشد. البته اين احتمال چندان قوي نيست. در حال حاضر نمي شود درباره ميزان محبوبيت هديه تهراني براي مخاطبان نسل جديد اظهارنظر کرد. چون نه ابراهيميان کارگردان خيلي شناخته شده اي است نه فضاي فيلم طوري است که براي عامه مردم جذابيت خاصي داشته باشد.

گيشه آخرين فيلم
«پل چوب» مهدي کرم پور، آخرين فيلمي بود که با بازي هديه تهراني اکران شد. اين فيلم مجموعه اي از ستاره ها را جمع کرده بود و فروش آن چندان هم ارتباط زيادي به هديه تهراني نداشت. بهرام رادان، مهناز افشار، مهران مديري و در کنار آن ها هديه تهراني به فروش کمک کرد. با اينکه «پل چوبي» جزو فيلم هايي بود که حوزه هنري آن را تحريم کرد و اجازه نمايش در سينماهاي حوزه هنري به آن داده نشد اما به نسبت فروش خوبي داشت.


شهاب حسيني؛ Shahab Hosseini

چه فيلمي دارد؟ مهمترين فيلم شهاب حسيني «فروشنده» اصغر فرهادي است. او «برادرم خسرو» احسان بيگلري و همچنين «امتحان نهايي» عادل يراقي را در نوبت اکران دارد.
ژانر فيلم؟ هم «فروشنده» و هم «برادرم خسرو» اجتماعي هستند.

ماجرا چيست: اصغر فرهادي در «فروشنده» باز هم سوژه اي اجتماعي را محور قرار داده. شهاب حسيني و ترانه عليدوستي نقش زن و شوهري را بازي مي کنند که قرار است نمايش «فروشنده» آرتور ميلر را روي صحنه اجرا کنند. همزمان به خانه جديد مي روند؛ خانه متعلق به زني مرموز است و همين سرآغاز شکل گيري اتفاقات ديگر است. «برادرم خسرو» هم قصه اي اجتماعي دارد و حسيني در نقش جواني با بيماري دوقطبي بازي مي کند که مجبور است مدتي پيش خانواده برادر بزرگش باشد.

پتانسيل موفقيت: شهاب حسيني از جمله بازيگراني است که حضورش در هر فيلمي، مانع از شکست آن مي شود. اين بار تجربه درخشان همکاري او با فرهادي در «جدايي نادر از سيمين» و همچنين «درباره الي...» به کمک «فروشنده» مي آيد و عطش تماشاي نتيجه اين همکاري دوچندان است. همبازي بودن او با ترانه عليدوستي عامل ديگري است که شانس موفقيت فيلم را بيشتر مي کند؛ اين دو مدت زيادي هر هفته با «شهرزاد» جلوي چشم مردم بودند. حسيني در «برادرم خسرو» هم نقش شخصيتي دوقطبي را قدرتمند و باورپذير بازي کرده؛ فيلمي که داستان جذاب و پرکششي دارد و شانسش براي ديده شدن زياد است.

ميزان فروش احتمالي: «برادرم خسرو» مي تواند ميلياردي شود و شانس «فروشنده» بيش از اين رقم است؛ مثلا تا سه ميليارد.

گيشه آخرين فيلم
«دوران عاشقي» به کارگرداني عليرضا رئيسيان آخرين فيلم اکران شده شهاب حسيني است که اتفاقا گيشه موفقي داشت و حدود دو ميليارد و سيصد ميليون فروش آن بود. اين اتفاق در حالي افتاد که کمتر کسي پيش بيني اين ميزان فروش را براي فيلم مي کرد. البته سوژه فيلم يعني ازدواج موقت را نمي توان در اين فروش ناديده گرفت. از حسيني پيش از آن «طعم شيرين خيال» ساخته کمال تبريزي اکران شد که به فروش مطلوب نرسيد. دليل اصلي هم به ضعف فيلم بر مي گردد.


پيمان قاسم خاني؛ Peyman Ghasem Khani

چه فيلمي دارد؟ خوب، بد، جلف
ژانر فيلم؟ کمدي

ماجرا چيست: قصه در ادامه سريال «پژمان» است. پژمان جمشيدي فوتباليستي است که سروش صحت براي سريال «پژمان» از او دعوت مي کند تا غير از فوتبال، بازيگري را هم تجربه کند. فيلم از جايي شروع مي شود که پژمان به واسطه اين سريال، بين همه شناخته مي شود، حالا تصميم مي گيرد وارد سينما شود. حس مي کند حالا ديگر همه او را مي شناسند و در سينما هم مي تواند بترکاند اما همان اتفاقي که سر فوتبال در سريال برايش افتاد اينجا هم تکرار مي شود. چند کارگردان درجه چندم به او پيشنهاد مي دهند و هيچ کدام از نقش هاي پيشنهادي، درست و حسابي نيست. قصه استيصال پژمان از اينجا وارد وضعيت جالبي مي شود.

پتانسيل موفقيت: اسم پيمان قاسم خاني و تجربه خوبي که از فيلمنامه هايش در فيلم هاي درجه يک کارگردان هاي مهم سينمايي کمدي سراغ داريم کافي است که مطمئن باشيم فيلم فروش مي کند. آن طور که شنيده ايم کمدي فيلم خيلي خوب از آب درآمده. ضمن اينکه تصاوير جالبي که از تست گريم هاي فيلم منتشر شده نشان مي دهد فيلم فضاي جذابي دارد و با وجود بازيگراني مثل ويشکا آسايش، ماني حقيقي، حميد فرخ نژاد، پژمان جمشيدي و سام درخشاني که اين دو در سريال هم حضور داشتند احتمالا موفقيت خوبي به دست مي آورد.

ميزان فروش احتمالي: يکي از معدود فيلم هايي است که درباره اش مي گويند احتمال دارد رکورد فيلم «من سالوادور نيستم» را بزند. يعني مي شود حدس زد که تا پايان سال، اين فيلم جاي سالوادور در رتبه اول جدول فروش بنشيند. اين پتانسيل را دارد که 10 ميليارد به بالا فروش کند.

گيشه آخرين فيلم
«خوب، بد، جلف» اولين تجربه پيمان قاسم خاني در مقام کارگردان است. پيش از اين اما فيلمنامه هاي کمدي اش براي فيلم هاي «نان و عشق و موتور 1000»، «مارمولک»، «طبقه حساس»، «ورود آقايان ممنوع» و... اتفاق خوبي را به همراه داشت. اين فيلم ها همگي جزو پرفروش ترين هاي دوران خودشان بودند و قطعا بخش مهمي از اين موفقيت به خاطر فيلمنامه جذابشان بوده. ضمن اينکه در تلويزيون هم ردپاي قاسم خاني در سريال هاي مهم کمدي کاملا محسوس بود.


اصغر فرهادي؛ Asghar Farhadi

چه فيلمي دارد؟ فروشنده
ژانر فيلم؟ اصغر فرهادي در «فروشنده» باز هم سراغ درامي اجتماعي رفته است.

ماجرا چيست: اگر قسمت مربوط به شهاب حسيني را خوانده ايد، اين بخش تکراري است اما لاجرم به بازنويسي آن هستيم: شهاب حسيني و ترانه عليدوستي نقش زن و شوهري را بازي مي کنند که قرار است نمايش «فروشنده» آرتور ميلر را روي صحنه اجرا کنند. همزمان به خانه جديد مي روند، خانه اي که متعلق به زني مرموز و باسابقه است.
زني که مدت هاست از آن جا رفته اما هنوز رفت و آمدهاي مشکوکي در آن خانه جريان دارد. اين موقعيت هاي عجيب و مشکوک، سرآغاز شکل گيري اتفاقات مهمي در زندگي اين زوج جوان مي شود. قطعا اين خلاصه داستان بخش کوتاهي از فيلم است و اگر حجم هيجان و معمايي بودن آثار فرهادي را به آن اضافه کنيم به تعريف عجيبي مي رسيم.

پتانسيل موفقيت: اولين فاکتور موفقيت «فروشنده» نام خود اصغر فرهادي است. او بعد از «جدايي نادر از سيمين» به فرانسه رفت و «گذشته» را ساخت. فيلمي که درباره آن ميان منتقدان داخلي و خارجي و نيز علاقه مندان سينماي فرهادي اتفاق نظر وجود نداشت اما معناي هيچ کدام اين نيست که فرهادي فيلم ضعيفي ساخته. اصغر فرهادي بعد از سه گانه اش توقعات را به شدت بالا برده و حالا همه مي خواهند بدانند آيا وارد مسير تازه اي شده و از تم «قضاوت» فاصله گرفته؟ همانطور که در باکس شهاب حسيني اشاره شد، حضور اين بازيگر به همراه ترانه عليدوستي و سابقه خوش همکاري اين دو، ديگر عامل فروش «فروشنده» است.

ميزان فروش احتمالي: فيلم «فروشنده» شانس فروش تا سه ميليارد تومان را دارد.

گيشه آخرين فيلم
در سايت رسمي بنياد سينمايي فارابي جلوي ميزان فروش «گذشته» اين عدد نقش بسته: 10,319,708,000. اين رقم براي يک فيلم متوسط است اما براي نام فرهادي نمي تواند موفقيت محسوب شود به ويژه آن که «جدايي نادر از سيمين» به فروش سه ميلياردي رسيده بود. شايد خروج دوربين فرهادي از ايران و تصوير کردن دغدغه هاي هميشگي اش در کشوري ديگر در اين باره بي تاثير نباشد.




منبع : روزنامه هفت صبح




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)