آخرین اخبار

افزايش کيفيت رابطه جنسي، چرا و چگونه؟ سلامت زناشويي

افزايش کيفيت رابطه جنسي، چرا و چگونه؟

  بزرگنمايي:

بيان مسائل و روابط جنسي هميشه در کشور يک تابو بوده و کمتر به مشکلات مربوط به آن پرداخته شده است. گهگاه هم اگر اشاره‌اي به اين موضوع و آموزش‌هاي لازم درخصوص مسائل جنسي قبل و بعد از ازدواج از سوي رسانه‌هاي دولتي و کارشناسان شده، به دلايل مختلف جسته و گريخته بوده است. در سال‌هاي اخير هم صرفا به واسطه تاکيد بر افزايش جمعيت، صحبت درخصوص مسائل جنسي کمي بازتر شده ولي با اين شرايط، محدوديت‌ها کاملا برداشته نشده و کمتر به آموزش‌هاي لازم در اين مورد پرداخته مي‌شود.

طبيعي است در شرايطي که جامعه تشنه شنيدن اطلاعاتي درباره مسائل و آموزش‌هاي جنسي است، شبکه‌هاي مجازي فضايي باشند براي گسترش انواع و اقسام اطلاعات و شايعات، که متاسفانه درصد انتشار مطالب غير علمي بيشتر بوده و با اين حال اين اطلاعات نادرست از سوي افراد پذيرفته مي‌شود. اين درحالي است که آمار رسمي قضايي نشان مي‌دهد، عمده مشکلات مربوط به طلاق، به مسائل جنسي و اختلالات آن بازمي‌گردد. وقتي هم که مسئولي درباره مشکلاتي چون افزايش ايدز، مشکلات روابط جنسي قبل از ازدواج و خارج از چهارچوب خانواده و... صحبت مي‌کند، اين موضوع بهانه‌اي مي‌شود تا افراد در فضاهاي اجتماعي مجازي به نظرات خود درباره رابطه جنسي بپردازند و با استناد به صحبت‌هاي گفته‌شده، اطلاعات و توصيه‌هاي غير علمي و غيرمنطقي خود را هم بسط دهند.

يکي از اين توصيه‌ها هم، افزايش تعداد دفعات روابط جنسي به دلايل مختلف است. مثلا به زوجين عصبي که تحت‌تاثير استرس هستند، توصيه مي‌شود براي بهبود شرايط، روابط زناشويي خود را افزايش دهند. اينکه چنين توصيه‌اي تا چه حد مي‌تواند در کاهش استرس زوجين نقش داشته باشد، موضوعي است که دکتر حامد محمدي‌کنگراني، روانپزشک و مشاور خانواده و عضو كميته رسانه و كميته آموزش انجمن روان‌پزشكان به آن اشاره مي‌کند.

اهميت کيفيت روابط جنسي و عوامل تاثير گذار بر آن

اگرچه رابطه جنسي يکي از ارکان مهم بين زن و مرد است، ولي نبايد فراموش کرد که افراط و تفريط در آن مي‌تواند باعث بروز اختلالات رواني - جنسي و همچنين مشکلات زناشويي و روابط بين‌فردي شود. برخلاف تصور عام، در يک رابطه جنسي موفق، تعداد دفعات رابطه مهم نيست، بلکه کيفيت و ميزان لذت بردن و رسيدن به آرامش و رضايت طرفين در آن اهميت دارد. نبود آموزش درخصوص مسائل جنسي، بزرگ‌ترين آسيب در ازدواج است و برنامه‌ريزان بايد با آموزش و ترويج فرهنگ، درصدد اصلاح نگاه تابو و پنهانکارانه به اين موضوع باشند.

درواقع عدم تطابق بين نيازهاي جنسي و تعداد دفعات برقراري رابطه، مهم‌ترين عامل موثر در بروز مشکلات زناشويي زوجين است و معمولا مشکل عمده اين زوجين در اين است که هر بار به اجبار يکي از طرفين به داشتن رابطه جنسي تن مي‌دهند، يا اينکه به دلايل مختلف از جمله مشکلات خانوادگي و جنگ و جدل بين خانواده‌ها و... زوجين از برقراري رابطه زناشويي امتناع مي‌کنند. درحالي که همانطور که گفته شد، هم افراط و هم تفريط در رابطه جنسي مي‌تواند منجر به بروز اختلالات رواني-جنسي و همچنين مشکلات زناشويي و روابط بين‌فردي شود.

مهم‌ترين ارگان جنسي، مغز است و نقش مهمي در رفتارهاي جنسي ايفا مي‌کند. درواقع، افکار، احساسات و هيجانات و خاطرات ما، همگي در اثر مکانيسم‌هاي خاصي که در مغز اتفاق مي‌افتند، شکل مي‌گيرند. تقريبا هر نوع رويداد حسي که تجربه مي‌کنيم و توسط مغز پردازش مي‌شود، بر تحريک و برانگيختگي جنسي تاثيرگذار است. به عبارت ساده‌تر، افزايش کيفيت در يک رابطه جنسي و لذت بردن از آن در مغز انجام مي‌شود و اين مساله برخلاف تصور عام، ربطي به ارگان‌هاي جنسي مثل بزرگي و کوچکي آلت تناسلي و... ندارد.

طبيعي است که زندگي در دنياي امروز بدون دلهره و اضطراب و استرس ممکن نيست و وجود استرس، نوسانات خلقي و نگراني‌هاي روزمره يا باليني يکي از زوجين يا حتي هر دوي آنها، مي‌تواند منجر به شکل‌گيري اختلالات جنسي، نارضايتي جنسي و فقدان تجربه لذت‌بخش جنسي آنها شود. اما اين مساله که داشتن روابط جنسي در شرايطي که فرد دچار استرس است، مي‌تواند مفيد باشد، درست نيست. معمولا افراد پراسترس وقتي در معرض استرس هستند، دچار درگيري ذهني و نوسانات خلقي مي‌شوند.

حال تصور کنيد فردي که دچار درگيري ذهني است و مدام در ذهن خود با استرسي که مواجه شده، کلنجار مي‌رود چگونه مي‌تواند سطح استرس خود را با افزايش دفعات رابطه زناشويي بکاهد! آن هم در دنياي پراسترس و پرمشغله امروز که انواع اختلالات جنسي به اشکال متفاوت از جمله کاهش ميل جنسي، عدم رسيدن به ارگاسم در زنان، دردهاي مقاربتي، انزال زودرس و ديررس در آقايان و.... بروز مي‌کند. پس نبايد از اين مساله غافل بود که وقتي به دنبال مشکلات رواني مثل استرس، درگيري‌هاي ذهني ايجاد مي‌شود، فعاليت جنسي تحت‌تاثير آن قرار مي‌گيرد و درنتيجه كيفيت و احساس رضايت طرفين از آن كاهش مي‌يابد.

زوجين بايد بدانند در بسياري از شرايط، به‌خصوص وقتي يکي از طرفين دچار استرس است، يک رابطه عاطفي فيزيکي مثل هم‌آغوشي ساده، نازو نوازش، زمزمه حرف‌هاي عاشقه و محبت‌آميز، بغل کردن، دوش گرفتن، بيرون رفتن، تماشاي يک سريال يا شام خوردن يا گرفتن دست يکديگر و... همگي مي‌تواند نمودي از رابطه جنسي باشد و باعث آرامش فرد شود و منظور از رابطه جنسي، صرفا عمل سکس نيست.




منبع:salamaneh.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است