آخرین اخبار

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟ سلامت زناشويي

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا بعد از رابطه جنسي احساس افسردگي مي کنم

مطالعه‌اي جديد که در نشريه‌ي Journal of Sex and Marital Therapy منتشر شده مي‌گويد: اينکه زن‌ها بعد از رابطه جنسي به جاي اينکه احساس خوبي داشته باشند، احساس افسردگي مي‌کنند فقط خاص زن‌ها نيست و مرد‌ها نيز چنين چيزي را تجربه مي‌کنند.
به اين حالت اندوه، افسردگي پس از رابطه جنسي گفته مي‌شود.
در گذشته اين تجربه را فقط مختص خانمها مي‌دانستند و تحقيقات علمي شواهدي پيدا نکرده بودند که نشان دهد مردها نيز دچار چنين حالتي مي‌شوند. در مطالعه‌ي جديد که توسط محققان دانشگاه کوئينزلند استراليا روي مردهاي استراليايي صورت گرفت، 41 درصد از افراد شرکت کننده، طي چهار هفته پيش از انجام مطالعه و بررسي، افسردگي پس از رابطه جنسي را تجربه کرده بودند.
4 درصد آنها گفتند که هميشه بعد از رابطه جنسي احساس افسردگي مي‌کنند. برخي از احساساتي که اين مردها گزارش کردند احساس بي‌انگيزه بودن و پوچي بود. بيشتر آنها چنين گفتند: «دوست ندارم کسي لمسم کند و دلم مي‌خواهد تنها باشم»، «احساس نارضايتي، آزردگي و بيقراري مي‌کنم»، «فقط دلم مي‌خواهد تنها باشم و هيچ کاري نکنم».
اين جملات براي شما هم آشنا هستند؟ با يک روانشناس باليني و سکسولوژيست در اين مورد صحبت کرديم و هر چيزي را که لازم است در مورد افسردگي بعد از رابطه جنسي بدانيد از زبان او براي‌تان مي‌گوييم.

افسردگي بعد از رابطه جنسي دقيقا چيست؟

احتمالا انتظار ما اين است که بعد از رابطه جنسي احساس سرحال بودن و انرژي بيشتر داشته باشيم. اما عده‌اي از افراد، عکس اين احساس را دارند، يعني بعد از رابطه جنسي، آشفته، بدخلق، مضطرب، افسرده و يا اندوهگين مي‌شوند. اين اتفاق هيچ ارتباطي با احساس خيالي درمورد کيفيت رضايت از رابطه جنسي ندارد.
هيجانات فرد به روش منفي و بدي در او جاري مي‌شوند و او تعجب مي‌کند چرا بعد از رابطه جنسي اينقدر حس بدي دارد، و نمي‌تواند علتي براي اين احساسش پيدا کند.

علا‌ئم افسردگي بعد از رابطه جنسي چيست؟

علائم اوليه شامل احساس افسردگي مي‌شود؛ يک واکنش هيجاني منفي که به دنبال ارگاسم ايجاد شده و هيچ دليل خاصي نمي‌توان براي اين حس بد و ناخوشايند پيدا کرد. ممکن است اين حس تا چند روز بعد از رابطه جنسي نيز ادامه داشته باشد.

علت افسردگي بعد از رابطه جنسي چيست؟

زوج ناراحت در تخت خواب

هر چند طبق تحقيقات به نظر مي‌‌رسد بيشتر زنها دچار افسردگي بعد از رابطه جنسي مي‌شوند، اما واقعيت اين است که مردها نيز دچار چنين حالتي مي‌شوند. دلايل واقعي هنوز شناخته شده نيستند. اما به نظر مي‌رسد فرارسان‌هاي عصبي در ناحيه‌اي از مغز که مسئول تاثير احساس خوب است، آنطوري که انتظار مي‌‌رود، عملکرد طبيعي ندارند. سابقه‌ي مورد تجاوز قرار گرفتن در دوران کودکي ممکن است در برانگيختن اين احساسات منفي نقش داشته باشند و خاطرات بد گذشته را يادآوري کنند.
به گفته‌ي سرپرست تحقيقات اگر قرار باشد چيزهايي را که در مورد افسردگي پس از رابطه جنسي در زنان مي‌دانيم ملاک قرار دهيم، بايد يک مدل زيستي – رواني – اجتماعي را فرض کنيم، چون طيفي از فاکتورها اين ميان وجود دارند که شامل زمينه‌ي ژنتيکي، فاکتورهاي هورموني احتمالي و پتانسيل آنها و فاکتورهاي رواني – اجتماعي مي‌شوند که ما هنوز آنها را نمي‌شناسيم.

آيا اين احساس ارتباطي با زندگي جنسي يا شريک جنسي‌تان دارد؟

به نظر نمي‌رسد چنين ارتباطي وجود داشته باشد اما گاهي مسئله، پيچيده‌تر از اين حرفهاست. اين واقعيت که شما بعد ازرابطه جنسي احساس افسردگي و اندوه مي‌کنيد نمي‌تواند ارتباط مستقيمي با احساس شما نسبت به شريک جنسي‌تان داشته باشد، مگر اينکه بتوانيد دلايل خاصي را مرتبط با شريک جنسي‌تان پيدا کنيد که در آن زمان باعث احساس ناراحتي شما شده باشد.
احساس ناخوشايند بعد از ارضاي جنسي، فراتر از صرفا نااميدي و دردناک‌تر از احساس خجالت و شرمندگي است. اين مشکل يک بيماريست که نياز به مداخلات درماني دارد.

در مورد اين مشکل چگونه با همسرم حرف بزنم؟

درست مانند هر مشکل ديگري در رابطه جنسي بايد همسرتان را در جريان قرار دهيد. اگر او بعد از رابطه جنسي، افسرده و غمگين ببيند فورا تصور مي‌کند در رابطه‌ي جنسي با او مشکلي داريد، از او راضي نيستيد و يا او به قدر کافي براي‌تان خوب نيست. حتي اگر سعي کنيد احساس منفي‌تان را پنهان کنيد او باز هم ناراحتي شما را مي‌بيند و پيش خودش قضاوت‌هايي خواهد کرد. همه‌ي اينها منجر به اختلاف شده و شرايط را بدتر مي‌کند.
پس با همسرتان در مورد احساس‌تان حرف بزنيد و به او اين اطمينان را بدهيد که احساس بد شما هيچ ارتباطي با کيفيت رابطه جنسي‌تان و احساس شما نسبت به او ندارد. از او بخواهيد از شما حمايت کند و با هم به يک سکسولوژيست مراجعه کنيد تا او در بيرون آمدن از اين شرايط کمک‌تان کند.

اگر همسرم من را درک نکرد چطور؟

شرايط خيلي سختي خواهد بود اگر همسر نتواند يا نخواهد موقعيت را درک کند. درک کردن يا درک نکردن همسرتان مي‌تواند به مسائل روحي و عاطفي بين شما و بلوغ هيجاني او ارتباط داشته باشد. اگر همسرتان تمايلي به همدلي و درک مشکل شما نداشته باشد، رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد چون درک و حمايتي وجود نخواهد داشت.
افسردگي بعد از رابطه جنسي اين پتانسيل را دارد که نه تنها موجب استرس خود ِ فرد بلکه باعث رنج و ناراحتي همسرش نيز بشود. زيرا بوسه، نوازش و گفتگو بعد از رابطه جنسي براي تقويت صميميت و ايجاد پيوند عاطفي ضروري‌اند.
حس منفي اين مشکل اين پتانسيل را دارد که پروسه‌هاي مهم رابطه زناشويي را مختل کرده و موجب اختلاف‌هاي گسترده در درون رابطه شود.
خوشبختانه مطالعه‌ي ديگري در سال 2015 روي زنان دچار مشکل افسردگي بعد از رابطه جنسي انجام شد دريافت هيچ ارتباطي ميان افسردگي بعد از رابطه جنسي و ميزان صميميت در رابطه‌شان وجود نداشته است.

براي اين احساس ناخوشايندم چه مي‌توانم بکنم؟

اين مشکلي نيست که اگر کاري نکنيد، خود به خود و به مرور زمان برطرف شود. ناديده گرفتن علائم حتي مي‌تواند مشکل را بدتر نيز بکند، زيرا منجر به اضطراب پيش از دخول و نگراني بابت هيجانات احتمالي بعد از آن خواهد شد.
به يک متخصص سلامت جنسي مراجعه کنيد تا اگر نياز به دارو داشتيد بتواند براي اختلال خلقي‌تان دارو تجويز کند. همچنين مهم است که در کنار دارو درماني، تحت مشاوره هم قرار بگيريد زيرا خود دارو مي‌تواند عوارض جانبي داشته باشد که عمل مقاربت‌تان را با مشکل روبرو کند.

بيشتر بدانيد : چرا زنان بعد از رابطه جنسي افسرده مي شوند؟

بيشتر بدانيد : در رابطه جنسي چه اتفاقاتي براي واژن يک زن رخ مي دهد؟

بيشتر بدانيد : زنان بعد از رابطه جنسي چه مي خواهند؟


منبع :bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است