آخرین اخبار

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز سلامت زناشويي

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا هر فرد آلوده به HIV مبتلا به ايدز است؟

ويروس HIV مسبب ايدز است و ايدز مرحله نهايي آلودگي با HIV است. بايد دانست كه هرفرد آلوده به HIV الزاما مبتلا به ايدز نيست بلكه بايد يكسري معيارهاي شاخص ايدز را بروز دهد تا بگوييم به ايدز مبتلا شده است.
تنها نيمي از افراد آلوده به HIV درطي 10 سال به سندرم ايدز مبتلا مي شوند. اين فاصله زماني از فردي به فرد ديگر متفاوت است و به عوامل زيادي از جمله وضعيت سلامت فرد و عادات بهداشتي وي ارتباط دارد. امروزه به كمك بعضي ازداروها مي توان اين فاصله را طولاني تر كرد.

چگونه بفهمم اطرافيانم آلوده به HIV هستند يانه؟

هيچ گاه نمي توانيد فقط با نگاه به اطرافيانتان به اين مورد پي ببريد. هرفرد ظاهرا سالمي را كه درمحل كار، مدرسه، استاديوم ورزشي، خيابان و ... ملاقات مي كنيد ممكن است بدون آنكه حتي خود آگاه باشد ناقل اين ويروس باشد و در حالي كه واقعا سالم به نظر مي رسد ويروس را به فرد ديگري منتقل كند.
آزمايشاتي كه بطور معمول براي تشخيص اين عفونت بكار مي روند براساس جستجوي آنتي بادي هاي ايجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. ميزان اين آنتي بادي ها دراكثر مردم درطي 3 ماه پس از عفونت قابل شناسايي است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضي موارد ممكن است اين زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراين درحال حاضر پيشنهاد مي شود كه فرد 3 ماه پس از تماس احتمالي براي انجام آزمايش مراجعه كند. نكته بسيارمهمي كه نبايد فراموش شود اين است كه درطي اين 3 ماه نبايد خود و ديگران را درمعرض HIV قرار دهيد.

منظور از تماس جنسي سالم چيست؟

منظور اين است كه شما از آلودگي هاي منتقله از راه تماس جنسي نظير HIV درامان هستيد اگر و فقط:

اگر اصولا تماس جنسي نداشته باشيد.
اگر تنها با يك فرد تماس جنسي داشته باشيد و هيچ كدام ازشما آلوده به HIV نبوده و شريك جنسي ديگري نداشته باشيد.
اگر بطور صحيح از كاندوم استفاده كنيد.
كاندوم هاي لاتكس چقدر درپيشگيري از انتقال HIV موثرند؟

بر طبق پژوهش هاي انجام شده بر روي افراد سالمي كه با افراد ناقل اين ويروس تماس جنسي داشته اند، 98 % از آنهايي كه بطور منظم و به روش صحيح از كاندوم لاتكس استفاده مي كرده اند به ويروس آلوده نشده اند. لذا كاندوم لاتكس درصورت استفاده منظم مي تواند تا حد زيادي ازخطر انتقال HIV بكاهد.

بيشتر بدانيد : کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

بيشتر بدانيد : بايد و نبايدهاي کاندوم را بدانيد

آيا بوسيدن بادهان باز، HIV را منتقل مي كند؟
ايدز

بوسيدن با دهان باز٬ خطر كمي دارد چون بزاق دهان به ميزان بسيار کمي حاوي HIV مي باشد. البته درمواردي كه بوسه با دهان باز طولاني باشد ممكن است باعث ايجاد خراش در دهان يا لب شده و ويروس را منتقل كند. علاوه بر آن بعضي افراد گاهگاهي خونريزي خفيف از لثه يازخمهاي كوچك در دهان دارند كه مي تواند عامل انتقال HIV باشد.

توصيه مهم :

جلوگيري ازتماس جنسي مشكوك بهترين راه براي جلوگيري از ابتلا به عفونت HIV (وساير بيماري هاي مقاربتي) است ولي آنهايي كه فعاليت جنسي دارند لااقل توصيه هاي زير را بكار بندند :

مقاربت فقط بايك شريك جنسي سالم.
استفاده از كاندوم هاي لاتكس درهر نوبت.
آيا HIV ازطريق تماس هاي اتفاقي منتقل مي شود؟

خير. اين ويروس درطي فعاليت هاي روزمره درمحيط كاري منتقل نمي شود. از جمله :

تماس هاي اجتماعي روزمره شامل دست دادن، روبوسي و در آغوش گرفتن دوستان
ورزش و كار
خوابيدن در يك اتاق و يا نفس كشيدن در هواي مشترك (محيط كار، اتومبيل و ... )
ظروف غذا يانوشيدني مشترك، دستگيره در، استفاده از آب مشترك درشستشو، شنا در استخر مشترك
آب دهان انداختن، عطسه و سرفه
عرق بدن و اشك
گزش پشه يا ساير حشرات
علائم و نشانه ها و بيماريهاي شايع حاصل از آلودگي با HIV چيست؟

علائم و نشانه هاي شايع آلودگي با HIV عبارتند از:

عفونت (مغز، خون و دستگاه تناسلي)
كاهش شديد وزن
عرق شبانه
تب و لرز
ضايعات مخاط دهان
سردرد
اختلال ديد
احساس خستگي مزمن
اسهال
جنون
بيماريهاي شايع حاصل از HIV عبارتند از :هرپس (تب خال)
سل
عفونتهاي بي هوازي
بدخيمي
مننژيت (عفونت لايه هاي مغز)
ايدز

توجه :

بسياري از افراد آلوده به عفونتهاي آميزشي و ايدز علائمي از بيماري ندارند در حاليکه مي توانند آلودگي را به ديگران سرايت دهند. پس در هر تماس جنسي مشکوک، خطر آلودگي را در نظر داشته باشيد.

آيا بلافاصله بعد از تماس مشکوک بايد آزمايشHIV را انجام داد؟
ايدز

بعد از تماس مشکوک معمولاً در اغلب کشورها دو بار انجام تست با فاصله زماني بين حداقل 2 هفته تا 6 ماه توصيه شده است.
در اروپا و آمريکاي شمالي: دفعه اول دوهفته بعد از تماس جنسي مشکوک توصيه مي شود. اولين آزمايش HIV به روش PCR test انجام مي شود که دو هفته بعد از ورود ويروس قادر به جستجو و رديابي مستقيم ويروس در خون مي باشد. اطمينان به اين تست تنها 95 درصد است. بنابراين براي دفعه دوم 12 هفته بعد يک تست اليزا نيز توصيه مي شود که ميزان پادتن ( آنتي بادي) ها يي که خون شخص آلوده برعليه HIV توليد کرده است را اندازه گيري مي کند.
در ايران: دفعه اول بين 8 تا 12 هفته بعد توصيه مي شود. معمولاً آزمايش اليزا (ELISA test) در ايران انجام مي گيرد که استاندارد جهاني در بيمارستان ها و مراکز بانک خون مي باشد. به دليل اينکه سرعت و ميزان توليد آنتي بادي در بدن اشخاص ممکن است متفاوت باشد 6 ماه بعد تکرار آن توصيه مي شود.

کجا مي توان براي انجام يک آزمايش HIV مراجعه کرد؟

در ايران به کلينيکهاي مثلثي و مراکز انتقال خون مراجعه شود. در بيشتر اين مراکز آزمايش و مشاوره بصورت مجاني و ناشناس (محفوظ نگاه داشتن نام و دريافت يک شماره کد) انجام مي شود.
در اروپا و آمريکاي شمالي به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و درخواست آزمايش HIV کنيد. در صورتي که پزشک٬ شما را به آزمايشگاه فرستاده باشد، در تمامي آزمايشگاه ها، اين تست انجام مي گيرد. ضمناً دربسياري از کشورها "به طور مثال اتريش " مراکز امداد ايدز نيز وجود دارد که شما مي توانيد با محفوظ نگاه داشتن نام خود و به صورت ناشناس براي انجام اين تست مراجعه کنيد.

درصورت انجام چک آپ (checkup) و آزمايشهاي صحت مزاج ، آيا آزمايش HIV نيز انجام مي گيرد؟

آزمايش ايدز به جز در موارد خاص، جزو آزمايشات متداول پزشکي (جهت checkup) نمي باشد. بنابر اين بايد دقيقاً نام آزمايش HIV در برگه ذکر شود تا آزمايشگاه آن را انجام بدهد. پس در صورتي که تمايل به انجام آرمايش ايدز داريد بايد دقيقاً قضيه را با پزشک خود در ميان بگذاريد.

درصورت اهداي خون در سازمان انتقال خون ايران، آيا آزمايش HIV روي آن انجام مي گيرد؟ آيا نتيجه آن قابل استفاده و معتبر است؟

بله و نتيجه آن معتبر است.
در سازمان انتقال خون ايران، آزمايشهاي خاصي (Western blot و HIV-ELISA) بر روي خون انجام مي شود. البته بايد به خاطر داشت که آزمايش اليزا (HIV ELISA) حساسيت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست اليزا در حدود 97.5% است که البته بستگي به روش آزمايش و همين طور شرکت سازمانده کيت متفاوت مي باشد. اين بدان معني است که اين تست تنها 97.5% از مبتلايان را شناسايي مي کند، به عبارت ديگر اگر شخصي مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد.
در هر صورت شخصي که جواب آزمايش اليزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot) نيز مجدداً چک شود که روش دقيق تري است. آزمايشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتيجه اين کار را انجام مي دهند. بنابراين جوابي که بيمار گرفته است در صورتي که مثبت باشد قابل اطمينان است چون چندبار کنترل مي شود.

درصورت خود ارضايي (زن و يا مرد)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي وجود دارد؟

شما از طريق خود ارضايي به ويروس ايدز (HIV) آلوده نخواهيد شد. HIV تنها در صورتي انتقال خواهد يافت که دو نفر داراي ارتباطي باشند که به تماس خوني يا ترشحات جنسي آنان منجر شود، (رابطه جنسي، استفاده از سرنگ مشترک و...) و يکي ازآن دونفر، قبلاً به HIV آلوده شده باشد.

درصورت بوسيدن شخصي، آيا خطر انتقال HIV و ديگربيماري هاي مقاربتي وجود دارد؟

رو بوسي و بوسيدن عادي باعث انتقال ويروس نمي شود و اگر منظور بوسيدن عميق و با دهان باز باشد در صورتي که زخمي در دهان يا روي لثه يا لب ها وجود داشته باشد، خطر انتقال HIV وجود دارد که البته ميزان خطر پايين است و آمار دقيقي در اين باره وجود ندارد.

درصورت داشتن رابطه دهاني (oral sex)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي وجود دارد؟

در صورت وجود زخم در دهان هر يک از شرکاي جنسي ويا ايجاد زخم در حين رابطه اين احتمال وجود دارد ولي آمار دقيقي در دسترس نيست.

بيشتر بدانيد : رابطه دهاني براي واژن خطرناک است؟

در صورت تماس جنسي سطحي، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي وجود دارد؟
ايدز

تماس ترشحات جنسي با پوست سالم٬ باعث انتقال HIV نمي شود.

در صورت استفاده از کاندوم درارتباط جنسي با شخص آلوده، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي همچنان وجود دارد؟

در صورتي که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسي از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. البته هميشه بايد به خاطر داشت که در رابطه جنسي با شخص آلوده احتمال خطر انتقال وجود دارد. در ارتباط با افرادي که اطمينان کامل نسبت به سلامتي آنها نداريد، استفاده از کاندوم اکيداً توصيه مي شود.

در صورت عدم استفاده از کاندوم در ارتباط جنسي با شخص آلوده، آيا احتمال آلوده شدن در اولين ارتباط نيز وجود دارد؟

بله، حتي در اولين ارتباط اين شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن مي باشد.

در صورت پاره شدن کاندوم در زمان انجام ارتباط جنسي، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي همچنان وجود دارد؟

بله، در صورتي که کاندوم پاره شود احتمال آلودگي وجود دارد.

در صورت ارتباط جنسي با اشخاص خود فروش، ميزان خطر آلوده شدن به HIV و بيماري هاي مقاربتي به چه ميزان است؟

به طور طبيعي ميزان درصد خطرانتقال بيماري هاي مقاربتي و HIV در بين اين گروه (براي هر دو، شخص مشتري و شخص خود فروش) به دليل داشتن شرکاي جنسي متعدد و عدم آشنايي هر کدام از آنها با سابقه خوني شريک جنسي و همچنين سابقه شرکاي جنسي قبلي، بسيار بالا مي باشد. متاسفانه آمار دقيقي وجود ندارد که ميزان خطر را به شکل دقيق تعريف و مشخص نمايد. فاکتور بسيار مهم در اين مورد کنترل مي باشد.
در صورتي که شما در کشوري هستيد که اين کار شکلي قانوني دارد، (مانند بعضي کشورهاي اروپايي) و شما با اشخاص داراي شناسنامه بهداشتي به شيوه " ارتباط جنسي مطمئن تر (Safer sex) " رابطه برقرار مي کنيد، ميزان خطري که متوجه شما مي باشد به آن شدت و ميزان بالايي نيست که در شيوه هاي به اصطلاح زيرزميني و مخفي وجود دارد، که دليل آن کنترل بهداشتي اين افراد به شکل منظم مي باشد.
به عنوان نمونه در ايران، در صورت برقراري تماس جنسي بين اين افراد (شخص مشتري و شخص خود فروش)، ميزان درصد خطري که متوجه اين گروه است، بسيار بالا مي باشد. از دلايل بسيار مهم آن مي توان به سه مشکل مهم موجود در بين افرادي که به اين کار به عنوان شغل روي آورده اند، اشاره کرد:

عدم دسترسي به سرويس هاي بهداشتي کافي و مناسب
عدم کنترل بهداشتي و انجام معاينات منظم سلامتي
عدم انجام آزمايشهاي اجباري سلامتي در طي دوره هاي زماني منظم
در ارتباط جنسي شخص آلوده (مرد با زن، مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام يک بالاتر است؟

همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقريباً دو برابر مردان غير همجنسگرا است. (خطر دريافت ويروس در بين مردان همجنسگرا در فرد مفعول بيشتر است.)
ميزان درصد انتقال آلودگي از مرد به زن در حدود 1.1% مي باشد.
ميزان درصد انتقال آلودگي از زن به مرد در حدود 0.9% مي باشد.

در صورت فاعل بودن در ارتباط جنسي بين دو مرد، آيا احتمال آلوده شدن شخص فاعل نيز به HIV و ديگر بيماري هاي مقاربتي وجود دارد؟

بله اين احتمال وجود دارد ولي کمتر از فردي است که مفعول است. همواره بايد به خاطر داشت که احتمال انتقال در مردان همجنسگرا رقم بالايي است.
جالب توجه اين است که گاه در بين گروه هايي افراد در ايران نوعي نگاه خاص وجود دارد که تنها مرداني را که در رابطه جنسي مرد با مرد، مفعول هستند را همجنس گرا به شمار مي آورند و مرداني را که در رابطه مرد با مرد فاعل هستند را به عنوان همجنس گرا نمي شناسند. بنابراين گمان مي کنند که خطر تنها شخص مفعول را تهديد مي کند. در حالي که از نظر علمي و هم در بيشتر فرهنگ ها، هر مرد و زني (فاعل يا مفعول) را که به نوع همجنس گرايش دارد، همجنسگرا مي شناسند.

بيشتر بدانيد : زندگي با ايدز و HIV اچ آي وي : حقايق و باورهاي غلط

بيشتر بدانيد : علت ابتلا به ايدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع يا خودفروشي؟

بيشتر بدانيد : علائم بيماري ايدز در مردان

بيشتر بدانيد : علائم ايدز بعد از روابط جنسي پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بيشتر بدانيد : 10 علامت شايع ايدز را بشناسيد

بيشتر بدانيد : پاسخ به سوالات در مورد بيماري ايدز و روابط جنسي

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض


منبع : ايران ناز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است