آخرین اخبار

هنرمنداني که در جشنواره فجر 97 تقدير مي شوند سينما

هنرمنداني که در جشنواره فجر 97 تقدير مي شوند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بزرگداشت فاطمه معتمدآريا، عباس گنجوي، ابراهيم حقيقي، خسرو خسروشاهي و عزيزالله حميدنژاد در جشنواره فجر

در افتتاحيه ي سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر قرار است براي پنج هنرمند فعال در سينما؛ فاطمه معتمدآريا، عباس گنجوي، ابراهيم حقيقي، خسرو خسروشاهي و عزيزالله حميدنژاد بزرگداشتي براي سال‌ها فعاليتشان در اين عرصه برگزار شود در ادامه مروري داريم هر چند کوتاه به ديگر بزرگداشت هاي اين رويداد که قرار است در افتتاحيه برگزار شود.

فاطمه معتمدآريا

در اين بين فاطمه معتمدآريا به عنوان بازيگري که تقدير خواهد شد، از جمله سينماگراني است که در طول سال‌ها فعاليت خود کم فراز و نشيب نداشته و حتي در مقطعي ممنوع الکاري را هم تجربه کرده است.
او که بازيگري را با تئاتر آغاز کرده، از سال 64 با فيلم «جدال» وارد سينما شد و در طول اين سال‌ها در حدود 50 فيلم سينمايي نقش آفريني کرده است که از ميان آن‌ها به «جهيزيه‌اي براي رباب»، «تحفه‌ها»، «ريحانه»، «مسافران»، «ناصرالدين شاه آکتور سينما»، «يکبار براي هميشه»، «هنرپيشه»، «همسر»، «روسري آبي»، «کلاه قرمزي و پسرخاله»، «سفر»، «مرد آفتابي»، «مهر مادري»، «مرد عوضي»، دختر شيريني فروش»، «آبادان»، «يک بوس کوچولو»، «گيلانه»، «تقاطع»، «زير درخت هلو»، «کارگران مشغول کارند»، «خواب ليلا»، «شيرين»، «نيلوفر، «صد سال به اين سال‌ها»، «ينجا بدون من»، «پريناز»، «قصه‌ها»، «بهمن»، «يحيي سکوت نکرد»، «آباجان» مي‌توان اشاره کرد و نيز فيلم «جان‌دار» که در بخش نگاه نو و «بنفشه آفريقايي» که در بخش اصلي جشنواره امسال حضور دارد.

فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا

اين بازيگر که تجربه کار با کارگردان‌هاي مطرحي از سينما و همچنين کارگردان‌هاي جوان را دارد و تاکنون چهار بار برنده سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر شده است، تئاتر را هم رها نکرده و در هر موقعيتي که متني قابل توجه به دستش رسيده در آن حضور داشته است از جمله نمايش «خنکاي ختم خاطره» به کارگرداني حميد آذرنگ که اخيراً اجراي آن تمام شده است.
معتمدآريا مدتي قبل در گفت‌وگويي ، از برخي شرايط و مناسبات تازه در سينماي ايران گله کرده و گفته بود، «حدود پنج سال پيش زماني که پس از چند سال ممنوعيت به سينما برگشتم احساس کردم در اين چند سالي که نبودم يک چيزهايي تغيير کرده که حداقل با من همخواني ندارد. فکر مي‌کردم مشکل از من است ولي پس از حضور در چند فيلم با پديده جديدي به اسم «اُتوريته بازيگر» مواجه شدم. مي‌ديدم همه چيز به دست بازيگر افتاده، طوري که بازيگر مي‌توانست ساعت‌ها عوامل را نگه دارد و سر صحنه نيايد يا تصميم بگيرد دنبال کارهاي شخصي خود برود و گروه فيلمبرداري ساعت‌ها منتظرش بماند.

فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا

اين بازيگر گفته بود: «تمام زنجيره‌هاي اين چرخه معيوب در هم فرو رفته‌اند و به نظرم اشکال کار از بازيگر نيست، اشکال از تفکر است؛ تفکري که بازيگر را انتخاب مي‌کند؛ تفکري که فيلم را تهيه مي‌کند؛ تفکري که فيلم را مي‌سازد و تفکري که مجوز مي‌دهد و از اين نوع سينما حمايت مي‌کند و تفکري که اين نوع سينما را عرضه و پخش مي‌کند، اينها معيوب هستند.

عزيزالله حميدنژاد

در کنار معتمدآريا، براي يکي از کارگردان‌هاي سينما هم بزرگداشت برگزار مي‌شود که اگرچه تعداد زيادي فيلم نساخته اما برخي آثارش در سينما ماندگار شده‌اند که مهم‌ترين آن‌ها «اشک سرما» با بازي پارسا پيروزفر و گلشيفته فراهاني است.اين فيلم از جمله آثار ضد جنگ شناخته مي‌شود و در نقدهايي که براي نوشته شده بود از آن به عنوان يکي از فيلم‌هاي مهم سينما در سال‌هاي پس از انقلاب نام برده مي شود.

عزيزالله حميدنژاد
عزيزالله حميدنژاد

اين فيلم درباره سربازي است که براي پاکسازي منطقه‌اي که توسط نيروهاي کومله مين‌گذاري شده، به يک روستاي مرزي در کردستان اعزام مي‌شود. به‌دليل موفقيتي که اين سرباز در اين مأموريت پيدا مي‌کند، نيروهاي کومله دختري به نام روناک را مأمور مي‌کنند تا او را بکشد. اما يک بوران ناگهاني در کوهستان موجب مي‌شود که اين سرباز در موقعيتي قرار گيرد که جان اين دختر روستايي را نجات دهد.«اشک سرما» محصول سال 1382 است و حميدنژاد پنج سال پس از آن فقط فيلم «آناهيتا» را ساخت و 10 سال است که در سينما فيلمي کارگرداني نکرده است.

عباس گنجوي

عباس گنجوي تدوينگر سينمايي ايران متولد سال 1320 در تهران فعاليت خود در سينما را با سينکرون و امور فني صداي فيلم «شيطون بلا» ساخته نظام فاطمي در سال 1344 آغاز کرد.او که حرفه اصلي‌اش تدوينگري است و تاکنون تدوين نزديک به 60 اثر را برعهده داشته، صدابرداري، ميکس و امور فني صداي فيلم‌هايي را در سال‌هاي پيش از انقلاب انجام داده است.اين هنرمند همچنين ساخت فيلم‌هاي کوتاهي مانند تاکسي متر، آرايشگاه آفتاب، ارتباط، باد جن، پنجشنبه بازار ميناب، نخل، گزارش‌هاي حفاري‌هاي علمي، معبد آناهيتا، عمو سيبيلو، موسيقي جنوب، رهايي، تهران کهنه و نو، خاويار، عروسک‌هاي کم و پيش را در کارنامه کاري خود دارد.

عباس گنجوي
عباس گنجوي

گنجوي در سال‌هاي فعاليت‌اش با کارگردانان مطرحي در سينماي ايران همکاري داشته که از جمله آنها مي‌توان به ناصر تقوايي، محمد تهامي‌نژاد، مسعود کيميايي، بهمن فرمان‌آرا، محمدرضا بزرگ‌نيا، رسول صدرعاملي، کيومرث پوراحمد، محمد متوسلاني، عليرضا رئيسيان، احمدرضا درويش، سيروس الوند، رخشان بني‌اعتماد نام برد.
فيلم‌هايي چون حکايت دريا (1395)، دلم مي‌خواد (1393)، خاک آشنا (1386)، حس پنهان (1385)، يک بوس کوچولو (1384)، جايي براي زندگي (1383)، شاه خاموش (1382)، اين زن حرف نمي‌زند (1381)، ستاره‌هاي سربي (1381)، خانه‌اي روي آب (1380)، کاغذ بي‌خط (1380)، بوي کافور، عطر ياس (1378)، شهر زنان (1377)، سرزمين خورشيد (1375)، روسري آبي (1373)، سمفوني تهران (1373)، کيميا (1373)، جنگ نفتکش‌ها (1372)، کشتي آنجليکا (1367)، پ اييزان (1366)، جعفرخان از فرنگ برگشته (1366)، وکيل اول (1365)، تاتوره (1363)، گل‌هاي داوودي (1363)، شازده احتجاب (1353)، گوزن‌ها (1353)، صادق کرده (1351) از جمله آثار اوست.
با نگاهي به کارنامه کاري عباس گنجوي او در سومين دوره جشنواره فيلم فجر براي تدوين فيلم‌هاي «تاتوره» و «گل‌هاي داودي» موفق به کسب جايزه شد و همچنين براي فيلم‌هاي «جايي براي زندگي»، «سرزمين خورشيد»، «روسري آبي»، «کيميا»، «جنگ نفتکش‌ها»، «دو فيلم با يک بليت» و «جستجوگر» نامزد دريافت سيمرغ بلورين شده بود.

خسرو خسروشاهي

خسرو خسروشاهي متولد هفتم دي‌ماه سال 1320، از پيشکسوتان عرصه دوبله و مديران دوبلاژ که بيشتر به خاطر دوبله کاراکتر "الن دلون" و "آل پاچينو" شهرت پيدا کرده، کار دوبله را از سال 1340 و مديريت دوبلاژ را از سال 1349 آغاز کرد.با نگاهي به کارنامه حرفه‌اي او مي‌توان گفت که او تاکنون سرپرستي گويندگان نزديک به 90 اثر را برعهده داشته و در فيلم‌هايي بسياري چون «سامورايي»، «آفتاب سرخ»، «دسيسه سيسيلي‌ها»، «پدرخوانده»، «شيوع»، «مرد باراني»، «راننده تاکسي» و «نيويورک، نيويورک» و … به عنوان گوينده حضور داشته است.

خسرو خسروشاهي
خسرو خسروشاهي

وي در سينماي ايران نيز دوبله چندين بازيگر را بر عهده داشته، به عنوان مثال به جاي ابوالفضل پور عرب در فيلم‌هاي «بيقراري»، «خونسردي»، «‌سوء‌ظن «، «بهشت پنهان» و به جاي پرويز پورحسيني در سريال «هزاردستان» و به جاي بيژن امکانيان در فيلم «حادثه» و «دبيرستان» صداپيشگي کرده است. همچنين فيلم سينمايي مسعود کيميايي را با گويندگاني همچون منوچهر اسماعيلي‌، چنگيز جليلوند، زهره شکوفنده‌، ناصر مدقالچي، حسين عرفاني، منوچهر والي‌زاده و مينو غزنوي دوبله کرده است.
خسروشاهي در گفت‌وگويي که با ايسنا پيش از اين داشته با گله از وضعيت موجود دوبله بيان کرده بود "ترجيح مي‌دهد بيشتر روزگار خود را در خانه سپري کند چرا که معتقد است دوبله دچار روزمرگي شده و ديگر جايي براي عرض اندام ندارد. در خارج از کشور دوبله برايشان تازگي دارد و وقت بيشتري را صرف آن مي‌کنند، در حالي که دوبله در ايران دچار روزمرگي شده است و براي کارهاي خوب هيچ تقديري نداريم و حتي برعکس براي کارهايي ضعيف هم هيچ بازخواست و توضيحي وجود ندارد. بنابراين زماني که دوبلورها و مديران دوبلاژ مي‌بينند کارهاي خوب و بد هر دو يکسان ارزيابي مي‌شوند، ديگر به فکر بالا بردن کيفيت کارها نيستند و فقط قصد دارند کارها را سريع‌تر پيش ببرند."

بيشتر بدانيد : جزئيات افتتاحيه جشنواره فيلم فجر 97، از دکور ديجيتالي تا مراسم نکوداشت

بيشتر بدانيد : تقسيم کار بين 5 مجري جشنواره فجر

بيشتر بدانيد : زمان بندي نمايش فيلم‌هاي فجر 37 در سينماي رسانه‌ها

بيشتر بدانيد : رونمايي از پوستر جشنواره فيلم فجر 37 با حضور جمشيد مشايخي


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)