آخرین اخبار

معرفي 22 فيلم حاضر در جشنواره فيلم فجر سال 97 سينما

معرفي 22 فيلم حاضر در جشنواره فيلم فجر سال 97

  بزرگنمايي:

چه خبر - از فريدون جيراني تا کيومرث پوراحمد

بالاخره بعد از کش‌وقوس‌هاي فراوان، اسامي 22 فيلم بخش سوداي سيمرغ جشنواره فيلم فجر اعلام شد، فيلم‌هايي که نام سه کارگردان فيلم‌اولي در بين آنها به چشم مي‌خورد. کارگردان‌هاي پيشکسوت هم هستند، از فريدون جيراني تا کيومرث پوراحمد. فيلم‌هاي خيلي‌ها هم به دفتر جشنواره نرسيد و مثل هميشه گلايه دارند از مسئولان جشنواره که آنها را نديدند. بعضي‌ها هم فيلم‌شان نرسيد به جاي اينکه از خودشان شاکي باشند از جشنواره‌اي‌ها شاکي هستند که زمان را تمديد نکردند. با همه اينها رقابت فيلم‌ها و کارگردان‌ها و بازيگران کمتر از يک ماه ديگر آغاز مي‌شود تا مشخص شود چه فيلمي مي‌تواند نظر هيات داوران جشنواره را جلب کند. در اين گزارش نگاهي داشتيم به 22 فيلم بخش سوداي سيمرغ جشنواره سي‌و‌هفتم فيلم فجر.

«آشفتگي» درباره عشق و جنايت

فريدون جيراني، پس از تجربه متفاوت کارگرداني فيلم سينمايي «خفه‌گي» اين‌بار به سراغ اثري با نامي هم‌خانواده يعني «آشفتگي» رفته است. بهرام رادان، نقش اول اين اثر سينمايي را ايفا مي‌کند. اين فيلم اولين همکاري بهرام رادان با جيراني است. خود جيراني مي‌گويد که اين فيلم فضاي متفاوتي نسبت به ديگر ساخته‌هايم دارد. بهرام رادن، مهناز افشار، علي ميلاني، نسيم ادبي، احسان محمدي، نازنين صلح‌جو و مهران احمدي به ايفاي نقش مي‌پردازند.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
بهرام رادان در «آشفتگي»

«حامد بهداد» و «نويد محمدزاده» اولين گزينه‌هاي بازي در «آشفتگي» بودند که حضورشان نسبتا قطعي شده بود اما بعد از توقفي که اين پروژه داشت، حضور آنها منتفي شد. «آشفتگي» رئاليستى و اجتماعى نيست و فيلمي است درباره عشق و جنايت. اين تعريفي است که فريدون جيراني در يادداشتي درباره تازه‌ترين ساخته خود آورده است. فيلمي که با توجه به نوع طراحي صحنه باز هم حال و هوايي کلاسيک را تداعي مي‌کند. جيراني در سي‌و‌پنجمين جشنواره فيلم فجر با فيلم «خفه‌گي» حضور يافت که نتوانست اقبال چنداني را در بخش جوايز از آن خود کند و حالا با يک سال غيبت مي‌خواهد بار ديگر شانس خود را براي کسب سيمرغ بيازمايد.

«بنفشه آفريقايي» جامانده از جشنواره قبل

فرم حضور در جشنواره سي‌و‌ششم را پر کردند اما به يک‌باره کنار کشيدند و حالا دوباره مي‌خواهند در جشنواره سي‌و‌هفتم حاضر شوند. در خلاصه داستان «بنفشه آفريقايي» آمده است: «شوکو به همراه همسر دومش رضا تصميم مي‌گيرند تا فريدون همسر سابقش که توسط فرزندان‌شان به خانه سالمندان سپرده شده است را به خانه خود بياورند. اين تصميم اتفاقات جديدي را در زندگي هر سه نفر رقم مي‌زند.»

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
سعيد آقاخاني و فاطمه معتمدآريا در «بنفشه آفريقايي»

فاطمه معتمدآريا، رضا بابک و سعيدآقاخاني بازيگران اصلي اين فيلم هستند. مهدي حسيني‌نيا، رويا جاويدنيا، ندا جبرائيلي و مريم شيرازي ايفاي ديگر نقش‌ها را برعهده دارند. مونا زندي در گفت‌وگويي گفته است: «از چند جهت تصميم به انتخاب اين اسم براي فيلم گرفتم؛ هم از اين حيث که خود گل بنفشه آفريقايي در فيلم حضور دارد و به شکلي وارد خانه و زندگي شخصيت‌هاي فيلم مي‌شود و از سويي ديگر، اين گل در پرورش، نوع نگهداري و ميزان مراقبتي که نياز دارد، گياهي منحصربه‌فرد است؛ از خاک براي دريافت آب تغذيه نمي‌کند، در شرايط خاصي گل مي‌دهد و به هر تغيير شرايطي واکنش نشان مي‌دهد. از اين رو است که برخلاف بسياري از گل‌ها به‌جاي توجه، به مراقبت زياد و ويژه نيازمند است.
فکر مي‌کنم مختصات و حال و هواي اين گياه با موضوع فيلمي که درحال ساختش هستيم، مرتبط است و به روايت داستان فيلم کمک مي‌کند؛ آنچه در قصه فيلم جاري است درباره خصوصيات و مفاهيمي است که همواره نياز به مراقبت دارند و بايد حواس‌مان به آنها باشد تا حفظ شوند و تسري يابند. درنتيجه فکر مي‌کنم علاوه‌بر زيبايي نام بنفشه آفريقايي و حضور فيزيکي‌اش در فيلم، مفهومي که در وراي آن ايستاده، براي آنچه فيلم مي‌خواهد به تصوير بکشد، مناسب است.»

«بيست‌وسه نفر»، کتابي که فيلم شد

فيلم سينمايي بيست‌و‌سه نفر، فيلم جديد مهدي جعفري و به تهيه‌کنندگي مجتبي فرآورده توليد شده است. اين محصول جديد در حوزه‌ دفاع‌مقدس توسط مرکز فيلم و سريال سازمان هنري رسانه‌اي اوج ساخته شده و فيلمبرداري اين فيلم در شهرک چهاردانگه تهران کليد خورده است. بيست‌و‌سه نفر، روايت گروهي از رزمندگان نوجوان ايراني است که در جريان جنگ ايران و عراق در سال 1361 به اسارت نيروهاي عراقي درآمدند. مهدي جعفري پيش از اين مستند 23 نفر و آن يک نفر را توليد کرده بود که جزء اولين آثار در معرفي نوجوانان حاضر در جنگ بود. مهدي جعفري متولد 1348 اهواز است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«بيست‌وسه نفر»

او پس از يک دوره کوتاه بازيگري در تئاتر، کار فيلمسازي را از سال 1364 با حضور در انجمن سينماي جوانان نجف‌آباد آغاز کرد؛ سپس در سال 1367 وارد دانشکده سينما تئاتر دانشگاه هنر تهران شد و تحصيلات خود را در رشته کارشناسي کارگرداني سينما تکميل کرد. وي از 1373 به ساخت فيلم‌هاي کوتاه داستاني روي آورد و از سال 1383 به‌عنوان مدير فيلمبرداري در سينماي ايران مشغول به کار است. مهدي جعفري در کنار فيلمبرداري سينما ساخت چندين مستند کوتاه و بلند را نيز در کارنامه خود دارد. او همچنين عضو هيات‌موسس انجمن فيلم کوتاه ايران در خانه سينماست. حضور يکي از فيلم‌هاي کوتاه او به نام «کمي بالاتر» ميان 10 فيلم بخش مسابقه فيلم‌هاي کوتاه جشنواره بين‌المللي فيلم برلين، در سال 2006 به‌عنوان يکي از افتخارات فيلم کوتاه ايران به‌شمار مي‌رود.

«ايده اصلي» با بازيگران خارجي

آزيتا موگويي هشت ماه قبل، پيش توليد تازه‌ترين اثر سينمايي خود با نام «ايده اصلي» را آغاز کرد. شهرهاي مالاگا و بارسلون در اسپانيا، جزيره کيش در ايران و شهر کلن در آلمان، تاکنون به‌عنوان لوکيشن‌هاي اصلي اين فيلم انتخاب شده بودند. آزيتا موگويي، فعاليت در عرصه سينما را به‌عنوان منشي صحنه آغاز کرد و تاکنون در سمت‌هايي چون دستيار اول کارگردان، مدير برنامه‌ريزي، طراح صحنه و لباس، نويسنده فيلمنامه، مدير توليد و مجري ‌طرح فعاليت مستمر داشته است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
فيلم «ايده اصلي»

وي سال 1392 با ساخت فيلم «تراژدي» براساس فيلمنامه‌اي به قلم رضا کريمي، نخستين تجربه کارگرداني خود را در کارنامه فعاليت‌هاي هنري‌اش ثبت کرد که با موفقيت‌هاي متعددي هم روبه‌رو شد. مانوس گاوراس، آندره آ ماچالکيدو، ايرينا مانژوسوا و واروارا لارمو، بهرام رادان، مريلا زارعي، هانيه توسلي، پژمان جمشيدي، مهرداد صديقيان و شهباز نوشير بازيگران اصلي اين فيلم هستند.

«خون خدا» اجتماعي عاشورايي

مرتضي‌علي عباس‌ميرزايي، کارگرداني اين فيلم را برعهده دارد. اين فيلم پيش از اين با عنوان«ناشناس» شناخته شد و در سکوت خبري به کار خود خاتمه داد. تنها مطلبي که تاکنون درباره اين فيلم منتشر شده، اين است که «خون خدا» کاري اجتماعي عاشورايي است و قسمت‌هايي از اين فيلم در روز عاشورا و در خيابان بازار (15‌خرداد) هنگام آتش‌زدن خيمه‌ها ضبط شده است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«خون خدا»

اين فيلم که با حمايت بنياد سينمايي فارابي ساخته شده درباره کارتن‌ خوابي است که در شهر تهران در روز عاشورا برگ چکي به دستش مي‌رسد و اتفاقات پس از آن را به تصوير مي‌کشد.

«پالتو شتري» کمدي جوان‌پسند

فيلم سينمايي «پالتو شتري» که اولين تجربه کارگرداني مهدي علي‌ميرزايي محسوب مي‌شود، يک درام کمدي پربازيگر درباره وضعيت‌هاي پيچيده رفاقت و رقابت است. با توجه به سابقه فيلمنامه‌هاي قبلي علي ميرزايي («گشت ارشاد 1» و «در مدت معلوم») به نظر مي‌رسد اولين ساخته اين کارگردان از جمله آثار بحث برانگيز امسال باشد. سام درخشاني، بانيپال شومون، بهاره کيان‌افشار، ليندا کياني، شاهرخ فروتنيان، افسانه چهره‌آزاده، پريوش نظريه، عليرضا مهران، طوفان مهرداديان، رضا شيخ‌انصاري بازيگراني هستند که در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند. مسعود اميني‌تيراني فيلمبرداري «پالتو شتري» را برعهده داشته است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: «اگه دشمنيد چرا اينقدر با هم مي‌پريد؟ اگه دوستيد چرا اينقدر به هم مي‌پريد؟»

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«پالتو شتري»

علي ميرزايي درباره فيلم جديدش مي‌گويد: بيشتر لوکيشن‌هاي اين فيلم در دانشگاه‌ها، کافي‌شاپ‌ها و فضاهاي جوان‌پسند بود: «پالتو شتري، فيلمي کمدي است و سعي کرديم مخاطبان با يک طنز جديد مواجه شوند. اين فيلم درمورد يک دانشجوي فلسفه است که يک پالتو از پدرش به ارث برده است که با پوشيدنش افکار وسوسه‌آميز و موذيانه به سراغش مي‌آيد.»

«تيغ و ترمه» از کارگردان قصه‌هاي مجيد

فيلم سينمايي «تيغ و ترمه» آخرين ساخته کيومرث پوراحمد، کارگردان باسابقه سينماي ايران است، اين فيلم سينمايي به تهيه‌کنندگي علي قائم‌مقامي است و ديبا زاهدي، پژمان بازغي، لاله اسکندري، هومن برق نورد، مهران رجبي، کوروش سليماني، شراره رنجبر، سيمون سيمونيان، ميترا قرباني، ماندانا سهرابي، مازيار خسروي، ميعاد عابدي‌زاده، نويد کوه فلاح، فرانک کوشافر، پدارم ابدان و بازيگر خردسال آويسا سجادي بازيگران اين اثر سينمايي هستند.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«تيغ و ترمه»

پوراحمد تاکنون بيش از 20 فيلم سينمايي کارگرداني کرده است که از ميان آنها مي‌توان به «شب يلدا»، «گل يخ»، «اتوبوس شب»، «کفشهايم کو» و «خواهران غريب» اشاره کرد. تازه اخبار شروع ساخت اين فيلم سينمايي منتشر شده بود که يکي از رسانه‌ها، خبري مبني‌بر عدم ساخت اين فيلم سينمايي منتشر کرد و دليل آن را اختلافات پيش آمده، بين تهيه‌کننده و کارگردان دانست اما همان موقع کيومرث پور‌احمد در ارتباط با اين موضوع گفت: «اين خبر کاملا شايعه است و درحال حاضر پيش‌توليد فيلم آغاز شده است. من نمي‌دانم اين خبرها از کجا انتشار پيدا مي‌کند.»

«جمشيديه» و معضل فراگير اجتماعي

«جمشيديه» به تهيه‌کنندگي محمدصادق آذين و فردين خلعتبري براي حضور در بخش مسابقه ملي، فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرد. «جمشيديه» دومين فيلم بلند سينمايي يلدا جبلي در فضايي متفاوت و سبکي جديد نسبت به فيلم «داره صبح ميشه» است که نگاهي به يکي از معضلات چالش‌برانگيز جامعه دارد. سارا بهرامي، حامد کميلي، پانته آ پناهي‌ها، سعيد چنگيزيان، ستاره پسياني، ندا جبرائيلي، شادي کرم‌رودي، محمد ولي‌زادگان، کاوه کاتب، حميرا نونهالي، ليلي فرهادپور، غلامرضا کيايي‌نژاد، حسين دالمن و با حضور کيومرث پور‌احمد، بهرام عظيمي و بهرنگ تنکابني از جمله بازيگراني هستند که در اين فيلم نقش‌آفريني دارند.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«جمشيديه»

يلدا جبلي، فارغ‌التحصيل دانشکده سينما و تئاتر است که تدوين تعدادي سريال و فيلم سينمايي را در کارنامه خود دارد، وي فيلمسازي را با ساخت تله‌فيلم‌هايي از جمله «يک فنجان چاي گرم» و «اين جاده 2طرفه است» آغاز کرد. «جمشيديه» اما در مسيري کاملا متفاوت از تجربيات گذشته يلدا جبلي، يک فيلم اجتماعي است که براي اولين‌بار به معضلي فراگير مي‌پردازد.

«درخونگاه» و سفر به اوايل دهه70

فيلم سينمايي «درخونگاه» که از حضور در بخش سوداي سيمرغ سي‌و‌ششمين جشنواره فيلم فجر باز مانده بود، متقاضي حضور در سي‌و‌هفتمين جشنواره فيلم فجر است. اين فيلم به کارگرداني سياوش اسعدي و تهيه‌کنندگي منصور سهراب‌پور، ژانري اجتماعى دارد و داستان آن در اوايل دهه 70 خورشيدي سپرى مى‌شود. «درخونگاه» در 75 روز در محله‌هاي مرکزي و جنوبي تهران از جمله شاپور و امام‌زاده يحيي فيلمبرداري شد. در اواسط فيلمبرداري اين فيلم، حادثه‌اي براي امين حيايي (در نقش جواني شرور) رخ داد و باعث شکستگي پاي او شد. حيايي بعد از چند روز استراحت اعلام کرد که مي‌خواهد با پاي شکسته مقابل دوربين برود تا فيلم به جشنواره فجر برسد.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«درخونگاه»

با اين وجود، «درخونگاه» در بخش سوداي سيمرغ سي‌و‌ششمين جشنواره فيلم فجر پذيرفته نشد. اسعدي پس از اين اتفاق، ضمن انتقاد از روند برگزاري جشنواره فيلم فجر، عمده‌ترين دليل پذيرفته‌نشدن «درخونگاه» در بخش مسابقه را ناقص بودن آن دانسته و گفته بود: «فيلمي که ما به دفتر جشنواره ارسال کرديم، يک‌سوم از آن چيزي بود که قرار بود ساخته شود. يعني دوستان هيات انتخاب نزديک به 30 تا 40 دقيقه از فيلم را ديدند، اما با اين حال رأي قابل توجهي داشت.» امين حيايى، ژاله صامتى، مهراوه شريفى‌نيا، نادر فلاح، محمود جعفرى، منصور شهبازى، افشين سنگ‌چاپ، فاطمه مرتاضى، پانته‌آ پناهى و با حضور جمشيد هاشم‌پور در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

«سال دوم دانشکده من» دانشجو و دانشگاه

«سال دوم دانشکده من» آخرين فيلم بلند سينمايي رسول صدرعاملي در مقام کارگرداني و به تهيه‌کنندگي مسعود ردايي است. فيلمي که قرار بود در پاييز امسال اکران شود و حتي پروانه نمايش هم گرفت. علي مصفا، بابک حميديان، ويشکا آسايش، شقايق فراهاني، پدرام شريفي، نيلوفر خوش‌خلق، شيوا خسرومهر، مريم بوباني و عليرضا استادي بازيگران اين فيلم هستند.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«سال دوم دانشکده من»

همچنين به‌جز بازيگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره‌هاي شناخته نشده نيز در اين فيلم براي اولين‌بار به ايفاي نقش مي‌پردازند که در اين ميان سه نفر جزء بازيگران اصلي و مابقي در نقش‌هاي فرعي مقابل دوربين خواهند رفت. اين ٢٢ نفر از ميان 900 نفر و پس از پشت ‌سر گذاشتن مراحل تست و تمرين بازيگري براي حضور در اين فيلم انتخاب شده‌اند.

«تختي» بار ديگر فيلم شد

اين دومين‌بار است که سينماي ايران، سراغ ساخت فيلمي با موضوع زندگي جهان‌پهلوان تختي رفته است. وقتي فيلم را شروع به ساخت کردند با امير جديدي قرارداد بسته شد تا نقش تختي را بازي کند. بهرام توکلي کارگردان شد و سعيد ملکان تهيه‌کننده. اما 24 مهرماه روابط‌عمومي فيلم سينمايي «غلامرضا تختي» ضمن اعلام خبر پايان فيلمبرداري فاز نخست اين فيلم که مربوط به دوران کودکي غلامرضا تختي است، پس از 20 روز در احمد‌آباد مستوفي، از تغيير در ترکيب بازيگران اين فيلم خبر داد.
مراحل تمرين کشتي و آمادگي جسماني امير جديدي، بازيگر نقش غلامرضا تختي به مدت 6 ماه مستمر ادامه داشت، اما به دليل طولاني شدن آماده‌سازي دکورهاي فاز دو و سه که مربوط به نوجواني و جواني غلامرضا تختي است، تغيير در زمان‌بندي پروژه و حساسيت روي گريم بزرگسالي جهان پهلوان تختي که نياز به مواد اوليه تهيه شده از خارج کشور داشت، تست گريم به روزهاي آخر موکول شد و درنهايت بعد از تست گريم، گروه توليد و امير جديدي به اين نتيجه رسيدند که فيلمبرداري مبارزه‌هاي کشتي جهان‌پهلوان تختي با اين گريم سنگين امکان‌پذير نيست.
از آنجا که امکان حذف اين صحنه‌ها از فيلمنامه ميسر نبود و با طولاني شدن زمان پيش‌توليد و داشتن تعهد از جانب امير جديدي به پروژه‌هاي ديگر، با توافق وي، همکاري‌اش با پروژه «غلامرضا تختي» قطع شد. بهنوش طباطبايي، آتيلا پسياني، حميدرضا آذرنگ، پريوش نظريه، ستاره پسياني، بانيپال شومون، مجتبي پيرزاده، عليرضا گودرزي و معصومه قاسمي‌پور از جمله بازيگراني هستند که در فيلم «غلامرضا تختي» ايفاي‌نقش مي‌کنند. همچنين مراحل فني فيلم به صورت همزمان درحال انجام است.

«سرخ‌پوست» يک درام اجتماعي

نيما جاويدي که چهار سال پيش با فيلم «ملبورن» به جشنواره آمده بود حالا فيلم جديدش را با نام «سرخ‌پوست» ساخته است. اين فيلم براساس فيلمنامه‌اي که جاويدي به نگارش درآورده ساخته شده است. هومن بهمنش، مديريت فيلمبرداري«سرخپوست» را برعهده گرفته تا براي بار دوم همراه نيما جاويدي باشد.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«سرخ‌پوست»

محسن نصراللهي، طراحي صحنه اين اثر سينمايي را انجام مي‌دهد. نويد محمد‌زاده، پريناز ايزديار، ستاره پسياني، آتيلا پسياني، ماني حقيقي و حبيب رضايي بازيگران اين پروژه سينمايي هستند. جز چند عکس، چيز ديگري از اين فيلم بيرون نيامده است که بدانيم جاويدي بعد از اين مدت دوري از سينما چه موضوعي را براي فيلم جديدش انتخاب کرده است.

«سمفوني نهم» و بازگشت هنرمند به سينما

در خلاصه فيلم هنرمند آمده است: «شايد عاشق شدن آخرين فرصت هرکسي براي آدم بودن است. شما هم موافقيد؟» حميد فرخ‌نژاد، ساره بيات، مهرداد صديقيان، هدي زين‌العابدين، مارين ون‌هولک و محمدرضا فروتن بازيگران اين فيلم هستند. «سمفوني نهم» را محمدرضا هنرمند کارگرداني کرده است و تهيه‌کنندگي آن را زينب تقوايي برعهده دارد.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«سمفوني نهم»

هنرمند پيش از اين آثاري سينمايي چون مرگ ديگري، زنگ‌ها، گورکن، ردپايي بر شن، دزد عروسک‌ها، ديدار، مرد عوضي، موميايي 3، عزيزم من کوک نيستم را کارگرداني کرده است. هنرمند در فيلم آخرش قرار است داستان يک عشق عجيب و غريب به خدا را روايت ‌کند.

«شبي که ماه کامل شد» و دستگيري ريگي

فيلم جديد آبيار، روايت دختر جواني از مناطق جنوب‌شهر تهران است که درگير عشق جواني شهرستاني مي‌شود و اين درحالي است که دختر به دلايلي مجبور به مهاجرت از ايران است. در اين مسير، برادرش با او همراه مي‌شود اما ميانه راه، اتفاقاتي براي آنها رقم مي‌خورد. «شبي که ماه کامل شد» اولين فعاليت الناز شاکردوست پس از حادثه‌اي است که در فيلم سينمايي «دو طبقه روي پيلوت» براي اين بازيگر رخ داد. خلاصه داستاني از اين فيلم به دست نيامده است ولي در برخي از خبرها آمده است که اين فيلم روايتي از دستگيري عبدالمالک ريگي، تروريست جاني شرق کشور دارد که رديابي اين تروريست از طريق برادر او عبدالحميد ريگي صورت گرفت.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«شبي که ماه کامل شد»

هومن سيدي يکي ديگر از بازيگران اصلي اين فيلم بود که پس از چندي، از حضور در آن انصراف داد. هوتن شکيبا ديگر بازيگر اين فيلم است. محمدحسين قاسمي به روال ديگر ساخته‌هاي همسرش تهيه‌کنندگي فيلم جديد وي را نيز برعهده گرفته است. محمد امامي سرمايه‌گذار «شبي که ماه کامل شد» است و اين فيلم به‌عنوان محصول جديد موسسه تصوير گستر پاسارگاد توليد مي‌شود.

«قصر شيرين» از کارگردان «يه حبه قند»

فيلم سينمايي «قصر شيرين» توسط رضا ميرکريمي در ياسوج ساخته شده است، در فيلم سينمايي قصر شيرين، حامد بهداد بازيگري نقش اول مرد را برعهده دارد و مکمل وي در اين فيلم اکبر آيين، بهترين بازيگر تئاتر استان کهگيلويه و بويراحمد است. برخي از عوامل اين فيلم از اهالي حوزه هنري استان کهگيلويه و بويراحمد هستند که ميرکريمي را در ساخت فيلم ياري مي‌کنند.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«قصر شيرين»

يکي از پلان‌هاي اين فيلم در خيابان ابوذر 7 شهر ياسوج و به عبارتي پرشيب‌ترين خيابان اين شهر فيلمبرداري شد و پاتاوه، سروک و سي‌سخت از ديگر مکان‌هايي است که ميرکريمي براي ساخت «قصر شيرين» انتخاب کرده است. فيلمنامه «قصر شيرين» توسط محسن قرائي و محمد داودي براساس طرحي از سيدرضا ميرکريمي نوشته شده است.

«ماجراي نيمروز 2» و عمليات مرصاد

قسمت اول «ماجراي نيمروز» که به ماجراي ترورهاي سال 60 توسط منافقين مي‌پرداخت، حضور موفقي در جشنواره سي‌و‌پنجم فيلم فجر داشت و توانست جايزه‌هايي چون سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره، سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه ملي و سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. اين فيلم در اکران هم با اقبال تماشاگران مواجه شد. با اين حال معمولا به‌جز استثنائاتي در سينماي جهان، دنباله‌سازي‌ها و قسمت‌هاي بعدي يک فيلم موفق، نتيجه مثبتي نداشته است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«ماجراي نيمروز 2»

از اين نظر مهدويان سراغ چالش سختي رفته است، موضوع ملتهب عمليات مرصاد هم به دشواري‌هاي اين آزمون سخت اضافه مي‌کند. فيلم سينمايي «ماجراي نيمروز 2» با نام اصلي «رد خون» ساخته شده است. جواد عزتي، بهنوش طباطبايي، هادي حجازي‌فر، محسن کيايي، هستي مهدوي، مهدي زمين‌پرداز و حسين مهري از جمله بازيگراني هستند که در «رد خون» به ايفاي نقش خواهند پرداخت.

«طلا» روايت اجتماعي نسل جوان

فيلم سينمايي «طلا» به کارگرداني پرويز شهبازي و تهيه‌کنندگي رامبد جوان و محمد شايسته اواسط خردادماه در تهران فيلمبرداري‌اش آغاز شد و بعد از 60 جلسه به پايان رسيد.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«طلا»

نگار جواهريان، هومن سيدي، طناز طباطبايي، هدي زين‌العابدين، احترام برومند و مهرداد صديقيان بازيگران اصلي «طلا» هستند. فيلم «طلا» جديدترين ساخته پرويز شهبازي بعد از فيلم‌هايي چون «نفس عميق»، «عيار 14»، «دربند» و «مالاريا» محسوب مي‌شود. اين فيلم يک روايت اجتماعي درباره مسائل روز جوانان است.

«قسم» و مراسم «قسامه»

يک روز پس از انتشار خبر رسمي صدور پروانه ساخت فيلم سينمايي «قسم» با کارگرداني مشترک محسن تنابنده و سيروس مقدم از سوي سازمان سينمايي، روابط‌عمومي اين فيلم سينمايي اعلام کرد «قسم» عنوان موقت دومين فيلم بلند محسن تنابنده در مقام کارگردان است که آن را به شکل مستقل به تهيه‌کنندگي جليل شعباني مي‌سازد. فيلمنامه «قسم» را خود تنابنده نوشته که يک درام اجتماعي است. او پيش از اين فيلم کمدي «گينس» را با بازي رضا عطاران داشت که نتوانست موفقيت چنداني پيدا کند. در برخي خبرها درمورد خلاصه اين فيلم آمده است که موضوع محوري فيلم «قسم» مراسم قسامه است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«قسم»

قسامه يکي از راه‌هاي اثبات وقوع جنايت قتل در فقه اسلامي و حقوق کيفري است. قسامه زماني انجام مي‌شود که قاضي، مورد قتل يا جراحت وارده را از موارد لوث تشخيص دهد. براي اقامه قسامه سوگند خوردن 50 نفر از بستگان پدري ذکور مدعي وقوع قتل لازم است. قسم خوردن اين افراد مبني‌بر وقوع قتل توسط متهم براي اثبات قتل کافي است. در فيلم جديد تنابنده، عده‌اي از افراد يک شهر کوچک براي اداي اين مراسم راهي شهري ديگر هستند. همه آنها سوار بر اتوبوسند و بخش زيادي از فيلم نيز داخل اين اتوبوس شکل مي‌گيرد. در مسير ناگهان اتفاقي رخ مي‌دهد و اتوبوس داخل دره مي‌افتد و سرنوشت ناگواري براي افراد داخل اتوبوس رخ مي‌دهد.

«متري شيش و نيم» از کارگردان «ابد و يک روز»

متري شيش و نيم فيلمي به کارگرداني و نويسندگي سعيد روستايي، کارگردان اثر موفق «ابد و يک روز» است؛ اين فيلم دومين همکاري سعيد روستايي با نويد محمدزاده، پريناز ايزديار و پيمان معادي است. روستايي در فيلم جديدش دوباره به مقوله اعتياد پرداخته است که اين فيلم هم فيلمي اجتماعي تلقي مي‌شود. قرار بود تا شهاب حسيني هم در اين فيلم بازي کند، اما تمامي هياهو‌ها درباره فيلم دوم روستايي با اعلام انصراف شهاب حسيني براي بازي در اين فيلم خاموش شد.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«متري شيش و نيم»

زوج معادي و حسيني که پيشتر نيز سابقه همکاري را داشته‌اند براي بسياري زوج ديدني بود، اما اين اتفاق مقدور نشد. روستايي بعد از اينکه فيلمش مجوز ساخت گرفت، در صفحه مجازي خود گفت: «بالاخره همه مشکلاتمون حل شد و «مترى شيش و نيم» رو راه انداختيم؛ با بهترين حال و بهترين انرژى. شايد يه روز سر فرصت حجم مسخره مشکلاتى که برامون ساختن رو براتون گفتم.»

«مردي بدون سايه» آخرين قسمت از سه‌گانه عاشقانه

فيلم سينمايي «مردي بدون سايه» که همکاري مشترکي با سينماي اسپانيا است در بيش از 10 لوکيشن در اين کشور مقابل دوربين رفت و مالاگا، ماربيا و الخزيرا از جمله شهرهايي بودند که صحنه‌هاي آخرين قسمت از سه‌گانه عاشقانه رئيسيان در آنها تصويربرداري شد. پس از پايان سکانس‌هاي اسپانيا، فيلمبرداري در ايران و در 25 لوکيشن مختلف در تهران و حومه پيگيري شد. در اين ميان بيماري ناگهاني عليرضا رئيسيان و عمل و بستري‌شدن او، تاخير کوتاهي در روند توليد ايجاد کرد که بلافاصله پس از مرخص‌شدن اين فيلمساز از بيمارستان، تصويربرداري از سر گرفته شد. تم «مردي بدون سايه» درمورد بحران عاطفي آدم‌ها و روابط عاشقانه و زناشويي و نقش فضاهاي مجازي در زندگي امروز است.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«مردي بدون سايه»

‌فهرست بازيگران «مردي بدون سايه» به اين شرح است: ليلا حاتمي، علي مصفا، فرهاد اصلاني، امير آقايي، گوهر خيرانديش، نادر فلاح، به‌آفريد غفاريان، سيامک اطلسي، نسيم ادبي، سيمون سيمونيان، پانته‌آ سيروس، آزاده اسماعيل‌خاني، شهرام جمشيدي، احسان شيخي، عاطفه للهي و با معرفي حسام نوراني و هنرمند خردسال آويسا سجادي و همچنين با حضور بازيگران اسپانيايي: النا مارتينز و رافائل چاوز مادرا.

«مسخره باز» به کارگرداني همايون غني‌زاده

در خلاصه داستان «مسخره باز‌» آمده است: «تو پرورشگاه صدام مي‌کردند مسخره باز!

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
کارگردان «مسخره باز»

اما من مشت محکمي حواله صورت يکيشون کردم تا داستان رو شروع کنم.» تهيه‌کنندگي فيلم غني‌زاده برعهده علي مصفا است، علي نصيريان، هديه تهراني، ‌فرهاد اصلاني، ‌صابر ابر، بابک حميديان، محسن حسيني، مهدي کوشکي، خسرو بامداد و ايرج ذبيحي در «مسخره ‌باز» به ايفاي نقش مي‌پردازند. همايون غني‌زاده، کارگردان مشهور تئاتر در اولين تجربه سينمايي خود، اين فيلم را با بازيگران سرشناس سينما کليد ‌زد.

«ناگهان درخت» به کارگرداني صفي يزدانيان

قصه اين فيلم در سه دوره تاريخي روايت مي‌شود.

جشنواره فيلم فجر,جشنواره فجر,فيلمهاي جشنواره فجر,فجر 97
«ناگهان درخت»

در اين فيلم پيمان معادي، مهناز افشار، مهراب قاسم‌خاني، شقايق دهقان، سيامک صفري، زهره عباسي، پانته‌آ پناهي‌ها و ليلي فرهادپور به‌عنوان بازيگر حضور دارند، فيلمنامه «ناگهان درخت» همچون اثر قبلي صفي يزدانيان «در دنياي تو ساعت چند است؟» توسط خود او نوشته شده است.

بيشتر بدانيد : 40 فيلم احتمالي جشنواره فيلم فجر 97

بيشتر بدانيد : اسامي فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر

بيشتر بدانيد : فيلم‌هاي کوتاه راه‌يافته به جشنواره فجر

بيشتر بدانيد : رونمايي از پوستر جشنواره فيلم فجر 37 با حضور جمشيد مشايخي


منبع: رونامه فرهيختگان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)