آخرین اخبار

نگاهي به کارنامه حامد بهداد؛ بازيگر پرکار بي اعصاب! سينما

نگاهي به کارنامه حامد بهداد؛ بازيگر پرکار بي اعصاب!

  بزرگنمايي:

چه خبر - حامد بهداد از بوتيک تا ماموز

حامد بهداد کارنامه پر و پيماني در سينماي ايران دارد. 18 سال از عمر بازيگري او در سينماي ايران مي گذرد و در اين مدت 40 فيلم بازي کرده است. به طور متوسط سالي دو فيلم بازي کرده که تعداد کمي براي يک بازيگر نيست. او از بدو ورودش به سينما با بازي در فيلم «آخر بازي» نامزد دريافت سيمرغ نقش اول مرد شد و بازي اش به چشم آمد. ورود به سينما براي او به آساني اتفاق نيفتاد و راه سختي را طي کرد. مارموز تازه ترين فيلم حامد بهداد است، بازيگري که براي اولين بار در يک نقش کمدي بازي مي کند؛ به اين مناسبت کارنامه ي او را مرور کرده ايم.

سد معبر

امتياز: 3.5 از 5
فيلم «سد معبر» از جمله فيلم هايي است که حامد بهداد دو سال پيش در آن به ايفاي نقش پرداخت. بهداد در اين فيلم نقش قاسم را عهده دار بود که کارمند ادارهي سد معبر شهرداري بود. او به همراه همسرش در مناطق پايين شهر زندگي مي کرد و تلاشش اين بود تا وضعيت مالي زندگي اش را بهبود ببخشد. ما در طول اين سال ها که به تماشاي فيلم هاي حامد بهداد نشسته ايم، عادت کرده ايم که بيشتر شاهد نقش هاي عصبي از او باشيم و تقريبا يک چهردي پرخاشگر از او ببينيم که زود از کوره در مي رود، اما بهداد در فيلم «سد معبر» يک چهره ي بسيار متفاوت از خود ارائه کرده است.

حامد بهداد در سد معبر
حامد بهداد در سد معبر

او در اين فيلم به کمک محسن قرايي يک بازي بسيار کنترل شده و آرام از خود به نمايش گذاشت که حتي در زمان عصبانيت و بحران هم با بهداد بيشتر فيلم هايي که ديده ايم، فاصله ي زيادي داشت. قاسم در فيلم «سد معبر» نمونه ي آدم هايي است که ثروت زيادي ندارند و از مقام بالايي در جامعه برخوردار نيستند اما به محض اينکه دستشان به جايي بند مي شود، تا مي توانند تلافي مي کنند و فرصتي پيدا مي کنند براي خالي کردن عقده هايشان، قاسم به همراه دوستش مامور سد معبر شهرداري است و موظف است با دستفروش هاي خياباني برخورد کند که يکي از اين همين دستفروش ها برايش مشکل ايجاد مي کند.

بيشتر بدانيد : صميميت حامد بهداد با طرفدارانش در اکران مردمي سد معبر + تصاوير

نارنجي پوش

امتياز: 3 از 5
حامد بهداد آرزوي همکاري با داريوش مهرجويي را داشت. «هامون» و نقشي که خسرو شکيبايي در اين فيلم بازي مي کرد، رويايي بود که بهداد هميشه آرزوي بازي در مشابه آن را داشت. «تارنجي پوش» اين فرصت را براي او ايجاد کرد و نقش اول فيلم مهرجويي را بعد از حدود 10 سال بازيگري پيدا کرد. مهرجويي هم به او اطمينان کرده بود و مي دانست از عهده بازي در اين نقش بر مي آيد. در واقع حامد بهداد و ش کل بازي اش همان چيزي بود که اين کارگردان نياز داشت.

حامد بهداد در نارنجي پوش
حامد بهداد در نارنجي پوش

يک بازيگر پرانرژي که پتانسيل بازي در نقشي فانتزي را داشت. نقش يک عکاس که به دليل علاقه به محيط زيست به عنوان يک رفتگر مشغول به کار مي شود تا از محيط زندگي اش آشغال زدايي کند، بهداد در اين فيلم هم به خاطر مهرجويي هم به دليل نقشي که بر عهده داشت، چيزي کم نگذاشت.
حالا بعد از گذشت 7 سال از ساخت اين فيلم آنقدر که بازي بهداد به خاطر مانده، نقش آفريني ليلا حاتمي در مقابل او در ذهن تماشاگران اين فيلم باقي نمانده است. زحمات بهداد هم در اين فيلم نتيجه داد و سال بعد مهرجويي براي بازي در فيلم «چه خوبه برگشتي» از او دعوت کرد و يکي از نقش هاي اصلي اش در مقابل رضا عطاران را به او سپرد. نقشي که عده اي معتقدند شباهت زيادي به خود اين فيلمسازداشت و بهداد براي بازي در اين نقش از کاراکتر مهرجويي وام گرفته بود.

زندگي با چشمان بسته

امتياز: 2 از 5
حامد بهداد در فيلم «زندگي با چشمان بسته» نقش علي را بر عهده داشت. برادري که رابطه ي خيلي خوبي با خواهرش دارد و سال هاست که خانواده اش را نديده است. او در طول اين سال ها از طريق نامه با خواهرش (پرستو) ارتباط داشته و بعد از چندين سال به خانه برگشته است. شخصيت علي در کارنامه ي حامد بهداد از آن نقش هايي به حساب مي آيد که آرام و کنترل شده است اما در مواقعي عصبي مي شود و مي تواند چهره ي ديگري از خود نشان دهد. علي درست زماني به آغوش خانه و خانواده برگشته که رابطه ي پدر و مادرش با خواهرش خوب نيست و در مورد پرستو دچار ترديد شده اند.

حامد بهداد در زندگي با چشمان بسته
حامد بهداد در زندگي با چشمان بسته

اين موضوع البته تنها به خانوادهي پرستو برنمي گردد و اهالي محل هم به رفت و آمدهاي او شک کرده اند. به همين دليل علي و يکي از دوستانش به همراه پرستو تلاش مي کنند با زير آب بردن سرشان به نوبت، به سوالات يکديگر پاسخ بدهند و اينجا على متوجه مي شود تمام حرف ها دربارهي خواهرش فقط يک سوء تفاهم بوده است. علي اما در انتهاي فيلم در جريان يک تصادف فوت مي کند و با يک چهرهي مثبت و دلنشين که در طول فيلم از او ديديم، از دنيا مي رود. بهداد در سال 87 در فيلم «زندگي با چشمان بسته» بازي کرد و بازي قابل قبولي از خود به نمايش گذاشت.

بوتيک

امتياز: 4 از 5
فيلم «بوتيک » دومين تجربه ي بازيگري حامد بهداد محسوب مي شود. او در اين فيلم نقش يک معتاد را برعهده داشت که با زني ده سال بزرگتر از خودش ازدواج کرده بود. اين اولين همکاري بهداد با نعمت اله بود که هنوز هم به عنوان يکي از نقش هاي به يادماندني و مهم اش در کارنامه کاري اين بازيگر به حساب مي آيد. بهداد شخصيتي را به مخاطبان نشان ميدهد که براي شروع يک زندگي اشتباه از هيچ چيز دريغ نکرده است. مخارج زندگي اش را همسرش تامين مي کند و خودش بيشتر به مصرف مواد مخدر مشغول است.

حامد بهداد در بوتيک
حامد بهداد در بوتيک

او متوجه رابطه ي پنهاني همسرش با مردي که بوتيک لباس داشت هم شده بود و اين موضوع هم باعث شد تا مشکلات جديدي به زندگي شان اضافه شود. بهداد در سال 81 در فيلم «بوتيک» نقش آفريني کرد و بازي در چنين نقشي که از لايه هاي ظريفي برخوردار بود و مثل راه رفتن روي لبه ي تيغ بود، براي يک بازيگر تازه کار که دومين فيلم سينمايي اش را بازي مي کرد؛ يک امتياز مثبت بود.
چرا که در اين فيلم نقش مردي عصبي و معتاد را به خوبي از خود به نمايش گذاشت. نقشي که بعد از گذشت اين همه سال، يک فيلم بسيار خوب در کارنامه ي بهداد به حساب مي آيد و نامزد تنديس زرين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد از هشتمين جشن خانه سينما شد.

روز سوم

امتياز: 3 از 5
فيلم «روز سوم» به زماني برمي گردد که حامد بهداد هر سال با يک فيلم جديد روي پرده سينماها بود. يعني همان سال هايي که در کنار بازيگران ديگر هم نسلش، يکي از ستارگان سينما به حساب مي آمد. بهداد در فيلم «روز سوم» به کارگرداني محمدحسين لطيفي نقش فواد را برعهده داشت. فواد فرمانده اي عراقي بود که نقشي منفي را عهده دار بود و در جنگ ميان خرمشهر و عراق، با نيروهاي عراقي همکاري مي کرد. او در عين اينکه يک فرمانده ي کاملا جدي بود، يک عاشق پيشه ي تمام عيار هم بود. فواد در اين ميان با دختر مورد علاقه اش روبه رو شد که زماني با او در مدرسه همکار بود.

حامد بهداد در روز سوم
حامد بهداد در روز سوم

سميره و خانواده اش تلاش مي کردند با نيروهاي عراقي بجگند و فواد که درست در همين حين سميره را پيدا کرد، برايش شرط گذاشت که بايد با او برود و اگر همراه او نرود برادرش و دوستانش را مي کشد. حامد بهداد در فيلم «روز سوم» با گريمي متفاوت که به نقش منفي اش هم کمک مي کرد، ظاهر شد و به خوبي توانست از پس نقش فواد با لهجه ي عربي بربيايد. فواد يکي از نقش هاي به يادماندني بهداد به حساب مي آيد که او موفق شد نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد از بيست و پنجمين جشنوارهي فيلم فجر شود و همچنين در يازدهمين جشن خانه سينما هم نامزد تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد شد.

لطفا مزاحم نشويد

امتياز: 3 از 5
حامد بهداد کارنامه پروپيماني در سينماي ايران دارد. 18 سال از عمر بازيگري او در سينماي ايران مي گذرد و در اين مدت 40 فيلم بازي کرده است. به طور متوسط سالي دو فيلم بازي کرده که تعداد کمي براي يک بازيگر نيست. او از بدو ورودش به سينما با بازي در فيلم «آخربازي» نامزد دريافت سيمرغ نقش اول مرد شد و بازي اش به چشم آمد. ورود به سينما براي او به آساني اتفاق نيفتاد و راه سختي را طي کرد تا با معرفي رامبد جوان به همايون اسعديان در فيلم «آخربازي» حضور پيدا کرد.

حامد بهداد در لطفا مزاحم نشويد
حامد بهداد در لطفا مزاحم نشويد

«لطفا مزاحم نشويد» نوزدهمين فيلم اوست. زماني در فيلم محسن عبدالوهاب مقابل دوربين رفت که حدود ده سال از حضورش در سينما مي گذشت. حسابي جاي خود را باز کرده بود و به بازي غلو شده و پر از اکت مشهور بود. اما در نقشي بازي کرد که نبايد در آن گل درشت مي بود. نقش يک تعميرکار معتاد را بازي مي کرد که نوزادي روي دستش مانده و همسرش از خانه رفته بود.
بهداد در يکي از اپيزودهاي اين فيلم در مقابل دو بازيگر مسني بازي مي کرد که تازه پا به سينما گذاشته بودند و ناشناخته بودند. اما در همين يک اپيزود به خوبي توانست از عهده ايفاي نقشي که بايد در آن آرام مي بود و حرکت و ميميک عجيب و غريبي نداشت، بازي کند. بازي در اين فيلم يکي از معدود نقش هايي بود که بهداد بازي کنترل شده اي از خود ارائه داد.

فرزند چهارم

امتياز: 0 از 5
«فرزند چهارم» فيلمي پرهزينه که به دست کارگردان متوسطي ساخته شد. هدف از ساخت اين فيلم تا به امروز هم دقيقا مشخص نشد. يک گروه فيلمبرداري به کارگرداني وحيد موساييان و تهيه کنندگي و مديريت توليد آزيتا موگويي راهي سومالي و موگاديشو پايتخت آن شدند تا فيلمي درباره مسلمانان آن منطقه بسازند. مهتاب کرامتي، حامد بهداد، حسين محب اهري و مهدي هاشمي بازيگران اصلي آن بودند. حامد بهداد در اين فيلم بازي چندان بلندي نداشت و بازي اش چندان به چشم نمي آمد. راستش را بخواهيد تلاشي هم براي بازي بهتر و بيشتر از خود نشان نمي‌داد.

حامد بهداد در فرزند چهارم
حامد بهداد در فرزند چهارم

کارگردان تنها از اسم اين بازيگران استفاده کرد تا فيلمش را مهم جلوه دهد و همين را هم بيش از تماشاگر، بازيگرانش به خوبي دريافته بودند. فيلم نه اثر مهمي در کارنامه حامد بهداد محسوب ميشود و نه براي کارگردانش نکته مثبتي به همراه دارد. البته اين نتيجه تنها مربوط به بهداد نمي شود و درباره ديگر بازيگرانش از جمله مهتاب کرامتي و مهدي هاشمي هم صدق مي کند. احتمالا بهداد هم خاطره خوشي جز دستمزدي که بابت بازي در اين فيلم دريافت کرد از «فرزند چهارم» در ذهن خود ندارد.

مارموز

امتياز: 3 از 5
حامد بهداد مثل سال هاي اوليه کارش در سينما در اين چند سال اخير چندان پر کار نيست. سالي يک فيلم به طور متوسط بازي مي کند. سال 95 بود که در «سد معبر» بازي کرد و يکسال بعد در «مارموز» مقابل دوربين رفت. براي اولين بار است که در نقش کمدي بازي مي کند و تلاش زيادي کرده تا بتواند از عهده بازي در اين نقش بربيايد و نسبتا بازي خوبي هم از خود ارائه داده است. بازي اش در اين فيلم با اينکه خوب و قابل قبول است اما جزو بازي هاي به يادماندني مانند نقشي که در «روز سوم» ايفا کرده، نيست.

حامد بهداد در مارموز
حامد بهداد در مارموز

او در نقش اصلي اين فيلم تمامي سکانس ها مقابل دوربين است و بايد راکورد بازي خود را هم در نقش يکي از اعضاي گروه فشار که در روند داستان دچار تحول و استحاله مي شود، حفظ کند که از عهده اين کار به خوبي برمي آيد. هر چند عده اي از منتقدان بر اين باورند که براي ايفاي اين نقش تبريزي بايد از بازيگر فيلم هاي کمدي استفاده مي کرد اما واقعيت اين است که بهداد با اينکه بازي کمدي در کارنامه خود ندارد و تنها در«چه خوبه برگشتي» تا اندازهاي تلاش مي کرد به کمدي نزديک شود اما توانسته اين شخصيت را به تصوير کشد و براي تماشاگر آن را قابل باور سازد.

بيشتر بدانيد : آرزوي حامد بهداد براي شهر زادگاهش مشهد

بيشتر بدانيد : تصوير حامد بهداد روي پوستر بين‌المللي «مارموز»

بيشتر بدانيد : تصوير کارنامه ي 23 سال پيش حامد بهداد!


منبع: روزنامه سازندگي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)