آخرین اخبار

علت ابتلا به ايدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع يا خودفروشي؟ سلامت زناشويي

علت ابتلا به ايدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع يا خودفروشي؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا بيماري ايدز از مادر به فرزند منتقل مي شود؟شيوع بيماري‌‌ايدز در ميان زنان کاهش نمي‌يابد مگر آنکه زن نيز قدرت و اختيار جنسي داشته باشد.انتقال ويروس اچ‌آي‌وي در ايران از طريق اعتياد‌تزريقي رو به کاهش و از راه جنسي رو به افزايش است.

کارشناسان بين‌المللي معتقدند ميزان ايدز در ميان زنان گسترش زيادي دارد. برخي از صاحب‌نظران علت را احتمال بيشتر آلودگي زنان به بيماري‌هاي‌مقاربتي مي‌دانند.

آيا مادران باردار مبتلا به ايدز تهديدي بالقوه براي سلامت کشور محسوب مي‌شوند؟

تحقيقات ثابت کرده همواره ايدز مادر به فرزند منتقل نمي‌شود و مادر مبتلا به ايدز با مصرف داروهايي خاص مي‌تواند احتمال انتقال بيماري به جنين را کاهش داده و به صفر برساند. اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرده از سال آينده تمام زنان باردار ايراني تست HIV مي‌دهند.

آيا ميزان شيوع ايدز در ميان زنان کشور به نقطه‌اي بحراني نزديک شده است؟

چطور از تولد کودک مبتلا به ايدز جلوگيري کنيم؟

کارشناسان بين‌المللي معتقدند ميزان ايدز در ميان زنان گسترش زيادي دارد. برخي از صاحب‌نظران علت را احتمال بيشتر آلودگي زنان به بيماري‌هاي‌مقاربتي مي‌دانند. در واقع زنان چهار برابر بيشتر از مردان احتمال ابتلا به بيماري‌هاي‌مقاربتي دارند. مي‌توان گفت بالاترين ميزان شيوع ايدز در ميان زنان به دليل تماس جنسي است، همان‌گونه که بالاترين ميزان آلودگي مردان به ويروس HIV استفاده از سرنگ آلوده است.
اهميت ميزان شيوع ايدز در زنان بيشتر از مردان است، زيرا آنها قادر به انتقال بيماري به جنين هستند. علاوه بر اين ايدز زنان در جوامع مختلف با حساسيت‌هايي همراه است و به دليل محدوديت‌هاي فرهنگي و اجتماعي خاص زنان، ناديده گرفته شده يا آن‌چنان که بايد به آن پرداخته نمي‌شود. در واقع بايد گفت ميزان حساسيت جوامع مختلف به ايدز زنان ناشي از ميزان محدوديت‌هاي فرهنگي‌ و‌ اجتماعي زنان آن جامعه است و هر چه بتوان بحران‌هاي فرهنگي و اجتماعي و ميزان آسيب‌هاي‌ اجتماعي زنان را در يک جامعه کاهش داد به همان ميزان مي‌توان زمينه را براي طرح علل شيوع ايدز در ميان جامعه بازتر و ميزان آگاهي زنان را از علل شيوع آن بيشتر کرد.
مادران باردار اگر به هر دليل دچار بيماري ايدز باشند زمينه را براي بيماري فرزندان خود به خوبي فراهم مي‌کنند. اگر حتي بپذيريم هر مادر مبتلا به ايدز کودک خود را دچار بيماري نمي‌کند اما احتمال شيوع بيماري از مادر به فرزند وجود دارد و نمي‌توان سهل‌انگاري مادر را درباره عدم تشخيص بيماري پذيرفت، زيرا در صورت عدم‌تشخيص بيماري مادر احتمال شيوع آن در جنين دو چندان خواهد شد.
در برخي از موقعيت‌ها از زنان خواسته مي‌شود که ميل جنسي مردان را در هنگام رابطه‌جنسي بلاشرط بپذيرند و به زنان قدرت اختيار داده نمي‌شود که در روابط‌ جنسي خود اقدامات پيشگيرانه داشته باشند. در اين‌گونه موقعيت‌ها احتمال بروز بيماري‌ايدز در زنان به‌مراتب بيشتر است. گاهي زنان اختيار خاتمه يا محدود کردن رابطه جنسي با مردي را ندارند که در گروه‌ پرخطر قرار دارد. بنابراين بايد گفت شيب شيوع بيماري‌‌ايدز در ميان زنان کاهش نمي‌يابد مگر آنکه زن نيز قدرت و اختيار لازم را داشته باشد. اگر آمارهاي‌رسمي ابتلا به ايدز را در ميان مردان نگاه کنيم بالاترين ميزان ابتلا به ايدز در ميان مردان ابتلا از طريق سرنگ‌آلوده است.
از سوي ديگر اگر بپذيريم اين مردان آلوده داراي زن و فرزند هستند بنابراين قشر قابل‌توجهي از زنان از طريق تماس‌جنسي دچار بيماري‌ ايدز خواهند شد. بنابراين محتمل است که ميزان آلودگي زنان از مردان پيشي بگيرد و نياز است اقداماتي در اين زمينه انجام شود تا در آينده دچار اين مشکل نباشيم. درکل تاکنون 17‌درصد زنان و 83‌درصد مردان مبتلا به اچ‌آي‌وي وجود داشته که اين آمار در شش‌ماهه اول امسال 33‌درصد زن و 67‌درصد مرد را نشان مي‌دهد و نشان‌دهنده افزايش آمار زن‌هاي مبتلاست. انتقال ويروس اچ‌آي‌وي در ايران از طريق اعتياد‌تزريقي رو به کاهش و از راه جنسي رو به افزايش است. در سال 95 اين دو‌ درصد به هم رسيدند و تقريبا 50 - 50 شده‌اند که اين آمار محل مداخلات ما را مشخص مي‌کند. سالانه در جهان ميليون‌ها کودک در اثر بيماري ايدز يتيم و بسياري از آنها نيز توسط مادر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. انتقال ويروس از مادر به جنين تاثير مستقيم ديگر بيماري HIV است که بر کودک وارد مي‌شود.

کمک به تحکيم خانواده براي پيشگيري از انتقال ايدز به جنين کافي نيست

در جامعه‌ ايران بحث بر سر تحکيم بنيان خانواده و تبليغ ارزش‌هاي‌مقدس خانواده است. طبيعي است که در چنين وضعيتي تماس زن به همسر خود محدود مي‌شود. اساس اين تبليغات بسيار ارزشمند و قابل‌تحسين است اما مادامي که شوهر است که زن را مبتلا به ايدز مي‌کند، اجراي اين سياست‌ها در راستاي کاهش ميزان ايدز در ميان زنان اثربخش نخواهد بود. براي زني که همسرش مبتلا به بيماري ايدز است، راه فراري وجود ندارد و او هم قرباني HIV مي‌شود.
رابطه‌جنسي حفاظت شده راه حل اين زن است، راه‌حلي که گاهي ناديده گرفته مي‌شود يا به دليل محدوديت‌هاي مختلف فرهنگي يا اجتماعي امکان اجرا ندارد.منظور از رابطه جنسي پرخطر رابطه جنسي با آگاهي از بيماري نيست، زيرا در اين صورت زن رابطه‌اي حفاظت‌شده با همسر خود خواهد داشت. مقصود رابطه با مرد معتادي است که در زمان نئشگي خواستار رابطه با همسر خود است و در اين زمان زن قدرت و اختيار تعيين‌کننده‌اي در نوع رابطه ندارد.

آسيب پذيري زنان از بيماري ايدز در جامعه

بهره‌برداري‌ جنسي زنان را در قبال بيماري ايدز به شدت آسيب‌پذير کرده است اما تمام زنان جامعه به دليل تماس جنسي با همسران دچار بيماري ايدز نمي‌شوند و برخي در اثر خودفروشي يا روابط نامشروع درگير اين بيماري هستند. علاوه بر اين باتوجه به افزايش ميزان اعتياد در ميان زنان دور از ذهن نيست که تعداد زيادي از زنان بيمار در اثر استفاده از سرنگ آلوده به اين بيماري دچار شوند. بنابراين نياز است اقدامات فرهنگي وسيع در زمينه راه‌هاي ابتلا به بيماري ايدز در کشور انجام دهيم تا همگان بدانند در صورت عدم اطمينان از سلامت شريک جنسي با او رابطه جنسي حفاظت شده داشته باشند. آنچه بايد به‌ طورکلي درنظر گرفته شود آن است که در هر حال شريک جنسي را مظنون به بيماري ايدز فرض کنند.

نيازي به تست‌HIV تمام زنان باردار نيست

انجام آزمايشHIV براي تمام زنان باردار ضرورتي ندارد، شيوع بيماري ايدز در شأن ملت مسلمان ايران نيست اما در هر صورت نگراني‌هايي در اين زمينه براي جامعه و مسئولان بهداشتي کشور ايجاد شده است و‌ درصد کمي از افراد جامعه دچار اين بيماري هستند. زنان مبتلا به ويروس ايدز در صورت حاملگي ممکن است آن را به جنين منتقل کنند. بنابراين توصيه مي‌شود زنان در معرض ريسک بالاي ابتلا يا زناني که همسران آنها در گروه پرخطر بيماري ايدز قرار دارند تست‌ HIV را انجام دهند. البته تست HIV اجباري نيست و نمي‌توان افراد را مجبور به انجام آن کرد. بنابراين نبايد رسما اعلام کرد تمام زنان ايراني بايد تست ايدز دهند و اين شايسته زنان مسلمان کشور نيست.

آيا آمار بالاي ابتلا به ايدز در زنان، مسئولان بهداشت و درمان کشور را به اين فکر انداخته که تست HIV را در ميان زنان اجباري کنند؟

قطعا مشکلاتي در اين زمينه داريم، اهميت آسيب‌هاي اجتماعي به ميزاني است که رهبر معظم انقلاب چند سال است به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي ورود کرده و زمان زيادي را براي بررسي آن مي‌گذارند و چندين وزير نيز همزمان در حال بررسي ميزان و نوع آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه هستند، تمام اين شواهد گواه آن است که بايد از خانواده‌ها، زنان و فرزندان‌ايراني مراقبت بيشتري انجام شود و نگذاريم دچار مخاطراتي شوند که در شأن جامعه اسلامي نيست، زيرا ايران محور کشورهاي اسلامي است.
فراورده‌هاي خوني وارداتي از فرانسه ابتدا ويروس ايدز را وارد کشور کرد و در مواردي آلودگي مردان ايراني در کشورهاي حاشيه‌خليج فارس سبب شيوع بيشتر ويروس HIV شد، اين مردان اطلاعي از بيماري خود نداشتند و زنان خود را گرفتار اين بيماري کردند. برخي از اين زنان باردار شده و جنين آنها حامل ويروس‌ايدز شدند. بنابراين مراقبت‌ها و پيشگيري‌ها از شيوع بيماري ايدز بايد صورت گيرد اما نمي‌توانيم اعلام کنيم از سال آينده تمام زنان‌باردار ايراني تست HIV دهند. حتي اگر زني قبل از دوران‌بارداري متوجه ابتلاي خود به ويروس ايدز شود، باز هم نمي‌توان به قطعيت درباره ابتلاي جنين اظهارنظر کرد زيرا تجربه نشان داده برخي از زنان مبتلا فرزنداني سالم به دنيا مي‌آورند. نکته حائز اهميت آن است که مجوز سقط جنين مبتلا به ايدز وجود ندارد بنابراين راه‌حل، تست گروه زنان آسيب‌پذير جامعه پيش از حاملگي است.
در نهايت بايد به اين زنان گفت احتمال انتقال بيماري شما به جنين وجود دارد اما در نهايت اين زوج هستند که تصميم به باروري مي‌گيرند. قطعا آمار نوزادان مبتلا به ويروس HIV زياد نيست اما آمار نشان مي‌دهد بالاترين ميزان ابتلا به ايدز، ايدز از طريق تماس جنسي شده است. بنابراين اگر زماني مشکل سرنگ آلوده معتادان بود در حال حاضر عامل ابتلا به ايدز روابط‌جنسي غيرمتداول شده و آمار مبتلايان به ايدز از اين طريق بالاتر رفته که سبب نگراني مسئولان شده است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در صورت مورد تجاوز قرار گرفتن و خشونت هاي جنسي با خطر ابتلا به ايدز چه بايد کرد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پيشگيري از ايدز با خودمراقبتي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : با ديدن اين علايم بايد به ايدز شک کرد


منبع: armandaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است