آخرین اخبار

8 تاثير رابطه جنسي بر مغز انسان سلامت زناشويي

8 تاثير رابطه جنسي بر مغز انسان

  بزرگنمايي:

چه خبر - مغز شما در رابطه جنسي

1.Your brain on sex.jpg1.Your brain on sex.jpg

به گفته دکتر بري آر کوميساراک Barry R. Komisaruk استاد برجسته روان شناسي در دانشگاه راتگرز نيوجرسي درک اينکه چگونه رابطه جنسي بر مغز شما تاثير مي گذارد، مي تواند نقش شما را در تختخواب بهبود بخشد، و ممکن است سلامت ديگر اعضاي بدن شما را هم ارتقاء دهد.اين مساله موضوع ساده اي براي مطالعه نيست-افراد مورد آزمايش ممکن است مجبور به خودارضايي (جلق زدن) در دستگاه MRI شوند- به همين علت اين تحقيقات همچنان در حال توسعه است. ولي دانشمندان شروع به گشودن اين رمز و راز نموده اند. در ادامه مقاله نتايجي که تا کنون به دست آمده را ارائه مي کنيم.

1. رابطه جنسي مانند مواد مخدر است

رابطه جنسي احساس خوبي به ما مي دهد. به همين علت است که به آن تمايل داريم، دوست داريم و مدت زمان زيادي را براي پيدا کردن شريک زندگي مان صرف مي کنيم. لذتي که از رابطه جنسي مي بريم تا حد زيادي به آزاد شدن دوپامين dopamine، يک انتقال دهنده عصبي که مرکز پاداش مغز reward center را فعال مي کند، مربوط مي شود. دوپامين همچنين يکي از مواد شيميايي است مسئول سست بودن بسياري افراد در مقابل مواد مخدر است.به گفته دکتر تيموتي فانگ Timothy Fong دانشيار روان پزشکي در دانشکده پزشکي UCLA`s David " مصرف کوکائين و داشتن رابطه جنسي حس يکساني ندارد ولي هر دو مناطق مشابهي از مغز را گرفتار مي کنند به همان خوبي مناطق مختلف مغز." کافئين، نيکوتين و شکلات هم بخش پاداش مغز را تحريک مي کنند.

2. رابطه جنسي مانند يک داروي ضد افسردگي عمل مي کند

در سال 2000 مطاله اي در دانشگاه آلباني روي 300 زن انجام شد و مشخص شد زناني که بدون کاندوم رابطه جنسي داشته اند نسبت به زناني که از کاندوم استفاده مي کردند، علائم افسردگي کمتري دارند. محققان اين فرضيه را ارائه دادند که، ترکيبات مختلف در مايع مني، از جمله استروژن و پروستاگلاندين داراي خواص ضد افسردگي هستند، که بعد از رابطه جنسي جذب بدن مي شوند. ( البته اين نتايج را براي ساير موارد اصلاح کردند مثل بودن در يک رابطه جدي يا رابطه جنسي دهاني که شامل اين تحقيق نمي شود ). البته استفاده از کاندوم براي پيشگيري از بيماري هاي مقاربتي حتما بايد مورد استفاده قرار گيرد و فقط در صورتي که از سلامت شريکتان اطمينان کامل داشته باشيد مي توانيد استفاده از آن را کنار بگذاريد.

****پروستاگلاندين‌ها prostaglandin: يکي از مهمترين واسطه‌هاي التهاب مي باشند و مهار ساخت آنها توسط داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي(مانند بروفن*[1]) موجب کاهش التهاب مي شود. اين واسطه‌ها همچنين در انقباض رحمي در هنگام زايمان، افزايش حرکات روده، بهبود دفاع مخاطي معده و افزايش جريان خون کليوي نيز نقش دارند که اين نقشها مبناي ساخت داروهاي متعددي قرار گرفته است.****

3. رابطه جنسي ( گاهي اوقات ) عامل افسردگي است

4.Sex can (sometimes) be a downer.jpg4.Sex can (sometimes) be a downer.jpg

اين احساس خوبي که مواد شيميايي در طول رابطه جنسي به بدن مي دهند آيا بعد از آن هم ادامه دارد؟

به گفته محققان مساله اي تحت عنوان افسردگي بعد از رابطه جنسي وجود دارد ( اصطلاح فني: بي قراري مقاربت postcoital dysphoria) حدود يک سوم از زنان شرکت کننده در مطالعه در دوره اي از زندگي احساس غم و اندوه بعد از رابطه جنسي را گزارش کرده بودند. که ممکن است به دليل احساس پشيماني يا اجبار براي رابطه جنسي باشد به همين دليل محققان نتوانستند دليل قطعي اي براي اين مساله بدست آورند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چرا زنان بعد از رابطه جنسي افسرده مي شوند؟

4. رابطه جنسي درد را کاهش مي دهد

وقتي سردرد داريد رابطه جنسي را کنسل نکنيد. تحقيقات نشان داده اند که رابطه جنسي علايم سردرد را کاهش مي دهند. در يک مطالعه در سال 2013 در آلمان، 60 درصد شرکت کنندگان که ميگرن داشتند و 30 درصد که مبتلا به سردردهاي خوشه اي بوده اند گزارش دادند که حين رابطه جنسي سردردشان کاهش يافته يا کلا از بين رفته است.

مطالعات ديگر نشان داده اند زناني که نقطه جي G-spot آنها تحريک شده باشد آستانه تحمل دردشان بالا مي رود. به گفته دکتر بورلي ويپل Beverly Whipple استاد دانشگاه راتگرز که تحقيقاتي روي اين موضوع انجام داده " در مورد اين زنان محرک درد بيشتري براي اين که احساس درد کنند، نياز دارند، " ويپل در مورد چرايي اين مسئله تحقيقي انجام نداده ولي محققان ديگر اين اثر را به اکسي توسين Oxytocin نسبت داده اند، که هورمون پيوند هم ناميده مي شود که باعث مي شود مادر و نوزاد باهم رابطه احساسي داشته باشند و داراي خواص کاهش درد است.

****نقطه جي G-spot: نام نقطه اي در واژن يا مهبل زنان است که براي رسيدن به اوج لذت جنسي ضروريست****

****اکسي‌توسين Oxytocin: يک هورمون نوروهيپوفيزيال است که در پستانداران وجود دارد. اکسي‌توسين به صورت طبيعي در زيرنهنج توليد و در هيپوفيز خلفي ذخيره مي‌شود و نقش اساسي در ارتباط عاشقانه، توليدمثل جنسي و قبل و بعد از زايمان دارد. مطالعات هم‌چنين نشان داده که اکسي‌توسين در بسياري از رفتارها از جمله اوج لذت جنسي، شناخت اجتماعي، جفت‌پيوندي، اضطراب و رفتارهاي مادرانه دخيل است.****

5. رابطه جنسي مي تواند حافظه شما را پاک کند

6.Sex can wipe your memory clean.jpg6.Sex can wipe your memory clean.jpg

هر ساله کمتر از 7 نفر در 100 هزار نفر " فراموشي گذراي سراسري " را تجربه مي کنند. يک فراموشي ناگهاني اما موقت که مي تواند به هر بيماري عصبي ديگري نسبت داده شود. اين نوع فراموشي مي تواند در رابطه جنسي شديد، استرس عاطفي، درد، آسيب جزئي به سر، فرايند هاي پزشکي و پريدن در آب سرد يا داغ، ايجاد شود. فراموشي مي تواند چند دقيقه تا چند ساعت طول بکشد. در يک حادثه شخص نمي تواند خاطرات جديد يا خاطرات اخير را به ياد بياورد. خوشبختانه به نظر مي رسد عوارض پايداري در اين زمينه وجود ندارد.

6. رابطه جنسي ممکن است حافظه شما را تقويت کند

7.Sex may boost your memory.jpg7.Sex may boost your memory.jpg

يا حداقل اگر جزو جوندگان باشيد باعث تقويت حافظه شما شود. در مطالعه اي در سال 2010 مشخص شده، جوندگاني که 14 شب متوالي شبي يک بار رابطه جنسي داشته اند در مقايسه با جوندگاني که فقط يک شب رابطه جنسي داشته اند، نورون هاي بيشتري در منطقه هيپوکامپوس hippocampus مغزشان رشد کرده، منطقه اي در مغز که با حافظه در ارتباط است. اين يافته ها توسط يک مطالعه دوم و روي موش ها هم تاييد شد. ولي هنوز اثبات تاثير رابطه جنسي منظم بر حافظه انسان انجام نشده است ( ولي شما مي توانيد اين اميدواري را به خود بدهيد. )

7. رابطه جنسي شما را آرام مي کند

8.Sex calms you down.jpg8.Sex calms you down.jpg

مطالعه اي که رابطه جنسي مکرر در موش ها را به تقويت مغز ارتباط داده بود همچنين مشخص کرد که اين موش ها استرس کمتري دارند. اين مسئله بر روي انسان هم تاثير گذار است. يک مطالعه نشان داد افرادي که رابطه جنسي داشته اند نسبت به افرادي که رابطه نداشته اند يا به شکل ديگري خود را ارضا کرده اند، پاسخ بهتري به شرايط استرس زا از قبيل سخنراني عمومي داشته اند.

چطور رابطه جنسي استرس را کاهش مي دهد؟

با کاهش فشار خون.

8. رابطه جنسي شما را خواب آلود مي کند

9.Sex makes you sleepy.jpg9.Sex makes you sleepy.jpg

رابطه جنسي ظاهرا مردها را بيشتر از زنان خواب آلود مي کند، و دانشمندان فکر مي کنند علتش را مي دانند: بخشي از مغز تحت عنوان قشر جلوي مغز بعد از انزال، ضخامتش کاسته شده که اين عمل همراه با انتشار اکسي توسين و سروتونين است که به عنوان سندرم " به پشت چرخيدن و خوابيدن " شناخته مي شود.



منبع: سيمرغ









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است