آخرین اخبار

پاسخ به سوالات در مورد بيماري ايدز و روابط جنسي سلامت زناشويي

پاسخ به سوالات در مورد بيماري ايدز و روابط جنسي

  بزرگنمايي:

چه خبر - پاسخ به سولات در مورد ايدز و روابط جنسي

aids.ir تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در بخش‌هاي گوناگوني مانند مشاوره، علايم بيماري، روش‌هاي پيشگيري، راه‌هاي انتقال و موارد بسيار ديگر اطلاعات بسيار مفيدي را در اختيار کاربران قرار دهد.

در حال حاضر بالغ بر 33 هزار سوال توسط کارشناسان وبسايت پاسخ داده شده است. مرکز ملي پيشگيري از ايدز ايران زير نظر کميته پيشگيري و کنترل ايدز سازمان بهزيستي کشور فعاليت مي کند و کارشناسان ويژه سازمان براي اين مرکز (يک تيم با تخصص هاي: متخصص پزشکي اجتماعي، دکتراي روانشناسي، پزشک، پژوهشگر ايدز و ماما) بر اساس منابع علمي دست اول (مقالات علمي منتشر شده در مجلات شناخته شده بين المللي) يا منابع دست دوم (کتابهاي مرجع و وبسايت هاي رسمي) پاسخگوي سوالات هستند.

اخيرا جهت اطلاع رساني بهتر و سهولت دسترسي سريع به سوالات و پاسخ ها، تصميم بر آن شد تا پرسش هاي متداول کاربران به صورت دوره اي انتشار يابد.

------------------------------ بخش يازدهم ---------------------------------

موضوع:‌ علايم و نشانه ها، تشخيص و آزمايش - بخش يازدهم

1- علايم اوليه ايدز که خود شما با ارتباط با اين بيماران مشاهده کرديد چيه لطف مي کنيد توضيح بدهيد و معمولا از روز چندم شروع مي شه؟

پاسخ کارشناس: مجموعه اي از علايم در عفونت ابتدايي اچ‌آي‌وي ممکن است ديده شود که در کل شبيه يک آنفلوانزا هستند نه اين که خود آنفلوانزا جداگانه رخ بدهد. علايم عفونت ابتدايي اچ‌آي‌وي معمولا 2 تا 4 هفته پس از ورود ويروس پديدار مي‌شوند و 4 تا 6 هفته طول مي‌کشند. ديدن يا نديدن آن نشانه ها هم هيچ ارزش تشخيصي براي اچ‌آي‌وي ندارد و اگر سابقه رفتار پرخطر داريد بهتر است براي مشاوره و آزمايش رايگان به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.

2- يک سوال راجع به علايم داشتم شما فرموديد علايم در حدود دو تا چهار هفته بعد بروز کرده و حدودا چند هفته هستند ميخواستم بدانم فرد بعد از چند هفته، تا زمانيکه وارد مرحله ايدز نشود، ديگر هيچ علايمي ندارد يا اينکه علايم اوليه مرتب در حالت نوسان هستند يعني کم و بيش وجود. دارند يا کامل برطرف مي شوند؟

پاسخ کارشناس: در بين ​مرحله​ ​عفونت ابتدايي ​و ايدز معمولا علامتي ديده نمي شود. دقت كنيد كه راه تشخيص اچ اي وي علائم نيستند بلكه تست است.

3- اگر بعد از رابطه پرخطر هيچ يک از علايم اوليه ايدز ظاهر نشود گواه بر سلامت است؟

پاسخ کارشناس: خير. برخي هيچ علامتي نشان نمي دهند.

4- من تمام علايم رو دارم آزمايش هم دادم منفي شد جوابش. چيکار بايد بکنم؟

پاسخ کارشناس: بود و نبود هيچ علامتي در اچ آي وي ارزش تشخيصي ندارد. اگر آزمايش شما بعد از دوره پنجره باشد نتيجه آن قطعي است.

5- ميدونم علايم ارزش تشخيصي ندارند ولي يکم بيشتر راجع به علايم شايع تر توضيح بفرماييد. خصوصا در مورد غدد لنفاوي

پاسخ کارشناس: مجموعه اي از علايم در عفونت ابتدايي اچ‌آي‌وي ممکن است ديده شود که در کل شبيه يک آنفلوانزا هستند. ديدن يا نديدن آن نشانه ها هم هيچ ارزش تشخيصي براي اچ‌آي‌وي ندارد و اگر سابقه رفتار پرخطر داريد بهتر است براي مشاوره و آزمايش رايگان به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد. تورم گره هاي لنفي فقط در 38 درصد افراد مبتلا در مرحله عفونت ابتدايي ديده مي شود. ديگر آن که بايد در جاهاي مختلفي باشد نه فقط يک گره لنفي. سوم اين که هر کس تورم گره هاي لنفي داشت نمي شود گفت اچ آي وي دارد و دلايل ديگر بايد ابتدا بررسي شوند چون از يک جوش ساده پوستي تا عفونت دندان تا بيماريهاهاي روماتيسمي و سرطان ممکن است علت تورم گره هاي لنفي باشند. تشخيص ابتلا به اچ آي وي فقط با آزمايش است.

------------------------------ بخش دهم ---------------------------------

موضوع:‌ علايم و نشانه ها، تشخيص و آزمايش - بخش دهم

1- وقتي ميگن وارد مرحله پنجره شده يعني چي و آيا در اين هنگام تست دادن معني دارد؟ يعني وجود ويروس در شما را تشخيص مي دهند؟

پاسخ کارشناس: دوره پنجره موقعي است که ويروس در بدن هست ولي آزمايش پادتن منفي است بنابراين شخص به اشتباه سالم پنداشت مي شود. حداکثر طول اين دوره عمدتا بين سه هفته تا سه ماه پس از ورود ويروس به بدن است.

2- آيا از روي تعداد گلبولهاي سفيد ميتوان فهميد که ايدز داري يا نه؟

پاسخ کارشناس: خير، براي تشخيص اچ آي وي حتما بايد آزمايش اچ آي وي انجام شود.

3- آيا بعد از اين که علايم ايدز ظاهر شد مي توان آن را تشخيص آزمايشگاهي داد يا خير حتما بايد دوره پنجره گذرانده شود؟

پاسخ کارشناس: ايدز مرحله آخر بيماري است بنابراين فردي که در معرض ويروس اچ آي وي قرار مي گيرد، فرد اچ آي وي مثبت تلقي مي شود. اگر منظورتان علائم عفونت اوليه است اين علائم اختصاصي نيستند و بود و نبود هيچ علامتي ارزش تشخيصي ندارد و حتما بعد از دوره پنجره تشخيص آزمايشگاهي ارزش دارد.

4- احتمال منفي شدن کاذب در تست الايزا چقدر محتمل مي باشد؟ فرق بين الايزا نسل سوم و نسل چهارم در تشخيص چگونه است. آيا خيلي با هم فرق مي کنند يا فرقشان اندک است

پاسخ کارشناس: کيتهاي نسل 3 پادتن را شناسايي مي کنند و کيتهاي نسل 4 علاوه بر پادتن، پادگن p24 را هم شناسايي مي کند. در کشور ما به دليل شيوع کم اچ آي وي در جمعيت عمومي (کمتر از 2 در هزار) ارزش اخباري نتيجه منفي آزمايش بسيار زياد است و يک نتيجه منفي پس از دوره پنجره براي اطمينان از سلامت فرد کافيست، بنابراين اگر عللي که باعث منفي کاذب شدن آزمايش الايزا مي شوند وجود نداشته باشد و آزمايش بعد از دوره پنجره انجام شده باشد نتيجه منفي قطعي تلقي ميشود. کيتهاي نسل سوم الايزا حداقل دو هفته و کيتهاي نسل چهارم حداقل 10 روز پس از ورود ويروس امکان شناسايي ابتلا را دارند. حداکثر دوره پنجره براي نسل سوم 42 روز و نسل چهارم 28 روز است.

5- آيا جواب آزمايش وسترن بلات صد در صد قطعي است؟

پاسخ کارشناس: وسترن بلات آزمايش تاييدي است که در صورت مثبت شدن الايزا انجام مي شود. علل مختلفي ممکن است در ايجاد پاسخ نامعين در وسترن بلات نقش داشته باشند: بيماريهاي خود ايمني (لوپوس، سيوگرن،…)، عفونت با htlv، جذام، سرطانها، اوايل سروکانورژن، ايدز پيشرفته، hiv-2 و … مشکلات کيت و خطاي آزمايشگاهي. به احتمال يک در 5000 ممکن است وسترن بلات نتيجه نامعين داشته باشد که اگر تا 6 ماه به مثبت تغيير نکند و همچنان نامعين بماند فرد اچ آي وي منفي در نظر گرفته مي شود. برخي بيماريهاي خودايمني ممکن است موجب اين نتايج بشوند.

------------------------------ بخش نهم ---------------------------------

موضوع:‌ علايم و نشانه ها، تشخيص و آزمايش - بخش نهم

1- الف: ميخواستم ببينم در آزمايش ازدواج ايدز هم مشخص ميشه يا نه؟

پاسخ کارشناس: آزمايش اچ آي وي يک آزمايش کاملا داوطلبانه است اين آزمايش در ازدواج اجباري نيست و تنها زماني انجام ميشود که هر دو نفر درخواست آزمايش داشته باشند.

ب: چرا آزمايش اچ آي وي مانند ساير آزمايشهاي قبل از ازدواج، اجباري نيست؟

پاسخ کارشناس: آزمايش اجباري اچ‌آي‌وي در زمان ثبت ازدواج به دلايل زير انجام نمي شود:

اچ‌آي‌وي مثبت بودن به منزله محروميت از ازدواج نيست. افراد مبتلا هم حق دارند ازدواج کنند و بچه دار شوند.

به دليل لزوم مشاوره قبل و بعد از آزمايش و تفسير نتيجه آزمايش که کاري تخصصي است و از عهده دفاتر ثبت ازدواج بر نمي آيد.

به دليل کافي نبودن يک آزمايش براي تشخيص قطعي (کم شيوع بودن بيماري در کشور که ارزش اخباري آزمايش مثبت را کم مي کند و وجود دوره پنجره که در آن جواب آزمايش به طور کاذب منفي است)

شيوع کم بيماري در کشور که هزينه انجام آزمايش را در جمعيت عمومي نسبت به فايده آن بسيار زياد مي کند.

ابزارها و روش هاي پزشکي جايگزيني براي صداقت و اخلاق در روابط انساني نيستند. ازدواج قراردادي اجتماعي است که بايد با فهم، همدلي و محبت انجام شود نه به ضرب و زور قانون و آزمايش و ... ازدواجي که مبنايش دروغ گفتن درباره رفتارهاي پرخطر قبلي باشد چه سرانجامي خواهد داشت؟

تجربه آزمايش اجباري براي تالاسمي نشان داده است که اگر دو طرف همديگر را بخواهند معمولا وقعي به جواب آزمايش نمي گذارند. همچنين در مورد آزمايش اعتياد علاوه بر تقلبهايي که در هنگام آزمايش رخ مي دهد هيچ تضميني براي اين که فرد بعد از ازدواج رو به مصرف مواد نياورد وجود ندارد. از کجا معلوم فرد پس از ازدواج خواسته يا ناخواسته دچار اچ‌آي‌وي نشود؟

در روابط جنسي (با دخول) در صورتي كه با كاندوم محافظت شده باشد و فرد مبتلا داروي ضد ويروس مصرف كند، احتمال ابتلاي ١٠ ساله کمتر از ١ درصد است. زوجها مي توانند با شريك خود به زندگي ادامه دهند، و هر سال تست اچ اي وي بدهند تا سلامت خود را پايش كنند. همچنين مصرف داروهاي ضد ويروس براي پيشگيري براي فرد سالم در مواقعي که مي خواهند فرزندآوري کنند مفيد است. در اين مورد مي توانيد پيش پزشك بروند و تحت نظر باشند. در ضمن در تماسهاي روزمره زندگي هيچ گونه امکان سرايت اچ آي وي نيست.

اگر مادر مبتلا باشد با مصرف دارو، زايمان سزارين، پرهيز از شيردهي و دادن دارو به نوزاد مي تواند فرزن سالم به دنيا بياورد.

بهترين راه براي ازدواج سالم شناخت کافي از طرف مقابل است که در مصاحبت طولاني قبل از ازدواج با او و خانواده اش به دست مي آيد نه در سه چهار جلسه خواستگاري سنتي. صداقت کامل درباره سبک زندگي و رفتارهاي پرخطر قبلي و آزمايش داوطلبانه اچ‌آي‌وي دو طرف قبل از اقدام براي ثبت ازدواج توصيه مي شود.

2- آيا با آزمايشاتي که براي عمل جراحي روي فرد انجام مي شود مشخص ميشود که فرد داراي اچ آي وي هست؟

پاسخ کارشناس: آزمايش اچ آي وي پيش از جراحي اجباري نيست و بايد با آگاهي و رضايت بيمار باشد.

3- آيا اين کيت هاي تستي که در اينترنت بفروش مي رسد براي تشخيص قابل اطمينان مي باشد و اين کيت ها ظرف مدت چند وقت بعد رابطه جواب درست مي دهند؟

پاسخ کارشناس: بر اساس دستورالعمل کشوري به کار گيري تست سريع تشخيص اچ آي وي، عرضه وسيله تشخيص سريع در داروخانه ها و کاربري آن به عنوان وسيله خود آزمون در افراد، به دليل اهميت عدم تفکيک آزمايش از مشاوره اکيدأ ممنوع مي باشد. بهتر است به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.

4- به نظر شما ميشه از طريق آزمايش ادرار و مدفوع ايدز را تشخيص داد؟

پاسخ کارشناس: خير، آزمايش اچ آي وي بر روي نمون اي از خون انجام مي شود و در تمام آزمايشگاه هاي دولتي و خصوصي امکان پذير است.

5- الف: تست رپيد، الايزا و آزمايش پي سي آر چه تفاوتي با هم دارند و کدام يک مطمئن تر است؟

پاسخ کارشناس: تست رپيد و الايزا هر دو براي بررسي پادتن اچ آي وي هستند و از تکنيکهاي مشابهي استفاده مي کنند که اولي سريعتر پاسخ حاضر مي شود و دومي در تشخيص موارد مثبت دقيقتر است. پي سي آر براي بررسي وجود قطعات ماده ژنتيک ويروس در خون به کار مي رود و با اين که زودتر از آن دو مي تواند انجام شود به دليل دقت کمتر بايد نتايجش با انجام آزمايش الايزا تأييد شود.

ب: اگه رپيد تست اطمينان بالايي دارد چرا نتيجه مثبت تست رو با الايزا تکرار ميکنن؟ آيا رپيد و الايزا باهم فرق دارند؟ کدوم مطمن ترند؟

پاسخ کارشناس: نتيجه مثبت از هر آزمايشي نه تنها آزمايش سريع، با آزمايشهاي ديگر بايد تاييد شود​ چون امکان مثبت کاذب بودن در کشور ما زياد است (بيش از 90 درصد)​. در آزمايش‌هاي سريع (rapid test) چون فرصت چنداني براي واکنش مواد وجود ندارد دوره پنجره ​طولاني تر است و نتيجه منفي​ 3 ماه بعد از رفتار پر خطر نتيجه آن قطعي است. دوره پنجره براي الايزا نسل 4 کوتاهتر است و ​نتيجه منفي پيش از يک ماه قطعي تلقي مي شود.

------------------------------ بخش هشتم ---------------------------------

موضوع:‌ علايم و نشانه ها، تشخيص و آزمايش - بخش هشتم

1- فرد مبتلا به ايدز چگونه تشخيص داده مي شود؟

پاسخ کارشناس: براي تشخيص ابتلا به اچ آي وي يا ايدز بايد آزمايشي انجام شود که يا پادتن هاي ضد ويروس را در خون نشان دهد يا ذرات ويروس را. مشاوره و آزمايش ايدز در مراکز مشاوره بيماريهاي رفتاري رايگان است.

2- براي اينکه بفهميم ايدز داريم يا نه، دادن همان آزمايش خون معمولي (يا چکاب کلي) کافيست؟

پاسخ کارشناس: خير. بايد آزمايش خاص خودش را انجام دهيد. بهتر است براي مشاوره و آزمايش به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.

3- آيا داخل سازمان انتقال خون از خون اهدا شده آزمايش hiv ميگيرن؟ آيا در صورت مثبت بودن شخص را مطلع ميکنن؟ و اينکه شايد کسي دو يا سه روز قبلش hiv مثبت بوده باشه چطور تشخيص ميدن؟

پاسخ کارشناس: اگر رفتار پر خطر داشته ايد هرگز براي اهدا خون به سازمان انتقال خون نرويد و اگر فقط ميخواهيد آزمايش بدهيد، بخواهيد که خون شما اهدا نشود. در سازمان انتقال خون، خون از نظر بيماريهاي سرايت شونده از راه خون بررسي ميشود. در اثربخشي کار انتقال خون ايران همين بس که در ده سال گذشته حتي يک مورد سرايت اچ آي وي از اين راه گزارش نشده است. ​​براي مشاوره و آزمايش رايگان به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.​

4- ميخواستم بدونم آزمايشي که در مراکز اهداي خون گرفته ميشه معتبر هست يا براي تشخيص بيماري ايدز بايد آزمايش تخصصي تري گرفته بشه؟

پاسخ کارشناس: اگر پس از سه ماه از رفتار پرخطر انجام شود كافي است. در غير اين صورت بهتر است به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد و ديگران را به خطر نيندازيد.

5- سه سوال فني در رابطه با ويروس عامل ايدز داشتم: 1- جديدترين و سريع ترين آزمايش تشخيصي ايدز کدام آزمايش هست يعني از نظر دقت و سرعت تشخيص در کوتاهترين زمان؟ 2- من از يک دکتر متخصص پرسيدم گفت ويروس در بدن مبتلا بايد فعال و به حدي زياد باشه که انتقال پيدا کنه به بدن ديگري و انگار بعد از سه روز از ابتلا اين اتفاق در بدن مبتلا ميفته خوب چرا هنوز بشر نتونسته آزمايشي رو اختراع کنه که اين حجم بالاي ويروس رو در خون رو بعد از سه روز جستجو کنه؟ 3- آزمايش pcr که توسط آزمايشگاه ها گفته ميشه بعد از 8 روز کاملا قطعي هست چرا گران هست بخاطر کم بودن و محدود بودن انجام آزمايش هست يا بخاطر تجهيزات آن؟

پاسخ کارشناس: 1) سريع ترين تست با دقيق ترين تست تفاوت دارد . سريع ترين تست pcr است كه ميتوان در روز نهم بعد مواجهه انجام داد ولي دقت آن کافي نيست و مثبت کاذب زياد دارد، دقيق ترين تست الايزاي نسل 4 است كه بعد از يك تا سه ماه (ترجيحا سه ماه) انجام شود.

٢) هنوز پيش از 8 روز امکان کشف ابتلا وجود ندارد البته بار ويروس پس از روز دهم است که زياد مي شود نه روز سوم.

٣) هم گراني تجهيزات و هم کمبود پرسنل ماهر در انجام آن.

------------------------------ بخش هفتم ---------------------------------

موضوع:‌ راه هاي انتقال و عدم انتقال - (روابط جنسي - رابطه جنسي مقعدي) بخش هفتم

1- انتقال ويروس اچ اي وي از طريق رابطه مقعدي با شرايط وجود التهاب و انزال و شرايط بدون التهاب و انزال چگونه است؟

پاسخ کارشناس: خطر سرايت اچ آي وي از زن مبتلا به مرد حدود 11 در ده هزار و از مرد مبتلا به زن حدود 68 در ده هزار بدون ريختن مني و 138 در ده هزار با انزال مني است. التهاب مي تواند خطر را 4 برابر کند.

2- الف: ميخواسم بدونم رابطه مقعدي تا چه حد باشه اين ويروس وارد بدن ميشود؟

پاسخ کارشناس: اگر ​آلت مرد به هر اندازه وارد بدن فرد مقابل بشود احتمال سرايت وجود دارد.

ب: رابطه مقعدي در صورتي که مني داخل مقعد ريخته نشود، آيا باز هم احتمال بروز ايدز را در بر خواهد داشت؟

پاسخ کارشناس: بلي، انزال نکردن براي مرد خطرش فرقي نمي کند ولي براي زن خطرش کمتر است. اگر مرد مبتلا باشد ترشحات قبل خروج مني هم ناقل هستند بنابراين بدون خروج مني هم احتمال انتقال وجود دارد. اگر زن مبتلا باشد ترشحات مخاطي مقعد حتي بدون خونريزي حاوي اچ آي وي است.

3- چندي پيش من با مردي رابطه مقعدي با کاندوم و بدون انزال داشتم. در طول سکس يک بار کاندوم را عوض کرديم (بعلت آلودگي نه پارگي). آيا امکان دارد در صورت برقراري تماس دست فاعل در حين تعويض کاندوم به مايع پيشاب و مالش آن روي کاندوم جديد بيماري منتقل شود؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي در هربار آميزشي مقعدي بدون کاندوم از فاعل مبتلا به مفعول بدون انزال 61 در ده هزار (با انزال داخل آن 138 در ده هزار است) و از مفعول مبتلا فاعل 11 در ده هزار است که استفاده از کاندوم خطر را يک پنجم ميکند.

4- با توجه به اينکه ويروس ايدز در مايعات بدن يافت ميشود در رابطه جنسي مقعدي با فرض انکه زن حامل ويروس و مرد سالم باشد آيا ويروس از پيشراه وارد بدن مرد ميشود چون آخه در مقعد که ترشحات و مايع نيست لطفا توضيح دهيد؟ حالا اگر ديواره مقعد دچار پارگي شود آيا ويروس از طريق پيشراه وارد مي شود؟ اگر مقعد هيچ نوع پارگي نداشته باشد چطور؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي در آميزش مقعدي بيشتر از آميزش واژني است، مقعد هم داراي ترشحات است و هم مخاط آن نازک هستند که احتمال ورود ويروس را بيشتر ميکند و هم احتمال پارگي و خراشيدگي زياد است. احتمال سرايت اچ آي وي در هر بار آميزش مقعدي بدون کاندوم از زن مبتلا به مرد 11 در ده هزار است.

5- من پسرم، و با يک مرد سالم زياد رابطه مقعدي دارم. هيچ وقت از کاندوم استفاده نميکنه و منيش رو توي مقعدم خالي ميکنه. ولي هنوز نشونه اي از ايدز نديدم. ممکنه الان من مبتلا به ايدز باشم؟ عوارض ناشي اين کار را ذکر کنيد.

پاسخ کارشناس: سلامت افراد با اظهار خودش يا ظاهر ايشان مشخص نمي شود و فقط با تست اچ اي وي معلوم مي شود. چون رابطه پر خطر است در صورتي که فرد مبتلا باشد احتمال انتقال بالاست و توصيه مي شود هر چند علامتي نديده باشيد براي مشاوره و آزمايش رايگان به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد. علاوه بر بيماريهاي مقاربتي، گشاد شدن اسفنکتر خروجي مقعد، شقاق، بواسير و بي اختياري گاز و مدفوع از رايج ترين عوارض آميزش مقعدي است

------------------------------ بخش ششم ---------------------------------

موضوع:‌ راه هاي انتقال و عدم انتقال - (روابط جنسي - رابطه جنسي واژينال) بخش ششم

1- احتمال انتقال بيماري ايدز در رابطه واژينال که انزال صورت نگرفته باشد، از زن (که آلودگي او مشخص نيست) به مرد چقدر است؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي در هر بار آميزش واژني بدون کاندوم از زن مبتلا به مرد 4 در ده هزار و از مرد مبتلا به زن 11 در ده هزار است که استفاده از کاندوم خطر را يک پنجم مي کند. بدون انزال فقط خطر سرايت از مرد به زن کمتر مي شود (8 در ده هزار).

2- ميخواستم بدونم اگر فقط آلت مردانه به واژن کشيده بشه و براي مرد هيچ انزالي صورت نگيرد خطر سرايت بيماري براي زن چقدر هست؟

پاسخ کارشناس: بدون دخول امکان سرايت اچ اي وي نيست.

3- درصد انتقال ويروس ايدز در رابطه واژني کوتاه چقدره؟ در حاليکه زخمي وجود نداشته باشه. آخه ميگن از سوراخ سر آلت هم منتقل مي شود. خواهشا توضيح دهيد.

پاسخ کارشناس: از زن مبتلا به مرد حدود 4 در ده هزار. ترشحات گردن رحم حاوي اچ اي وي هستند در آميزش واژني اين ترشحات وارد سر آلت مرد شده و اچ اي وي منتقل مي شود.

4- آيا با يک يا دو بار رابطه جنسي با مرد مبتلا به ويروس hiv که در اين رابطه انزال به داخل واژن نداشته باشد احتمال انتقال وجود دارد؟

پاسخ کارشناس: حتي بدون انزال احتمال سرايت اچ آي وي در هربار آميزش واژني از مرد مبتلا به زن 11 در ده هزار است، ميتوانيد براي مشاوره و آزمايش رايگان به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.

5- رابطه جنسي که کامل نباشد و بصورت تماس آلت ها باشد با فرض اينکه مني مرد بر روي واژن زن ريخته شده باشد چقدر ميتواند خطر ابتلا شدن به ايدز را داشته باشد؟

پاسخ کارشناس: در شرايطي که گفتيد اچ آي وي سرايت نمي کند و نياز به آزمايش نيست.

------------------------------ بخش پنجم ---------------------------------

موضوع:‌ راه هاي انتقال و عدم انتقال - (روابط جنسي - رابطه جنسي دهاني) بخش پنجم

1- آيا اچ‌آي‌وي از طريق آميزش دهاني منتقل مي شود؟

پاسخ کارشناس: بلي، البته خطرش به مراتب کمتر از آميزش واژينال و يا مقعدي است.

2- الف: اگر مردي (بدون معلوم بودن سلامت) با زبان و دهان، کليتوريس و منطقه اطراف فرج و ورودي واژن را تحريک کند. احتمال انتقال ويروس hiv از مرد به زن هست؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي از راه ليسيدن ناحيه تناسلي زن از مرد مبتلا به زن وجود ندارد.

ب: آيا ليسيدن آلت تناسلي زن و احيانا خوردن مايع ترشح شده از واژن باعث ايدز مي شود؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي در ليسيدن ناحيه تناسلي زن از زن مبتلا به مرد وجود ندارد. مکيدن و ليسيدن ناحيه شرمگان زن شامل لابيا هاي بزرگ و کوچک، دهليز و چوچوله خطر سرايت اچ آي وي را ندارد، چون اين قسمت ها با ترشحات غدد بارتولن (دهليزي) نمناک مي شوند که حاوي اچ اي وي نيست. امکان سرايت از زن به مرد در اين رفتار نيست، مگر زن در دوره خونريزي ماهانه باشد.

زنان دو نوع مايع ترشحي دارند مايعي که از غدد بارتولن زن ترشح مي شود و دهليز ورودي واژن را مرطوب مي کند حاوي اچ آي وي نيست همين مايع است که در اوج لذت جنسي زن ترشحش زياد مي شود و شرمگاه را خيس مي کند. اما مايع ديگري که از گردن رحم و انتهاي واژن ترشح مي شود در افراد مبتلا به اچ آي وي مي تواند سرايت دهنده باشد ولي در آميزش دهاني با آن سر و کار نداريد.

3-الف: اگر زني ويروس ايدز داشته باشد و آلت مرد را وارد دهان خودش کند، اصطلاحا ساک بزند آيا مرد مبتلا ميشود؟

پاسخ کارشناس: در آميزش دهاني، در ليسيدن آلت تناسلي مرد از زن مبتلا به مرد احتمال سرايت وجود ندارد.

ب: من دختري هستم که با يه پسر سکس دهاني داشتم. (ساک) زدم. آيا احتمال آلوده شدن من به ايدز هست؟

پاسخ کارشناس: در ليسيدن آلت مرد احتمال سرايت اچ آي وي از مرد مبتلا به زن 1 در ده هزار است.

اچ‌آي‌وي در بسياري از مايعات بدن وجود دارد از جمله مايع مترشحه از غدد کوپر که مايعي بيرنگ و لزج است و هنگام لذت جنسي در لوله پيشابراه مرد ترشح مي شود. (در کتب احکام به آن مذي مي گويند) بدين لحاظ آميزش دهاني بدون انزال هم مي تواند براي فرد مفعول خطرناک باشد.

4- در صورت آميزش دهاني همجنس (مرد) اگر مفعول مشکوک به ايدز باشد. در صورت انزال مني به دهان مفعول. آيا امکان ابتلا براي فاعل وجود دارد؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي در خوردن آلت مرد از مرد ليسنده مبتلا به مرد ديگر (فاعل) وجود ندارد. ولي براي فردي كه آلت در دهانش رفته است خطر دارد. در هر بار آميزش دهاني روي آلت مرد خطر سرايت از مرد فاعل مبتلا به مفعول يک در ده هزار است که کم خطر محسوب ميشود.

5- در صورت وجود شقاق مقعدي در يک رابطه مقعدي بدون دخول از طريق تحريک مقعد با دهان براي هر دو طرف احتمال انتقال چقدر است؟

پاسخ کارشناس: امکان سرايت از بزاق وجود ندارد اما از ترشحات مقعدي و خون وجود دارد. عدد دقيقي نمي شود گفت بهتر است براي مشاوره و آزمايش به مرکز مشاوره بيماريهاي رفتاري برويد.

------------------------------ بخش چهارم ---------------------------------

موضوع:‌ راه هاي انتقال و عدم انتقال - (روابط جنسي) بخش چهارم

1- ميخواستم بدونم در چه حالتي ايدز از لب گرفتن منتقل ميشود؟ شما اعلام مي کنين لب گرفتن يا همان بوسه فرانسوي بطوري که بزاق طرفين بهم بخوره و معلوم نباشه دهنشون زخم هست يا نه، راه سرايت نيست ولي در سايت هاي ديگه اعلام ميکنن احتمال سرايت وجود داره. لطفا راهنمايي کنيد.

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي از راه لب گرفتن و بوسيدن عميق (فرانسوي) وجود ندارد مگر فرد مبتلا دچار خونريزي واضح در دهانش باشد يعني خون را با چشم ببينيد.

ما شواهد علمي کافي براي سرايت از اين راه در منابع معتبر پيدا نکرده ايم. در مورد بوسه فرانسوي تاکنون فقط يک مورد احتمالي از آن گزارش شده است، آن هم کسي بوده که همسرش خونريزي مکرر لثه داشته است و در کنارش يک بار پاره شدن کاندوم، چند آميزش دهاني بدون کاندوم و استفاده از تيغ و مسواک او را هم گزارش کرده اند. بنابراين نمي شود با قطعيت گفت کدام عامل سرايت بوده است). منابع: (شماره1) و (شماره 2)

2- آيا ايدز از طريق (‌جلق زدن)‌ استمناء ميتواند سرايت کند؟ ب: در مورد خود ارضايي با اشيا چطور؟

پاسخ کارشناس: خير اچ آي وي فقط از انسان مبتلا به انسان سالم سرايت مي کند. استمناء راه سرايت اچ آي وي نيست. ب: اگر آن اشياء مشترک و آغشته به ترشحات فرد ديگري نباشد خير.

3- الف: ميخواستم بدونم اكه كسي دستش زخمي باشه و با اون دستش آلت ما را تحريك كنه (يعني خود ارضايي مرد به وسيله دست زن) و ما ارضاء بشيم آيا ميتونه ويروس رو انتقال بده.

پاسخ کارشناس: اگر خون تازه از دستش بيايد از نظر تئوريک امکانش هست ولي تا به حال چنين موردي ثبت نشده است.

ب: من و دوستم (هر دو پسر) با هم ديگه خود ارضايي کرديم و هر کدوم آلت همديگه رو مالش ميداديم ميخواستم بدونم اگه دوستم مبتلا بوده باشه و هنگام ماليدين دستش ترشحات آلت خودش رو به آلت من منتقل کنه امکان سرايت هست؟

پاسخ کارشناس: اگر به هر نحوي مني ها بر روي نوک آلت تماس پيدا كنند در صورت ابتلاي طرف مقابل از لحاظ نظري خطر براي فرد مفعول وجود دارد ولي تا به حال موردي از اين راه سرايت گزارش نشده است.

ج: خانمي با بزاق خود عمل جلق (استمناء) را براي بنده انجام داده است، حال با در نظر گرفتن اينکه در بزاق ايشان خوني باشد، احتمال نفوذ اين بزاق خوني به مجاري ادراري بنده از طريق جلق زدن هست؟

پاسخ کارشناس: اچ اي وي از راهي كه گفتيد سرايت نمي كند.

4- رابطه جنسي معمولي بدون دخول (لاپايي)، در آغوش گرفتن، بوسيدن، ماليدن و مکيدن سينه . آيا اين موارد راه سرايت اچ آي وي است؟ ب: تحريک واژن و کليتوريس با لمس ترشحات مهبلي با انگشتان باعث ابتلا مي شود؟

پاسخ کارشناس: الف و ب: خير، اچ آي وي از راه هايي که گفتيد سرايت نمي کند.

5- آيا فرو کردن انگشتي که خراش هاي پوستي داره داخل آلت تناسلي زن که با ترشحات جنسي همراه هست خطر ابتلا به اچ آي وي وجود دارد؟

پاسخ کارشناس: اگر خراش ها تازه و زخم خون چکان باشد و محل زخم تا اواسط واژن فرو برود، احتمال سرايت کمتر از يک در هزار وجود دارد.

------------------------------ بخش سوم ---------------------------------

موضوع: راه هاي انتقال و عدم انتقال - (کلينيک و مراکز پزشکي، ابزار و وسايل پزشکي) - بخش سوم

1- آيا امکان انتقال بيماري از طريق سوزن دستگاه تست قند خون وجود دارد؟ در صورتيکه يک سوزن براي چند نفر استفاده شده باشد.

پاسخ کارشناس: معمولا از سوزن هاي يك بار مصرف براي هر فرد استفاده ميشود و جاي نگراني نيست. هر ابزار نوک تيز که وارد بدن مي شود بايد استريل و يک بار مصرف باشد. انتقال اچ آي وي شرايط خاصي دارد و در صورتي انتقال پيدا مي‌کند که خون از فرد مبتلا بلافاصله به فرد ديگري تزريق شود؛ در بدترين حالت امکان سرايت کمتر از يک در هزار است.

2- آيا از طريق دندانپزشکي احتمال سرايت ايدز وجود دارد يا نه، اگر هست ميزان سرايت چند درصد مي باشد؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت از اين نظر كه وسايل با دقت استريل مي شوند وجود ندارد. تاکنون کسي در ايران از راه دندانپزشکي دچار اچ آي وي نشده است.

3- برخورد سوزن سرنگ آلوده به خون فرد مبتلا به اچ آي وي، به بدن کسي ديگه باعث انتقال hiv مي شود؟

پاسخ کارشناس: اگر سوزن توخالي باشد مانند آن چه براي تزريق به کار مي رود ويروس زمان بيشتري درونش زنده مي ماند و خطر سرايت از اين راه به طور متوسط 3 درهزار است. اگر سوزن توپر باشد مانند سنجاق کاغذ ويروس زودتر از بين مي رود و خطر کمتري دارد.

4- ممکنه اين دستگاه هاي گوش سوراخ کن با توجه به اينکه از يک دستگاه براي سوراخ کردن گوش بسياري از افراد استفاده ميشه و گوش خون مياد باعث ابتلا به ايدز بشه؟ آيا از طريق سوراخ کردن بيني هم ممکن است به ايدز مبتلا شويم؟

پاسخ کارشناس: سوراخ كردن گوش ها بلافاصله پشت سر هم بدون استريل کردن ابزاري که وارد بدن مي شود و اگر به صورت مشترک باشد، خطر انتقال دارد و غير اين حالت خطري نيست. امکان سرايت اچ آي وي فقط از وسيله نوک تيزي است که پوست را سوراخ کند و اگر آن يک بار مصرف است يا ضدعفوني مي شود جاي نگراني نيست. بهتر است اين کارها در مطب يا کلينيک پزشکان انجام شود.

سوال تکميلي: ببخشيد يک سوال از حضورتون داشتم، مگر نميگين ويروس ايدز مخصوصا روي سوزن توپر تا چند دقيقه بيشتر زنده نيست، پس چرا يکي از راه هاي ابتلا، خالکوبي و سوراخ کردن گوشه؟

پاسخ کارشناس: متن دقيق ما اين است : «زنده ماندن ويروس در خارج از بدن به عواملي مانند: دما، نور، رطوبت، ph, مواد شيميايي و ... دارد. معمولا اچ آي وي بيش از چند دقيقه بيرون از بدن انسان فعال باقي نمي ماند» و با اين که در اين سايت آمده که اچ‌آي‌وي در خون خشک شده در دماي اتاق با حفظ اسيديته مطلوب تا 6 روز امکان زنده ماندن دارد، مي توان گفت که با گذشت زمان تعداد ويروس هاي به شدت کاهش مي يابد ديگر آن که در همان منبع ذکر شده است که «اين تحقيقات مواردي مانند ميزان ويروس لازم براي ايجاد عفونت و شانس رسيدن ويروس به سلول هاي هدف اش را حتي اگر پوست ناسالم باشد در نظر نگرفته اند. اينکه کسي با چند ويروس در خون خشک شده تماس پيدا کند به معناي ابتلايش به آن نخواهد بود.» و در آخر آن که در تحقيق ديگري آمده است «عليرغم اين بقاي نسبتا طولاني ما شواهدي نداريم که اچ آي وي از اشياء به کسي سرايت کرده باشد. اغلب نمونه ها حاوي تعداد ويروس کمي هستند و اچ آي وي مشخص نشده که از راهي سرايت کند جز آنهايي که تاکنون مستند شده است. در مورد سوراخ کردن گوش در صورت استريل بودن سوزن احتمال سرايت وجود ندارد. در مورد خالکوبي نيز علاوه بر سوزن و پروب، جوهر نيز بايد استربل باشد.

5- آيا بعد از انجام سونوگرافي يا آندوسکوپي نياز به انجام آزمايش اچ آي است؟ آيا از اين راه ها ايدز منتقل مي شود؟ درمورد سونوگرافي واژينال چطور؟

پاسخ کارشناس:​ امروزه ​انجام آندوسکوپي ​و سونوگرافي با رعايت احتياطات استاندارد است و خطر سرايت اچ آي وي وجود ندارد. در سونوگرافي واژينال اگر پروب استريل نباشد امکان سرايت هست ولي پزشکان در اين باره آموزش ديده اند و با رعايت نکات بهداشتي و استفاده از ابزار استريل جاي نگراني نيست

------------------------------ بخش دوم ---------------------------------

موضوع: راه هاي انتقال و عدم انتقال - (ابزار و وسايل آرايشي و بهداشتي) بخش دوم

1- آيا امکان انتقال اچ آي وي با استفاده از وسايل مشترک آرايشگاه (شانه، موچين و ...) وجود دارد؟ استفاده از لوازم آرايشي فرد مبتلا به اچ آي وي (به طور مشترك) چه طور؟

پاسخ کارشناس: احتمال سرايت اچ آي وي از راهي که گفتيد وجود ندارد. اچ آي وي از طريق وسايل و اشيا منتقل نمي شود

2- اگر در آرايشگاه ماشين آرايش گري يک زخم کوچک روي پوست ايجاد کند چقدر احتمال سرايت وجود دارد؟ چرا مي گويند مراقب لوازم آرايشگاه باشيد

پاسخ کارشناس: احتمال کلي سرايت اچ آي وي در شرايطي که گفتيد کمتر از يک در ميليون است و نيازي به آزمايش نيست. تاکنون در ايران سرايت اچ آي وي از آرايشگاه ها گزارش نشده است. ولي بيمارهاي ديگري مانند هپاتيت بي، تبخال و زگيل ممکن است سرايت کند بنابراين بهتر است ابزارهاي آرايشگاه براي هر مشتري ضدعفوني بشوند يا اختصاصي باشند.

3- احتمال ابتلا با سوهان کاشت ناخن که به صورت عمومي در آرايشگاه ها استفاده ميشه هست؟ (با توجه به اينکه در بعضي مواقع با سوهان کشي، بريدگي و زخم اطراف ناخن ايجاد مي شود). دستگاه هاي کاشت ناخن ميتونن خطرناک باشن از نظر ايدز؟

پاسخ کارشناس: خون افتادن با سوهان عمدتا به دليل کشيدگي و پاره شدن پوست بر اثر فشار و کشش است، نه سوراخ شدن (که با سوزن ممکن است)، در واقع ابزار وارد بدن شما نمي شود.

اگر ابزار نوک تيز وارد پوست بشود امکانش هست البته احتمالش بسيار کم است، چون معمولا فاصله ي استفاده براي افراد مختلف بيش از چند دقيقه است و لازمه ي انتقال ايجاد زخمي است كه با خون تازه ي فرد قبلي هم تماس داشته، اين خطر عملا ناچيز است هرچند ضدعفوني کردن ابزار کار توصيه مي شود. از طريق ابزارهاي کاشت ناخن هم تاکنون موردي گزارش نشده است

4- آيا انتقال ايدز از طريق تاتو وجود دارد؟ آيا با فرو رفتن سوزن تاتو در انگشت دست ممکن است که کسي ايدز بگيرد؟

پاسخ کارشناس: اگر احتياطات همه جانبه بهداشتي رعايت شود خطر سرايت اچ آي وي نيست. اگر سوزن مشترک باشد امکان سرايت 3 در هزار است.

5- آيا با انجام اپيلاسيون که موم و کارد مشتري ها يکي هست امکان انتقال ايدز وجود دارد؟ اگر خونريزي محل اپيلاسيون در افراد قبلي بوده باشه چطور؟

پاسخ کارشناس: اچ آي وي در بيرون از بدن انسان از چند ثانيه تا چند دقيقه زنده نميماند و اچ آي وي به حرارت و مواد شيميايي بسيار حساس است. تا به حال سرايت آن از راهي که گفتيد گزارش نشده است.

------------------------------ بخش اول ---------------------------------

موضوع: راه هاي انتقال و عدم انتقال - بخش اول

1- امکان سرايت ايدز از طريق آب چشم يا اشک چشم يا زلاليه ميباشد؟ به عنوان مثال با دست اشک يا چشم يک فرد مبتلا به ايدز را پاک بکنيم و با همان انگشت به طور ناگهاني به چشم خود بماليم؟

پاسخ کارشناس: اشک، عرق، بزاق، ادرار، استفراغ و مدفوع راه سرايت اچ آي وي نيستند.

2- استفاده کردن از سيگار دهني، قليان يا پيپ مشترک که بين دو نفر ردوبدل ميشه، اگر يکي مبتلا باشه احتمال انتقال هست؟

پاسخ کارشناس: اچ آي وي در اين شرايط سرايت نمي کند.

3- آيا امکان انتقال ايدز از راه خوردن غذا و آب بصورت مشترک با فرد مبتلا به ايدز و استفاده از قاشق مشترک، خوردن آب و غذاي دهني شده توسط او وجود دارد؟

پاسخ کارشناس: اچ آي وي از طريق بزاق و استفاده از وسايل غذاخوري مشترک منتقل نمي شود. تاکيد مي شود که نيازي به جداسازي ظروف غذا خوري فرد مبتلا و يا شستشوي جداگانه آنها نمي باشد.

4- آيا با خوردن غذا سالاد، ميوه و نوشيدني آلوده به خون ايدز امکان انتقال وجود دارد؟

پاسخ کارشناس: اچ آي وي در محيط خارج از چند ثانيه تا چند دقيقه بيشتر زنده نمي ماند، اچ آي وي (ويروس عامل ايدز) قطعا از اين راه سرايت نمي کند. همچنين از راه خوردن (ميوه، غذا، نوشيدني) با فرض اينکه حاوي ويروس هم باشد، امکان سرايت نيست، چون بزاق دهان و اسيد معده آن را غيرفعال مي کند و امکان سرايت اچ آي وي از راه خوراکي وجود ندارد.

5- اگر کسي اچ آي وي مثبت باشد و با يک زخم باز وارد آب استخر شود امکان سرايت ويروس به ديگران هست؟ آيا‌ از‌ توالت‌هاي‌ عمومي‌ هم‌ ايدز‌ منتقل‌ ميشه‌؟

پاسخ کارشناس: اچ آي وي (ويروس ايدز) از طريق شنا در استخر، استفاده از حمام و سرويسهاي بهداشتي عمومي منتقل نمي شود. حتي اگر در اين محل ها خون هم ريخته شود براحتي با آب قابل شستشو است. هرگز لازم نيست حمام و توالت مرتبا ضدعفوني شوند. نيازي به جداسازي حمام و توالت در منزل نيست.




منبع: مرکز ملي پيشگيري از ايدز ايران aids.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است