آخرین اخبار

آيا محصولات تقويت‌کننده ناخن واقعا تاثير دارند؟ پوست، مو و زيبايي

آيا محصولات تقويت‌کننده ناخن واقعا تاثير دارند؟

  بزرگنمايي:

ژنتيک يکي از عوامل موثر بر رشد ناخن است طوري که در برخي خانواده‌ها رشد ناخن سريع‌تر و در بعضي کندتر است.

رشد بهتر و سلامت ناخن ها

بي شک داشتن ناخن‌هاي بلند و يکدست يکي از معيارهاي زيبايي خانم‌هاست، اما خيلي‌ها از داشتن چنين ناخن‌هايي محرومند چون ناخن‌هايشان رشد خوبي ندارد و بعد از کمي ‌بلند شدن مي‌شکند يا با وجود جنس خوب ناخن‌ها هنگام انجام کارهاي خانه و... آسيب مي‌بيند، به همين دليل سراغ گزينه کاشت ناخن مي‌روند که البته همه مي‌دانيم عوارض زيادي دارد، اما آيا بدون کاشت هم مي‌توانيم ناخن‌هاي زيبايي داشته باشيم و ناخن سالم چه ويژگي‌هايي دارد؟

ناخن‌ها از کراتين ساخته مي‌شوند که در واقع پروتئين مو و پوست نيز است؛ گرچه ناخن شکل ويژه‌اي از کراتين دارد که جنسي مشابه ترکيبات شيميايي شاخ حيوانات است. بعلاوه اين که ناخن مقاديري کلسيم، آهن و روي نيز دارد. بد نيست بدانيد آب قادر است از ناخن عبور کند به همين دليل هم تماس مداوم با آب و شوينده‌ها مي‌تواند ناخن را خشک و شکننده کند.

آيا مي‌دانيد چه عواملي باعث رشد بهتر و سلامت ناخن‌ها مي‌شود؟

دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو و رئيس مرکز تحقيقات پوست و سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي تهران مي‌گويد: متوسط رشد ناخن سه ميلي‌متر در ماه است ولي بين 4.4 تا 1.9 ميلي‌‌متر در ماه متغير است. جالب اين که حاملگي هم باعث افزايش سرعت رشد و سوءتغذيه باعث کاهش آن مي‌شود. همچنين بعضي بيماري‌هاي شديد نيز اختلال در رشد ناخن را به همراه دارند که ازجمله آنها مي‌توان به اوريون و تيفوئيد اشاره کرد. در عين حال، ژنتيک يکي از عوامل موثر بر رشد ناخن است طوري که در برخي خانواده‌ها رشد ناخن سريع‌تر و در بعضي کندتر است.

آيا محصولات تقويت‌کننده ناخن واقعا تاثير دارند؟

به گفته دکتر نيلفروش‌زاده تقويت‌کننده‌هاي ناخن براي استفاده روي ناخن‌هاي خيلي ضعيف و شکننده و ورقه ورقه شده در کوتاه‌مدت مفيد هستند، اما اگر شما از آنها براي مدت طولاني‌تر از سه هفته استفاده کنيد، ناخن‌ها بيش از اندازه سفت شده و همين مساله باعث مي‌شود در معرض شکسته شدن، ورقه ورقه شدن و... قرار بگيرند. در اين ميان فراموش نکنيد يک روش خوب و مفيد براي داشتن ناخن‌هاي سالم و محکم، ماليدن کرم دست و روغن‌هاي گياهي روي ناخن‌ها و پايه آنها پس از هر بار شست‌وشوي دست است.

کاشت ناخن، نه؟!

نگهداري ناخن‌هاي کاشته شده در طولاني‌مدت مي‌تواند باعث واکنش‌هاي شديدي چون عفونت پوست اطراف ناخن‌ها، شل شدن ناخن‌ها و درماتيت شود. خانم‌هايي که مدام از ناخن‌هاي مصنوعي و کاشته شده استفاده مي‌کنند متوجه مي‌شوند که ناخن‌هاي طبيعي آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است. حالا اگر اصرار زيادي روي کاشت ناخن داريد به توصيه دکتر نيلفروش‌زاده هر سه ماه يک بار ناخن‌هاي کاشته شده را برداريد و اجازه دهيد ناخن‌هاي طبيعي استراحت کنند.

عوارض ناخن جويدن؟

خيلي‌ها فکر مي‌کنند ناخن جويدن فقط در بچه‌ها ديده مي‌شود در حالي که بسياري از بزرگسالان هم از اين مشکل رنج مي‌برند. اگر کودک براي مدت کوتاهي ناخن‌هايش را بجود يا انگشتش را بمکد عادي است، ولي وقتي اين عادت دائمي و شديد شود، والدين بايد در پي درمان آن باشند. در واقع علاوه بر احساس خجالت به دليل جويدن ناخن و داشتن ناخن‌هاي زشت، اثرات منفي و خطرناک ديگري نيز اين عادت زشت دارد که ازجمله مهم‌ترين آنها بايد به عفونت‌هاي دهان اشاره کرد؛ چراکه موقع جويدن ناخن، معمولا دست‌ها کثيف و آلوده هستند و به اين ترتيب ورود باکتري‌هاي روي دست به دهان باعث عفونت دهان، لب‌ها و لثه خواهد شد. در اين ميان مشکلات دنداني را هم نبايد ناديده گرفت. به گفته دکتر نيلفروش‌زاده، ناخن‌ها سفت هستند و جويدن آنها کار سختي است. پس اگر ناخن‌هايتان را بجويد، دندان‌ها بخصوص دندان‌هاي جلويي خود را خراب مي‌کنيد. پس علاوه بر داشتن دست‌هايي زشت، دندان‌هاي جلويي شما دچار ترک‌ و شکسته مي‌شوند. همچنين جويدن ناخن باعث مي‌شود ناخن‌ها ضعيف و سست شده و باکتري‌ها و قارچ‌ها وارد ترک‌هاي کوچک و زخم‌هاي روي ناخن شوند. البته اگرچه برخي انواع عفونت‌هاي ناخن براحتي درمان مي‌شود ولي برخي ديگر مثل قارچ ناخن به درمان‌هاي زمانبر نياز دارند.

چه بيماري‌هايي روي سلامت ناخن‌ها تاثير مي‌گذارند؟

به گفته دکتر نيلفروش‌زاده، برخي مشکلات ناخن نشان‌دهنده اختلالات داخلي است. به عنوان مثال کمرنگي يا سفيدي ناخن‌ها معمولا به دليل افزايش سن است، اما گاهي اوقات مي‌تواند نشان‌دهنده يک بيماري جدي مثلا کم‌خوني، نارسايي قلبي، بيماري‌هاي کبد، سوءتغذيه و... باشد. همچنين ناخن سفيد با حاشيه‌هاي تيره‌تر معمولا نشان‌دهنده مشکلات کبدي مثل هپاتيت است. زردي انگشتان دست نيز از ديگر علائم مشکلات کبد است. از طرفي يکي از شايع‌ترين علت‌هاي زردي ناخن، عفونت قارچي است با اين حال در موارد نادر زردي ناخن مي‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدي مثلا تيروئيد شديد، بيماري ريوي يا پسوريازيس باشد. در عين حال ناخن مايل به آبي مي‌تواند يکي از علايم مشکلات ريوي، ناخن‌هاي موج‌دار علامت اوليه پسوريازيس يا ورم مفاصل التهابي و ترک خوردن و جدا شدن، خشکي و شکنندگي ناخن‌ها که اغلب ترک خورده و از هم جدا مي‌شوند مربوط به بيماري تيروئيد است. خطوط تيره زيرناخن بعضي وقت‌ها به دليل بيماري ملانوماست که خطرناک‌ترين نوع سرطان پوست محسوب مي‌شود.

بهترين روش گرفتن ناخن با ناخن‌گير

ممکن است ناخن گرفتن موضوعي ساده به نظر برسد، اما در اغلب مواقع اگر بدرستي انجام نشود مي‌تواند مشکلاتي مثل شکاف‌هاي ناخن يا فرو رفتگي ناخن در گوشت را به وجود بياورد. به گفته دکتر نيلفروش‌زاده، بهترين روش استفاده از ناخن‌گير تميز و سپس سوهان کشيدن است. هرگز سعي نکنيد ناخن‌ها بويژه ناخن‌هاي پا را براي اين که مثل شکل انگشت پا شوند، گرد بگيريد بلکه آنها را صاف کوتاه کنيد تا از فرو رفتن ناخن در گوشه‌هاي گوشت انگشتان پا جلوگيري کنيد. بعد از گرفتن ناخن‌ها با استفاده از سوهان ناخن، سطوح غيرهموار و خشن را صاف و يکدست کنيد، اما زماني که سوهان مي‌کشيد اين کار را در يک جهت انجام دهيد.

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد