آخرین اخبار

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟ پوست، مو و زيبايي

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا جوش هاي پوستي بر اثر خوردن شکلات بروز مي کنند؟

اغلب مردم مدام اين سؤال را مي‌پرسند که آيا مصرف شکلات واقعاً باعث بروز آکنه مي‌شود؟ حقيقت اين است که متخصصان پوست، جواب دقيقي براي آن ندارند. تا به حال مطالعات زيادي در اين باره انجام شده که برخي از آن‌ها نشان مي‌دهند که شايد شکلات باعث بروز آکنه بشود؛ اما برخي مطالعات هم عکس اين موضوع را ثابت مي‌کنند.

مقصران جوش پوستي: شکلات يا شکر؟

داده‌هاي خوبي وجود دارد که نشان مي‌دهد غذاهايي با شاخص گليسمي بالا حاوي کربوهيدرات‌هاي تصفيه شده و قند، از جمله نوشيدني‌هاي شيرين، نان‌هاي فرآوري شده و اسنک‌ها، براي پوست‌هاي مستعد ابتلا به آکنه مضر است. اين غذاها موجب افزايش قند خون مي‌شود که خود باعث افزايش توليد انسولين، فاکتور رشد شبه‌انسولين و هورمون‌هاي شناخته شده تحت عنوان آندروژن‌ها مي‌شود که باعث افزايش توليد سِبوم مي‌گردد.
سبوم يک ماده چرب است که توسط غدد سباسه ترشح مي‌شود و رطوبت پوست را حفظ مي‌کند. هنگامي که اين غدد بيش از حد سبوم توليد مي‌کنند، اين روغن مي‌تواند با سلول‌هاي مرده پوست ترکيب شده و در منافذ به دام افتاده بيفتد که در نهايت موجب سر برآوردن جوش‌هاي سرسياه، جوش‌هاي سرسفيد و کورک مي‌شود.
انسولين، هورموني است که فرد را مستعد آکنه پوستي مي‌کند، پس نبايد از غذاهاي حاوي قند بالا استفاده کرد. برخلاف اينکه رابطه بين قند و آکنه مشخص شده، اما هنوز رابطه آن با شکلات شناسايي نشده است.
کودکاني از آب‌نبات‌هاي شکلاتي استفاده مي‌کنند و بلافاصله دچار آکنه مي‌شوند، ممکن است بتوان آن را با شکلات مصرفي‌شان مرتبط کرد، اما در حقيقت، ممکن است اين جوش‌ها به علت مصرف غذاهاي نامناسب غني از شکر، افزايش قند خون و در نهايت بالا رفتن سطح انسولين، تکثير شوند. متوسط شکلاتي که کودک شما، در مقايسه با ساير مواد غذايي داراي قند بالا، مصرف مي‌کند آن‌قدر کم است که نمي‌توان آن را دليل اصلي آکنه دانست.

تحقيقات تکاملي خبرهاي تازه‌اي درباره شيوع آکنه دارند
شکلات

اگرچه تحقيقات قديمي، رابطه بين شکلات و آکنه را انکار کرده است؛ اما مطالعات اخير اين‌طور نشان داده‌اند که ممکن است شکلات يک فاکتور شرکت‌کننده در بروز آکنه باشد.
در يکي از اين مطالعات، از شرکت‌کنندگان به طور تصادفي خواستند که يک قالب شکلات و يا 25 عدد آبنبات پاستيلي بخورند، که هر دوي آن‌ها از نظر بار گليسمي، شاخصي که نشان‌دهنده ميزان افزايش قند خون بعد از مصرف يک غذاي خاص است، يکسان بودند.
نوشيدني‌هاي شيرين، نان‌هاي فرآوري شده و اسنک‌ها، براي پوست‌هاي مستعد ابتلا به آکنه مضر است. اين غذاها موجب افزايش قند خون مي‌شود که خود باعث افزايش توليد انسولين، فاکتور رشد شبه‌انسولين و هورمون‌هاي شناخته شده تحت عنوان آندروژن‌ها مي‌شود که باعث افزايش توليد سِبوم مي‌گردد.
جالب است که در انتهاي مطالعه ديده شد که آبنبات‌هاي پاستيلي هيچ تأثيري بر بروز آکنه بر پوست افراد مصرف‌کننده نداشت، در حالي که افرادي که شکلات مصرف کرده بودند، جوش‌هاي پوستشان در حال افزايش بود. محققان متوجه شدند که به طور متوسط 5 جوش بر روي صورت آن‌ها ظاهر شده بود. شايد اين تعداد زياد نباشد، اما براي کسي که خود را براي يک مهماني آماده مي‌کند شرايط بدي است.
بر اساس اين مطالعه، متخصصين متقاعد شدند که شکلات مي‌تواند آکنه را بدتر کند، اگرچه محققان اين مطالعه بيان داشتند که اگر به جاي شکلات، از شرکت‌کنندگان مي‌خواستند که از شکلات شيري استفاده کنند، در نتيجه نهايي تفاوت چنداني ايجاد نمي‌شد. از آنجا که مقالات زيادي در مورد اثربخش بودن شير بر روي آکنه وجود دارد، نمي‌توان بر روي صحت نتيجه اين مطالعه زياد حساب کرد؛ اما حتي زماني که شير و شکر از مطالعه حذف مي‌شوند، به نظر مي‌رسد شکلات در شکل‌گيري جوش نقش مهمي ايفا مي‌کند.
در يک مطالعه در سال 2016 که شامل 25 نفر بود، محققان بررسي کردند که آيا يک انس شکلات تيره کاکائويي 99٪ بدون قند يا شير اضافه، در صورت مصرف روزانه، تعداد آکنه را در افراد مستعد ابتلا به آن افزايش مي‌دهد يا خير؟
پس از چهار هفته، محققان افزايش قابل توجه جوش‌هاي سرسياه و جوش‌هاي معمولي را مشاهده کردند.
به گفته سرپرست اين تحقيق: ما اين‌طور نتيجه نگرفتيم که شکلات باعث آکنه مي‌شود، زيرا اين شرايط به چند عامل مختلف بستگي دارد. اما مطالعه ما نشان داد که شکلات تيره آکنه را از لحاظ تعداد آن، بدتر مي‌کند.

جوش پوستي

اين بررسي نيز به اين سؤال که آيا شکلات، آکنه را در افراد مستعد، بدتر خواهد کرد يا خير، پاسخي نداد. جامعه آماري اين مطالعه کوچک بود و شامل شرکت‌کنندگان زن نمي‌شد.
ممکن است در شکلات شيري قند موجود در شير مقصر باشد، اما در مورد شکلات تيره، مواد چربي مختلف دخيل‌اند.
جالب توجه است که فلاوونوئيدهايموجود در کاکائو داراي اثر ضدالتهابي هستند که براي پوست مفيد است اما شکلات تيره حاوي کره کاکائو هم هست که شامل چربي‌هاي شناخته‌شده اسيداولئيک و اسيد استئاريک مي‌شود. نشان داده شده که اسيداولئيک موجب مسدود شدن منافذ در بدن حيوانات مي‌شود.
آيا خوردن شکلات باعث شيوع آکنه مي‌شود؟ بله. در يک مطالعه مشابه، نشان داده شد که مصرف شکلات 100 درصد خالص بدون شير و شکر، سبب افزايش بيشتري در تعداد ضايعات التهابي و غيرالتهابي آکنه در مردان جوان که سابقه آکنه داشتند شد.
اين مطالعه تنها 14 شرکت‌کننده داشت و زنان در آن شرکت نداشتند. به گفته رئيس اين پروژه، زنان اغلب در مطالعات مربوط به آکنه شرکت داده نمي‌شوند، زيرا آکنه در طي دوره‌هاي قاعدگي مي‌تواند بدتر شود و اين ممکن است نتايج درستي به دست ندهد. اما نتايج اين مطالعه با تجربه افراد در دنياي واقعي در بسياري از موارد همخواني داشت.
برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد، علاوه بر بخشي از چربي موجود در شکلات که با جوش‌هاي سرسياه مرتبط است، ممکن است شکلات اثرات پيش‌التهابي در پوست داشته باشد، که مي‌تواند به ويژه در حضور باکتري‌هاي مؤثر در آکنه، به بروز نوع التهابي آن کمک کند، که همان جوش‌هاي نوک‌تيز قرمز و جوش‌هاي چرکي هستند.
اثر پاتوژنزي (بيماري‌زايي) آکنه پيچيده است و تنها يک چيز نيست: سلول‌هاي سازنده پوست در ابتداي فوليکول مو، که موجب مي‌شود سبوم در داخل به دام بيفتد، تکثير باکتري‌ها در سبوم و شروع فرايند التهابي در اطراف فوليکول مو و نوع تغذيه نيز سبب بروز آکنه خواهند شد. بنابراين خوردن شکلات تنها قطعه کوچکي از پازل چهارگانه است.

بيشتر بدانيد : جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

بيشتر بدانيد : شما هم گرفتار جوش و آکنه هستيد؟

بيشتر بدانيد : آيا خوردن شکلات سبب بروز آکنه ميشود؟

بيشتر بدانيد : کدام غذاها باعث جوش و آکنه مي شوند؟


منبع : tebyan.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد