آخرین اخبار

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان) پوست، مو و زيبايي

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

  بزرگنمايي:

چه خبر - جوش پوستي به چه بروز مي کند و راه درمان جوش صورت چيست؟

ضايعاتي که در اثر بسته شدن مجاري غدد چربي در صورت، گردن، پشت، شانه ها و سينه بوجود مي آيند جوش يا به اصطلاح آکنه مي گويند. اين ضايعات بصورت جوش هاي سر سياه، سر سفيد، جوش چرکي، کيست و ندول مي توانند بروز کنند.
آکنه در اکثر نوجوانان ديده ميشود و مي تواند تا پايان جواني و حتي بالاي سي سال هم ديده شود. جوش معمولاْ بعد از چند سال بهبود مي يابد ولي نميتوان آن را به حال خود گذاشت چون با بهبود بعضي از جوشها، جوشگاه بوجود آمده تا پايان عمر باقي مي ماند و از نظر زيبائي مشکل ساز هستند.
گرچه اين جوشگاه ها قابل ترميم هستند ولي مانند پوست صدمه نديده نمي شوند. در بعضي مواقع جوشگاه ها از نظر روحي فرد را آزار مي دهند. بنابراين عاقلانه اين است که جوش را درمان نمود تا جوشگاه را؛ چون درمان راحت تر و سريعتر است و نتيجه کار هم رضايت بخش تر است.

چگونگي بوجود آمدن جوش
جوش پوستي

غدد سباسه يا چربي از ابتدا در هر دو جنس وجود دارد. در اوايل دوران بلوغ با ترشح هورمون مردانه يا آندروژن اين غدد بزرگ شدن و فعاليت خود که توليد و ترشح چربي است، را آغاز مي کنند. غدد چربي در تمام سطوح پوستي بجز در کف پا و دست وجود دارد ولي بيشترين تراکم آنها در صورت، سينه، پشت و شانه ها است.
غدد چربي ترشحات خود را بوسيله مجاري چربي که در ارتباط با فوليکول مو است، به سطح پوست تخليه مي کند. عدم تعادل هورموني و ميکروبي والتهابي سبب انسداد و تخريب جداره غدد چربي در مجاورت فوليکول مو ميگردد و اين سلول هاي صدمه ديده بهم پيوسته و توليد پلاک يا لخته مي کنند و مي توانند مجاري را مسدود نمايند. همچنين رشد باکتري (پرو پيونو باکتريوم)در محل که از چربي موجود تغذيه مي کند، سبب التهاب بيشتر وتنگتر شدن مجاري مي گردد، از طرفي در بعضي افراد پوسته ريزي پوست بعلت بعضي نقص ها در آنزيم هاي لازمه براي پوسته ريزي طبيعي، بطور کامل انجام نمي گيرد و پوسته هاي روي هم انباشته شده در منافذ مجاري چربي باعث بسته شدن اين مجاري مي شوند.
با بسته شدن اين مجاري به هر وسيله، چربي در مجاري انباشته شده و باکتري هاي موجود در اين مجاري رشد زيادي کرده و اين چربي ها را تخمير ميکنند و مواد شيميائي توليد شده در اثر تخمير و ترشح بعضي فاکتورها از باکتري هاي موجود و همچنين انباشتگي چربي در مجاري باعث صدمه بيشتر به ديواره مجاري شده و آن را بطور کامل از بين مي برند. با ورود چربي، سلول هاي مرده ديواره، باکتري ها و مواد تخميري و آنزيمي به داخل پوست فرآيند التهاب فعال شده و سبب قرمزي و چرکي شدن جوش ميگردد.

عوامل ايجاد کننده و تشديد کننده جوش صورتبهداشت فردي

گر چه آلودگي و کثيف بودن صورت و بدن علت ايجاد جوش نيستند ولي در تشديد جوش کمک مي کنند.البته از شستن مکرر صورت بپرهيزيد که خود مي تواند عامل ايجاد جوش شود.

عوامل انسدادي

هر عامل که سبب بسته شدن سوراخهاي سطحي پوست مي گردد مي تواند در تشديد ايجاد جوش موثر باشد،از جمله مواد مسدود کننده مي توان مواد آرايشي به خصوص از انواع چرب آنها،همچنين استفاده از سر بندها ويا کلاه هاي ايمني ولباسهاي چسبنده ورزشي که سبب تعريق وانسداد در سطح پوست مي گردد نام برد.

رژيم غذائي

معمولاْ غذا باعث ايجاد جوش نمي شود. گرچه غذاهاي چرب و شيرين در بعضي افراد جوشها را بدتر مي کنند ولي اين عمومي نيست و بقيه افراد نياز به رژيم غذائي ندارند.
ترشح زيادي انسولين در خون و رسيدن آن به پوست در برخي افراد باعث ايجاد جوش مي شود. با خوردن غذاهاي شيرين و چرب ترشح انسولين افزايش مي يابد. پس فقط افرادي که با خوردن چربي و شيريني دچار جوش مي شوند نياز است که از خوردن اين غذاها پرهيز کنند.
البته بايد توجه داشت که عوامل ديگري نيز در ايجاد و تشديد جوش سهيم هستند. پس بايد موقعي قضاوت کرد که اين غذاها باعث تشديد جوش مي شوند که با هر بار مصرف آنها جوش بدتر شود.
از جمله غذا و خوراکيهايي که باعث اين علت ميشوند شامل: غذاهاي چرب، تنقلات، خرما، کشمش، محصولات دريايي ( ماهي و ميگو )، بعضي از ميوه جات ( موز ، کيوي ، خرمالو ) و غيـره است. بهـترين راهکار پرهيز از مواد غذايي و خوراکيهايي است که فرد اظهار ميکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر ميشود.

نور خورشيد

گرماي حاصل از نور خورشيد باعث تحريک ترشح چربي و از طرفي باعث خشک شدن منافذ مي شود. پس بهتر است از قرار گرفتن در تابش مستقيم آفتاب اجتناب کرد.

استرس

ديده شده که در دانش آموزان هنگام امتحانات ميزان ابتلا افزايش يافته که البته هنوز از لحاظ علم ثابت نشده است.

قرصهاي جلوگيري از بارداري

در واقع استروژن سبب بهبود وپروژسترون سبب تشديد ضايعات ميگردد و تقريبا اکثر خانمها نزديک پريود از تشديد ضايعات شاکي هستند.

دستکاري يا فشردن جوش ها

دستکاري جوش صورت بسيار در تشديد ضايعه موثر بوده وح تي سبب ايجاد جوشگاههاي (اسکار) درمان ناپذير مي گردد.

درمان جوش پوستي
جاي جوش

در درمان جوش نبايد خسته شويد. چون درمان جوش يک فرآيند مداوم و طولاني است. درمان جوش در حقيقت کنترل جوش زدن صورت و بدن شما مي باشد نه ريشه کن کردن آن. اگر با درمان ، جوش شما بهبود يافت درمان را قطع نکنيد بلکه با مشاوره با پزشک خود داروهاي مصرفي را تعديل دهيد. گاهي نياز است تا کنترل کامل جوش صورت بمدت شش ماه دارو مصرف کرد.
در صورتي که بعد از مصرف دو ماه از دارو جوش صورت شما بهبودي نيافت شما به داروهاي مصرفي مقاوم هستيد و بايد درمان تغيير يابد. بسته به نوع جوش و وضعيت جسماني و هورموني بدن دارو انتخاب مي شود. پس بدون مشاوره با پزشک خود اقدام به مصرف يا تغيير دارو نکنيد.
در صورتي که با مصرف دارو تغييري در وضعيت جسماني و يا پوست شما ايجاد شد پزشک خود را در جريان گذاريد. در مواردي که کيست و ندول ايجاد شود گاهي نياز به تزريق دارو بداخل کيست و ندول است و گاهاً کرايو نيز در درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.
جوشهاي سر سياه و سر سفيد اگر با مصرف کرم هاي لايه بردار تخليه نشوند نياز به تخليه آنها با وسايل خاصي است. پس از فشار دادن اين جوشها و هر نوع جوش جهت تخليه آن پرهيز کنيد چون باعث شدت التهاب و ايجاد جوشگاه ميگردد. از کندن جوشها اجتناب کنيد چون باعث لک و ايجاد جاي جوش ميگردد.
در طول درمان گاهي نياز است که از آنتي بيوتيک خوراکي از قبيل تتراسايکلين، اريترومايسين، داکسي سايکلين و غيره ... مصرف نماييد. اين داروها علاوه بر کاهش مقدار باکتري باعث کم شدن التهاب نيز ميگردند. اگر با مصرف طولاني آنتي بيوتيک دجار قارچ تناسلي شديد با اطلاع پزشک دارو را قطع و قارچ را درمان نماييد. از عوارض جانبي داروها هراس نداشته باشيد و به پزشک خود اطمينان کنيد چون ترس از دارو باعث اختلال در روند درمان مي گردد.
در صورت هر گونه تغييري در مزاج و وضعيت جسمي پزشک خود را مطلع نماييد. اگر داروئي غير از داروي درماني جوش مصرف مي کنيد به پزشک اطلاع دهيد. مصرف بعضي از داروها در زمان بارداري و شير دهي مضر هستند بنابراين در صورتي که شما باردار هستيد يا به نوزادتان شير مي دهيد به اطلاع پزشک برسانيد.
در مواقعي که جوش به داروهاي رايج جواب ندهد و يا جوش بصورت کيست و ندول هاي بزرگ باشد با صلاحديد پزشک شايد نياز به مصرف داروي اکوتان (ايزوتره تينوئين) باشيد. اين دارو عوارض متعددي دارد که الزاماً در هر بيماري ديده نمي شود. بايد قبل از شروع و در طول درمان براي پيشگيري از عوارض اين دارو معاينات پزشکي و آزمايشات لازم انجام گيرد. در حين مصرف اين دارو احتياطاً تا مدت اعلام شده از طرف پزشک معالج، بعد از قطع دارو بايد جلوگيري از حاملگي صورت گيرد. دوره درمان بايد کامل شود چون مي تواند باعث عود جوش گردد. توصيه هاي پزشک را در حين درمان جوش فراموش نکرده و دقيقاً اجرا کنيد. هميشه در ذهن داشته باشيد که جوش را نمي توان بطور کامل از بين برد ولي مي توان آن را کنترل نمود.

درمان جاي جوش
جاي جوش

روش هاي مختلفي براي از بين بردن جاي جوش ها ا استفاده ميشود ولي بايد در نظر داشته باشيد که با هيچ روشي نتيجه صد در صد نيست. از جمله اين روش ها مي توان از ليزر، ميکرودرم ابرشن، لايه برداري با مواد اسيدي و کرم هاي لايه بردار، سابسيژن يا آزاد کردن جوشگاه هاي فرو رفته از زير، تزريق کلازن، هيالورونيک اسيد و چربي را نام برد. گاهي نياز است براي رسيدن به نتيجه مطلوب از چند روش استفاده نمود.

بيشتر بدانيد : چگونه جوش صورت را از بين ببريم؟ توصيه کندل جنر

بيشتر بدانيد : جوش پوستي در قسمت هاي مختلف صورت چه مشکلاتي را آشکار مي کنند؟

بيشتر بدانيد : با پوستي که بسيار جوش مي زند,لکه هاي قرمز دارد و خشک است چه کنم؟

بيشتر بدانيد : جوش هاي کمر و شانه نشانه چيست؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد