آخرین اخبار

وقتي طلاق جنسي اتفاق مي افتد.... سلامت زناشويي

وقتي طلاق جنسي اتفاق مي افتد....

  بزرگنمايي:

چه خبر - تفاوت مردان و زنان در نيازهاي جنسي

به علت وضعيت خاص فرهنگي و عرفي در ايران، آمار واقعي و جامعي از اختلالات جنسي در دسترس نيست، اما با اين وجود آمارهايي که توسط پژوهشگران ايراني در پنج کنگره کشوري خانواده و سلامت جنسي مطرح شده است، نشان مي دهد که آمار اختلالات جنسي در ايران و تاثير آن بر طلاق زوجين نگران کننده است.

مشکلات جنسي يکي از عوامل مهم اختلاف ميان زوجين و گاه حتي طلاق آنهاست. تحقيقات نشان داده است که بيش از 62 درصد همسران از مشکلات جنسي رنج مي برند، زودانزالي بيماري شايع مردان و کاهش ميل جنسي و سردمزاجي در زنان شيوع بيشتري دارد.

اختلالي مهمتر از طلاق عاطفي

طلاق جنسي، يکي از مهمترين مسائل حائز اهميت در حوزه خانواده محسوب مي شود تا بدان جا که روان شناسان و کارشناسان خانواده معتقدند، طلاق جنسي مقدمه اي بر طلاق عاطفي است. طلاق جنسي به معناي سرد شدن از روابط زناشويي است و مولفه هاي زيادي مخل بر اين وضعيت هستند، اما ناهمخواني جنسي زوجين نقش مبرهن و بسزايي در اين امر دارد. ناهمخواني جنسي زن و شوهر در طولاني مدت مي تواند بنيان خانواده را با مشکلاتي که مهمترين آن طلاق قانوني است، مواجه کند.

در طلاق جنسي زن و شوهر به لحاظ عاطفه و صميميت، علاقه و عشق در يک راستا هستند، اما هم آغوش مناسبي براي يکديگر نيستند، يا مرد نمي تواند روند يک رابطه جنسي را به خوبي پيش ببرد و يا زن قادر نيست خود را سازگار و منطبق بر اين رابطه کند. شکل و شيوه رابطه جنسي مورد علاقه دو طرف، پيش نوازي و يا پس نوازي در رابطه، ميل جنسي زياد و يا ميل جنسي کم هر يک از زوجين بر روند، کيفيت و کميت رابطه جنسي تاثيرگذار است، بنابراين اگر زن و شوهر به لحاظ تمايلات جنسي متفاوت از هم باشند، بي ترديد در رابطه جنسي و صد البته در ديگر ابعاد زندگي مشترک نيز دچار مشکل خواهند شد، چرا که رابطه جنسي خوب و مساعد، موتور حرکت يک زندگي زناشويي است و موجب تغييرات و تحولات شگرف مي شود. حال اگر اين رابطه موفقيت آميز نباشد، ماحصلي جز دلسردي، دلخوري و دوري نخواهد داشت. دريک کلام مي توان گفت، طلاق جنسي در طولاني مدت به طلاق عاطفي و طلاق عاطفي در بلند مدت به طلاق رسمي و قانوني منتهي مي شود.

تامين آرامش وابسته به درک جنسي و عاطفي همسر است

اگر ارضاي جنسي در زندگي زناشويي اصل بنيادين زندگي نباشد، حداقل چسب زندگي است که باعث لذت بردن، صميميت و آرامش و محبت زوجين به يکديگر مي شود. البته ارضاي غرايز جنسي، تنها به سلامت اعضاي جنسي بدن و رابطه جنسي زوج منوط نمي شود، چه بسا درک متقابل و همسويي عاطفي زن و شوهر با يکديگر، گاه بيش از همسويي جسم ها باعث تسکين و آرامش مي شود، مثلا بانويي که مورد توجه و محبت همسرش است، از نظر جنسي ارضا مي شود، بدون آن که هيچ تماس بدني صورت گرفته باشد.

رابطه بين غرايز جنسي و ارضاي آن و درک متقابل و صميميت بين همسران، همچون کلاف در هم تنيده اي است که اثر مستقيم بر روي هم دارند، درک جنسي و عاطفي همسر، فرد را به آرامش مي رساند، حال اگر در ارضاي غرايز جنسي هر يک از زوجين مشکلي وجود داشته باشد، بي ترديد کيفيت روابط زناشويي تحت تاثير آن قرار خواهد گرفت، به ديگر سخن، اگر در ارضاي غريزه جنسي همسران هماهنگي و همساني وجود نداشته باشد به طوري که تنها نياز يکي از همسران تامين شود، بي شک زندگي جنسي اين زوج با مشکلاتي مواجه خواهد شد، چه بسا در تامين غرايز جنسي همسران، دو وضعيت موجود است يا برد – برد و يا باخت –باخت، به همين دليل عدم تامين نياز يکي از طرفين باعث مي شود هر دو زوج به يک ميزان احساس باخت و شکست کنند.

تفاوت جنسيتي

نحوه ارضاي غرايز جنسي در زن و مرد کاملا متفاوت است، معمولا مردان سريعتر از زنان تحريک مي شوند و تحريک جنسي شان نيز دوام زيادي ندارد، در حالي که شدت تحريک جنسي زن بسيار بيشتر از مرد است. از سوي ديگر، تفاوتهايي در فرايند ارضاي جنسي و عاطفي زن و مرد قابل مشاهده است، معمولا ارضاي زنان از بيرون اتاق خواب و حتي از روزها قبل شروع مي شود، در صورتي که ارضاي جنسي مردان از داخل اتاق خواب و از روي تختخواب آغاز مي شود و اين نکته بسيار مهمي است که بسياري از مردان نسبت به آن بي اطلاع هستند.

متاسفانه زنان و مردان همديگر را با معيارهاي خودشان مي شناسند و مي سنجند، شناخت درستي از نيازهاي يکديگر ندارند و حتي تکاليف شان را در مقابل يکديگر نمي دانند و خوب تعريف نمي کنند، معمولا مرد سعي مي کند همسر خود را در رفتار و نياز مانند يک مرد تصور کند و يا مورد قضاوت قرار دهد و زن نيز تلاش مي کند شوهرش را بر اساس معيارهاي زنانه، مورد ارزيابي و توجه قرار دهد و اين عامل، يکي از مهمترين دلايل اختلافات زناشويي، سردي و بي ميلي هاي جنسي در زندگي زوجين و يا حتي خيانت است.

اختلالات جنسي درمان دارد

اختلالات جنسي يا صددرصد ريشه روان شناختي دارند يا با منشا ارگانيک و عضوي با درصدي از ريشه هاي روان شناختي قابل تشخيص هستند. نگاه جامع و توجه همزمان به جنبه هاي پزشکي و روان شناختي اختلالات جنسي، امري الزامي است. معمولا شروع اختلالات جنسي همراه با مشکلات روان شناختي است، اگرچه گاهي نيز آغاز بيماري با برخي از بيماريهاي پزشکي توام است و به تدريج، استرس ها و عوامل رفتاري نيز به آن اضافه مي شوند.

روند درمان در هرزوجي بنا بر شرايط ويژه آنها قابل تعريف است، مثلا در نوعي از اختلال رابطه جنسي که به عنوان ازدواج به وصال نرسيده شناخته مي شود، زن و شوهر پس از گذشت ماهها و گاه حتي چند سال، نمي توانند رابطه جنسي کاملي را تجربه کنند، درمانگر بايد با بررسي علت هاي بيولوژيکي و روان شناختي به تشخيص درست برسد تا بتواند درمان مناسبي که نتايج قطعي نيز به همراه دارد، به زوج پيشنهاد دهد، مثلا اگر حجب و حياي ساختگي مانع اين عمل است، بايد علت روان شناختي اين مطلب را کشف نمود تا از طريق روشهايي، عمل جنسي قبيح پنداشته شده در ذهن بيمار را موجه و مناسب متصور ساخت.

به طور قطع مي توان گفت اختلال جنسي تثبيت شده غيرقابل درماني وجود ندارد، بلکه فقط روشهاي درماني افراد گوناگون، متفاوت است، نحوه درمان، بسته به سن مراجعه کننده، مدت زمان ازدواج، وضعيت پزشکي، عوامل ايجاد کننده اختلال و آخرين وضعيت رفتاري زندگي زناشويي متفاوت است.

نکته مهم ديگر در درمان اختلالات جنسي آن است که زن و مرد هرگز در مسند قضاوت از يکديگر قرار نگيرند و همديگر را مقصر و متهم بر اين مشکل ندانند، زن و شوهر مبتلا به اختلالات جنسي بايد هر دو، براي حل مشکل مشترکشان تلاش کنند و با همدلي، همراهي و تشويق همديگر تا زمان حصول نتيجه قطعي دست از تلاش برندارند، چه بسا شادابي و يا افسردگي و ناراحتي يکي از طرفين بر ديگري تاثير گذار است و موجب پيامدهاي مثبت و منفي بيشتري مي شود.

مشاوره جنسي پيش از ازدواج الزامي است

بسياري از جوانان، بنابر تابوهاي اجتماعي، خانوادگي و شخصي، در دوران آشنايي و يا در مشاوره هاي پيش از ازدواج، هرگز به بررسي اين مساله نمي پردازند، معمولا انتخاب همسر با بسنده کردن به اطلاعات عام و مطرح در ميان اطرافيان و بدون توجه به ميل و نيازهاي جنسي انجام مي پذيرد، در حالي که ضرورت و اهميت سنجش و ارزيابي اين عامل، بسيار مهمتر از بررسي هاي ديگر است.

در مشاوره هاي ازدواج، توجه به هم تايي جنسي زن و شوهر امري الزامي است، کسب اطلاعات از فيزيولوژي بدن، تشخيص گرم بودن و سرد بودن جنسي، آگاهي از روياهاي جنسي فرد از بلوغ تا کنون، ارزيابي و بررسي تصورات و فانتزي هاي جنسي، شناخت و آگاهي از تبعات ازدواج زوج هاي غير همخوان جنسي با هم و... مولفه هاي مهم قابل دريافت در جلسات مشاوره پيش از ازدواج هستند که شناخت و سنجش آنها مي تواند پيش بيني خوبي از آينده زندگي جنسي زوج در اختيارشان قرار دهد، بررسي مهمي که هميشه به دست فراموشي سپرده مي شود.

نسرين صفري، مشاور خانواده




منبع:salamatonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است