آخرین اخبار

ما بايد زنان روسپي را سالم نگه داريم!! سلامت زناشويي

ما بايد زنان روسپي را سالم نگه داريم!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - مبارزه با ايدز و قابل‌انتقال از طريق تماس جنسي با حفاظت از زنان تن فروش

اگر خبرهاي مربوط به سلامتي را در چند روز گذشته مرور کرده باشيد، احتمالا خودتان هم فهميده‌ايد که چندتايي از آنها را مي‌توان مثل نخ‌هاي تسبيح کنار هم قرار داد، چراکه رابطه‌اي معنادار بينشان ديده مي‌شود. تازه‌ترين خبر مربوط به ابتلاي بيش از 250 هزار ايراني به هپاتيت c است که از قضا خيلي‌هايشان از وجود اين ويروس در بدنشان خبر ندارند و به‌نوعي ماشين انتقال آن محسوب مي‌شوند. اگر اين خبر را يکي از مهره‌هاي تسبيح در نظر بگيريم، بايد آن را در کنار آمار تازه انتشار يافته از گسترش ابتلاي ايدز قرار دهيد. خبري که معاون بهداشتي وزير بهداشت آن را اعلام کرده و گفته است: «متأسفانه ابتلاي ايدز در ايران رشد زيادي پيدا کرده، تا جايي که مي‌توان گفت ميزان ابتلا به اين بيماري در سال‌هاي گذشته دو برابر شده است.»

نکته ديگري که علي‌اکبر سياري, معاون بهداشتي وزير بهداشت به آن اشاره کرده، افزايش ابتلا به ايدز از طريق ارتباط جنسي بوده است. او در ادامه گفته است: «حدود يک دهه پيش 15 درصد موارد انتقال ايدز از طريق جنسي بود و اکنون به 30 درصد افزايش يافته است. الگوي انتقال جنسي ايدز روبه‌افزايش است و کنترل آن نيازمند اطلاع‌رساني شفاف به مردم است.» سياري، در سخنانش توجه به سلامت زنان تن‌فروش را يکي از راه‌هاي کنترل ابتلا به ايدز در کشور اعلام کرد و گفت: «علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسي ايدز اين نکته است که نمي‌توانيم همه مسائل را شفاف به مردم بگوييم، مثلا در مورد کاندوم نمي‌توانيم راحت صحبت کنيم. حالا خوشبختانه مراکز جديدي در کنار مراکز شبکه بهداشتي براي معاينه زنان روسپي ايجاد شده است که اين افراد را از نظر بيماري‌هاي قابل‌انتقال از طريق تماس جنسي مانند هپاتيت، ايدز و ساير بيماري‌هاي مقاربتي محافظت مي‌کند. در اين مراکز پس از معاينه، به زنان روسپي آموزش‌هاي لازم براي پيشگيري از بيماري‌هاي مقاربتي داده مي‌شود و وسايل پيشگيري را به‌صورت رايگان در اختيار آنان قرار مي‌دهيم.»

در همان جلسه‌اي که سياري اين سخنان را مطرح کرد، ناهيد خداکرمي، دبير کارگروه سلامت و محيط‌زيست معاونت امور زنان رياست‌جمهوري هم حضور داشت و گفت: «متأسفيم که کنترل‌هاي اجتماعي باعث شد که برخي روابط به زيرزمين‌ها و جاهاي مخفي کشيده شود و بچه‌ها از پيش چشمان بزرگ‌ترها پنهان شدند. بسياري از زناني که حالا کارگر جنسي محسوب مي‌شوند، با برخوردهاي غير‌علمي مواجه بوده‌اند. حالا برخي از دختراني که به ما مراجعه مي‌کنند، مي‌گويند چون در اينجا نمي‌توانند راحت باشند، به ترکيه يا ارمنستان مي‌روند و همين امر موجب انتقال بيماري‌هاي مختلف مي‌شود؛ بيماري‌هايي که خيلي‌ها توقع دارند بدون نگاه ريشه‌اي و اجتماعي کنترل شوند درحالي که ريشه اجتماعي دارند.»

همين جمله‌ها کافي بود تا مهره ديگر تسبيح البته به‌شکلي بسيار جنجالي‌تر پديد آيد. به فاصله چند ساعت از اين سخنان، رسانه‌هاي مختلف دست‌به‌کار شدند. آن هم با اين تيتر: «زنان تن‌فروش کارت سلامت مي‌گيرند».

معترضان اين اتفاق را اقدامي براي به‌رسميت‌شناختن تن‌فروشي اعلام مي‌کردند. از طرفي زنانه بودن مسئله پاي معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور را هم به اين مسئله باز کرد و حرف و حديث‌هايي درباره امضاي تفاهم‌نامه اين معاونت با وزارت بهداشت درباره ساماندهي زنان روسپي زمزمه مي‌شد. اتفاقي که واکنش تند معاونت زنان رياست‌جمهوري را به‌دنبال داشت؛ واکنشي که خيلي‌ها از نوع و شدت آن تعجب کردند، چرا که شخص شهيندخت مولاوردي, معاونت زنان رياست‌جمهوري قبلا درباره لزوم توجه به مسئله تن‌فروشي و سامان‌دهي آن از طريق همکاري نهادهاي مختلف حرف‌هاي زيادي زده بود.

اما اين بار، ابتدا فضه پناهلو، مديرکل حوزه رياست و روابط‌عمومي معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري وجود تفاهم‌نامه مشترک ميان اين معاونت و وزارت بهداشت در رابطه با صدور «کارت سلامت» براي زنان خياباني را تکذيب کرد و بعد نيز خود شهيندخت مولاوردي وارد عمل شد و در کانال تلگرامي‌اش نوشت: «ظاهرا جماعتي که دروغ و تهمت را پيشه خود ساخته باشد، لحظه‌اي آرام و قرار ندارد و با بردن عرض خود، دائما زحمت ديگران مي‌دارد! امروز از ماجراي شيطنت و دروغ‌پردازي برخي رسانه‌ها در اختلاف‌افکني ميان دولت و مجلس، هنوز فراغت پيدا نکرده بوديم که خبر رسيد چه نشسته‌ايد که همان رسانه‌ها با آسمان ريسمان‌بافي دروغ ديگري را در فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخانند!»

اين حرف‌ها درحالي مطرح مي‌شود که معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور در دومين همکاري مشترکش با وزارت بهداشت که به سال گذشته برمي‌گردد، براي تأسيس کلينيک‌هاي سلامت رواني و جسمي زنان مخصوصا زنان آسيب‌پذير، اصرار داشت و در نهايت موفق به گنجاندن آن در تفاهم‌نامه هم شد.

حالا اين واکنش‌هاي شتاب‌زده و همراه با دستپاچگي، يک‌بار ديگر نشان مي‌دهد که اگرچه خيلي‌ها، حتي منتقدان وجود چنين مراکزي به لزوم ساماندهي زنان تن‌فروش اعتقاد دارند و همين‌طور نسبت به افزايش آمار ابتلا به ايدز و هپاتيت اعلام نگراني مي‌کنند، اما باز هم برخورد با راه‌حل‌هاي مختلف همراه با نفي و سردرگمي است. آن هم درحالي که طبق آمارهاي غير‌رسمي، حداقل 10 هزار زن تن‌فروش در کشور داريم که به اين کار به‌عنوان شغل نگاه مي‌کنند.

مينو محرز که يکي از شناخته‌شده‌ترين پزشکان حوزه بيماري‌هاي عفوني است و بيشترين شهرتش را براي انجام کارهاي اجتماعي و درماني در حوزه بيماري ايدز به‌دست‌آورده، درباره چنين طرحي مي‌گويد: «الان آمار ابتلا به ايدز آن هم از طريق ارتباط جنسي روبه‌گسترش است. در مورد بيماري‌هاي عفوني و مقاربتي ديگر هم وضعيت مشابهي داريم. اين خبرها تازه نيستند و آن‌قدر گفته شده‌اند که حالا خيلي‌ها به شنيدنشان عادت کرده‌اند اما به راه‌حل دادن عادت نکرده‌ايم. به‌محض اينکه راه‌حلي مي‌شنويم برافروخته مي‌شويم، درحالي که اين واکنش‌ها دردي را دوا نمي‌کند.»

او ادامه مي‌دهد: «در حال حاضر 500 زن معتاد خياباني در شهر تهران براي تأمين مواد خود تن‌فروشي مي‌کنند که از هر 14 نفر، دو نفر مبتلا به HIV مثبت است.

آنها از کجا مبتلا شده‌اند و آيا راهي براي جلوگيري از انتقال اين بيماري به بقيه داريم؟

به‌هرحال بايد فکري کرد و راه‌حلي پيدا کرد، قبل از اينکه مجبور به انتخاب هر راه‌حلي که پيش رو داريم بشويم. توصيه من اين است که مسئله تأسيس کلينيک‌هاي زنان آسيب‌ديده در کشور با جديت بيشتري پيگيري شود. ما بايد بدون خيالبافي، اين زنان را سالم نگه داريم تا جامعه مصون بماند. بايد در جامعه کلينيک‌هايي سيار با قابليت غربالگري براي زنان آسيب‌ديده وجود داشته باشد. در کنار اين اقدام مي‌توان به حل ريشه‌اي مسئله پرداخت.»






منبع:روزنامه وقايع اتفاقيه




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است