آخرین اخبار

علايم دهاني ايدز را بشناسيد سلامت زناشويي

علايم دهاني ايدز را بشناسيد

  بزرگنمايي:

شايد مشکلات دهاني در بيماران ايدزي جزو مهم ترين مشکلات آن ها نباشد اما حقيقت اين است که اين مشکلات مي توانند چنان آزادهنده باشند که حتي مانع خورد و خوراک فرد شوند.

سال 1981 سال پرماجرايي بود؛ سالي که پرنس چارلز و پرنسس دايانا ازدواج کردند، سفينه فضايي کلمبيا اولين سفر موفق فضايي را انجام داد و جان لئون- خواننده معروف گروه بيتل ها- به دست يکي از هوادارانش کشته شد و مدتي بعد، جهان از بيماري جديدي در ميان مردان همجنس گرا در آمريکا باخبر شد: بيماري ايدز. و اما بقيه ماجرا؟

اين بيماري جديد که در آن سيستم ايمني فرد به تدريج از بين مي رفت، در ابتدا اسامي ديگري داشت اما در نهايت نام ايدز (نشانگان نقض سيستم ايمني اکتسابي) را به خود گرفت. به مرور مشخص شد که اين بيماري فقط مختص مردان هم جنس گرا نيست و همه افراد با هر گروه سني ممکن است به آن مبتلا شوند، چنان که بعد از مدت کوتاهي با شدت در سراسر جهان گسترش يافت. از آن زمان حدود دو سال طول کشيد تا علت اصلي اين بيماري مشخص شود. در سال 1983 دانشمندان انستيتو پاستور پاريس توانستند ويروسي را که عامل اين بيماري بود، پيدا کنند و اين ويروس اچ آي وي نام گرفت. با همه اين ها مردم از اين بيماري جديد اطلاع چنداني نداشتند تا در سال 1985، راک هادسن- هنرپيشه معروف آمريکايي- به علت اين بيماري از دنيا رفت و بعد از آن، ايدز در جهان شناخته شد.

پنجره سلامت

از قديم گفته شده که چشم، دريچه روح و دهان، دريچه سلامت است. به همين ترتيب است که در بسياري موارد اولين علامت هاي يک بيماري در دهان ديده مي شود. در شرايط عادي، باکتري هاي زيادي در محيط دهان وجود دارند اما فرد مي تواند با بهداشت اين باکتري ها را تحت کنترل در آورد اما در موارد بيماري، سيستم دفاعي فرد ضعيف شده و انواع باکتري ها، ويروس ها، قارچ ها و انگل ها مي توانند فرصت ابراز وجود پيدا کنند. در بيماري ايدز نيز همين شرايط ايجاد مي شود. در اين بيماري، ويروس اچ آي وي وارد بدن مي شود و در ابتدا به گلبول هاي سفيد حمله مي کند. اين سلول ها سد اول مبارزه با بيماري ها هستند و هنگامي که آسيب مي بينند، فرد نمي تواند در مقابل عفونت هاي مختلف از خود دفاع کند.

برخورد اول

آلوده شدن فرد به وسيله ويروس اچ آي وي اغلب به وسيله سوزن هاي آلوده، دريافت خون آلوده، انتقال از طريق مادر به جنين، تماس هاي جنسي و تماس مستقيم با خون يا مخاط ايجاد مي شود. در روزهاي اولي که فرد به ويروس آلوده شده است، اغلب علامت مشخصي وجود ندارد اما در حدود سه تا شش هفته بعد در بعضي موارد علامت هاي شبيه آنفلوآنزا به تدريج ظاهر مي شوند مانند تب، سردرد، خستگي، اسهال و سرفه هاي خشک. پس از آن، به تدريج ساير علايم در بيمار نمايان مي شود همانند عرق شبانه، کاهش حافظه، افسردگي، کاهش سريع وزن، لکه هاي قرمز داخل دهان، بيني يا پلک چشم، برفک دهاني، تورم غدد لنفاوي گردن و زيربغل. اين علايم چندان واضح نيستند و پس از مدتي از بين مي روند و فرد ممکن است تا چند سال علامت ديگري را نشان ندهد. همين امر هم خطرناک است چون فرد نمي داند که مبتلا شده است و احتمال دارد که ساير افراد را بيمار کند. پس از طي اين مدت، سيستم ايمني فرد به تدريج ضعيف شده و انواع عفونت هاي فرصت طلب موجب بروز مشکلات متعدد در فرد بيمار مي شوند.

علايم دهاني

شايد مشکلات دهاني در بيماران ايدزي جزو مهم ترين مشکلات آن ها نباشد اما حقيقت اين است که اين مشکلات مي توانند چنان آزادهنده باشند که حتي مانع خورد و خوراک فرد شوند. خوشبختانه بسياري از اين مشکلات قابل درمان هستند. از طرفي مي توان گفت که دهان اولين منطقه اي است که علايم بيماري را نشان مي دهد. به همين دليل اطلاع از اين علايم اهميت زيادي دارد.

برفک

همه ما صبح که بيدار مي شويم، طعم بد دهان و لايه سفيدرنگي را روي دندان هايمان مي بينيم که ناخوشايند است، اما با مسواک زدن اين علايم برطرف مي شوند. در بيمار اچ آي وي مثبت، اين مشکلات با مسواک زدن برطرف نمي شوند. آن ها دچار شايع ترين عفونت فرصت طلب يعني برفک شده اند. علت اين بيماري، قارچي است که به طور طبيعي در بدن ما وجود دارد اما سيستم ايمني در حالت طبيعي مانع رشد آن مي شود. در افرادي که سيستم ايمني ضعيفي دارند، اين قارچ رشد سريعي يافته و لکه هاي سفيدرنگي را روي زبان، داخل گونه، ته گلو و زير زبان به وجود مي آورند. برفک دهان شرايط چندان خطرناکي نيست اما برفک هايي که در گلو به وجود مي آيند، خطرناک اند و همچنين سبب درد شده و غذاخوردن را دشوار مي کنند. اين مشکل را با مصرف داروهاي ضدقارچ مي توان تا حد زيادي برطرف کرد. بهداشت خوب دهان همراه با نکشيدن سيگار و ننوشيدن الکل هم مي تواند تا حدي احتمال بروز آن را در بيماران کم کند.

زخم هاي دهاني

يکي از اين زخم ها، زخم هاي آفتي هستند که اشکال گرد يا بيضي داشته و به رنگ سفيد يا زرد با هاله اي قرمزرنگ در اطراف آن ديده مي شوند. آفت هاي بزرگ بسيار دردناک بوده و به طور تکرارشونده اي در دهان فرد، به خصوص داخل گونه و روي زبان و لب بروز مي کنند. زخم هاي ديگري که در دهان ايجاد مي شوند، زخم هاي تبخال (هرپس) هستند که بر اثر فعاليت يک نوع ويروس به وجود مي آيند. تبخال ها اغلب در اطراف لب ظاهر مي شوند و مي توانند دردناک باشند. اين زخم ها هم مي توانند مشکلاتي را براي غذاخوردن فرد به وجود بياورند.

لکوپلاکياي مويي

اين حالت به صورت مناطق سفيدرنگ لکه مانندي در سطح خارجي زبان، طرفين زبان، داخل گونه يا لب پايين بروز مي کند و برخلاف برفک قابل پاک شدن نيست. عامل به وجود آورنده آن ويروس است و با داروهاي ضدويروس مي توان آن را تا حدي درمان کرد.

دهان خشک

اين شرايط اغلب بر اثر مصرف داروهاي ضدايدز به وجود مي آيد و سبب افزايش پوسيدگي هاي دنداني شده و مشکلاتي را براي جويدن، خوردن، قورت دادن و حتي صحبت کردن فرد به وجود مي آورد.

بيماري هاي لثه

طبيعي است که هر شرايطي که دفاع و ايمني بدن را پايين بياورد، روي لثه هم اثر خواهدگذاشت. در بيماران اچ.آي.وي مثبت در اغلب مورد مشکلات لثه به چشم مي خورد. اين مشکلات گاهي به شکل التهاب خفيف لثه و گاهي به صورت شديدتر بروز مي کند که سبب خون ريزي هايي از لثه مي شود. بيماري لثه گاهي به حدي است که موجب تخريب استخوان اطراف دندان شده و به لق شدن دندان منجر مي شود اما در کل بايد بگوييم که اين علامت ها مختص بيماري ايدز نيستند و ديدن اين علايم نشان دهنده اين نيست که فرد مبتلا به ايدز شده است! در بسياري از بيماري ها چنين علامت هايي ديده مي شوند. در نهايت، تنها با انجام آزمايش خون مي توان درباره اين بيماري اطمينان پيدا کرد.

دکتر آيدا روشن ضمير، دندانپزشک



منبع : مجله دنياي سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است