آخرین اخبار

مراقب اين ويروس مرگبار جنسي باشيد سلامت زناشويي

مراقب اين ويروس مرگبار جنسي باشيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - ويروس پاپيلوما چيست؟

يک متخصص و جراح عمومي در شيراز ضمن هشدار به ابتلاي برخي جوانان به يک نوع ويروس کشنده سرطان زا گفت: واکسينه کردن از 9 سالگي تا 29 سالگي مي تواند نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مرگبار داشته باشد.

دكتر مريم يداللهي متخصص و جراح عمومي با بيان اين كه ويروس پاپيلوماي انساني عامل زگيل تناسلي است، گفت: (HPV) گونه هايي از اين ويروسها به عنوان عامل ويروسي از نوع بدخيم يا سرطان زا هستند و حضور دراز مدت تعدادي از اين ويروس ها در مخاطهاي دستگاه تناسلي و سر دهانه رحم و مقعد و مجاري ادراري موجب سرطان دهانه رحم و حتي سرطان دستگاه تنفسي مي شود. وي با اشاره به اين كه اين بيماري دومين سرطان مرگ زاي بانوان بعد از سرطان سينه است، گفت: متاسفانه آمار درگيري با اين ويروس در حال پيشرفت است به گونه اي كه در بين سال هاي 2000 تا 2006 ميلادي ميزان مبتلا شدگان دو برابر شده و متاسفانه در كشور ما نيز اين بيماري شايع است.

دوره نهفتگي پس از ورود ويروس به داخل سلول از زمان تماس جنسي با فرد آلوده تا زمان پيدايش نشانه هاي باليني زگيل ها و ياكونديلوما حدود 12-8 هفته است كه البته گاهي به 6 هفته تا 2 سال هم مي رسد. بيماران امكان دارد كه هيچ نشانه باليني نداشته باشند يا اين كه بيماري آن ها با سوزش، خارش و احساس ناراحتي، درد و حتي خون ريزي تظاهر كند.

دكتر يداللهي در اين بيماري احتمال آلودگي از مرد به زن را 5 درصد و از زن به مردم 17 درصد ذكر كرد و ادامه داد: امروزه با مشاهده و معاينه بيمار و تهيه نمونه گيري رحم و نمونه برداري از مقعد ضايعات اين بيماري قابل تشخيص و درمان و حتي جلوگيري از پيشروي آن به سمت سرطان است.ويروس با برخورد به سلول هاي بدن باعث تكثير سلول ها به صورت غير عادي شده و اين همان سلول هايي هستند كه نشانه هاي اوليه سلولهاي سرطاني را دارند.

به گفته دكتر يداللهي، برگشت دوباره و چند باره اين بيماري پيامدهاي عصبي- رواني بسيار ناراحت كننده اي خواهد داشت. افزون بر آن خطر پيدايش ضايعات بدخيمي را بيشتر خواهد کرد در مواردي پيشرفت ضايعات ظاهري تا آن اندازه است كه بيمار ممكن است از ابراز ناراحتي و بيماري خود با مراجعه به پزشك نيز ناراحت باشد و حتي از مراجعه براي درمان خودداري کند.

اين جراح متخصص در تشريح اشكال ابتلا به اين بيماري مرگبار گفت: در مبتلايان به بيماري زگيل هاي ناحيه مقعد و ناحيه جنسي، ضايعه اي به رنگ گوشت تا رنگ خاكستري است و برجستگي هايي با پوسته ضخيم كه به بافت اصلي چسيبده گاهي به صورت منفرد يا خوشه اي است. زگيل در ناحيه تناسلي به رنگ گوشتي- خاكستري است که به صورت پايه دار به روي پوست يا مخاط مي چسبد. شكل ضايعات به صورت صاف و يا مرواريد است مانند ضايعاتي كمتر از يك ميلي متر مربع تا چند سانتي متر مربع كه در مردان ضايعات حتي تا چند ميلي متر پايين تر از مجرا ادامه يابد. گاهي ضايعات در پشت - كشاله ران- زنان نيز ديده مي شود. در مواقعي نيز اين ضايعات با اختلال تنفسي شديد و نشانه هاي خناق خودنمايي مي كند كه با التهاب و تورم تارهاي صوتي و تراشه و برونش همراه است كه با نشانه هاي انسداد دستگاه تنفسي نزد بيمار، نارسايي حاد تنفسي ايجاد خواهد كرد. در كودكان و نوزاداني نيز كه داراي سيستم ايمني ضعيف هستند اين ويروس باعث تغيير وضعيت و سرطان بدخيم خواهد شد.

روش تشخيص با معاينه و ديدن ضايعات و گاهي با استفاده از كولپوسكوپ و بزرگنمايي ضايعات سر دهانه رحم و مقعد و همچنين نمونه برداري قابل مشاهده است. استفاده از اسيد اسيتيك به عنوان درمان موضعي زگيل (صورت سفيد روشن) مصرف مي شود، اما عفونت اين ويروس شايع ترين دليل غير طبيعي بودن نمونه گيري سر دهانه رحم يا پاپ اسمير است. به گفته دكتر يداللهي، در مواردي كه مادر درگير اين بيماري باشد در زايمان احتمال درگيري دستگاه تنفسي نوزاد وجود دارد و بنابراين نياز به انجام سزارين جهت از بين رفتن اين خطر لازم است.وي احتمال آلودگي به اين ويروس در جهان را بين 9 تا 13 درصد اعلام كرد و گفت: 70 درصد بيماران به صورت سرپايي در مطب درمان ميشوند اما به طور حتم اختلال ايمني و سيگار كشيدن در سر سختي اين بيماري نقش مهمي دارد.

اين پزشك متخصص ضمن هشدار نسبت به اين كه افراد داراي روابط لجام گسيخته به شدت در معرض اين بيماري قرار دارند و با ابتلا به ايدز احتمال درگير شدن با آن دو برابر مي شود گفت: ديدگاه اجتماعي نگهداري عفت و حرمت خانوادگي كه گوياي شرافت و اصالت است، براي پيشگيري از اين قبيل بيماري ها نقش مهمي دارد. اين كه هر دو طرف زندگي فقط با همان طرف خودشان ارتباط داشته باشند چرا كه ارتباطات افسار گسيخته به شيوع اين بيماري دامن مي زند. اعتقاد به دين اسلام و تماس جنسي غير از همسر شرعي و قانوني را پيوسته يادآور مي شويم. اين بيماري به سرعت با انتقال از طريق ارتباط جنسي منتشر مي شود.دكتر يداللهي يكي ديگر از روش هاي ابتلا به اين بيماري را مراجعه به استخرها، حمام هاي عمومي و آرايشگاه هاي آلوده دانست و گفت: استفاده صحيح از وسايل شخصي و حوله بايد همواره مدنظر قرار گيرد.

وي تزريق واكسن گاردازيل GARDAZIL از سن 9 تا 29 سالگي را راهكاري براي جلوگيري از شيوع اين بيماري در جامعه دانست و گفت: واكسن چهار گانه گاردازيل از بيش از 70 درصد سرطان هاي مربوط به اين ويروسها و 90-80 درصد زگيل هاي تناسلي جلوگيري مي كند. اين واكسن در مدت 6 ماه سه نوبت، نوبت اول نيم سي سي، نوبت دوم دو ماه بعد و نوبت سوم شش ماه پس از نخستين نوبت تزريق مي شود و واكسن در برابر ويروس هايي با گونه هايي مربوط به خود 100 درصد اثر پيشگيري كننده دارد.دكتر يداللهي در پايان تاكيد كرد: پيشگيري از ابتلا به سرطان نزد دختران امروز و مادران فرداي كشور ما امري واجب است، بنابراين فرزندان بايد از 9 سالگي تحت واكسيناسيون قرار گيرند و افراد مي توانند حتي تا 29 سالگي خود را در برابر اين بيماري مرگبار واكسينه كنند.




منبع:خبر جنوب





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است