آخرین اخبار

تماشاي تصاوير مستهجن با نوجوان شما چه مي‌کند؟ سلامت زناشويي

تماشاي تصاوير مستهجن با نوجوان شما چه مي‌کند؟

  بزرگنمايي:

بسياري از والدين هنوز با محيطي مثل اينترنت آشنا نيستند و براي اين آشنايي هم تلاش چنداني نمي‌کنند. کامپيوتر، اينترنت، ماهواره، فيلم، دي‌وي‌دي، موبايل و... زياد شده‌اند، رسانه‌ها را مي‌گويم آنقدر زياد که ديگر نمي‌شود با ممنوع کردن ماهواره و محدود کردن ساعات استفاده از اينترنت و پايين آوردن مدل موبايل‌ها جلويش را بگيريم. زياد شده‌اند... آنقدر که ديگر جدا کردن خوب و بدش سخت شده، گاه به محتويات موبايل پسرم که براي خودش مردي شده شک مي‌کنم، گاهي هم نگران صفحه‌هاي باز شده در لپ‌تاپ دخترم مي‌شوم که براي خودش خانمي شده. نه اين‌که اعتماد نداشته باشم، ستون‌هاي اين چارديواري با اعتماد محکم شده‌اند. مشکل اينجاست که هيچ وقت نتوانستم با آنها درباره فيلم‌هاي نامناسب، تصاوير تحريک‌کننده يا بلوتوث‌هاي غيراخلاقي صحبت کنم. اين ديوارِ خجالت ميان ما نگران‌کننده است.

وقتي نوجوان يا جواني در خانه داشته باشي خوب مي‌داني که نمي‌شود به زور چوبِ تر و بستن چشم بچه‌ها، آنها را از ورطه‌هاي خطرناک دور کرد. به نظر شما تا کي مي‌توان مثل يک نگهبان فرزندان را رصد کرد؟ از کي مي‌شود با اطمينان خاطر به آنها اعتماد کرد؟ اصلا چگونه به فرزندمان ياد بدهيم با تدبير و دقت، راه‌هاي درست را از غلط باز شناسد تا در درياي رسانه‌هايي که رو به فزوني است، غرق نشود؟ ضرب‌المثلي هست که مي‌گويد: فلاني شناگر قابلي است اما آب نديده است، حالا در دوراني زندگي مي‌کنيم که دريايي در دسترس است، آيا شناگري درست را به فرزندمان آموخته‌ايم؟

آمارها مي‌گويد، بيشترين تقاضا براي محصولات هرزه‌نگاري، در نوجوانان دوازده تا هفده ساله است. براي دستيابي به اين محصولات هم راه سختي پيش رو نيست، کافي است تا سر خيابان قدم بزنيد و تعداد دي‌وي‌دي فروش‌هايي را که کنار خيابان بساط کرده‌اند بشماريد تا دستتان بيايد، چقدر ساده مي‌توان يک فيلم مستهجن تهيه کرد. اين درحالي است که نوجوانان در اين سن هيچ منبع قابل اطميناني براي آموزش بهداشت جنسي و چگونگي مواجه شدن با چنيني مسائلي را ندارند و بدتر از آن، اين‌که هنوز بسياري از والدين نمي‌دانند تماشاي محصولات هرزه‌نگاري چه تاثيرات منفي و عميقي بر روان فرزندشان خواهد داشت. حتي بسياري از خانواده‌ها با ديدن سريال‌هاي شبانه ماهواره بستري را براي فرزندانشان فراهم مي‌کنند که آنها را به سوي محصولات هرزه‌نگاري مي‌کشاند، اين والدين معمولا مي‌گويند که سريال‌ها صحنه‌هاي زننده يا تحريک‌کننده ندارد، در حالي که موضوع سريال حول محور مسائل جنسي مي‌چرخد و همين مساله کافي است تا کودک و نوجوان را به کنجکاوي وادارد.

بلوغ زودرس: وقتي کودک و نوجوان با تصاوير مهيج يا با موضوعات مختلف جنسي مواجه مي‌شود، احتمال بلوغ زودرس در او بسيار بالاتر مي‌رود، اين مساله براي پسران خطرآفرين و براي دختران ناخوشايند است و زمينه را براي رفتار جنسي زودهنگام، بروز هيجانات منفي ناشي از تغييرات بدني و حتي طرد شدن از سوي همسالان فراهم مي‌کند.

شکل‌گيري باورهاي نادرست: محصولات هرزه‌نگاري تصويري اغراق‌آميز و نادرست از روابط جنسي را به نمايش مي‌گذارد و فرد با همين تصوير نادرست و افراطي بزرگ مي‌شود و آن را به عنوان الگوي درست جنسي مي‌پذيرد، او با اين تصوير نادرست وارد يک زندگي واقعي و دچار مشکلات متعدد مي‌شود.

تقليد و تجربه کردن: مشاهده يک فيلم مستهجن ممکن است نوجوان را به سوي تجربه کردن ترغيب ‌کند و باعث ‌شود او وارد روابط خطرناکي شود که هم از نظر جسمي، هم از نظر رواني و هم از نظر قانوني و شرعي بشدت آسيب‌زاست.

بروز خودارضايي و عوارض پس از آن: خودارضايي يکي ديگر از نتايج مشاهده تصاوير و فيلم‌هاي مستهجن است، کساني که خودارضايي مي‌کنند، در دام تکرار آن مي‌افتند و کم‌کم عوارض جسماني ناشي از خودارضايي، آنان را ضعيف مي‌کند، علاوه بر عوارض جسماني، معمولا نوجواناني که درگير اين مساله هستند، دچار عوارض رواني مثل احساس گناه مي‌شوند و کم‌کم خود را خارج از دايره رحمت الهي مي‌بينند. اين وضع، روان فرد را آماده بيماري‌هايي همچون افسردگي و اضطراب مي‌کند.

چه بايد کرد؟
ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که مسائل جنسي نوعي تابو محسوب مي‌شود تا جايي که هنوز بسياري از والدين نمي‌دانند چگونه باب گفت‌وگو درباره مسائل جنسي را باز کنند و فرزندانشان را در اين زمينه آگاهي دهند. اين حريم به گونه‌اي حفظ مي‌شود که حتي فرزندان هم به مرور زمان مي‌فهمند نبايد در اين زمينه سوالي بپرسند، در حالي که هيچ منبع معتبري براي ارضاي حس کنجکاوي‌شان نمي‌يابند، بنابراين اگر خودشان دست به کار نشوند و به دنبال کسب اطلاعات ممنوعه نگردند، مجبورند به اطلاعات ناکافي و ناقصي بسنده کنند که در دوران بلوغ، از طريق معلمان مدرسه ياد گرفته‌اند. پس دو راه باقي مي‌ماند، دوستان و رسانه‌هايي که در کنار اطلاعاتي که مي‌دهد تصاوير و فيلم‌هاي هرزه‌نگاري را هم عرضه مي‌کند. لازم است والدين بدانند که آسيب‌هاي ناشي از اين محصولات در افراد مختلف، متفاوت است و تاثيرات آن معمولا بتدريج بر روان فرزندان اثر مي‌گذارد، پس اگر فرزند شما يک بار به صورت تصادفي با چنين صحنه‌هايي مواجه شده، نبايد دچار وسواس و وحشت شويد.

نوجوانتان را به رسميت بشناسيد: بررسي‌ها نشان داده است که معمولا مادران اطلاعاتي درباره بلوغ و مسائل جنسي به دختران خود مي‌آموزند و پدران براي آموزش اين مسائل به پسرانشان کمتر تلاش مي‌کنند. معمولا سه مساله اصلي مانع مي‌شود تا والدين فرزندان را به رسميت شناخته و با آنها در اين‌باره صحبت کنند:

1ـ فقدان آگاهي والدين از چگونگي آموزش جنسي 2 ـ ترس از شکستن حريم‌هاي خانوادگي 3 ـ ناآگاهي از زمان مناسب براي چنين گفت‌وگويي.
پس والدين بايد ابتدا آگاهي خودشان را بالا ببرند و بدانند صحبت کردن در اين حوزه بسيار مهم و سرنوشت‌ساز است و به دنبال زماني باشند که براي صحبت در اين حوزه مناسب است و بهترين زمان، وقتي است که فرزند خودش از والدين سوال مي‌پرسد، حتي اگر سوال کودک نشان‌دهنده يک کنجکاوي است، فرصت را غنيمت شمرده و با او در اين مورد صحبت کنيد. نکاتي که ذکر شد را با زباني پدرانه و اندکي قاطعيت برايش بگوييد.

با رسانه‌هاي جديد آشنا شويد: بسياري از والدين هنوز با محيطي مثل اينترنت آشنا نيستند و براي اين آشنايي هم تلاش چنداني نمي‌کنند. در حالي که بايد در نظر داشت اينترنت فضايي مجازي است که سراسر فرصت و تهديد است، همان‌طور که قطع مراوده با يک دوست ناباب برايتان مهم است و شما را نگران آينده فرزندتان مي‌کند، شناختن اين محيط و استفاده درست از آن هم بايد دغدغه شما باشد.

والد کنترلر نباشيد: امروز اينترنت را قطع کنيد، فردا ماهواره را جمع کنيد، پس‌فردا موبايلش را چک کنيد، با کافي‌نت و دوستان و ساير ارتباطاتش چه مي‌کنيد؟ اگر نشانه‌هايي مبني بر مشاهده تصاوير و فيلم‌هاي مستهجن پيدا کرده‌ايد به دنبال حل مشکل باشيد و با او حرف بزنيد چرا که محدود کردن او سبب مي‌شود در اين زمينه کنجکاوتر شود و با شما مقابله کند.

حفظ حريم را از سوءاستفاده شناسايي کنيد: خيلي وقت‌ها والدين شواهدي مبني بر مشاهده فيلم‌ها و تصاوير مستهجن از طرف فرزندانشان دارند اما گمان مي‌کنند سکوت سبب مي‌شود حرمت بينشان حفظ شود، در حالي که برخي فرزندان از اين سکوت سوء‌استفاده مي‌کنند. اگر با يکي از محصولات هرزه‌نگاري مواجه شديد بدون اين‌که پرخاشگري کنيد يا او را از امکاناتش محروم کنيد با او حرف بزنيد، حتي مي‌توانيد از اين فرصت استفاده کنيد و درباره آموزش اين مسائل با او سخن بگوييد.

www.
منبع : جام جم آنلاين

مطالب پيشنهادي:
تربيت جنسي کودکان دبستاني(1)
تربيت جنسي کودکان دبستاني(2)
والدين از چه زماني و چگونه تربيت جنسي فرزند خود را آغاز کنند؟
تربيت جنسي فرزندتان را جدي بگيريد
رفتارهاي جنسي ناسالم و پرخطر كدامند؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است