آخرین اخبار

رابطه جنسي زودگذر و موقت و عواقب روحي و جسمي آن سلامت زناشويي

رابطه جنسي زودگذر و موقت و عواقب روحي و جسمي آن

  بزرگنمايي:

چه خبر - رابطه جنسي زودگذر و پيامدهاي آن

باتوجه به اينکه فاصله‌ي بين سن بلوغ تا ازدواج روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود، افراد بيشتري براي برآورده کردن نيازهاي جنسي خود به روابط‌جنسي تصادفي روي مي‌آورند. طبق مطالعه‌اي که در دانشگاه بينگهمتون در اين رابطه انجام گرفت، مشخص شد که روابط‌جنسي تصادفي بخشي از يک تغيير فرهنگي محسوب مي‌شود که به زندگي افراد بزرگسال در جهان غرب به‌شدت نفوذ کرده است. با اين‌حال اين روابط تهديد قابل‌توجهي براي سلامت جسمي و رواني اين افراد محسوب مي‌شود.
علاوه بر خطراتي مثل ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي، بارداري‌هاي ناخواسته، تجاوز يا آزارهاي جنسي ديگر، افراديکه چنين روابطي در زندگي دارند دچار عواقب احساسي مي‌شوند که مدتي طولاني بعد از اتمام رابطه هم در فرد باقي مي‌ماند. برقراري چنين روابطي در زمان دانشگاه مي‌تواند بر آينده تحصيلي و کاري جوانان تاثير بگذارد و در محل‌کار هم مي‌تواند تا همين ميزان فاجعه بار باشد. انجام تحقيقات روي رفتارهاي جنسي به اندازه‌ي کافي دشوار هست. ولي وقتي موضوع روابط جنسي تصادفي و يک‌شبه و خارج از روابط جدي و طولاني باشد، کار سخت‌تر هم خواهد شد.پشيماني، شرم، خجالت و خاطرات بد ناشي از اين روابط روي اعتمادبه‌نفس فرد تاثير مي‌گذارد
و در عين حال افراد ديگري در اين ارتباطات خود از جهت متضاد اغراق مي‌کنند. با وجود اينکه در حال حاضر در قرن بيست‌ويکم هستيم ولي خيلي از هنجارهاي اجتماعي ما هنوز به قرن بيستم متصل است. استاندارد دوگانه قديم هنوز هم نگاهي تحقيرآميز به زن‌ها دارد و از مردهايي که به روابط زودگذر عادت کرده‌اند يا تجليل مي‌کند و يا سرزنش کردنشان را فراموش مي‌کند. براساس آنچه محققان اين تحقيق دريافتند، پذيرش بيشتر رابطه جنسي زودگذر از جانب مردان قطعاً پايه و اساس بيولوژيکي دارد ولي راهي براي جداسازي بيولوژي از تاثيرات اجتماعي-فرهنگي نيست زيرا هر دو آنها به‌شدت به هم وابسته هستند و هميشه هم همينطور خواهند ماند.

رابطه جنسي زودگدر و عواقب احساسي آن

محققان اين عواقب را بي‌شمار مي‌دانند. اول عامل ناراحتي را عنوان مي‌کنند. باوجود سيل پيام‌هايي که در رسانه‌هاي درمورد بي‌اشکال بودن اين روابط‌جنسي موقت مي‌خوانيد، اين روابط اگر مطابق ميل شما نباشند اين احساس را ايجاد خواهند کرد که استانداردهاي دروني‌ خودتان را نقض کرده‌ايد. اينکه براي وارد شدن به چنين روابطي خودتان را تحت‌فشار احساس کنيد، فقط به اين دليل که بقيه‌ي افراد جامعه هم اين کار را مي‌کنند، ممکن است دچار اضطراب عملکردي شويد و خودتان را در معرض نارسايي جنسي در آينده قرار دهيد.
واکنش‌هاي متداول ديگر شامل پشيماني، نااميدي، سردرگمي، خجالت، گناه و پايين آمدن اعتمادبه‌نفس مي‌شود و افراد ديگري هم مشکلاتي مثل احساس غرور، احساس اضطراب، هيجان و احساس دوست‌داشته‌شدن را گزارش کرده‌اند. (معمولاً احساسات قبل و حين اين روابط مطلوب‌تر هستند و بعد از رابطه منفي مي‌شوند.) محققاني که ارتباط سلامت رواني و روابط‌جنسي زودگذر را بررسي مي‌کنند گزارش کرده‌اند که شرکت‌کننده‌هاي اين تحقيق که قبلاً افسرده نبودند بعد از وارد شدن به چنين ارتباطاتي علائم بيشتري از افسردگي و تنهايي از خودشان نشان داده‌اند.
گروه ديگري از عوامل خطرزا رابطه جنسي نامشخص است. يک تحقيق گزارش کرده است که تقريباً نيمي از زنان شرکت‌کننده در اين تحقيق عنوان کرده‌اند که رابطه‌جنسي نامشخص داشته‌اند که مصرف الکل و موادمخدر يکي از دلايل مهم اين روابط بوده است. اکثر تحقيقاتي که بر روي ارتباط سلامتي و رابطه جنسي زودگذر انجام گرفته است براساس نمونه‌هاي کوچک بوده‌اند که عموماً از دانشکده‌ها جمع‌آوري شده‌اند. ولي مقاله‌اي از دانشگاه ايالت ساکرامنتو براساس تحقيقي است که روي دانش‌جوهاي چند دانشکده، بيش از 3900 نفر در 30 دانشکده در سراسر ايالات متحده امريکا، انجام گرفته که همه‌ي آنها هم دگرجنس‌گرا بوده و پيشينه‌ي قوميتي و طبقه‌اجتماعي متفاوتي داشته‌اند.
از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد عنوان کنند که طي 30 روز گذشته چند مرتبه با کسي که کمتر از يک هفته مي‌شناخته‌اند رابطه‌ جنسي داشته‌اند. براي ارزيابي وضعيت سلامت آنها از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد به اعتمابه‌نفس، ميزان رضايت از زندگي، حسشان نسبت به عملکرد مثبت و حس خودآموزي‌شان امتياز بدهند. براي بررسي نااميدي رواني افراد از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد ميزان احساس افسردگي، اضطراب عمومي و اضطراب اجتماعي خود را گزارش کنند. نتايج تحقيق نشان داده که درصد نسبي بالايي از دانش‌جوها طي يک ماه گذشته رابطه‌جنسي زودگذر داشته‌اند (11٪) که بيشتر آنها مرد (6/18٪) و ميزان کمتري زن (4/7٪) بوده‌اند.

رابطه جنسي زودگذر و موقت و عواقب روحي و جسمي آن

اين تفاوت شبيه به نتايج تحقيقات ديگري است که در اين زمينه انجام گرفته است و مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي يک تفاوت جنسيتي واقعي و برمبناي بيولوژي باشد. از سوي ديگر، اين تفاوت مي‌تواند منعکس‌کننده‌ي تاثيرات متفاوت اجتماعي باشد که بر ميزان راحتي افراد درصورت چنين روابط و آشنايي‌هايي اثر مي‌گذارد. همان‌طور که پيش‌بيني مي‌شد، افرادي که روابط زودگذر بيشتري داشتند، دچار ناراحتي‌هاي رواني بيشتري بودند. دانش‌جوهايي که اخيراً چنين رابطه‌اي را تجربه‌ کرده بودند، سطح پايين‌تري از اعتمادبه‌نفس، رضايت از زندگي و شادي را در مقايسه با آنهايي که طي يک ماه اخير رابطه‌جنسي زودگذر نداشته‌اند، گزارش کرده بودند. و دانش‌جوهايي که اخيراً رابطه‌جنسي زودگذر داشتند، باتوجه به سطح افسردگي و اضطرابشان، دچار ميزان بالاتري ناراحتي و پريشاني بوده‌اند.
برخلاف اين تصور که مردان با چنين روابطي مشکل ندارند ولي خانم‌ها با آن مشکل دارند، هيچ تفاوت جنسيتي در اين تحقيق مشاهده نشد. يک رابطه‌جنسي واقعي با يک غريبه به جاي يک پارتنر يا دوست هم براي آقايان و هم خانم‌ها به يک ميزان موجب تضعيف سلامت روحي و اعتمادبه‌نفس مي‌شود. البته نمي‌دانيم ضعيف‌تر بودن سلامت روحي باعث مي‌شود فرد بيشتر به‌سمت اين روابط کشيده شود يا نه. تنها راه براي بررسي مستقيم رابطه‌ي بين سلامت روحي-رواني و رابطه جنسي زودگذر انجام تحقيقات طولي است، هرچند اين تحقيقات هم کامل نخواهند بود.
افرادي‌که به دنبال فرصت‌هايي براي رابطه جنسي زودگذر هستند، به‌ويژه کساني که اين کار را تحت‌تاثير الکل و موادمخدر انجام مي‌دهند،احتمالاً با احساسات مداوم تنهايي، افسردگي و اضطراب اجتماعي سر و کار دارند و به همين دليل سعي دارند که اين مشکلات خود را به صورت موقتي با اين ارتباطات کاهش دهند. يافته‌هاي اين تحقيق نشان مي‌دهد که هرچند هنجارهاي جنسيتي، بيولوژي يا ترکيبي از هر دوي اينها ممکن است باعث شود که مردها بيشتر به دنبال چنين ارتباطاتي باشند (يا حداقل آن را گزارش کنند)، ارتباط بين سلامت رواني و داشتن اين روابط در زن‌ها و مردها يکسان است.
علاوه‌براين، اين واقعيت که رابطه‌جنسي زودگذر در اين تحقيق اينطور معني شده است (با يک غريبه طي يک ماه اخير)، اين امکان وجود دارد که فقط روي جمعيتي تحقيق شده باشد که به‌خاطر بالاتر بودن سطح تحريک‌پذيري، بيشتر درمعرض اين روابط هستند. در اين مقطع، عوامل سلامت روحي مي‌توانند براي از بين بردن تاثيرات جنسيتي، روابط‌ اجتماعي يا بيولوژي را مغلوب کنند.
نتيجه‌گيري: ما بايد توجه بيشتري به اين روابط در همه‌ي سطوح داشته باشيم، از زن و مردهاي جوان گرفته که به سمت اين روابط تمايل دارند تا والدين، مسئولان دانشگاه‌ها و متخصصين سلامت روان. اگر شما قبلاً چنين روابطي داشته‌ايد، نتايج تحقيقات به شما پيشنهاد مي‌کند که به اين فکر کنيد که چطور اين روابط مي‌تواند بر سلامت روح و روان شما اثر داشته باشد. همه‌ي ما به دنبال روابط خوب و رضايت‌بخش هستيم و با دانستن خطراتي که اين روابط زودگذر مي‌تواند بر سلامتتان داشته باشد، مي‌توانيد فرصت بهتري براي پيدا کردن يک رابطه‌ي بادوام به خودتان بدهيد.


منبع : mardoman.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است