آخرین اخبار

چگونه جوش صورت را از بين ببريم؟ توصيه کندل جنر مانکن هاليوود در اين باره پوست، مو و زيبايي

چگونه جوش صورت را از بين ببريم؟ توصيه کندل جنر مانکن هاليوود در اين باره

  بزرگنمايي:

چه خبر - براي رفع جوش صورت چه بايد کرد؟

کندل جنر امروز يکي از چهره‌هاي مشهور و جذاب ‌هاليوود است اما او هميشه اين طور نبوده و نوجواني پردردسري را پشت سر گذاشته است. يکي از معضلات اين مدل معروف، مشکل جوش صورت بوده است. او به گفته خودش، به قدري در 14 سالگي درگير جوش هاي شديد بوده که موقع صحبت با افراد، صورتش را با دستش مي‌پوشانده يا در چشمان طرف مقابل نگاه نمي‌کرده است تا مبادا خجالت‌زده شود! اين مانکن 20 ساله به تازگي در سايت خود راز زيبايي پوستش و دستورات خانگي که درنهايت به درمان جوش صورت منجر شد، منتشر کرده است. در ادامه اين مطلب، ضمن آنکه به دلايل بروز اين بيماري مي‌پردازيم، اشاره‌اي به درمان‌هاي خانگي ضد جوش و بايد‌ها و نبايد‌هاي برخورد با اين معضل خواهيم داشت.

علت جوش صورت چيست؟

جوش صورت به دلايل مختلفي بروز مي‌کند. ترشح سبوم Sebum يا چربي طبيعي پوست از غدد سباسه* Sebaceous gland ، ترشح آندروژن‌ها Androgen يا هورمون هاي مردانه و هورمون تستوسترون، استرس، دستکاري زياد پوست، مصرف زياد کربوهيدرات‌ها، بسته شدن منافذ پوست و کنار آن زمينه ژنتيکي مثبت باعث بروز آکنه مي‌شود. نوعي عامل باکتريايي روي پوست وجود دارد که بي‌آزار است ولي وقتي شرايط نامبرده ايجاد مي‌شود مي‌تواند بيماري‌زا شود و ايجاد آکنه کند. شايد مهم‌ترين علت پرکاري غدد سباسه و ترشح زياد چربي باشد. غد سباسه کنار ريشه موها قرار گرفته‌اند و در حالت عادي وظيفه محافظت از پوست را دارند اما فعاليت بيش از حد آنها باعث بسته شدن منافذ پوست مي‌شود و تجمع چربي زيرپوست فضايي مناسب براي رشد باکتري‌ها ايجاد مي‌کند. تجمع باکتري‌ها در اين ناحيه باعث التهاب و بروز کيست‌هاي ريز زيرپوستي مي‌شود.جوش‌هاي سرسياه يا کومدون Comedo نيز يکي از تظاهرات آکنه يا جوش ولگاريس* Acne vulgaris است و بيشتر در صورت ديده مي‌شود. علت پيدايش کومدون جدا از علل پيدايش جوش نيست. البته برخلاف جوش که منشاء هورموني دارد، جوش‌هاي سرسياه به دليل ترشح زياد چربي زيرپوست بروز مي‌کنند و دليل سياهي سر آنها اکسيد شدن چربي در معرض هواست.

* غدد سباسه* Sebaceous gland: غددي ميکروسکوپي در پوست بوده که يک ماده روغني/مومي به نام سبوم (چربي) توليد مي‌کنند. اين ماده براي ضدآب کردن پوست و مو ترشح مي‌شود.

* آکنه ولگاريس Acne vulgaris :يا رُخ‌جوش يا جوش غرور جواني، که مردم آن را با عنوان جوش‌هاي ناشي از غرور جواني مي‌شناسند يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي پوستي است. اين بيماري معمولاً هم‌زمان با بلوغ شروع مي‌شود.

براي رفع جوش صورت چه بايد کرد؟

چگونه جوش صورت را از بين ببريم؟ توصيه کندل جنر مانکن هاليوود در اين باره

برخي داروهاي موضعي ضد جوش با پوسته‌ريزي سبب بازشدن منافذ و راه پيدا کردن سبوم به خارج مي‌شوند. مصرف داروهاي ضدباکتريايي و آنتي‌بيوتيک‌ها يا مصرف صابون‌ها و داروهاي حاوي پراکسيد بنزول و ايزوترتينويين موضعي يا همان آکوتان Accuntane هم توصيه مي‌شود اما بايد با تجويز پزشک باشد زيرا مصرف تک اين نوع داروها گاهي بي‌تاثير است و عامل بروز حساسيت مي‌شود. در بازار براي رفع آکنه و جوش‌هاي سرسياه محصولات فراواني از ژل و صابون و چسب وجود دارد اما در مورد تاثير‌گذاري آنها تا ترکيباتشان شناسايي نشده، نمي‌توان نظر داد. بيشتر کرم‌ها، ژل و لوسيون‌هايي که موجودند حاوي ويتامين A و پراکسيدبنزول هستند و سبب کاهش ترشح سبوم مي‌شوند و نقش ضدالتهاب موضعي دارند. پزشک ممکن است آنتي‌بيوتيک خوراکي هم تجويز کند که حداکثر 6 هفته بايد مصرف ‌شود. درمان‌هاي هورموني با استروژن و پروژسترون نيز مي‌تواند تاثير تستوسترون را که باعث بروز آکنه مي‌شود برطرف کند.
در نهايت ترکيبات ايزوترتينويين تجويز مي‌شود که قرص آن با نام راکوتان يا آکوتان معروف است و تنها به صلاحديد پزشک در انواع آکنه مقاوم به درمان و سخت تجويز مي‌شود. قرص ايزوترتينويين بايد مخصوصا در خانم‌ها زيرنظر متخصص و کاملا با احتياط مصرف شود. اين دارو بعد از مصرف وارد خون مي‌شود و خود را به غدد چربي مي‌رساند و جلوي ترشح چربي را مي‌گيرد، درنتيجه پوست خشک مي‌شود و آکنه فروکش مي‌کند.

راههاي درمان جوش صورت در خانه

- در طب سنتي گفته مي‌شود دليل بروز جوش صورت حرارت کبد است و مصرف خاکشير، عرق کاسني و شاه‌تره، شربت سکنجبين و جوش شيرين در مداواي برخي از انواع آکنه بسيار موثر است.
- ماسکي که کندل جنر پيشنهاد مي‌کند، مخلوطي از سفيده تخم‌مرغ و آب ليموترش است. بايد اين ترکيب را براي 30 دقيقه روي پوست استراحت داد اما اگر اين روش براي شما به هر دليلي مناسب يا موثر نبود، کافي است ماسک عسل را امتحان کنيد و نصف قاشق چاي‌خوري عسل و نصف قاشق چاي‌خوري بي‌کربنات‌سديم يا همان جوش شيرين را با هم مخلوط کنيد و روي پوستتان استراحت دهيد. ليموترش اثر خشک‌کنندگي روي جوش دارد و عسل خاصيت مرطوب‌کنندگي.

جوش صورت و بايدها و نبايدهاي آن

چگونه جوش صورت را از بين ببريم؟ توصيه کندل جنر مانکن هاليوود در اين باره

- اگر جوش صورت داريد، هرگز ترکيبات حاوي الکل به پوستتان نزنيد. برخي خانم‌ها براي خشک کردن جوش از اين راه‌حل کمک مي‌گيرند، در حالي که الکل مي‌تواند باعث خشک شدن يا تحريک پوست شود و درنهايت وضعيت جوش صورت را بدتر کند. محصولات حاوي ترکيبات ساليسيليک‌اسيد Salicylic acid و بنزوئيل‌پروکسيد* Benzoyl peroxid براي پوست شما مناسب‌ترند. اين دو ماده از طريق کم کردن چربي اضافي پوست و بهبود دادن جوش‌هايسرسياه و سرسفيد به‌خوبي با جوش صورت مقابله مي‌کنند. محصولات حاوي رتينوييد Retinoidهم که از مشتقات ويتامين A هستند، از طريق بازکردن منفذهاي پوستي بسته‌شده، با آکنه مقابله مي‌کنند که باعث جلوگيري از بروز جوش‌هاي سرسفيد و سرسياه مي‌شود.
- برخي افراد فکر مي‌کنند نور خورشيد باعث از بين رفتن آکنه‌هايشان مي‌شود. به همين دليل مدت زيادي بدون محافظت زير نور خورشيد قرار مي‌گيرند اما اين راه نه‌تنها باعث درمان نمي‌شود، بلکه مي‌تواند به پوست شما آسيب برساند.
- اگر از داروهاي ضد جوش استفاده مي‌کنيد بهتر است بدانيد بسياري از محصولات ضد جوش حاوي موادي هستند که پوست را بيشتر مستعد آفتاب‌سوختگي مي‌کنند. استفاده بيش از حد از لوازم آرايش هم شديدا باعث تحريک‌پذيري پوست و بدتر شدن وضعيت جوش صورت مي‌شود.
- فشار دادن کومدون به تخليه و بهبود آن کمک مي‌کند اما توصيه مي‌کنيم اين کار را انجام ندهيد زيرا احتمال ورود قارچ‌ها و باکتري‌هاي موجود روي دستان شما از منافذ باز وجود داردو اين موضوع باعث عفونت مي‌شود. عفونت کيست ايجاد مي‌کند و درنهايت باعث مي‌شود جاي جوش باقي بماند. براي رهايي مي‌توانيد صورتتان را چند لحظه‌اي روي بخار آب گرم بگيريد و بعد با دستمال آن را تميز کنيد. اگر براي خارج کردن کومدون‌ها اصرار داريد مي‌توانيد به متخصص مراجعه کنيد تا با سوزن‌هاي ريز ضدعفوني‌شده اين کار را انجام دهد.

* بنزوئيل‌پروکسيد Benzoyl peroxid : اين دارو براي درمان آکنه خفيف تا متوسط و آکنه هاي سرسياه، سر سفيد و قرمز و شايد در کنار ساير روشهاي درماني آکنه مورد استفاده قرار گيرد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : از بين بردن سريع جاي جوش صورت با روشهاي طبيعي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : از بين بردن جوش صورت با چند ماسک خانگي


منبع : salamat.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد