آخرین اخبار

جراحي پيشاني براي چه کســـــــاني مفيد است؟ پوست، مو و زيبايي

جراحي پيشاني براي چه کســـــــاني مفيد است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - همه روش هاي داشتن يک پيشاني خوب

وقتي صحبت از زيبايي باشد حتي جزء به جزء اعضاي صورت هم مهم مي‌شوند و جايگاه خاص خود را در زيبايي فرد بازي مي‌کنند. شايد تا قبل از اين زيبايي بيشتر به چشم و ابرو و... مربوط بود اما اين روزها، زيبايي شما حتي به مدل و استاندارد بودن پيشاني‌تان هم مربوط است. به‌طوري‌که اگر مي‌خواهيد زيبا محسوب شويد بايد اندازه پيشاني‌تان هم روي اصول و حساب باشد. عمل‌هاي جراحي هم در اين بين حرفي براي گفتن دارند و به اين نيازها پاسخ داده‌اند. اگر احساس مي‌کنيد پيشاني‌تان بسيار بلند يا کوتاه است و در سرتان است دستي به پيشاني کشيده و آن را کوتاه يا بلند کنيد، پيشنهاد مي‌کنيم اين مطلب را بخوانيد. دکتر عليرضا شهاب‌الدين، متخصص جراحي و دکتر مسعود داوودي متخصص پوست و مو در اين مطلب همراه ما هستند.

از کجا بفهميم جراحي لازميم؟

به‌طور کلي بايد بين اجزاي صورت هماهنگي و تناسب وجود داشته باشد و اين‌طور نيست که بگوييم کسي که طول پيشاني‌اش عدد خاصي است بايد آن را بلند‌تر يا کوتاه‌تر کند. براي تعيين تناسب بين اجزاي صورت، سه ناحيه را بايد در‌نظر گرفت. از چانه تا خط زير بيني، از خط زير بيني تا بين دو ابرو و از بين دو ابرو تا خط رويش مو. اگر اين سه قسمت صورت تقريبا هم‌اندازه باشند، صورت متناسب است و نيازي به جراحي وجود ندارد که در اکثر افراد هم همين‌طور است. اما اگر فاصله بين دو ابرو تا خط رويش مو از دو قسمت ديگر بسيار بيشتر باشد، فرد به کوتاه کردن پيشاني نياز دارد که افراد بسيار کمي واقعا به اين عمل نياز دارند. در اين صورت هم تاکيد مي‌کنم که اين عمل را به‌دليل شرايط خاص و عوارضي که دارد توصيه نمي‌کنيم.

ليفت يا کوتاه کردن پيشاني؟

جراحي کوتاه کردن پيشاني شبيه ليفت کردن است اما کمي تفاوت در آن وجود دارد. در عمل ليفت که براي افراد مسن که دچار چين و چروک شده‌اند انجام مي‌شود، پوست سر را از ناحيه خط رويش مو برش سراسري داده، پوست پيشاني را آزاد مي‌کنيم. پوست پيشاني را بالا مي‌کشيم، اضافي پوست را بر مي‌داريم و به محل جديد بخيه مي‌کنيم. اين عمل باعث مي‌شود که پوست صاف شده، کشيده شود و ابرو بالاتر برود. اما وقتي فرد جواني که چين و چروک ندارد براي کوتاه کردن پيشاني مراجعه مي‌کند، نيازي نيست که پوست پيشاني بالا کشيده شود. مي‌توان از روش ديگري استفاده کرد که در آن پوست سر را از پشت آزاد مي‌کنيم. يعني از وسط سر پوست را آزاد کرده و در‌واقع پوست سر را (به‌جاي پيشاني) مي‌کشيم و به جلو مي‌آوريم. در اين حالت خط رويش مو پايين‌تر مي‌آيد و پيشاني کوتاه مي‌شود.

روشي غيرجراحي براي کوتاه کردن پيشاني

دکتر داوودي روشي غير از جراحي را پيشنهاد مي‌دهد و مي‌گويد: افرادي که پيشاني بسيار بلندي دارند، مي‌توانند از روش‌هاي غيرجراحي هم براي رفع مشکل خود بهره بگيرند. اين افراد اگر به کوتاه کردن پيشاني اصرار دارند، مي‌توانند از کاشت مو استفاده کنند. براي کوتاه کردن پيشاني بيشتر از کاشت مو و پايين آوردن خط رويش مو استفاده مي‌کنند که عوارض کمتر و نتيجه مطلوب‌تري دارد. به‌علاوه اينکه در روش کاشت مو، جاي برش روي پيشاني باقي نمي‌ماند. البته در اين مورد بايد پزشک بررسي‌هاي لازم را داشته باشد که آيا بانک موهاي فرد براي کاشت جوابگو است و آيا فرد قادر به اين کار است يا خير. معمولا مي‌توان اين روش را استفاده کرد و مشکلي هم ايجاد نمي‌شود.

عوارض کوتاه کردن پيشاني

باقي ماندن جاي زخم اولين عارضه اين جراحي است. خط برش که در محل رويش مو است هميشه کاملا باقي مي‌ماند و ديده مي‌شود که اگر فرد جوان باشد بالطبع مشکلات زيبايي برايش بيشتر خواهد بود. مشکل ديگري که در پي اين جراحي به‌وجود خواهد آمد اين است که پوست ناحيه‌اي که مورد جراحي قرار گرفته، بي‌حس خواهد شد. زيرا اين برش باعث قطع شدن اعصاب پوستي اين ناحيه مي‌شود. بنابراين سرما، گرما، بريدگي سطحي، ضربه يا آسيب و... در اين ناحيه از پوست حس نخواهد شد که حس نکردن همين‌ها ممکن است باعث آسيب‌هاي ديگري شود. به‌علاوه درخصوص اين عمل خاص، بلند کردن پوست سر به خودي خود مي‌تواند در خونرساني به اين ناحيه مشکل ايجاد کرده و باعث ريزش مو در کل ناحيه جلوي سر شود. مثل هر عمل جراحي ديگري غير از عوارض مربوط به بيهوشي، خونريزي يا عفونت محل جراحي نيز وجود دارد. همچنين اگر اين عمل توسط پزشکي که جراح پلاستيک نيست و تخصص کافي ندارد، انجام شود ممکن است به شيوه کاملا درستي انجام نشود و عوارض بيشتري به‌همراه داشته باشد. مثلا ممکن است پوست سر بيش از حد کشيده شود، به زور دو محل جديد را به هم رسانده باشد و در محل بخيه فشار وارد شود که اين کشش احتمال باز شدن زخم و ريزش مو را بيشتر مي‌کند. نامتقارن بودن ابروها بر اثر کشش هم ممکن است بر اثر عدم مهارت کافي جراحي که تخصص ندارد هم رخ دهد.

چطور پيشاني را بلند کنيد؟

دکتر داوودي براي کساني که پيشاني کوتاه دارند هم روشي را معرفي کرده و مي‌گويد: کساني که پيشاني آنها بسيار کوتاه است و فاصله بين دو ابرو و خط رويش موي آنها بسيار کم است، مي‌توانند با استفاده از روش‌هايي پيشاني خود را بلند کنند. ليزر موهاي پيشاني براي بالا بردن خط رويش مو روش درماني موثر براي اين افراد است. در اين روش فرد قسمتي از موهاي پيشاني خود را ليزر کرده و آنها را براي هميشه از بين مي‌برد. به اين صورت بدون عارضه، پيشاني او بلندتر مي‌شود. البته همه اين کارها بعد از بررسي دقيق و تشخيص لزوم انجام اين روش‌ها انجام مي‌شود.

از روش هاي موقتي استفاده کنيد

يکي ديگر از روش‌هايي که دکتر داوودي به آن اشاره مي‌کند استفاده از بوتاکس است. او اين روش را اين‌طور توضيح مي‌دهد: کساني که پيشاني بسيار کوتاه دارند، اگر دچار چين و چروک هم شوند، وضعيت بدتر خواهد شد و پيشاني آنها کوتاه‌تر به نظر خواهد رسيد. در اين وضعيت مي‌توان از ليفت پيشاني يا تزريق بوتاکس براي باز شدن پيشاني استفاده کرد. البته اين روش بلند کردن پيشاني يک روش درمان واقعي براي بلند کردن پيشاني نيست، در حقيقت درماني براي چين و چروک است که روي ظاهر پيشاني هم تاثير دارد.

از گريم کمک بگيريد

مي‌توانيد براي اصلاح پيشاني بلند يا کوتاه خود از روش‌هاي کم‌هزينه و کم‌خطرتر استفاده کنيد. استفاده از تکنيک‌هاي آرايشي در اين مورد به شما کمک مي‌کند. براي کوتاه‌تر جلوه دادن پيشاني بلند از کرم پودري که 3 درجه تيره‌تر از رنگ چهره‌تان است در سر حد پيشاني و موي سر خود بزنيد و به‌سمت پايين آن را پخش کنيد. براي بلندتر جلوه دادن پيشاني کوتاه از همان روش قبل استفاده کنيد اما از کرم پودري که 3 درجه روشن‌تر از پوست صورت‌تان است، استفاده کنيد. براي پيشاني بلند، تيره کردن خط رويش مو، براي پيشاني کوتاه، روشن کردن تمام پيشاني و هاي‌لايت خط رويش مو، براي پيشاني پهن، تيره کردن گيجگاه و براي پيشاني باريک، روشن کردن گيجگاه مي‌تواند کمک‌کننده باشد.

يک پيشنهاد براي مدل موهاي‌تان

به اندازه پيشاني خود توجه و براساس آن مدل موهاي خود را انتخاب کنيد. يکي از مزاياي موهاي چتري اين است که مي‌تواند پيشاني‌هاي بيش از حد بلند را پنهان کند اما اگر پيشاني شما کوتاه است بايد خيلي دقت کنيد زيرا موهاي چتري باعث مي‌شود که پيشاني شما از آنچه هست کوتاه‌تر به نظر برسد. اگر پيشاني شما کوتاه است به احتمال زياد موهاي چتري صاف به شما نمي‌آيد و موهاي چتري بلند و حالت‌دار يک‌طرفه براي شما مناسب‌تر است.

پيشاني ناندرتال و علت آن

افرادي هستند که روي پيشاني و بالاي ابروهاي‌شان برجستگي دارد که اصطلاحا به آن پيشاني ناندرتال گفته مي‌شود. برجستگي استخوان سينوس‌ها (رشد زياد حفره‌هاي هوا در استخوان‌هاي سينوس) در قسمت پيشاني باعث اين برجستگي مي‌شود. پيشاني اين افراد از نيم‌رخ، ظاهري شيب‌دار دارد. گفته مي‌شود علت اين برجستگي اغلب به ژنتيک فرد مربوط است و سابقه فاميلي باعث آن مي‌شود اما مسائل مربوط به هورمون‌ها و استخوان‌ها هم مي‌تواند سبب‌ساز آن باشد. در حقيقت هورمون‌هاي رشد و مردانه مي‌تواند باعث رشد اين استخوان و برجستگي آن شود. البته اين نشانه ممکن است در اوايل کودکي خفيف باشد و با افزايش سن بيشتر خود را نشان دهد. پيشاني برجسته باعث ظاهري مردانه و خشن و به‌علاوه گود به‌نظر رسيدن چشم‌ها مي‌شود، به‌همين دليل اکثر افراد خواهان درمان آن هستند.

روش درمان پيشاني ناندرتال

براي درمان اين نوع پيشاني مي‌توان از جراحي استفاده کرد. جراحي پيشاني برجسته حدود 3 تا 4 ساعت به طول مي‌انجامد و معمولا از تراش دادن و صاف کردن استخوان پيشاني براي درمان استفاده مي‌شود. در اين روش، برشي در پوست فرق سر ايجاد کرده و استخوان پيشاني را در قسمتي که برجسته است، تراش مي‌دهند. البته ممکن است قسمت‌هاي ديگري از پيشاني هم برجستگي داشته باشد که مي‌توان اين برجستگي‌ها را هم اصلاح کرد. البته گاهي اوقات همراه با برجستگي در قسمت بالاي ابروها، ممکن است فرورفتگي هم در نواحي بالاتر يا کنار شقيقه‌ها وجود داشته باشد و همزمان نياز به ترميم باشد. در اين صورت همزمان با تراشيدن برجستگي، بايد فرورفتگي را هم با استفاده از پروتز اصلاح کرد. به اين ترتيب برجستگي بالاي ابرو تراشيده مي‌شود يا قسمت بالاي پيشاني با استفاده از پروتزهاي صاف و پهن و سازگار با بدن، صاف و اصلاح مي‌شود. در اين صورت جراحي نتيجه مطلوبي دربر خواهد داشت و فرد داراي پيشاني صافي خواهد شد.

پيشاني برجسته با ناندرتال چه تفاوتي دارد؟

نوع ديگري از برجستگي در پيشاني وجود دارد که با پيشاني ناندرتال متفاوت است. در پيشاني ناندرتال فقط در قسمت بالاي ابروها برجستگي وجود دارد و پيشاني در قسمت بالا فرو رفته به چشم مي‌آيد. اما پيشاني برجسته به‌طور کامل دچار برجستگي بيش از حد است و استخوان انحناي رو به بيرون زيادي دارد. اين قضيه هم ژنتيکي است و در کودکي تشخيص داده مي‌شود. احتمالا مادران در دوران کودکي با نگاه به فرزند خود متوجه اين برجستگي مي‌شوند. بايد بگوييم اين موضوع در کودکي بايد مورد بررسي قرار گيرد و اگر مشکل ديگري وجود نداشته باشد جاي نگراني نيست. اگر برجستگي پيشاني مشکل زيبايي براي‌تان ايجاد کرده باشد گاهي مي‌توان آن را با جراحي تصحيح کرد. براي درمان اين نوع از پيشاني هم از روش‌هاي مشابه درمان پيشاني ناندرتال استفاده مي‌شود فقط منطقه وسيع‌تري براي آن درنظر گرفته مي‌شود.

چه عوارضي انتظار شما را مي‌کشد؟

عوارضي که بعد از جراحي پيشاني برجسته و ناندرتال ممکن است به وجود آيند، جزء مراحل درمان محسوب مي‌شوند. کبودي و ورم در ناحيه پيشاني، درد، خونريزي و... بعد از مدتي ازبين خواهد رفت. البته بي‌حسي هم ممکن است در اين ناحيه به وجود آيد که نهايتا بعد از چند ماه ازبين خواهد رفت. در اکثر موارد، شکاف پوست و بخيه زير خط رويش مو زده مي‌شود و بعد از مدتي ازبين خواهد رفت.

نسخه اي براي پيشاني هاي شکسته

براي کساني که استخوان پيشاني آنها دچار شکستگي يا آسيب‌هاي ناشي از تصادفات و... که پيشاني دچار ناصافي و فرو رفتگي و برجستگي همزمان مي‌شود از يک صفحه پروتزي پهن و يکسره براي پيشاني استفاده مي‌شود. اين صفحه زير پوست پيشاني قرار مي‌گيرد و ظاهر صاف و طبيعي براي پيشاني ايجاد مي‌کند.


منبع: مجله سيب سبز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد