آخرین اخبار

کلاژن چيست؟ و آيا واقعا براي پوست، مو و استخوان شما مفيد است؟ پوست، مو و زيبايي

کلاژن چيست؟ و آيا واقعا براي پوست، مو و استخوان شما مفيد است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - کلاژن چيست؟

کلاژن چيست؟ کلاژن چيست؟

قرص هاي کلاژن به عنوان اکسيرهاي ضد چروک براي پوست، مو و ناخن وارد بازار شده اند. ولي آيا واقعا موثر هستند يا فقط ادعا مي کنند؟

يکي از غني ترين پروتئين هاي موجود در بدن کلاژن است که بخش بزرگي از پوست، مو و ناخن را تشکيل مي دهد. بنابراين جاي تعجب نيست که اين کلمه در دنياي زيبايي از اهميت بسزايي برخوردار باشد. کلاژن يک *پلي پپتيد polypeptide است که حاوي ترکيبي از اسيد آمينه هايي مانند پرولين proline و گليسين glycine است که در تمام بافت همبند، غضروف، استخوان و پوست وجود دارد.

*پلي پپتيد polypeptide: يک پليمر آلي خطي که شامل تعداد زيادي از بقاياي آمينو اسيد است که در يک زنجيره با هم مرتبط شده اند و بخشي از مولکول پروتئين هستند.

 

به گفته دکتر نيکول اوسينگا Nicole Osinga: " بدن شما به کلاژن نياز دارد ولي بايد بدانيد که خودش قادر به توليد کلاژن است بنابراين بسياري از ما واقعا نيازي به اضافه کردن پودر کلاژن به غذا يا دريافت آن از طريق مکمل ها نداريم. "

پس اين همه سر و صدا در مورد کمبود کلاژن براي چيست؟ درست است يا نه؟ بياييد حقايق اين مساله را با هم بررسي کنيم:

 

 

کلاژن و بدن شما

کلاژن و بدن شما کلاژن و بدن شما

دکتر نيکول اوسينگا: "بدن انسان نمي تواند کلاژن را به صورت کامل جذب کند. پس اين ادعا که دريافت مکمل کلاژن مي تواند مستقيما باعث بهبود رشد استخوان و سلامت پوست و يا مو شود، درست نيست."

کاري که بدنتان انجام ميدهد تجزيه کلاژن در سيستم گوارش به اسيد آمينه هايي است که در هر قسمت بدن بنا به نيازي که دارند مورد استفاده قرار مي گيرد، اما اين فرايند به طور اتوماتيک سبب صاف و درخشان شدن پوست تان نمي شود. از طرف ديگر مصرف يک مکمل کلاژن مي تواند بدن شما را به توليد کلاژن بيشتر ترغيب کند. يعني مکمل هاي کلاژن با مهيا کردن منابع زيست فراهمي bioavailable آمينو اسيدهاي توليد کننده آن به توليد طبيعي کلاژن براي استخوان و مفاصل کمک ميکنند. اين مورد در جريان يک مطالعه مشخص شد.

 

کلاژن و پوست

کلاژن و پوستکلاژن و پوست

به گفته دکتر ويتني بو Whitney Bowe، متخصص پوست: قبل از مصرف مکمل کلاژن به اميد بهبود پوست تان، اين نکات را در نظر بگيريد: "در واقع تا به اين زمان مطالعات دقيق علمي و اطلاعات بسيار محدودي در مورد کلاژن قابل جذب(از طريق پوست يا تزريق) يا کلاژن خوراکي وجود دارد. در نتيجه، هنوز مشخص نيست که آيا اين مکمل ها تاثير معني داري روي پوست زناني که تغذيه اي متعادل شامل انواع منابع پروتئيني از قبيل مرغ، ماهي، تخم مرغ، مغزها و ماست داشته اند، بگذارد. يک مطالعه همراه با مصرف دارونماها به صورت تصادفي نشان داد زناني که به طور منظم و به مدت 8 هفته پپتيد peptide را از کلاژن دريافت کرده اند شاهد کاهش 20 درصدي چين و چروک در پوستشان بوده اند.

*پپتيد peptide: يک ترکيب که متشکل از دو يا چند اسيدهاي آمينه مرتبط در يک زنجيره است، گروه کربوکسيل هر اسيد به گروه آمين هاي بعدي با يک پيوند از نوع -OC-NH- پيوند داده مي شود.

 

کلاژن و سلامت مو

همين طور که سنتان بالا مي رود سطح طبيعي کلاژن در بدنتان کاهش پيدا مي کند به همين دليل است که شايد بخواهيد از يک مکمل استفاده کنيد. بر اساس تحقيقات انجام شده، کلاژن پروتئين هاي سازنده موي بدن را افزايش داده و تقويت مي کند که باعث پيشگيري از ريزش مو و افزايش رشد آن ها شده و با کمک به ساختار سالم فوليکول follicle مو که کار توليد رنگدانه ها را انجام مي دهند، خاکستري شدن مو را به تعويق مي اندازند. علاوه بر اين، مکمل هاي کلاژن با کمک به حفظ سطح رطوبت موها در درمان موهاي خشک و شکننده بسيار مفيد هستند.

اگر مي خواهيد براي تقويت موهاي خود از مکمل هاي کلاژن استفاده کنيد Qilib ، Viviscal ، و Phillip Kingsley Trichotherapy همه جزو مارک هاي معتبر هستند.

 

کلاژن، رژيم غذايي و سبک زندگي

مصرف مکمل کلاژن به تنهايي براي شما کفايت نمي کند. به گفته دکتر اوسينگا، ويتامين C و کلاژن بايد با هم مصرف شوند، چون اگر ميزان ويتامين C در بدنتان خيلي کم باشد کلاژن کافي در بدن توليد نمي شود. کلم، ميوه هاي قرمز و هويچ همه به طور طبيعي باعث افزايش توليد کلاژن در بدن مي شوند. علاوه بر کاهش توليد کلاژن در بدن با افزايش سن، فاکتورهاي زندگي مدرن مانند استرس، تغذيه ضعيف و عدم تعادل سلامت روده مي تواند توانايي بدن را براي ساختن کلاژن کاهش دهند.

 

انواع کلاژن 

سه نوع کلاژن وجود دارد:

- کلاژن نوع I : که 90 درصد پوست، مو، ناخن، اندام ها، استخوان، رباط ها را شامل مي شود که براي بهبود پوست و زيبايي لازم است.- کلاژن نوع II : که در غضروف ها وجود دارد.- کلاژن نوع III : در بافت فيبروس fibrous استخواني، غضروف، عاج دندان، تاندون و ساير بافت هاي همبند ديده مي شود.

 

منابع کلاژن

شما مي توانيد کلاژن را در شکل هاي مختلف دريافت کنيد:

- قرص هاي کلاژن که حاولي تا 1 گرم کلاژن در هر قرص هستند و مي توانيد زنجيره هاي مختلف کلاژن را با ويتامين C ترکيب کنيد، که مي تواند به توليد بيشتر کلاژن در بدن کمک کند.- پودرها و مايعات حاوي کلاژن که براي افرادي که نمي خواهند قرص مصرف کنند يا با بلعيدنشان مشکل دارند، عالي است. با اين حال تحقيقات محدودي در اين زمينه وجود دارد.- اگر گياه خوار هستيد يا گوشت نمي خوريد مکمل هاي کلاژن مخصوص به شما در بازار با ترکيبي از آمينو اسيدها و عصاره سبوس گندم به جاي محصولات جانبي که از حيوانات گرفته مي شود، وجود دارد.- همچنين مي توانيد کلاژن را از منابع غذايي مانند ماهي، گاو و مرغ بدست آوريد.

 

در چه صورت بايد از مصرف مکمل هاي کلاژن اجتناب کنيد

در حالي که وجود ويتامين C و هيالورونيک اسيد hyaluronic براي به حداکثر رساندن منافع مکمل هاي کلاژن عالي است، ترکيباتي وجود دارد که بايد از آن ها اجتناب کنيد، CoQ10 ، گلوکوزامين glucosamine و آرژنين arginine جزو اين گروه هستند. در حاليکه اين ترکيبات به تنهايي مفيد هستند ولي ارزش زيادي به مکمل هاي کلاژن اضافه نمي کنند و فقط باعث افزايش قيمت اين مکمل ها مي شوند. بايد حواستان باشد از مکمل هاي کلاژني که با مالتودکسترين maltodextrin، طعم دهنده ها يا شکر، روغن و مواد مصنوعي پر شده اند، اجتناب کنيد. انواع مختلفي از مواد غير ضروري که ممکن است نيازي به آن ها نداشته باشيد در اين مکمل ها وجود دارند مانند زنجيره هاي اسيدهاي آمينه که در بازسازي عضله و بهبود زخم تاثير دارند ولي به بالا بردن کلي سطح کلاژن در بدن کمکي نمي کنند.




منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد