آخرین اخبار

چرا روي پوست سر جوش مي زنيم و جوش سر نشانه چيست؟ پوست، مو و زيبايي

چرا روي پوست سر جوش مي زنيم و جوش سر نشانه چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

جوش‌هاي کف سر چرا بوجود مي آيد و نشانه‌ چيست؟

براي خيلي از ما پيش آمده که درست وقتي قرار است به يک قرار يا مهماني خاص برويم سر و کله يک جوش بد قواره روي صورت‌مان ظاهر شود و آه از نهادمان برآيد. جوش زدن يک مشکل پوستي است که خيلي وقت‌ها رابطه مستقيم با ميزان استرس فرد دارد، يعني هرچه نگران ظهورش باشيم موقعيت براي آمدنش را بيشتر فراهم کرده‌ايم. جوش زدن معمولا مشکل حاد و نگران‌کننده‌اي به حساب نمي‌آيد اما جوش‌ها برآمدگي‌هاي آزاردهنده‌اي هستند که وقتي روي پوست ظاهر مي‌شوند، علاوه بر لطمه زدن به صافي و زيبايي پوست، ممکن است نشانه‌اي از وجود يک اختلال در بدن هم باشند که نياز به بررسي و درمان دارد.

بين جوش‌هايي که در نقاط مختلف بدن ظاهر مي‌شود، جوش کف سر، خيلي شايع نيست ولي هستند کساني که به آن دچار مي‌شوند. گاها اين جوش ها، دردناک، آزاردهنده و با خارش همراه هستند. گاهي اين جوش‌ها سال‌ها روي سر مي‌مانند و به يک عامل آزاردهنده قوي براي فرد تبديل مي‌شوند. خارش، سوزش، زخم شدن پوست سر و حتي ريزش مو از عوارض جوش سر هستند. در اين گزارش دکتر ليلي فروزش، متخصص پوست و مو، به دلايل بروز جوش کف سر، عوارض و راه‌هاي درمان آن مي‌پردازد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : جوش کف سر چرا ايجاد مي شود و راه هاي درمان آن چيست؟

چرا جوش مي‌زنيم؟

دليل اصلي ايجاد جوش سر، بسته و مسدود شدن منافذ پوست سر به دلايل مختلف ازجمله رعايت نکردن بهداشت پوست سر، برهم خوردن تعادل هورموني، استرس زياد، تغييرات فصلي و آلرژيک، واکنش به برخي داروها، مصرف زياد کافئين، استفاده از برخي محصولات مراقبت از مو و عرق کردن بيش از حد است. در واقع انباشته شدن سلول‌هاي مرده پوست و چربي روي پوست سر، منبع غذايي مناسبي را براي رشد باکتري‌ها ايجاد مي‌کند که بعد از مدتي سبب ايجاد آکنه يا جوش مي‌شود. اولين و مهم‌ترين موضوعي که درباره ايجاد جوش روي پوست بايد به آن پرداخته شود مسئله نظافت و بهداشت فردي است. وقتي افراد بهداشت را رعايت نمي‌کنند و پوست به اندازه کافي تميز و لايه‌برداري نمي‌شود، منافذ پوستي (فوليکول‌ها) بسته شده، چربي‌ نمي‌تواند از طريق سطح پوست خارج شود. در اين شرايط باکتري‌ها به فوليکول‌هاي مسدود نفوذ کرده و عفونتي را ايجاد مي‌کنند که اگر اين عفونت زير پوست بماند باعث التهاب و تورم مي‌شود و اگر روي پوست برسد تبديل به جوش مي‌شود. اين موضوع وقتي در سطح پوست کف سر اتفاق مي‌افتد به‌دليل اينکه اين قسمت از پوست، ضخامت بيشتري دارد، جوش‌ها بزرگ‌تر و با عوارض سوزش و خارش و حتي درد همراه مي‌شوند. از آنجا که اين جوش‌ها زير مو قرار گرفته‌اند درمان‌شان دشوارتر از جوش‎‌هاي روي سطح پوست است و با شانه کشيدن يا خاراندن هم وضعيت بدتر مي‌شود. مصرف مداوم شامپوهاي مخصوص موهاي چرب که چربي پوست را برطرف مي‌کنند راهکار پيشگيرانه مناسبي براي افرادي است که پوست سرشان چرب است و امکان تجمع چربي در پوست سرشان وجود دارد. البته استفاده از اين شامپو‌ها نبايد بيش از حد نياز باشد چراکه پوست وقتي بيش از اندازه خشک مي‌شود هم به‌دليل نياز به ترشح چربي بيش از قبل چربي ترشح مي‌کند.

شايد شوره‌ها مقصر باشند

يک دليل ديگر براي به وجود آمدن جوش کف سر وجود شوره سر است. پوست سر به‌طور طبيعي در حال لايه‌لايه شدن و پوست‌اندازي است. سلول‌‌هاي قديمي پوست جدا شده و جاي خود را به سلول‌هاي جوان مي‌دهند. در حالت عادي اين سلول‌ها ظرف 20 تا 30 روز مراحل رشد خود را طي‌کرده و از سطح پوست به‌صورت سلول‌هاي مرده خارج مي‌شوند. اگر اين دوره زماني به شکلي غيرعادي سرعت بگيرد، تعداد سلول‌هاي مرده پوست افزايش يافته و همراه با چربي و ترشحات ديگر پوست معضل «شوره سر» را به وجود مي‌آورند. دو نوع شوره سر خشک و چرب هست. در نوع شوره خشک پوسته‌ها به‌صورت لايه‌هاي نازک روي سر، شانه‌ها و اطراف گردن ديده مي‌شوند و ظاهر ناخوشايندي ايجاد مي‌کنند. اما در نوع شوره چرب پوسته‌ها بزرگ‌تر و چرب هستند، به هم مي‌چسبند و نمي‌ريزند بلکه يک حالت متراکم و چرب در پوست سر به وجود مي‌آورند. وقتي شوره سر شدت پيدا کند به شکل مرضي ايجاد مي‌شود که به آن درماتيت سبورئيک مي‌گويند. درماتيت سبورئيک معمولا با ظهور جوش‌هاي چرکي و دانه‌هاي قرمز روي سطح پوست سر همراه است و به‌دليل مقاومت به درمان، معمولا تا سال‌ها باقي مي‌ماند. متخصصان پوست و مو براي درمان شوره سر استفاده از شامپوهاي مخصوص ضدشوره مثل کتوکنازول و زينک پريتينيوم را تجويز مي‌کنند. فرد مبتلا به شوره سر بايد هفته‌اي يکبار با شست‌وشوي سر با اين شامپوها اين عارضه را کنترل کند. بهتر است اين شست‌وشو در هر حمام گرفتن دو بار باشد و در هر بار شامپو 3 تا 4 دقيقه روي سر بماند.

جوش‌ها چه عوارضي دارند

مسئله جوش کف سر شايد خيلي معضل حادي به‌شمار نرود اما غافل شدن از آن و به تاخير انداختن درمان آن مي‌تواند منجر به پيشرفت اين بيماري شود تا جايي که تعداد جوش‌ها و عمق‌شان زياد شود و منجر به بيماري فوليکوليت ريزنده شود. فوليکوليت ريزنده عفونت منافذ پوست سر است که به‌دليل تنگ يا بسته شدن منافذ پوست و رشد برخي باکتري‌ها در اين فضاها به وجود مي‌آيد. اين عفونت ريشه مو را از بين مي‌برد و منجر به ريزش دايمي موي سر بيمار مي‌شود. به همين علت به فوليکوليت ريزنده شهرت دارد. براي درمان اين بيماري حتما بايد متخصص مرتبط داروهاي قوي را تجويز کند و درمان آن طولاني‌مدت انجام شود. در مواقعي هم لازم است که از باکتري عامل بيماري نمونه‌برداري شود تا نوع آن و روش درمان تشخيص داده شود. افرادي که دچار حساسيت‌هاي فصلي مي‌شوند گروه ديگري هستند که به‌همين دليل آلرژيک ممکن است دچار جوش سر شوند. براي درمان اين نوع التهاب هم بايد از داروهاي ضدحساسيت استفاده شود. عامل وراثت هم گاهي در بروز جوش کف سر دخالت دارد.

درمان خانگي جوش سر

براي درمان عفونت‌هاي پوستي و جوش، داروهاي حاوي اسيد ساليسيليک تجويز مي‌شود. اگر مي‌خواهيد اين ماده را از طريق طبيعي به پوست سرتان برسانيد از گوجه‌فرنگي استفاده کنيد. موهاي‌تان را بشوييد روي آن آب گوجه‌فرنگي بريزيد و آرام کف سر را ماساژ دهيد تا اين ماده جذب پوست سر شود.

سير

سير داراي مواد قوي ضدباکتري است که به عوامل بيماري‌زا حمله‌ مي‌کند. سير داراي آنتي‌اکسيداني است که تاثير زيادي در بهبود جوش سر دارد. براي درمان با سير چهار حبه سير را پاک و خرد کنيد و در 3 فنجان آب بجوشانيد. سپس صاف کنيد و مايع به دست آمده را روي پوست سر بريزيد و ماساژ دهيد.

روغن درخت چاي

روغن درخت چاي و خواص بي‌شمارش براي پوست و مو اينجا هم حرفي براي گفتن دارد. درواقع اين روغن ضدآکنه است که مي‌توانيد براي از بين بردن جوش‌هاي هر قسمت بدن به آن اعتماد کنيد. براي اينکه کف سر قرمز نشود به مدت 7 دقيقه يا کمي بيشتر روي سر بگذاريد بعد روغن درخت چاي را روي جوش‌ها بماليد تا التهاب آنها کمتر شود. مي‌توانيد اين روغن را داخل شامپوي روزانه خود بريزيد تا مانع از رشد جوش‌ها شويد.

اين احتمال را هم بررسي کنيد

شپش عامل ديگري است که منجر به بروز جوش کف سر مي‌شود. اين انگل که به سرعت به افراد همجوار سرايت مي‌کند کف سر و لابه‌لاي موها را براي زندگي‌ انگلي انتخاب مي‌کند و از خون بدن انسان از طريق پوست سر تغذيه مي‌کند. شيوع شپش بيشتر در مدارس و سربازخانه‌‌ها اتفاق مي‌افتد و دليل آن هم رعايت نکردن بهداشت فردي و موي سر و استفاده کردن از وسايل شخصي ديگران مثل برس و شانه است. شپش‌ انگلي است که مي‌تواند در سر باعث ايجاد جوش‌هاي چرکي همراه با خارش شود. براي درمان شپش سر بايد به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. معمولا شامپوي پرمترين براي رفع شپش سر تجويز مي‌شود. براي استفاده از اين شامپو ابتدا بايد موها را با آب مرطوب کرد، سپس موها را کاملا با شامپوي پرمترين آغشته کرد تا شامپو، به تمام قسمت‌هاي مو از سر تا ساقه موها برسد، پس از 15 دقيقه بايد سر را با آب فـراوان شست تا شامپو کاملا از بين برود. بعد با سشوار موها را خشک کرده با يک شانه چوبي مو را شانه بکشيد تا شپش‌ها از لابه‌لاي مو جدا شوند. ‌اين شست‌وشو را هفته‌اي يک‌بار و به مدت دو تا سه ماه، بايد ادامه داد تا شپش‌ و تخم‌هاي آن کاملا از بين بروند و پس از آن جوش‌هاي کف سر هم کم‌کم برطرف خواهند شد. اين عمل بهتر است براي ساير افراد خانواده هم انجام شود، چون احتمال سرايت بسيار بالاست.

نسخه طبيعي براي درمان جوش‌ها

سرکه سيب خواص معجزه‌آسايي در رفع شوره سر دارد. اين ماده به‌خاطر خواص ضدقارچ و ضدباکتري که دارد، مي‌تواند به اندازه يک شامپوي ضدعفوني‌کننده براي مو موثر باشد. در حمام موها را با سرکه سيب بعد از شامپو زدن و آب‌کشي ماساژ دهيد. ‌با اين کار هم يک نرم‌کننده طبيعي داريد، هم از شر شوره و بوي موها خلاص مي‌شويد و هم جوش‌ها را خشک مي‌کنيد. بعد از اين کار موهاي‌تان را در حوله نپيچيد، بگذاريد هوا به موهاي‌تان برسد.



منبع: سيب سبز




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد