آخرین اخبار

مراقبت از پوست و مو در آستانه فصل گرما پوست، مو و زيبايي

مراقبت از پوست و مو در آستانه فصل گرما

  بزرگنمايي:

چه خبر - تابستان و مراقبت از پوست و مو

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولاني، به ايجاد چين و چروک و لکه و ديگر مشکلات پوستي منجر مي شود و همچنين خطر ابتلا به سرطان پوست را افزايش مي‌دهد. نگاهي به سر تا پايتان بيندازيد و ببينيد پوست و مو و اندام‌هايتان دچار چه مشکلاتي هستند و به چه رسيدگي‌هايي نياز دارند.

موها

با گرم‌تر شدن هوا و تشديد نور خورشيد و افزايش مواجهه آن با اشعه UV، مو‌ها هم مانند پوست به مراقبت بيشتري نياز دارند.

رطوبت‌رساني کنيد:

موي خشک، کدر و بدحالت است و الکتريسيته ساکن دارد. براي اينکه در گرماي تابستان خشکي آن تشديد نشود، بايد به رطوبت‌رساني آن اهميت دهيد. سعي کنيد تا جاي ممکن از اتوي مو و سشوار استفاده نکنيد و يک تا دو بار در هفته قبل از شامپو کردن مو از ماسک‌هاي آبرسان بهره ببريد. حتي مي‌توانيد اجازه دهيد ماسک مو شب تا صبح روي مويتان بماند و آن را با کلاه يا حوله بپوشانيد و صبح آن را بشوييد تا تاثير بهتري داشته باشد. اگر براي شنا به استخر يا دريا مي‌رويد، استفاده از کلاه را فراموش نکنيد، زيرا اشعه UV مي‌تواند به پوست سر و موها آسيب بزند. نمک دريا و کلر هم براي موها خوب نيست. بعد از شنا کردن حتما موها را با شامپو بشوييد تا کلر و نمک از روي آن پاک شود.

موهايتان را تغذيه کنيد

يک موي فقير از مواد مغذي، سست و شکننده مي‌شود. اگر عادت داريد مرتب موها را با مواد شيميايي رنگ کنيد يا از مواد فرکننده يا صاف‌کننده استفاده مي‌کنيد، تغذيه خوبي نداريد و اهل فست‌فود هستيد يا در محيطي با آب و هواي آلوده زندگي مي‌کنيد، سعي کنيد از ماسک موهاي مغذي مو، استفاده کنيد. اگر هم موهاي فري داريد، بهتر است بدانيد اين نوع موها به‌طور طبيعي چربي کمتري ترشح مي‌کنند و خشک‌تر هستند.

پوست صورت

طبيعي است که با گرم‌تر شدن هوا پوست هم با مواجهه با نور شديد خورشيد و گرما و تعريق دچار خشکي، جوش و سرخي شود. براي درمان لازم نيست مراقبت منظم از پوست خود را تغيير دهيد.

از همان سرمي که هميشه استفاده مي‌کنيد، مصرف کنيد، با اين تفاوت که از کرم ضدآفتاب با SPF 30 هم کمک بگيريد. کرم‌هاي ضدآفتاب حاوي کرم‌پودر هم خوب هستند. سعي کنيد دو نکته را از ياد نبريد؛ رطوبت‌رساني به پوست و محافظت از آن در برابر نور خورشيد.

قفسه سينه

فصل تابستان فرصت خوبي است تا افتادگي پستان را به طور طبيعي درمان کنيد. تا جاي ممکن کمتر دوش آب گرم بگيريد و با دوش آب خنک به سفت و منقبض شدن عضلات پستان کمک کنيد. مي‌توانيد با يک ليف که با آب خنک مرطوب شده پستان‌ها را ماساژ دهيد و از گردن و شانه‌ها به سمت بالا بکشيد.

شکم، پهلوها و ران‌ها

نگاهي به تناسب اندامتان بيندازيد. اگر دچار سلوليت يا چاقي موضعي شده‌ايد، فرصت خوبي است تا با ورزش در هواي باز، دوچرخه و طناب زدن يا شنا تناسب اندامتان را دوباره به دست آوريد.

پوست بدن

يکي از واجبات رسيدگي به پوست در تابستان لايه‌برداري طبيعي يعني شستشوبا آب، ليف و کيسه است که بايد 2 تا 3 بار در هفته انجام شود. اگر پوست نازک و حساسي داريد حتما با پزشک در مورد لايه‌برداري مورد نيازتان صحبت کنيد و فراموش نکنيد که آب به شدت پوست را خشک مي‌کند. بعد از حمام حتما از کرم يا روغن براي چرب و مرطوب کردن پوستتان کمک بگيريد. از مصرف ميوه و سبزيجات، به‌ويژه هويج که از پوست در برابر نور خورشيد محافظت مي‌کند، غافل نشويد.

دست‌ها

دست‌ها يکي از مهم‌ترين اعضاي بدن هستند که اغلب ما از آنها غفلت مي‌کنيم و در بحث مراقبت‌هاي پوستي و توجه به زيبايي، به سادگي آنها را فراموش مي‌کنيم.

به‌دليل تماس مرتب دست‌ها با آب و مواد شوينده طبيعي است که پوست دست‌ها خشک و زبر باشد. در کل تماس مکرر با آب و مواد شوينده حتي در صورت استفاده از دستکش هم مي‌تواند پوست دست‌ها را خشک کند و زمينه‌ساز بروز اگزما شود.

با ورود به فصل گرم سال غير از اين موضوع مواجهه مکرر پوست دست با نور خورشيد، به‌ويژه در مشاغلي که بيشتر در محيط باز هستند مانند خانم‌ها و آقاياني که رانندگي مي‌کنند مي‌تواند مشکل‌ساز باشد و لازم است در حفاظت از پوست دست‌ها و پيشگيري از پيري زودرس آنها نکاتي را مدنظر قرار دهيد.

هنگام مصرف مواد شوينده دستکش بپوشيد:

مواد شوينده، به‌ويژه در خانم‌هاي خانه‌دار سبب شسته شدن چربي و رطوبت روي پوست مي‌شود و با از بين بردن مواد حفاظت‌کننده روي پوست اجازه ورود مواد حساسيت‌زا را به لايه‌هاي عمقي مي‌دهد. وقتي پوست خشک مي‌شود، مواد بي‌ضرري مثل آب يا شامپو بچه‌ها هم مي‌تواند سبب تحريک پوست و آسيب شود.

بعد از تحريک اوليه، پوست خشک و پوسته‌پوسته مي‌شود و به خارش مي‌افتد. عمدتا پوست نوک انگشتان و پشت دست حساس‌تر است و دچار قرمزي، ترک‌خوردگي و براق شدن مي‌شود. در موارد شديد شاهد بروز تاول و درگيري کف و لاي انگشتان هم هستيم. در صورتي که تماس با مواد حساسيت‌زا تکرار شود، پوست ناحيه به مرور ضخيم‌تر مي‌شود. آنچه بسيار آزاردهنده است خارش است که گاهي سبب بروز زخم و خونريزي در ناحيه درگير مي‌شود. بهترين راهکار براي جلوگيري از بروز اين نوع اگزما، جلوگيري از تماس دست با مواد محرک است. چرب کردن دست با مواد نرم‌کننده از جمله کرم‌هاي اوره و پوشيدن دستکش نخي زير دستکش لاستيکي مي‌تواند از بروز خشکي و اگزما پيشگيري کند.

اگر موضوع حادتر و نيازمند درمان موضعي باشد بايد به متخصص مراجعه کرد تا کورتون يا آنتي‌بيوتيک موضعي يا خوراکي تجويز شود. براي پيشگيري از بروز حساسيت و خشکي بهترين توصيه اين است که هنگام کار با مواد شوينده حتما از دستکش استفاده کنيد و بعد از استفاده آن را به نحوي آويزان کنيد که کاملا خشک شود و در عين استفاده از دستکش لاستيکي از دستکش نخي زير آن و کرم‌هاي نرم‌کننده استفاده کنيد.

براي شستشوي دست از صابون‌هاي کرم‌دار و آب ولرم استفاده کنيد:

هنگام شستشوي دست انگشتر و ساعتتان را درآوريد تا باقيمانده مواد شوينده و آب زير آن باقي نماند و عامل حساسيت نشود.

پوست دست را مرطوب کنيد:

از آنجايي که ميزان ترشح سبوم در پوست دست در مقايسه با صورت کمتر است بيشتر هم در معرض آسيب قرار مي‌گيرد. سعي کنيد در هر وعده بعد از شستشوي دست يا تماس آن با آب و مواد شوينده و قبل از خواب آن را چرب کنيد و سر انگشتان ناخن‌ها را فراموش نکنيد. بهترين نوع کرم، کرم‌هاي اوره بدون اسانس و رنگ است.

دست‌ها را با الکل ضدعفوني نکنيد: ژل‌هاي هيدروالکليک مواد ضدعفوني‌کننده‌اي بر پايه الکل هستند و براي پوست‌هايي که رطوبت پاييني دارند و خشک هستند، بسيار مضرند. از اين نوع پاک‌کننده‌ها براي خودتان يا پوست حساس کودکانتان استفاده نکنيد و به جاي آن دست‌ها را با آب و صابون بشوييد.

در مواجهه با نور شديد خورشيد روي پوست دست ضدآفتاب بزنيد و دستکش نخي را فراموش نکنيد. اشعه ماوراي بنفش مي‌تواند اثري مخرب بر پوست دست داشته باشد. بهترين توصيه اين است که از کرم ضدآفتاب غافل نشويد و مرتب پوست دست را مرطوب کرده و با پوشيدن دستکش از خشک شدن آن پيشگيري کنيد. حتما هنگام رانندگي در روز و در معرض آفتاب دستکش نخي بپوشيد.

چشم

اشعه ماوراي بنفش خورشيد به شدت مي‌تواند بر سلامت چشم‌ها اثر منفي بگذارد و زمينه‌ساز بيماري‌هاي چشمي در سنين بالا شود.

عينک آفتابي بزنيد:

راه‌حل ساده اين مساله استفاده از عينک آفتابي يا پيشگيري از مواجهه چشم با نور شديد آفتاب به کمک کلاه‌هاي لبه‌دار و نقاب است.

باور عموم مردم اين است که هر چه رنگ شيشه عينک تيره‌تر باشد، توانايي بيشتري در محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراي بنفش خورشيد دارد اما حقيقت اينجاست که شيشه‌هاي تيره مناسب افرادي است که چشم‌هاي حساس به نور دارند يا در فضاهايي که نور خورشيد بسيار شديد است، کار مي‌کنند. براي بقيه افراد عينک‌هايي براي استفاده روزانه با شيشه‌هاي رنگي نه‌چندان تيره که چشم‌ها از وراي آن ديده شود، مناسب‌تر است.

قهوه‌اي، خاکستري و سبز رنگ‌هاي مناسبي براي شيشه عينک آفتابي است. آکادمي چشم‌پزشکان آمريکا رنگ سبز را براي استفاده روزانه توصيه مي‌کند زيرا کنتراست خوبي ايجاد مي‌کند. رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، آبي و بنفش چندان مناسب نيستند زيرا سبب پخش شدن رنگ‌ها مي‌شوند و نور زيادي را وارد چشم مي‌کنند. بهترين نوع قاب نيز انواع بزرگي هستند که دور تا دور چشم را محافظت مي‌کنند و کاملا به صورت مي‌چسبند.

هنگام خريد عينک آفتابي حتما تست UV بدهيد تا مطمئن شويد عينکي که خريداري مي‌کنيد استانداردهاي لازم را دارد. مسلما هرچه ميزان محافظت عينک از اشعه‌هاي ماوراي بنفش بيشتر باشد، کيفيت عينک بالاتر و قيمت آن گزاف‌تر است.

عينک‌هاي آفتابي که قدرت محافظت‌کنندگي ندارند و صرفا سايه‌اي جلوي چشم محسوب مي‌شوند باعث مي‌شوند مردمک چشم در مواجهه با نور شديد بازتر شده و ميزان نور و اشعه UV بيشتري وارد چشم شود.

مراقبت از چشم کودکان فراموش نشود:

نکته‌اي که نبايد از ياد برد اينکه چشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب بسيار حساس است. تا 12 سالگي چشم کودکان توانايي فيلتر کردن اشعه UV را ندارد و مواجهه طولاني با نور خورشيد مي‌تواند سبب چسبندگي قرنيه و پيرچشمي شود. کودکاني که خارج از منزل بازي مي‌کنند حتما بايد عينک به چشم بزنند. قاب عينک کودکان نيز بايد انعطاف‌پذير و نشکن و شيشه آن از جنس پلي کربنات باشد و به خوبي از اشعه UV محافظت کند. دسته عينک بايد سبک و از جنس الاستومر باشد. استفاده از بند هم براي عينک در کودکان زير 3 سال لازم است. هرچه چشم در تماس بيشتري با اشعه UV باشد، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي چشمي در سنين بالا بيشتر مي‌شود. به همين دليل لازم است از کودکي مراقب چشمان کودکانمان باشيم.

پاها

مصرف مواد غذايي شور، به‌ويژه فست‌فود‌ها، تغييرات هورموني و فعاليت بدني ناکافي باعث تورم پاها مي‌شود. سعي کنيد در تابستان تحرکتان را بيشتر کنيد و تا جاي ممکن کمتر نمک بخوريد و پاها را ماساژ دهيد.

اپيلاسيون را فراموش نکنيد:

در زمستان بيشتر خانم‌ها موهاي زائد پا را اصلاح مي‌کنند اما با گرم شدن هوا بد نيست دنبال اپيلاسيون با موم گرم باشيد يا اگر دچار واريس هستيد و پوست حساسي داريد، سراغ موم سرد برويد. قبل از آغاز اپيلاسيون حتما لايه‌برداري انجام دهيد و بدنتان را کيسه بکشيد تا از بروز موي زير پوستي و جوش پيشگيري کنيد. دستگاه‌هاي اپيلاتور خانگي مخصوصا انواعي که مي‌توانيد از آنها زير دوش استفاده کنيد نيز خوب هستند و رويش موها را 10 تا 15 روز به تعويق مي‌اندازند. بعد از اپيلاسيون از مرطوب‌کننده و چرب‌کننده‌هاي پوست استفاده کنيد تا التهاب را کاهش دهد.

اگر پاشنه پايتان پوسته‌پوسته و ترک‌دار شده و ميخچه يا پينه داريد:

بهترين کار اين است که هر شب آن را چرب و مرطوب کنيد و بعد جوراب نخي بپوشيد و بخوابيد. استفاده از سنگ پا را هم فراموش نکنيد.



منبع: salamati.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد