آخرین اخبار

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است اخبار ويژه

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

  بزرگنمايي:

چه خبر - قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

خبرگزاري ايسنا: مدير عامل يک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي با بيان اين‌که حتي اگر يک غول سرمايه‌گذاري بخواهد به حوزه فيبر نوري وارد شود و آن را نجات دهد، نيازمند اصلاح تعرفه هستيم، گفت: حتي اگر تمامي زيرساخت‌هاي فيبري هم در ايران اجرا شود، اين درآمد‌ها نمي‌تواند سرمايه‌گذاري انجام‌شده را برگرداند.

سال گذشته مصوبه‌اي درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشي بيت‌استريم در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصويب و مقرر شد با اجراي اين مصوبه، زيرساخت‌هاي فيبر نوري در بخش دسترسي شرکت مخابرات ايران با شرکت‌هاي FCP و Servco به اشتراک گذاشته مي‌شود و با رفع انحصار مخابرات در اين بخش، کيفيت خدمات افزايش يافته و امکان انتخاب براي مشترکين فراهم شود.

با وجود اين، به نظر مي‌رسد هنوز زيرساخت‌هاي فيبر نوري به‌صورت ايده‌آل اجرا نشده است. در اين راستا محمدعلي يوسفي‌زاده در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌که اجرايي شدن اين مصوبه نکات فني زيادي دارد، افزود: هنوز اين نکات فني کاملاً از طرف شرکت مخابرات به نتيجه نرسيده است، اما به جهت حفظ مشترکين جاري شرکت‌ها، مديران ارشد شرکت مخابرات تا جايي که شده همکاري کردند که تغييرات شبکه بر اساس مصوبه تنظيم مقررات در شبکه باقي بماند تا اجراي فني بيت استريم و نقل و انتقالات کامل و قابل بهره‌برداري شود.

وي ادامه داد: البته مواردي هم هست که شاهديم استان‌ها بر اساس سياست‌هاي خودشان و بدون در نظر گرفتن مصوبات سازمان تنظيم مقررات، تغييراتي مي‌دهند که بعضاً به قطع شدن سرويس مشترکين هم ختم مي‌شود، ولي در استراتژي کلان اين موضوع کنترل شده است که موارد فني اين ارتباط متقابل درست انجام شود و بتوان آن را قابل بهره‌برداري کرد.

مشکلات اقتصادي مانع راه شد

او با اشاره به تأثير اجرايي شدن اين مصوبه در استفاده از زيرساخت‌هاي فيبر نوري، بيان کرد: اين‌که بخش خصوصي از فيبر نوري مخابرات استفاده و ايجاد شبکه کند، بر اساس مصوبه 230 مقداري هم پيش رفت و اجرايي شد، اما به مشکلاتي برخورد که عملاً به برگرداندن شبکه‌ها ختم شد، هم مشکلات اقتصادي در مدلي که تنظيم مقررات براي اين موضوع طراحي کرده بود و هم مشکلات اجرايي و نکاتي که در کليات استفاده از مسير‌هاي قبلي مخابرات ديده نشده بود.

يوسفي‌زاده در ادامه بيان کرد: مخابرات هم مدتي در راه‌اندازي فيبر نوري سرعت گرفت و بعد کند شد و حالا دوباره جز سرويس‌هاي جاري‌اش، در حال پيگيري است و دارد پيش مي‌رود. اما آنچه مسلم است اين‌که نياز توسعه مويرگي فيبر نوري براي تغيير تکنولوژي با اين اتفاق‌هاي جاري پوشش داده نمي‌شود و اصل ماجرا آن مقدار نيست که بايد در کشور پياده و اجرا شود.

وي در پاسخ به اين‌که آيا بخش خصوصي مي‌تواند پروژه‌ي فيبر نوري را اجرا کند، گفت: شرکت‌ها براي اين موضوع پيش‌قدم هم شدند و جلسات متعددي هم درباره اين موضوع پيش رفت. اما بحث اين است که هر کسب و کاري که بخواهد شکل بگيرد و توسعه‌اي در آن اتفاق بيفتد و به موفقيت برسد، بايد همه‌ي اجزاي آن با يکديگر همگون باشند و پيش بروند؛ بنابراين وقتي صحبت از سرمايه‌گذاري در حوزه فيبر مي‌کنيم، طرح تجاري آن بايد اقتصادي دربيايد، زيرا قرار نيست دولت براي اين‌که شبکه فيبر کشور توسعه پيدا کند، بودجه مالي قرار دهد.

سرمايه‌گذاري با درآمد‌هاي کنوني اقتصادي نيست

اين فعال ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي با بيان اينکه بخش خصوصي و نيمه خصوصي بايد پولي بگذارد و در نتيجه پول و فعاليتش به بهره‌وري و ارزش‌آفريني برسد، گفت: بخش خصوصي از همان ابتدا زيرساخت‌ها را توسعه دادند و پورت‌ها را ايجاد کردند، اما مشکلي که وجود دارد اين است که اگر سرمايه‌گذاري اتفاق بيفتد، با جنس درآمدي که الان کسب و کار‌هاي ما دارند، اقتصادي نيست، نه براي مخابرات که بخش عظيمي از زيرساخت‌ها را دارد و نه براي شرکت‌هاي خصوصي که بايد از اول اين زيرساخت‌ها را بسازيم.

يوسفي‌زاده با بيان اين‌که ما دوست نداريم نيروهايمان را تعديل کنيم، اما الان، چون درآمد مالي نداريم، مجبوريم اين کار را انجام دهيم، افزود: اين موضوع به دليل تعرفه غلط است. زنجيره تأمين خدماتي که بايد ارائه شود، با زنجيره درآمدي نمي‌خواند. حتي اگر تمامي زيرساخت‌هاي فيبري هم اجرا شود، قيمت اجرا شدن مناسب نيست و فارغ از بحث زمان و اين‌که ما داريم به شدت زمان را از دست مي‌دهيم، اين درآمد‌ها نمي‌تواند سرمايه‌گذاري انجام‌شده را برگرداند.

وي در پاسخ به اين‌که آيا اصلاح تعرفه به معناي افزايش تعرفه است، گفت: منظور ما متناسب کردن تعرفه‌ها با هزينه‌هاست، نه افزايش تعرفه؛ براي مثال ممکن است خدمات پايه‌اي که ما الان از مخابرات مي‌خريم را کاهش دهند که درآمد ما با هزينه متناسب شود. اگر مصوبات تنظيم مقررات ارتباطات را که مربوط به تعرفه بوده، بررسي کنيد، مي‌بينيد که در پنج سال گذشته 78 درصد کاهش قيمت در اين حوزه وجود داشته، در حالي که شرکت‌ها در اين مدت 78 درصد کاهش هزينه نداشتند.

قيمت يک ماه اينترنت، از يک ساندويچ همبرگر هم ارزان‌تر است

اين کارشناس حوزه فناوري اطلاعات با بيان اين‌که آسيبي که در اثر عدم توسعه ارتباطات ايجاد مي‌شود، به‌مراتب بيش‌تر از آسيب افزايش تعرفه‌هاست، اظهار کرد: بسياري از هزينه‌هاي مردم از تسهيلي که از طريق ارتباطات و آي‌تي و اينترنت برايشان اتفاق مي‌افتد، کم‌تر شده است، در حالي که امروز قيمت يک ماه اينترنت، از يک ساندويچ همبرگر هم ارزان‌تر است. امروز رفت‌وآمد‌ها کم شده، ثبت‌نام، جست‌وجوي اطلاعات و خريد کردن راحت شده و آي‌تي بر همه‌ي اين موارد تأثير داشته، در حالي‌که اين تأثيرات به صنعت آي‌تي برنگشته است.

اساس 5G روي فيبر نوري است

يوسفي‌زاده خاطرنشان کرد: اگر کشور ما زماني به راه‌اندازي جاده نياز داشت، اکنون به بزرگراه‌هاي ارتباطي نياز دارد و راه‌حلش همين دسترسي مويرگي فيبر است. همان‌طور که در تحقيقات انجام‌شده ذکر شده، اگر قرار است در کشوري تا 10 سال ديگر 5G شکل بگيرد و سرويس‌دهي داشته باشد، حتماً بايد پيش از آن توسعه مويرگي فيبر اتفاق افتاده باشد، زيرا اساس 5G کاملاً روي فيبر است.

وي در پاسخ به اين‌که آيا ادغام شرکت‌ها مي‌تواند تأثيري بر مشکلات بخش خصوصي داشته باشد، گفت: موضوع ادغام شدن يا نشدن شرکت‌ها نيست. هيچ کسب و کار و سرمايه‌گذاري با از دست دادن زمان و سرمايه در هيچ تجارتي وارد نمي‌شود؛ بنابراين حتي اگر يک غول سرمايه‌گذاري بخواهد به اين حوزه وارد شود و آن را نجات دهد، هم نيازمند اصلاح تعرفه هستيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي