آخرین اخبار

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند! اخبار ويژه

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

«ساخت و ساز در باغ» گرچه اتفاق تازه‌اي نيست اما به دنبال لغو مصوبه «برج ـ باغ» در شوراي شهر پنجم، اميدها براي حفظ معدود باغ‌هاي باقي مانده در تهران بيشتر شد. اميدي که با تصويب لايحه جديد در شوراي شهر با راي اکثريت آرا و صدور مجوز ساخت و ساز در 6٢ باغ تهران به نااميدي بدل شد.

روز گذشته بر اساس اين پيشنهاد مقرر شده بنا به پيشنهاد شهردار تهران، براي 6٢ پرونده‌اي که عوارض خود را به صورت سيستمي و کامل پرداخت کردند، مجوز ساخت و ساز صادر شود. با وجود موافقت و مخالفت‌هاي زياد، سرانجام اعضاي شوراي شهر به کليات اين پيشنهاد و استفساريه راي مثبت دادند و بر همين اساس مجوز ساخت و ساز در 62 باغ صادر شد.

اسفندماه سال گذشته بود که بررسي وضعيت وخيم باغ‌هاي پايتخت منجر به لغو مصوبه‌اي شد که شوراي شهر دوم در سال 82 تحت عنوان «برج ـ باغ» آن را به تصويب رسانده بود.

به دنبال لغو مصوبه «برج ‌ـ‌ باغ»، اميدها براي تصويب مصوبه‌اي در شوراي شهر پنجم که هرگونه ساخت و ساز را در باغ‌ها ممنوع کند، زنده شد. با اين وجود اما چندي نگذشت که شوراي شهر از لايحه‌اي رونمايي کرد که باز هم اجازه ساخت و ساز را به مالکان باغ‌هاي تهران مي‌داد. 5 اسفند ماه کليات مصوبه جديد مبني بر دستورالعمل ماده 14 قانون زمين شهري تهران با يازده ماده به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران رسيد.

کليات به تصويب رسيده اين لايحه جديد اما شامل ساخت حداکثر 3 طبقه در باغات 3 تا 5 هزار متري و ضوابطي ازجمله نوع کاربري، تعداد پارکينگ، ميزان گودبرداري، رسته‌هاي صنفي مجاز فعاليت در باغ‌ها و‌... نيز مي‌شد. براساس آنچه از نتيجه جلسه تصويب کليات اين طرح در رسانه‌ها به چاپ رسيده، در بخش فرهنگي، مجوز ايجاد سالن‌هاي کنسرت و نمايش، موزه‌هاي تاريخي، هنري، نمايشگاه، فرهنگ‌سرا، کتابخانه، گالري، نگارخانه، خانه فرهنگ و کانون پرورش فرهنگي و ايجاد دفاتر مطبوعات در باغات مجاز اعلام شد.

محمد سالاري، عضو شوراي شهر تهران در تشريح اين تصميم به «روزنامه ابتکار» گفت: «در اين مدت يک سال جلسات متعددي با کميسيون‌هاي شورا در راستاي تصميم‌گيري در‌خصوص پرونده‌هاي معطل مانده برج - باغ برگزار شد. اگر مبالغ دريافتي زياد نبود شهرداري را ملزم مي‌کرديم که عوارض را پس بدهد و پروانه صادر نکند.» سالاري با بيان اينکه به دليل حجم پرونده‌ها عنوان کرديم که شهرداري بايد لايحه بدهد نه استفساريه گفت: «نهايتاً حناچي شهردار تهران لايحه‌اي را به ما ابلاغ کرد و در آن از ما خواست که در مورد 473 پرونده تعيين تکليف کنيم.»

اين عضو شوراي شهر با بيان اينکه 63 پرونده عوارض خود را به صورت کامل و سيستمي قبل از هفتم فروردين ماه پرداخت کردند، خاطرنشان کرد: «براساس اطلاعات شهرداري، 73 پرونده نيز قبل از آنکه بتوانند عوارض خود را به صورت کامل پرداخت کنند تشکيل شدند.»

با صدور مجوز ساخت و ساز در 62 باغ تهران که بيشترين آنها در منطقه يک قرار دارند، فعالان محيط‌زيست نسبت به اين اقدام اظهار تاسف کردند. اميد نوري، يک عضو هيئت علمي پژوهشکده علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي در واکنش به صدور مجوز ساخت و ساز در 62 باغ پايتخت از سوي شوراي شهر تهران همزمان با روز درختکاري به «ايسنا» گفت: «هنگامي‌که مجوز ساخت و ساز در باغي را بدهند بايد فاتحه آن باغ را خواند.»

او با اشاره به اقداماتي که ساير کشورهاي جهان براي حفظ باغ‌ها انجام مي‌دهند، اظهار کرد: «ساير کشورهاي جهان باغ‌ها را به عنوان باغ‌هاي اجتماعي به مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد واگذار مي‌کنند تا بتوان آن‌ها را حفظ کرد ولي برخي مصوبه‌هاي شهري ما باعث تخريب اندک باغ‌هاي باقي مانده در تهران مي‌شود.»

روزنامه اصولگراي «فرهيختگان» با انتقاد از مصوبه شوراي شهر درباره «برج باغ ها» نوشت: عجيب نيست؟ اينکه در روز درختکاري، نه يک روز قبل‌تر، نه يک هفته قبل و بعد‌تر، درست روز درختکاري اعضاي شوراي شهر تهران مصوبه‌اي با اکثريت آرا به تصويب برسانند که به موجب آن 62 باغ در پايتختي که نفسش از همين کمبود دارو‌درخت‌ها به شماره افتاده است، تخريب شوند و همان پيوند نامبارک برج و باغ را عملي کنند.

همچنين در جريان تصويب ساخت‌وساز در اين 62 برج‌باغ ناهيد خداکرمي، عضو شوراي شهر تهران از مخالفان اين مصوبه بود که در تشريح مخالفت خود گفت: «بايد در برابر تصميماتي که مي‌گيريم، پاسخگو باشيم. نبايد شريک خيانت در شهر تهران باشيم، از بين بردن 16هکتار از باغ‌هاي پايتخت فاجعه زيست‌محيطي ايجاد خواهد کرد.

محمد حقاني، عضو کميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي چهارم که از مخالفان سرسخت مصوبه برج‌باغ‌ها بود به «فارس» گفت: «از سال 92 که وارد شوراي چهارم شديم تا آخر کار سنگ باغ‌ها را به سينه زديم و علاقه‌مند بوديم باغ‌ها حفظ شوند، هر کاري که از دست‌مان برمي‌آمد، انجام داديم. مصوبات شوراي شهر بايد در جهت منافع اکثريت مردم باشد نه به منفعت قشر يا بخشي از افراد. آيا عقل به ما اين اجازه را مي‌دهد که 16هکتار درخت 40 تا 100 ساله را قطع کنيم و باغ‌ها را از بين ببريم و بعد بگوييم که ما مي‌خواهيم اينقدر ميليون درخت بکاريم. کدام عقل سليمي اين اجازه را به آدم مي‌دهد؟

درنهايت با جمع‌بندي اظهارات اعضاي شوراي شهر فعلي و سابق شهر تهران به نظر مي رسد که شهرداري هرساله بخش قابل‌توجهي از بودجه و درآمدهايش را هزينه کاشت درختان و مبارزه با آلودگي هوا مي‌کند. کاشت درختاني که مصوبه قطع و نابودي‌شان در روز درختکاري توسط شوراي شهر تصويب مي‌شود و مجوزش براي 62 باغ پردرخت صادر مي‌شود تا نظير همان چيزي که در لواسان و باقي اراضي پايتخت رخ داد، سازه‌ها به جاي درختان و سبزي باغ‌ها در شهر جلوه‌گري کنند.

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي