آخرین اخبار

هرج و مرج در بازار موبايل اخبار ويژه

هرج و مرج در بازار موبايل

  بزرگنمايي:

چه خبر - دو روايت از هرج و مرج در بازار موبايل

فشار‌ها بر وزارت ارتباطات براي عقب نشيني از طرح رجيستري گوشي‌هاي موبايل ادامه دارد، اما تازه‌ترين توئيت آذري جهرمي وزير ارتباطات نشان مي‌دهد که او مي‌خواهد دربرابر فشار‌هاي براي عقب نشيني از طرح رجيستري مقاومت کند.

محمد جواد آذري جهرمي بامداد امروز در توئيتر نوشت: " «مرگ بر رجيستري!»؛ شعاري که روي ديگر سکه «زنده باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جاي ديگري است -که بايد حل شود- نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران ميليارد تومان از قاچاق جلوگيري کرده است. شفافيت و مبارزه‌با‌فساد هزينه‌اي دارد که باپرداخت آن مشکلي ندارم."

او پيش از اين در توئيتي ديگر تلويحا به يک توطئه در ساختار اداري کشور براي مقابله با طرح رجيستري اشاره کرده بود. به نوشته آذري جهرمي: «در بازار چارسو جواني با صداي بلند به من مي‌گفت: در برخي ادارات به ما مي‌گويند از ما مجوز براي مواد مخدر بخواه، اما براي گوشي تلفن همراه نه، کاري ميکنيم که اين "بچه" نتيجه شفاف سازي را بفهمد. با خود فکر کردم چرا مدتهاست گوشي‌هاي منتظر عرضه به بازار تعيين تکليف نمي‌شوند؟»

آذري جهرمي متولد سال 1360 و جوانترين وزير کابينه است. او از زماني که مسئوليت وزارت ارتباطات را بر عهده گرفته با جديت به مبارزه با قاچاق گوشي مي‌پردازد. ابزار وزير در اين راه نيز طرح رجيستري است.

روايت آذري جهرمي از بحران در بازار گوشي با روايت بازار متفاوت است. نگاهي به سخنان او مشخص مي‌کند که وزير ارتباطات معتقد است برخي نهاد‌هاي احتمالا دولتي در به وجود آمدن اين وضعيت نقش دارند. به نظر مي‌رسد اشاره او گمرک و يا وزارت صنعت را هدف قرار مي‌دهد، با اين حال مشخص نيست منظور وزير ارتباطات دقيقا کدام نهاد است.

در روز‌هاي اخير بعضي از کسبه فعال در خريد و فروش موبايل در بازار‌هاي "چارسو" و "علاءالدين" تهران و همچنين در تبريز در اعتراض به طرح "رجيستري" (ثبت گوشي) مغازه‌هاي خود را بسته و دست به تجمع زدند.

در مشهد و اصفهان نيز برخي فروشندگان موبايل مغاز‌هاي خود را بستند.

در طرح "رجيستري"، گوشي‌ها بايد در سامانه "همتا" ثبت شوند و اصالت گوشي قابل استعلام است؛ مالکان گوشي‌ها مدت زماني بيش از يک ماه براي ثبت مهلت دارند.

خلاصه مشکل اين است که دو نوع گوشي وارداتي داريم، مسافرتي و تجاري. گوشي‌هاي تجاري را تاجر‌ها وارد مي‌کنند و بايد ليستي بدهند و بر اساس مدارکي که ارائه مي‌دهند، درخواست ثبت رجيستري کنند، گوشي‌هاي ديگر به‌صورت فردي جابه‌جا مي‌شود و خريدار بايد براي رجيستري، به سايت وارد شود. مسئله اينجاست گوشي‌هاي ريجست شده در بازار اندک است و قيمت آن‌ها هم بسيار زياد است. از سوي ديگر واردات گوشي مسافرتي نيز با توجه به قوانين سختگيرانه آن محدود شده است. به اين ترتيب در بازار تقاضا بالاست و گوشي ريجست شده اندک، ناهماهنگي‌هاي هم در سيستم ريجستري وجود دارد که مشکل را دو چندان کرده است.

يکي از تجمع کنندگان چند روز پيش بازار موبايل مي‌گويد: "به دليل اجراي طرح رجيستري، شرکت‌ها نمي‌توانند گوشي وارد کنند و ما گوشي رجيستر شده نداريم که بفروشيم و حدود يک هفته هست که هيچ درآمدي نداشته و عملاً بيکاريم."

يکي ديگر از معترضان مي‌گويد: «کالاي رجيست شده و گارانتي دار در بازار نيست که آن را بفروشيم، در مورد گوشي‌هاي بدون کد هم که خودمان پول مي‌ريختيم و گمرک آن را باز مي‌کرد، الان سايت مربوطه را بسته‌اند.»

بسته شدن سايت واردات مسافري گوشي به افزايش قيمت گوشي تلفن همراه هم دامن زده است.

يک معترض مي‌گويد: "حدود يک هفته هست که سايت رجيستري را بسته‌اند و کلاً نمي‌توانيم گوشي رجيستر کنيم، گوشي‌هايي که اخيراً فروخته شده و دست مردم هستند بدون رجيستري هستند و موقع اتمام مهلت قانوني، مردم آن‌ها را پس مي‌آورند، دليل اينکه چرا سايت را بستند را هم نمي‌دانيم. " علت بسته شدن اين سامانه هنوز مشخص نيست."

از سوي ديگر به گفته فعالان بازار گوشي‌هاي رجيستري شده قيمت بسيار بالايي دارند که همين موضوع باعث شده از مشتريان آن کاهش يابد. بعضي از فروشندگان هم براي فعال‌سازي گوشي پس ازاجراي رجيستري هزينه اضافي از مشتريان مي‌گيرند.

يکي از کسبه معترض در بازار تبريز مي‌گويد: «عملاً گوشي قانوني در کشور نداريم و آن‌هايي که با کد هستند قيمت بالايي دارند و مشتري مجبور هست از 600 هزار تا يک ميليون تومان هزينه اضافي بپردازد.»

در يک سال اخير با افزايش قيمت ارز، نرخ گوشي‌هاي همراه نيز به شدت افزايش يافته است. در اين شرايط طرح رجيستري به بي نظمي و برخي سوداگري‌ها در بازار نيز دامن زده است.

در همين حال امروز رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي از تصميم کميته رجيستري براي امکان مجدد اظهار گوشي‌هاي مسافري در سامانه گمرک خبر داد.

مهدي محبي در اين باره گفت: «شب گذشته کميته رجيستري در تصميم جديدي امکان ثبت و اظهار مجدد گوشي‌هاي مسافري را بدون رفت و آمد و خروج از کشور براي دارندگان گوشي ممکن کرد.»

محبي با تاکيد بر اينکه اين تصميم، آرامش را به بازار بازگردانده است، افزود: "مشکل حل شده است و هم اکنون سامانه گمرک براي اظهار گوشي مسافري باز بوده و ثبت رجيستري گوشي انجام مي‌پذيرد."

رئيس اتحاديه فروشندگان دستگاه‌هاي مخابراتي و تلفن همراه گفت: "اين تصميم و حل مشکل، باعث کاهش قيمت بالا رفته گوشي در بازار شده است. به نحوي که هم اکنون گوشي حدود 20 تا 30 درصد نسبت به روز‌هاي گذشته ارزان‌تر شده است."

او ابراز اميدواري کرد: «کميته رجيستري در مورد واردات گوشي‌هاي شرکتي و ثبت و سفارش آن‌ها نيز تصميمات مناسبي اتخاذ کند تا مشکل واردکنندگان عمده گوشي موبايل نيز برطرف شود.»

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي