آخرین اخبار

مسکن مهر به 99 مي‌کشد؟ اخبار ويژه

مسکن مهر به 99 مي‌کشد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - مسکن مهر به 99 مي‌کشد؟

از دو ميليون و 200 هزار واحد مسکن مهر تحويل 500 هزار واحد هنوز محقق نشده که مسؤولان قول داده‌اند اين تعداد را تا سال 1398 تحويل دهند. البته بخش عمده اين طرح از نظر ابنيه تکميل شده، اما معطل انشعابات و زيرساخت‌ها است؛ مشکلي که طي اين سال‌ها همواره دست و پاي مسؤولان را بسته و تحقق بسته شدن پرونده مسکن مهر را هر سال با چالش مواجه کرده است.

مديران وزارت راه و شهرسازي قول داده‌اند پرونده مسکن مهر در سال 1398 بسته خواهد شد و محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در روز‌هاي اخير گفت که «دولت به زودي 500 هزار واحد باقي‌مانده از طرح مسکن مهر را تکميل و واگذار خواهد کرد.» البته وعده جشن اتمام مسکن مهر، دو سه سالي است که اعلام مي‌شود، اما خشکي منابع دولتي براي ايجاد زيرساخت‌هاي طرح مانع از تحقق اين هدف شده است.

با اين‌که طرح مسکن مهر در کاهش قيمت مسکن تأثير چنداني نداشت و حتي طبق نظر اقتصاددانان در ايجاد تورم 40 درصدي و جهش سه برابري نرخ ارز در دولت‌هاي نهم و دهم تأثيرگذار بود، بعضي از کارشناسان مي‌گويند که هدف اوليه اين طرح، نه کاهش قيمت مسکن، بلکه خانه‌دار کردن اقشار ضعيف جامعه بوده است. رئيس اتحاديه مشاوران املاک نيز معتقد است که طرح مسکن مهر در شرايطي که سال 1386 با جهش قيمت مسکن مواجه بوديم اثر رواني خوبي در بازار مسکن ايجاد کرد. با اين حال محاسبات نشان مي‌دهد از سال 1386 که اين طرح کليد زده شد قيمت مسکن در تهران 878 درصد معادل 9.7 برابر افزايش يافته است.

تنها در سال 1386 همزمان با شروع اين طرح، ميانگين قيمت هر متر مربع مسکن شهر تهران از يک ميليون و 20 هزار تومان در ابتداي بهار به يک ميليون و 699 هزار تومان تا انتهاي زمستان 1386 افزايش يافت. وسوسه‌ي ورود مستقيم دولت براي خانه‌دار کردن اقشار ضعيف با اين خروجي مواجه شده که پس از 11 سال هنوز پروژه تکميل نشده و تعداد مستأجران نيز از 26 درصد در سال 1391 به 31 درصد در سال 1395 افزايش يافته است.

از سال 1386 که دو ميليون و 200 هزار واحد مسکن مهر تعريف شد تا دي‌ماه 1397 يک ميليون و 986 هزار واحد تکميل و يک ميليون و 740 هزار واحد تحويل شده که سهم دولت احمدي‌نژاد 690 هزار معادل 34 درصد و سهم دولت روحاني يک ميليون و 40 هزار معادل 66 درصد بوده است. محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در روز‌هاي اخير اظهار کرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، دولت 500 هزار واحد مسکن مهر را به زودي تکميل مي‌کند.

اما پس از رشد 91 درصدي قيمت خانه در شهر تهران، بسياري از متقاضيان به دنبال خريد مسکن در اطراف اين کلان‌شهر هستند و به همين دليل قيمت آپارتمان در شهر‌هاي جديد اطراف تهران نسبت به سال گذشته مقداري افزايش يافته است. آخرين نرخ‌هاي پيشنهادي از واحد‌هاي مسکن مهر پرديس در بهمن ماه 1397 حدود 150 تا 270 ميليون تومان است. در پرند نيز مي‌توان با 55 تا 90 ميليون تومان يک واحد خريداري کرد. هم‌چنين در هشتگرد قيمت مسکن مهر از 60 ميليون تومان به بالا است.

تکميل مسکن مهر شهر‌هاي جديد در سال 98

حبيب‌اله طاهرخاني، مديرعامل شرکت عمران شهر‌هاي جديد مي‌گويد: با اقداماتي که صورت گرفته در نظر داريم در سال 1398 در مجموعه شهر‌هاي جديد، مسکن مهر را در پروژه‌هايي که مساله حقوقي و معارض خاصي ندارد به پايان برسانيم. خوشبختانه در اين حوزه در لايحه بودجه 1398 تمهيدات مناسبي انديشيده شده و اين اميد و چشم‌انداز را مي‌دهد که عملکرد موفقي در سال 1398 در مسکن مهر داشته باشيم.

طرح جايگزين مسکن مهر کليد خورده است

وي افزود: برنامه مهم ديگر شهر‌هاي جديد که مورد تاکيد رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي قرار دارد عرضه 200 هزار واحد مشارکتي تا سال 1400 است که اقدامات اوليه انجام شده و ستاد خاصي در شرکت مادر شکل گرفته که پيشبرد اين پروژه‌ها را مانيتور مي‌کند. اميدواريم در قالب مشارکت مدني با همکاري بخش خصوصي اين برنامه محقق شود.

طاهرخاني تصريح کرد: در شهر‌هاي جديد با توجه به جمعيت پذيري بالايي که اتفاق افتاده عقب ماندگي‌هايي داريم که اميدواريم بتوانيم با توسعه و گسترش خدمات عمومي و خدمات زيرساختي، کيفيت زندگي در مجموعه شهر‌هاي جديد را ارتقا دهيم. يکي از کار‌ها اين است که مجموعه محلات را در سايت‌هاي مسکن مهر احداث کنيم که نقش بي بديلي براي ساکنان خواهد داشت و با استفاده از سرمايه بخش خصوصي انجام مي‌شود.

افزايش وام مسکن مهر در حد پيشنهاد است

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به احتمال افزايش وام مسکن مهر گفت: وام مسکن مهر قبلاً 30 ميليون تومان بود که به 40 ميليون تومان رسيد. در بعضي از شهر‌ها اين افزايش سقف از 30 به 40 ميليون انجام نشده که در صورت انجام، به معناي افزايش رقم وام نيست. از سوي ديگر افزايش تسهيلات براي واحد‌هايي که هم اکنون وام آن‌ها 40 ميليون تومان است در حد پيشنهاد است و هنوز عملياتي نشده است.

هم‌چنين احمد اصغري مهرآبادي، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر گفته است: در برگزاري جشن اختتام مسکن مهر منتظر اتمام واحد‌هاي مشکل‌دار و بحراني نمي‌مانيم، چون نمي‌توان اقدامات بزرگ انجام‌شده در مسکن مهر را معطل چند واحد مشکل‌دار و نيمه‌تمام گذاشت. براي رسيدگي سريع‌تر به پرونده‌هاي مشکل‌دار مسکن مهر در دستگاه قضائي به پيشنهاد ما شعبه ويژه در اين زمينه تشکيل و دستور آن به تمامي محاکم قضائي توسط رئيس‌کل قوه قضائيه ابلاغ شد.

وي بابيان اينکه دولت به‌تن‌هايي قادر به حل همه مشکلات اين طرح نخواهد بود، عنوان کرد: طبق نظر وزير راه و شهرسازي بايد تفاهم‌نامه‌اي با استانداران تهيه شود تا تعهدات وزارت راه و شهرسازي و استانداران براي اتمام هرچه سريع‌تر مسکن مهر در کشور مشخص شود.

مهرآبادي با اشاره به پيشنهاد راه‌اندازي کميته‌اي ويژه براي بررسي مشکلات مسکن مهر، تصريح کرد: اين کارگروه بايد با کار کارشناسي، درست و دقيق برآورد‌هاي کارشناسي خود را در شوراي مسکن استان تصويب کند تا مشکلات اين بخش هرچه سريع‌تر مرتفع شود.

وي بابيان اينکه ما آماده حل مشکلات مسکن مهر هستيم، افزود: بسياري از مشکلات اين طرح به استان بازمي‌گردد که بايد با طرح در کميته‌اي ويژه براي حل آن‌ها اقدام شود.

مهرآبادي با اشاره به تقديم لايحه بودجه سال 98 به مجلس شوراي اسلامي، تشريح کرد: موارد بسيار خوبي از قبيل: تأمين منابع براي بانک‌هاي طرف قرارداد اين طرح، تأمين منابع مالي بانک مسکن و تأمين قير در لايحه آمده است که در صورت تصويب کمک زيادي به طرح مسکن مهر خواهد کرد.

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي