آخرین اخبار

دردسر‌هاي فساد در خيريه‌ها؛ پولشويي و زد و بند اخبار ويژه

دردسر‌هاي فساد در خيريه‌ها؛ پولشويي و زد و بند

  بزرگنمايي:

چه خبر - دردسر‌هاي فساد در خيريه‌ها؛ پولشويي و زد و بند

پديده «کارآفريني اجتماعي» بدون مديريت و نظارت دقيق، مي‌تواند فضاي روابط کار را که در شرايط فعلي به اندازه کافي به‌هم‌ريخته و غيرنظام‌مند است، نابسامان‌تر نيز بکند؛ تا جايي که به بهانه کارآفريني و بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي حداقلي نيروي کارِ به اعتقاد کارآفرينان، «غيربهره‌ور»، حقوق کار ازجمله حداقل دستمزد، بيمه، اصول ايمني و باقي الزامات قانوني زير سوال برود.

علي خدايي (عضو کارگري شوراي عالي کار) با اشاره به اينکه کارآفريني اجتماعي «مي‌تواند» ابزاري سازمان يافته براي استثمار طبقه‌ي کارگر باشد، مي‌‌گويد: نبايد به خيريه‌ها اجازه دهند که با بهره بردن از معافيت‌هاي مختلف هرجور که مي‌خواهند به همه‌ي عرصه‌هاي خُرد و کلان اقتصاد ورود کنند.

او ادامه مي‌دهد: آنها پيش از اين پولشويي مي‌کردند، زد وبند مي‌کردند، واردات و صادراتِ بدون تعرفه و بدون معطلي داشتند، حالا به فکر افتاده‌اند کارگاه بزنند و از آدم‌هاي آسيب‌پذير اجتماع بهره‌جويي کنند؛ دنبال سود مضاعف هستند؛ اين خيريه‌ها پول روي پول مي‌گذارند و به هيچکس هم جواب پس نمي‌دهند!

بحث معافيت‌هاي خيريه‌ها، بحث پيچيده و گسترده‌اي است؛ شايد اصلي‌ترين دليلِ رشد بيمارگونه خيريه‌ها و اينکه در کوچه‌ها و خيابان‌هاي محلات فرودست و بالادستِ شهرها، تعداد بي‌شماري موسسات ريز و درشت خيريه از زمين سربرآورده‌اند، همين معافيت‌ها و تسهيل‌گري‌ها باشد.

مهم‌ترين معافيت اين است که موسسات خيريه، ماليات نمي‌پردازند؛ حتي اکثر قريب به اتفاق اين موسسات از آنجا که وابسته به نهادهاي دولتي يا عمومي مثل شهرداري‌ها هستند، از پرداخت عوارض، قبوض انرژي و جرايم شهري و حتي کرايه خانه و مغازه معاف هستند؛ همين معافيت‌ها و ارتباطاتِ گسترده‌ي پشت پرده با نهادهاي بالادستي، فضاي کسب و کار و رشد و نمو خيريه‌ها را در ابهام فرو برده است؛ ابهامي که «عدم شفافيت مالي» اولين پيامد آن است.

غلامحسين دواني، عضو شوراي عالي انجمن حسابرسان خبره ايران، در ارتباط با عدم شفافيت ماليِ موسسات خيريه مي‌گويد: از بين ‌هزاران مؤسسه خيريه در ايران به‌جز چند مؤسسه خيريه بزرگ که همگي مي‌شناسيم، خيلي‌ها صورت‌هاي مالي خود را افشا نمي‌کنند. هرچند بين همين مؤسسات هم تقريبا اغلب حاضر به انتشار عام وضعيت مالي خود نيستند.

ماده 3 قانون خدمات کشوري، مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي را تعريف و معرفي کرده است که از بنياد مستضعفان و بنياد شهيد تا صندوق‌هايي مانند صندوق تأمين اجتماعي و صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير و حتي مؤسسات منحل‌شده‌اي مانند سازمان دانش‌آموزي حزب جمهوري اسلامي را شامل مي‌شود. وقتي در اين مؤسسات و نهادها انتشار عمومي اطلاعات جدي گرفته نمي‌شود، تکليف مؤسسات ديگر مانند مؤسسات خيريه کاملا روشن است.

موسساتي با اهداف فرهنگي که لاستيک خريد و فروش مي‌کنند!

دواني درباره مرجع رسيدگي به وضعيت مالي خيريه‌ها مي‌گويد: مؤسسات خيريه طبق قانون مکلف هستند تحت ‌نظارت دولت و نماينده آن يعني سازمان امور مالياتي باشند. همه‌جاي دنيا اين مؤسسات زير ذره‌بين دولت‌ها قرار دارند، زيرا به‌طورکلي مستعد درگيرشدن در فساد و پول‌شويي هستند. طبيعي است که اگر ريگي به کفش اين مؤسسات نباشد، دليلي ندارد منابع و مصارفشان را پنهان کنند و وقتي اين سطح از تلاش براي پنهان‌کاري مشاهده مي‌شود، حساسيت بيشتري ايجاد مي‌کند؛ اصلا هم عجيب نيست چون تجربه تاريخي وجود دارد که چگونه گروه‌هاي تبهکار و حتي ثروتمندان به‌ظاهر محترم از اين مؤسسات براي مقاصد سياسي-‌اقتصادي خود در جهان استفاده کرده‌اند.

دواني درباره استفاده‌هاي سياسي از مؤسسات خيريه مي‌گويد: استفاده از اين مؤسسات در دنياي سياست نيز بسيار تجربه شده است. برگزاري مراسم‌هاي مختلف به بهانه امور خيريه در ايام انتخابات و توزيع کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي به قصد تأثيرگذاري بر جامعه هدف، يک نمونه از اين سوءاستفاده‌هاست.

استفاده از اسامي مقدس و توسل به مسائل اعتقادي براي تحت‌تأثير قراردادن جامعه نيز يکي ديگر از روش‌هايي است که به‌طور گسترده استفاده مي‌شود و همان‌طور که به ياد داريد در زمينه مؤسسات مالي و اعتباري همين ترفند تا آنجا پيش رفت که بانک مرکزي در نهايت استفاده از اين اسامي را درباره مؤسسات مالي به‌کلي ممنوع کرد؛ بنابراين به‌طور عمده خيريه‌هايي که در ايران تأسيس شده‌اند به‌دليل فسادهايي که در آنها صورت مي‌گيرد، مشکل‌زا هستند.

اما جدا از انتقادات کارشناسانه، رسمي يا غيررسمي به مبحث خيريه‌ها، با يک نگاه اجمالي و يک حساب سرانگشتي مي‌توان به راحت متوجه شد که خيريه‌ها به تنها هدفي که نمي‌پردازند «کار خير» است: طبقِ آخرين آمارهاي منتشر شده بيش از 11 ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي‌کنند، البته اين آماري است که کاملاً رسمي توسط کميته امداد ارائه شده است؛ مسلماً يک جاي کار مي‌لنگد که با وجود بيش از 30 هزار خيريه و گردش مالي 40 هزار ميليارد تومانيِ آنها، اوضاع فقر در کشور اينگونه نابسامان است!

طور عمده خيريه‌هايي که در ايران تأسيس شده‌اند به‌دليل فسادهايي که در آنها صورت مي‌گيرد، مشکل‌زا هستند.

منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي