آخرین اخبار

تعداد مسمومان با «الکل» به 959 نفر رسيد اخبار ويژه

تعداد مسمومان با «الکل» به 959 نفر رسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - تعداد مسمومان با «الکل»

دکتر ايرج حريرچي در نشست خبري وزارت بهداشت درباره آمار رسيدگي‌هاي پزشکي به زائران اربعين گفت: بايد توجه کرد که زائران اربعين در دو قسمت خدمات درماني را دريافت مي‌کنند. يکي در داخل و ديگري در خارج از کشور؛ بر اين اساس ارائه خدمات درماني در داخل کشور تا لب مرز را وزارت بهداشت انجام مي‌دهد و ارائه خدمت در کشور عراق از سوي هلال احمر و گروه‌هاي داوطلب اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: براي مراسم اربعين 17 هزار نفر نيرو بسيج شده‌اند که 2000 نفر در حوزه درماني، 650 نفر مربوط به حوزه بيماري‌ها، 260 نفر مربوط به حوزه بهداشت بوده و 3000 نفر هم در مرزها مستقر شده‌اند. بر همين اساس ميزان ارائه خدمات تا شب گذشته در داخل کشور به 52 هزار و 308 بيمار انجام شده که 31 هزار نفرشان مرد و 21 هزار نفر هم زن بوده‌اند. در عين حال 2473 بيمار غير ترافيکي و 617 نفر ناشي از حوادث ترافيکي به مراکز درماني اعزام شده‌اند و تعدادي هم بيمار تنفسي و قلبي داشته‌ايم. 49 هزار نفر نيز در محل درمان شده‌اند.

حريرچي با اشاره به برخي حاشيه‌هاي ايجاد شده در خصوص اعزام نيرو براي پوشش مراسم اربعين و پرداخت پول به آنها گفت: با توجه به کثرت داوطلبان، ريالي براي اعزام پزشکان و پرستاران به مراسم اربعين هزينه نشده است. بلکه اين افراد به صورت داوطلبانه رفته‌اند و فقط براي رفت و آمدشان اقداماتي انجام شده است.

سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به سوالي درباره جايگزيني تست HPV با تست پاپ اسمير گفت: کميته کشوري که درباره اين موضوع تصميم مي‌گيرد شامل 15 نفر از اساتيد کشور است و بر اساس مباني علمي تصميم کشوري مي‌گيرند. بايد توجه کرد که متاسفانه پاپ اسميري که تا کنون در کشور انجام شده غير از پاپ اسميرهاي استانداردي است که در دنيا اتفاق مي‌افتند و در اين زمينه پروتکلي در کميته کشوري تصويب شده تا بر اساس آن افراد در سنين 30 تا 49 سال اگر به سطح يک يا دو مراجعه کنند انجام نمونه برداري توسط افراد داراي صلاحيت برايشان انجام مي‌شود و به آزمايشگاه‌هاي عضو شبکه HPV ارسال شده و پذيرش و ثبت مي‌شود. در نهايت نتيجه به آزمايشگاه اوليه ارسال و در صورتيکه نرمال باشد طبق پروتکل تصويب شده تا 10 سال بعد اقدامي نياز نيست. در عين حال با بيمه هم مکاتبه شده تا بتوان اين خدمت را تحت پوشش قرار داد. بنابراين کميته کشوري HPV را به عنوان يک روش مورد قبول علمي پذيرفته و آن را تصويب کرده است.

به گفته حريرچي، در سال 95، 3.58 درصد از درآمد ناخالص ملي ايرانيان در حوزه بيمارستاني هزينه شده است.

وي در ادامه صحبت‌هايش با بيان اينکه به طور متوسط بيمارستان‌هاي کشور 41 تا 42 درصد هزينه‌هاي ناخالص کشور را به خود اختصاص مي‌دهند، ادامه داد: بر اين اساس در سال 95، 50 هزار و 500 ميليارد تومان در بيمارستان‌هاي کشور هزينه شده، يعني 3.58 درصد از درآمد ناخالص ملي ايرانيان در حوزه بيمارستاني هزينه شده است که در کشورهاي ديگر نيز آمار نسبتا مشابهي در اين زمينه وجود دارد. بايد توجه کرد که در اکثر کشورها طي 40 سال گذشته هزينه‌هاي بيمارستاني رو به افزايش بوده و اکثرا براي کاهش آن برنامه ريزي کرده‌اند.

وي افزود: در کشور ما نيز يک بيست و هشتم درآمد کل ايرانيان صرف هزينه در 981 بيمارستان دولتي، خصوصي، خيريه و عمومي غير دولتي با 126 هزار و 604 تخت موجود در آنها مي‌شود. بر اين اساس از هر 28 توماني که هر ايراني هزينه مي‌کند يک تومانش به بيمارستان منتقل مي‌شود. اين موضوع نشان مي‌دهد هزينه‌هاي بيمارستاني در کشور ما بالاست و بايد آنها را کنترل کنيم. براي موفقيت در اين حوزه علاوه بر برنامه ريزي به همکاري پزشکان، پرستاران، پيراپزشکان و ... و توجيه افکار عمومي نياز داريم.

سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه يکي از اهداف اصلي نظام سلامت استفاده مناسب از امکانات موجود و ارتقاي بهره وري است، گفت: اين در حاليست که علي رغم کمبود شديد تخت بيمارستاني به طور متوسط 40 درصد تخت‌هاي بيمارستاني خصوصي ما در سال‌هاي گذشته خالي بوده‌اند. يعني 6700 تخت خالي در مقايسه با کل 16 هزار و 750 تخت در بيمارستان‌هاي خصوصي کشور و 126 هزار و 650 تخت بيمارستاني در کل کشور؛ براي استفاده بهينه از امکانات بخش خصوصي در حوزه سرپايي هم اين مشکل را داريم به طوريکه از 50 درصد ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در اين حوزه استفاده نمي‌شود و 65 درصد هم استفاده ضعيف و محدود اتفاق مي‌افتد.

در ايران چند پزشک عمومي و متخصص کار مي‌کنند؟

حريرچي با بيان اينکه در کشور ما 51 هزار و 174 پزشک عمومي و 39 هزار و 127 پزشک متخصص کار مي‌کنند، گفت: به ازاي هر 10 هزار نفر ايراني 65 پزشک عمومي و 48 متخصص داريم. همچنين به ازاي هر 1000 نفر ايراني 1.6 تخت بيمارستاني داريم. بنابراين علي رغم پيشرفت‌هايي که در قالب طرح تحول در نظام سلامت اتفاق افتاده، اما هنوز اين نسبت‌ها پايين است.

وي با بيان اينکه علل مختلفي براي عدم استفاده از ظرفيت بخش خصوصي وجود دارد، گفت: يکي از اين دلايل اين است که پزشکان بعد از گذراندن طرح خودشان محل خدمت‌شان را انتخاب مي‌کنند و عمدتا هم براي ارائه خدمت به شهرهاي بزرگ مي‌روند. بطوريکه در 40 درصد برخي رشته‌هاي تخصصي متخصصين در تهران هستند و 60 درصد هم در تهران و ساير شهرها وجود دارند. اين موضوع باعث مي‌شود که دسترسي به متخصصين در مناطق کمتر برخوردار با مشکل مواجه شود. از طرفي ضعف در کار تيمي يکي ديگر از علل عدم استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي است. بايد توجه کرد که در کشورهاي غربي مطب انفرادي زماني تاسيس مي‌شود که بتواند صبح و عصر خدمت ارائه کند در غير اين صورت مطب‌هاي اشتراکي تاسيس مي‌کنند.

80 درصد مردم توانايي دريافت خدمات بخش خصوصي را ندارند

حريرچي تاکيد کرد: با اينکه فعالين بخش خصوصي همواره بر پايين بودن تعرفه‌ها در کشور تاکيد مي‌کنند اما برآوردها نشان مي‌دهد که 80 درصد مردم استطاعت دريافت خدمت در بخش خصوصي را ندارند، 15 تا 17 درصدشان با کمک بيمه‌هاي تکميلي مي‌توانند اين خدمات را دريافت کنند و فقط سه الي چهار درصد مردم مي‌توانند به راحتي و با تعرفه‌هاي فعلي به بخش خصوصي مراجعه کنند. البته تاکيد مي‌کنم در شرايط تحريم بايد از تمام امکانات در حداکثر ممکن و با تعرفه مورد استطاعت مردم استفاده کنيم.

تعداد مصدومان با الکل به 959 نفر رسيد/27 نفر نابينا شدند

حريرچي در پاسخ به سوالي درباره آخرين آمار مصدومان الکل گفت: از 1.5 ماه اخير که موجي درباره مسموميت با الکل ايجاد شد و بسيار هم غير عادي است تا ديروز 959 نفر مسموم مراجعه کننده با الکل داشته‌ايم که 402 نفر در البرز، 326 نفر در هرمزگان، 76 نفر در خراسان شمالي و 61 نفر در تهران بوده‌اند. همچنين متاسفانه 84 نفر از آنها فوت کرده‌اند و 305 نفر هم مورد دياليز قرار گرفته و 27 نفر هم نابينا يا کم بينا شده‌اند.

وي با بيان اينکه عمدتا مسموميت اين افراد با الکل متيليک بوده و بخشي از آنها هم الکل دست ساز مصرف کرده‌اند، گفت: در اين زمينه برخي دستگيري‌ها انجام شده است. در عين حال مردم بايد بدانند که حتي الکل‌هايي که در بسته بندي‌هاي خارجي و پلمب شده هستند به راحتي امکان تقلب در آنها وجود دارد.

حريرچي در پاسخ به سوال ايسنا درباره راه اندازي مراکز ترک الکل در کشور، گفت: فعلا 150 مرکز مبارزه با مواد مخدر را در زمينه ترک الکل آموزش داده‌ايم و آنها به صورت پايلوت خدماتشان را انجام مي‌دهند، البته اگر لازم باشد آنها را توسعه نيز مي‌دهيم.

قرص برنج پادزهر ندارد

حريرچي در پاسخ به سوالي درباره ميزان مسموميت با قرص برنج نيز گفت: در پنج ماهه نخست امسال هر روز دو نفر فوتي ناشي از مصرف قرص برنج داشته‌ايم. بايد توجه کرد که خريد و فروش اين قرص ممنوع است اما همچنان به صورت قاچاق عرضه مي‌شود. بايد توجه کرد که قرص برنج جزء مواردي نيست که بتوان مسموميت ناشي از آن را با شستشوي معده درمان کرد و در هيچ کجاي دنيا پادزهري ندارد و يکي از عوامل اصلي مسموميت و خودکشي است. البته در اسفند ماه سال گذشته نامه‌اي به قوه قضائيه نوشتيم و درخواست کرديم که فروشندگان اين قرص در فوت افراد شريک جرم باشند که اين اتفاق مي‌تواند به نوعي پيشگيرانه باشد.

سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ديگري درباره ايجاد تسهيلات براي پزشکان از سوي برخي شرکت‌هاي دارويي يا تجهيزات پزشکي گفت: متاسفانه مواردي از سفرهاي خارجي با تامين هزينه از سوي شرکت‌هاي خارجي و بعضا داخلي گزارش مي‌شود. اگر محرز شود که اين موضوع باعث ايجاد رابطه مالي ميان پزشک و شرکت شده و در تجويز نسخه‌ها اثرگذار بوده غيرقانوني و غيراخلاقي است. البته از آنجايي که اثبات اين رابطه مالي سخت است در بسياري از کشورها هر گونه استفاده از اين امکانات براي شرکت‌ها و پزشکان ممنوع شده است. بنابراين اگر در اين زمينه موردي کشف شود و ايجاد رابطه مالي محرز شود از نظر وزارت بهداشت و محاکم قضايي و نظام پزشکي کاملا قابل برخورد است.

بيشتر بدانيد : الکل با بدن چه مي کند؟

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي