آخرین اخبار

پايين نگه داشتن دماي هوا به خاطر ابتلاي روحاني به نوعي بيماري! اخبار ويژه

پايين نگه داشتن دماي هوا به خاطر ابتلاي روحاني به نوعي بيماري!

  بزرگنمايي:

چه خبر - ناگفته هاي رييس تيم تشريفات رييس جمهوري

بهمن حسين‌پور از نزديک ترين افراد به حسن روحاني است؛ او امروز با بيش از 30 سال سابقه فعاليت در وزارت امور خارجه، در يکي از ساختمان هاي خيابان پاستور و در «معاونت مراسم و تشريفات دفتر رئيس‌جمهوري» مشغول فعاليت است.
گرچه حسين پور يک ماه بعد از تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني در سال 92 و طي حکمي از سوي محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهوري بطور رسمي کار خود را آغاز کرد، اما او به درخواست رئيس‌جمهوري منتخب و به دليل بيش از 10 سال سابقه حضور در تشريفات وزارت امور خارجه، مسئوليت تشريفات مراسم تحليف يازدهمين دوره رياست جمهوري را برعهده گرفت؛ مراسمي که در آن براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي از مقامات کشورهاي خارجي براي حضور دعوت شد و بيش از 55 هيات خارجي که 11 هيات آن در سطح سران و سايرين از وزرا يا روساي مجالس بوده‌اند، شرکت کردند.
او پيش از فعاليت در رياست جمهوري، سوابقي از جمله کاردار سفارت ايران در تانزانيا، سفير ايران در اتيوپي، رئيس اداره تشريفات وزارت امور خارجه، سرکنسول ايران در استانبول و سفير ايران در ترکيه را در کارنامه خود دارد.
حسين پور بعد از 5 سال فعاليت در دولت تدبير و اميد ضمن ارائه گزارشي از عملکرد خود در معاونت مراسم و تشريفات دفتر رئيس‌جمهوري و همچنين اقداماتي که در زمينه صرفه جويي در هزينه ها انجام داده، به شايعات بسياري از جمله همراهي اعضاي خانواده روحاني در سفرهاي خارجي رئيس جمهوري و هزينه هاي اين سفرها، ابتلاي رئيس جمهوري به نوعي بيماري و همچنين وجود يک استخر مجهز در مجموعه پاستور پاسخ داده است.​
بخشهايي از متن اين گفت‌وگو را در زير مي‌خوانيد:

- رئيس‌جمهوري اوايل ماه قبل در سخنراني خود در جمع مديران ارشد دولت از دولتمردان خواست که با توجه به شرايط فعلي کشور، در همه امور از جمله موضوع صرفه جويي در هزينه‌ها کار را از خود آغاز کنند؛ در اين زمينه جنابعالي به عنوان معاون مراسم وتشريفات دفتر رئيس‌جمهوري بطور خاص در زير مجموعه خود چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

بنا بر فرمايشات رهبري و رئيس‌جمهوري درباره لزوم صرفه‌جويي‌ در دستگاه‌هاي اجرايي در معاونت مراسم و تشريفات دفتر رئيس‌جمهوري اقدامات گسترده‌اي آن هم از آغاز دولت يازدهم در دستور کار قرار گرفت. اولين گامي که در اين زمينه برداشته شد،کاهش نيروهاي معاونت مراسم و تشريفات دفتر رئيس‌جمهور از 145 نفر به 90 نفر و انتقال آنها به واحدهاي ديگر بود.
در تشريفات رياست جمهوري کار ما به دو بخش برنامه‌هاي داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود که هر کدام ملزومات خاصي را مي‌طلبد. يکي از ملزومات تشريفات در بخش خارجي، آشنايي به زبان انگليسي است؛ ‌چرا که عدم آشنايي کارکنان اين حوزه با زبان انگليسي باعث تحميل هزينه‌هاي مضاعف در سفرها به دليل اجبار در بکارگيري دانشجويان و کارکنان محلي در کشور ميزبان مي‌شود. به همين دليل فراگيري زبان انگليسي را جزء اصول و لازمه کار در اين حوزه قراردادم و ساير کارمندان ملزم به فراگيري زبان انگليسي شدند. در همين راستا کلاس آموزش زبان در چندين جلسه برگزار شد و نتيجه آن در حال حاضر حضور 14، 15 نفر کارمند مسلط به زبان انگليسي در اين معاونت و صرفه جويي ارزي است.
کاهش تعداد کارمندان تشريفات همراه در سفرهاي خارجي رئيس‌جمهوري از ديگر اقدامات ما در راستاي صرفه‌جويي در هزينه‌ها است. بر اساس مستندات موجود در دوره‌هاي قبل در هر سفر حدود 15 الي 20 نفر کارمند تشريفات به عنوان هيات همراه رئيس‌جمهور در سفرها حضور داشتند؛ اما امروز حدود 7 الي 8 نفر از کارمندان تشريفات در سفرهاي رئيس‌جمهوري او را همراهي مي‌کنند. حضور اين تعداد افراد نيز صرفا براي انجام امور مرتبط با سفر است؛ چرا که مسئوليت اموري چون اقامت، ‌اسکان، ‌امور پروازي، ملاقات و ... سفر بر عهده تشريفات است.

- آيا در سفرهاي خارجي، اعضاي خانواده رئيس‌جمهور، او را همراهي مي‌کنند؟

نکته جالبي که در سفرهابي رئيس‌جمهوري وجود دارد اين است که همسر و اعضاي خانواده ايشان تا کنون در هيچ کدام از سفرهاي خارجي آقاي روحاني را همراهي نکرده‌اند، اين در حالي است که همراهي اعضاي خانواده روساي جمهور در سفرهاي خارجي از حقوق و اختيارات آنها است و در گذشته نيز بعضي روساي جمهور در برخي سفرها خانواده خود و حتي همکارنشان را به همراه مي‌بردند. حضور خانواده رئيس جمهور نيازمند حضور نيروهاي تشريفات، خدمه و حفاظت بيشتر در سفر است که به دليل عدم حضور خانواده رئيس جمهور دولت يازدهم و دوازدهم در سفرهاي خارجي در اين زمينه نيز صرفه جويي صورت گرفته است.
اقدام ديگري که در سفرهاي خارجي رئيس‌جمهوري در راستاي کاهش هزينه‌ها انجام مي‌شود، استفاده از خودروي جمعي به جاي خودروي شخصي در براي نقل و انتقال هيات همراه از دو سال پيش است. به طور مثال در سفر اخير رئيس‌جمهور به سوئيس و اتريش به جز وزير خارجه، براي جابجايي ساير وزرا و هيات همراه از يک دستگاه ون استفاده شد؛ يعني به جاي آنکه ما پنج ماشين بنز اجاره کنيم، از يک ون براي حمل و نقل وزراي هيات همراه رئيس‌جمهور استفاده کرديم که اين اقدام منجر به کاهش هزينه‌ها در سفرهاي خارجي مي‌شود.

- مگر در سفرهاي خارجي، هزينه‌هاي سفر بر عهده کشور ميزبان نيست؟

بر اساس پروتکل، دو نوع سفر براي رئيس‌جمهوري و معاون اول ايشان وجود دارد؛ يکي سفر دوجانبه و ديگري سفر براي حضور در اجلاس‌هاي بين‌المللي است. به طور مثال سفري که 21 مرداد به قزاقستان داريم، سفر از نوع دوم است. در اين نوع سفرها معمولا کشور ميزبان تنها ممکن است هزينه‌هاي اتاق يک يا دو نفر را مي‌پردازد، اما در سفرهاي دوجانبه، ما در تشريفات پيرو اصل عمل متقابل هستيم؛ به عنوان فردي که بيش از 36 سال سابقه فعاليت ديپلماتيک دارم، مي‌گويم که بر اساس اسناد موجود در رياست‌جمهوري در گذشته اين اصل کمتر مورد توجه قرار مي گرفت، اما از زماني که بنده در تشريفات رياست‌جمهوري اصل عمل متقابل را ملاک قرار دادم امروز شاهد اجراي اين اصل در تشريفات رياست‌جمهوري هستيم به گونه‌اي که وقتي يک هيات خارجي قصد سفر به ايران را دارد، در جلسه‌اي از مقامات تشريفات آن هيات مي‌پرسيم که اگر رئيس‌جمهور ما به کشور شما سفر کند، شما هزينه اقامت چند نفر را تقبل مي‌کنيد و ما نيز بر اساس گفته طرف مقابل با آنها عمل مي‌کنيم.
ممکن است هيات همراه 10 نفر يا بيشتر باشد. به عنوان مثال؛ در راستاي اجراي اصل عمل متقابل در تشريفات اتفاق جالبي در سفر اخير رئيس‌جمهوري به اتريش افتاد و آن اين بود که به دليل اينکه رئيس‌جمهوري اتريش در سفر به ايران هيچ هديه‌اي براي رئيس‌جمهور ما نياورد، ما نيز در سفر اخير هيچ هديه‌اي براي او نبرديم.
يکي ديگر از مواردي که در دولت يازدهم و دوازدهم در راستاي صرفه‌جويي در هزينه‌ها انجام مي‌شود، موضوع پرداخت هزينه خدمات به کارمندان و کارکنان محل اقامت رئيس‌جمهور در کشور ميزبان است. در سفرهاي هيات‌هاي عالي‌رتبه مرسوم است که هيات مهمان هنگام بازگشت به کشور خود به اين دسته از کارکنان، مبلغي به عنوان هديه پرداخت مي‌کنند؛ در دولت يازدهم و دوازدهم ما مبلغ را به شدت کاهش داديم.
محل ديگري که در آن در صرف هزينه صرفه‌جويي شد موضوع پرداخت هدايا به روساي جمهور و هيات‌هاي همراه بود. تا به امروز و حدود پنج سالي که من در تشريفات رياست‌جمهور فعاليت مي‌کنم هيچ هديه‌اي خريداري نشده و تا کنون هر آنچه که از سوي رئيس‌جمهور به همتايان خود اهدا شده، از اقلامي بوده که در دولت‌هاي گذشته به ميزان زياد خريداري شده و همچنان نيز در انبار وجود دارد.
موضوع ديگري که در راستاي کاهش هزينه‌ها مورد توجه قرار گرفت بحث خريد بليت هواپيماي هيات‌هاي اعزامي در سفرهاي خارجي بود. هنگامي که دولت يازدهم کار خود را آغاز کرد، نهاد رياست‌جمهوري با چند آژانس هواپيمايي خاص و نمايندگي فروش بليت پروازهاي خارجي در تهران ارتباط داشت، اما اين رويه بعد از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد تغيير کرد. در رويکرد جديد تا جايي که امکان دارد تمام نيازهاي خود را از دفتر فروش بليت ايران‌اير برطرف مي‌کنيم و در مواردي که اين دفتر پاسخگوي نيازهاي ما نباشد، بليط‌هاي مورد نياز خود را از طريق يک آژانس نيمه دولتي تهيه مي‌کنيم.
نکته جالبي که در سفرهاي رئيس‌جمهوري وجود دارد اين است که همسر و اعضاي خانواده ايشان تا کنون در هيچ کدام از سفرهاي خارجي آقاي روحاني را همراهي نکرده‌اند

-به دليل حضور در برنامه‌هاي سخنراني و بازديد رئيس‌جمهوري با موضوعي مواجه شدم و آن نيز توجه مسئولان برگزاري مراسم و تشريفات به موضوع دماي محيطي و الزام براي کاهش دماي محل سخنراني رئيس‌جمهوري است. علت اين توجه چيست؟

هر انساني داراي طبعي خاص است و طبع آقاي روحاني نيز گرم است. در اين زمينه وطيفه من به عنوان مسئول تشريفات اين است که توجه کنم دماي هوا در محيط‌هايي که ايشان حضور دارند، پايين باشد؛ اين خيلي عادي است. کما اينکه آقاي پوتين داراي طبعي سرد است و دماي محيط محل برگزاري ملاقات هاي او مي بايست بالا باشد و هميشه با ايشان در اين رابطه دچار مشکل هستيم.

- در اين باره شايعاتي مطرح مي‌شود که رئيس‌جمهوري بيماري خاصي دارند و علت پايين بودن دماي محيط در محل‌هاي سخنراني ايشان نيز به دليل اين بيماري است؛ آيا اين موضوع صحت دارد؟

خير. به لطف خدا ايشان ورزش را هم در برنامه خود دارند و از سلامت کامل برخوردارند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي