آخرین اخبار

آفتاب سوختگي و باورهاي غلط مربوط به آن پوست، مو و زيبايي

آفتاب سوختگي و باورهاي غلط مربوط به آن

  بزرگنمايي:

چه خبر - باورهاي غلط مروبط به آفتاب سوختگي

حتي فقط يکي از اين باورها و تصورات غلط مي‌تواند شما را به طور جدي در معرض سرطان پوست، چين و چروک و لکه‌هاي پيري قرار بدهد. با شنيدن اين حقايق، از خودتان مراقبت کنيد.

80 درصد از آسيب‌هاي ناشي از نور خورشيد، قبل از 18 سالگي روي مي‌دهند

بله درست است؛ آفتاب سوختگي‌ها در سنين کودکي نيز دردسرسازند و حتي يک تاول کوچک ناشي از آفتاب سوختگي در زمان کودکي‌تان مي‌تواند احتمال ابتلا به ملانوما يا سرطان پوست را دو برابر کند. اما اگر به عادت‌هاي بد خود در ارتباط با نور خورشيد در سنين بزرگسالي نيز ادامه دهيد، احتمال ابتلا به سرطان پوست را خيلي بيشتر مي‌کنيد. کمتر از 25 درصد آسيب‌هاي ناشي از نور خورشيد، پيش از 18 سالگي روي مي‌دهند و بعد از هر ده سال، اين احتمال 10 درصد افزايش مي‌يابد.
براي محافظت از پوست هيچوقت دير نيست. ما در هر سني مي‌توانيم مراقبت از پوست خود را شروع کرده و برخي از آسيب‌هاي ناشي از نور خورشيد را ترميم کنيم. استفاده از ضد آفتاب متناسب با شرايط، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و استفاده از آنتي اکسيدانهاي موضعي اقدامات مفيدي هستند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علامت هاي هشدار دهنده سرطان پوست

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اولين نشانه هاي سرطان پوست را در خود تشخيص دهيد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 8 واقعيت در مورد «سرطان پوست» که بايد بدانيد

در سايه دچار آفتاب سوختگي نمي‌شويم

در سايه هم مي‌توان دچار آفتاب سوختگي شد. انعکاس پرتوهاي UV از سطوح نزديک به ما، عامل اين مشکل هستند. طبق گفته‌ي سازمان بهداشت جهاني، حتي مکان‌هايي که ظاهرا امن به نظر مي‌رسند نيز مي‌توانند احتمال آفتاب سوختگي داشته باشند. مثلا کف دريا 25 درصد از اشعه‌ي UV را بازمي‌تاباند، ماسه 15 درصد و حتي علف، خاک و آب نيز مقداري از اين اشعه‌ي مضر را بازتاب مي‌دهند. و نکته‌ي ديگر اينکه اين مشکل تنها مربوط به تابستان نيست. برف نيز مي‌تواند شما را دو برابر بيشتر در معرض اشعه‌ي UV قرار بدهد و حتي به چشمهاي‌تان آسيب بزند. به طور کلي هر وقت در طول روز بيرون هستيد، مراقبت‌هاي لازم را به عمل بياوريد.

برنزه شدن زير نور آفتاب تا زمانيکه آفتاب سوخته نشويد اشکالي ندارد

اين باور اشتباه از آنجايي ناشي مي‌شود که ما برنزه شدن را مضر نمي‌دانيم. اما واقعيت اين است که پوست ِ برنزه حاصل آسيب DNA است و ريسک ابتلا به تمام انواع سرطان پوست را بالا مي‌برد. وقتي که پوست شما در معرض بازتاب UV قرار مي‌گيرد، DNA سلول‌هاي پوست آسيب ديده و بدن‌تان سعي مي‌کند اين آسيب ديدگي را ترميم کند. در نتيجه‌ي اين آسيب و ترميم بعد از آن، ملانين توليد مي‌شود و اين همان عامل تيره شدن (برنزه شدن) رنگ پوست است.

در روزهاي ابري امکان آفتاب سوخته شدن وجود ندارد

در روز ابري نه تنها احتمال آفتاب سوختگي وجود دارد، بلکه حتي بدتر هم هست. چون معمولا خيلي‌ها فکر مي‌کنند در روز ابري نيازي به استفاده از ضد آفتاب يا مراقبت نيست، اما نمي‌دانند که 80 درصد از اشعه‌هاي خورشيد مي‌توانند از ابرها بگذرند. شگفت انگيزتر هم اينکه در روزهاي نيمه ابري، بازتاب UV از سطوح به ميزان 25 درصد بيشتر شده و مي‌تواند آسيب‌ به پوست را 40 درصد قوي‌تر کند که به اين پديده عجيب، the broken-cloud effect گفته مي‌شود.
دانشمندان عقيده دارند اين پديده زماني روي مي‌دهد که اشعه‌هاي UV از لبه‌هاي ابرهاي متراکم منعکس شده يا اينکه جهت‌شان به دليل عبور از ابرهاي نازک‌تر تغيير مي‌کند. به هر صورت، شما بايد در روزهاي ابري درست به اندازه‌ي روزهاي آفتابي از پوست خود مراقبت کنيد.

پوست‌هاي تيره نيازي به ضد آفتاب ندارند

اين اشتباه را نکنيد؛‌ هر کسي که پوست دارد مي‌تواند دچار آفتاب سوختگي و سرطان پوست شود! در بررسي‌هاي انجام شده معلوم شد احتمال اينکه آمريکايي‌هاي سياه پوست در اثر سرطان پوست از بين بروند بسيار زياد است و معمولا در مراحل اوليه‌ي اين بيماري، تشخيص داده نمي‌شود. هر چند دلايل متعددي مي‌تواند منجر به تشخيص ديرهنگام سرطان پوست و در نتيجه نابودي شود، اما اين باور اشتباه که پوست تيره نيازي به مراقبت ندارد نيز مي‌تواند عامل اين مرگ و مير باشد. داشتن مقدار بيشتري از رنگدانه‌هاي ملانين تا حدودي مي‌تواند در برابر نور آفتاب، محافظت ايجاد کند اما به اين معني نيست که آسيبي روي نمي‌دهد، مخصوصا در زمانهاي طولاني. ضد آفتاب حتي براي پوست‌هاي تيره نيز مفيد است. توصيه مي‌کنيم از ضد آفتاب‌هايي با SPF حداقل 30 استفاده کنيد.

اولين علامت آفتاب سوختگي، قرمزي پوست است

آفتاب سوختگي

قرمزي پوست مسلما آشکارترين علامت سوختگي آن است اما باور کنيد يا نه، ممکن است اولين نشانه نباشد، مخصوصا اگر پوست‌تان تناژ تيره داشته باشد. شما ممکن است خيلي پيش از اينکه قرمزي پوست را ببينيد، آفتاب سوخته شويد. اولين واکنشي که پوست شما مي‌تواند نشان دهد، شروع خارش و احساس گرما است.ساير علائم مي‌تواند شامل تشنگي، حساس شدن پوست و کشيدگي يا سفتي آن شود و زماني که پوست را فشار مي‌دهيد، سفيد مي‌شود. به بدن خود توجه کنيد: قصد دارد چيزي به شما بگويد!

اتاقک سولاريوم از آفتاب بهتر است

اتاقک‌هاي برنزه هر سال عامل بيش از 400000 مورد از سرطان پوست در ايالات متحده آمريکاست. حتي فقط يک بار قرار گرفتن در اين اتاقک‌ها مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا 20 درصد، ريسک اسکواموس سل کارسينوما را تا 67 درصد و احتمال بازال سل کارسينوما را تا 29 درصد افزايش بدهد. زنان زير 30 سالي که از اتاقک سولاريوم استفاده مي‌کنند نيز شش برابر بيشتر در معرض سرطان پوست هستند.

SPF بالاتر از پوست بيشتر محافظت نمي‌کند

البته اين موضوع تا حدودي گيج کننده است! مطالعات نشان داده که گاهي SPF ها طبق ادعاهايي که وجود دارد عمل نمي‌کنند و افراد معمولا در اين مورد که SPF هاي گوناگون تا چه حد از پوست محافظت مي‌کنند، دچار اشتباه مي‌شوند. تحقيق جديدي دريافته SPF 100، از جهت جلوگيري از آفتاب سوختگي، موثرتر از SPF 50 بوده است.اما SPF هاي بالا، محافظت طولاني‌تري از پوست شما نمي‌کنند و اين چيزي است که بايد به خاطر داشته باشيد. به عبارتي ديگر؛ هر چه SPF بالاتر مي‌رود، پوشش مقاوم تري براي پوست‌تان خواهد بود، نه طولاني‌تر. بنابراين لازم است در صورت خيس شدن پوست، هر دو ساعت يکبار ضد آفتاب را تجديد کنيد.هچ ضد آفتاب ضد آب يا ضد عرقي وجود ندارد.

خوردن خوراکي‌هايي چون توت فرنگي و گوجه فرنگي از آفتاب سوختگي جلوگيري مي‌کند

اگر واقعيت داشت خيلي خوب بود! اما بهترين راه محافظت از پوست، همچنان استفاده‌ي درست از ضد آفتاب است و قرار نگرفتن در معرض نور خورشيد زماني که بيشترين تابش وجود دارد. اما مي‌توانيد از طريق تغذيه نيز به پوست‌تان کمک کنيد. توت فرنگي حاوي ويتامين C و تانين است که براي محافظت از پوست در برابر خورشيد سودمندند و گوجه فرنگي نيز مقدار زيادي ليکوپن داردکه گفته مي‌شود از پوست در برابر پرتوهاي UV مراقبت مي‌کند. يادتان باشد که تغذيه با اين مواد غذايي دليل نمي‌شود که از مصرف ضد آفتاب فرار کنيد.

با پوشش هم مي‌توان از پوست در برابر آفتاب محافظت کرد

پوشش و لباس‌تان نمي‌تواند محافظ خوبي در برابر نور خورشيد باشد. هر چند بهتر است از رنگ‌هاي تيره و پارچه‌هاي مصنوعي استفاده نکنيد اما بازهم کاملا ايمن نيستيد. پوشش شما فقط مي‌تواند در حد يک SPF 4 تا 8 عمل کند که بستگي به رنگ لباس و بافت آن دارد.

آفتاب سوختگي فقط بين ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر روي مي‌دهد

درست است که بين اين ساعت‌ها پرتو خورشيد، قوي‌ترين است اما قبل و بعد از اين ساعت‌ها هم احتمال آفتاب سوختگي وجود دارد. پس اگر در هر ساعتي از روز بيرون و زير نور خورشيد هستيد بايد از ضد آفتاب استفاده کنيد. شدت اشعه‌ي UV مستقيما با زاويه‌ي تابش خورشيد مرتبط است. زماني که سايه‌ي فرد کوتاهتر از فرد است، شدت اشعه‌ي UV خورشيد، بيشتر احتمال آفتاب سوختگي دارد. پس يادتان باشد: سايه‌هاي کوتاهتر يعني اينکه بايد حتما در سايه قرار بگيريد.

آفتاب سوختگي خود به خود التيام خواهد يافت

اين موضوع تا حدودي درست است اما براي تخفيف علائم آفتاب سوختگي مي‌توانيد کارهايي انجام دهيد. هر وقت احساس کرديد دچار آفتاب سوختگي شده‌ايد با يک داروي ضد التهابي غير استروئيدي مانند ادويل، پروسه‌ي آفتاب سوختگي را کند کنيد.کمپرس سرد، آلو‌‌ئه ورا و داروهايي مشابه مي‌توانند کمک زيادي بکنند. اما گاهي نياز است به پزشک مراجعه کنيد مثلا وقتي که آفتاب سوختگي باعث تب و لرز بشود. در اين شرايط پزشک، کورتيکواستروئيد خوراکي مانند پردنيزون تجويز مي‌کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان آفتاب سوختگي پوست در 2 مرحله

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روش هاي درمان آفتاب سوختگي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : افزايش خطر آفتاب سوختگي بر اثر چند اشتباه


منبع : bartarinha



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد