آخرین اخبار

واکنش مردم به فهرست دلاربگيران اخبار ويژه

واکنش مردم به فهرست دلاربگيران

  بزرگنمايي:

چه خبر - ليست «نخود و لوبيا» يا «نخود سياه»؟

بانک مرکزي به‌منظور شفاف‌سازي و عمل به دستور رئيس جمهوري ليست دريافت کنندگان ارز دولتي را درحالي منتشر کرد که برخي بندهاي فهرست کالاهايي که از ارز 4200توماني استفاده کرده‌اند مردم و رسانه‌ها را متعجب کرده است!
بانک مرکزي بعد از نامه‌نگاري وزير صنعت و درخواست انتشار نام ارزبگيران، سرانجام ليست 53صفحه‌اي شامل 1482 شرکت دريافت‌کننده ارز رسمي را منتشر کرد.
در اين ليست محل تأمين ارز براي واردکنندگاني که در 2 ماه اخير ثبت سفارش انجام داده‌اند از طريق بانک مرکزي (منابع نفتي) و ارز ورودي سامانه نيما مي‌باشد.
فهرست منتشره از سوي بانک مرکزي واکنش‌هاي متعددي را در رسانه‌ها به‌همراه داشته است که مهمترين آن نقد به بانک مرکزي و وزارت صنعت براي عدم اعلام اسامي کامل دريافت کنندگان ارز دولتي است.
رئيس جمهور به وزراي اقتصادي به‌خصوص وزير صنعت و رئيس‌کل بانک مرکزي دستور داده بود به‌منظور شفاف‌سازي اسامي تمام دريافت کنندگان ارزهاي دولتي را به مردم اعلام کنند ولي بعد از چند روز بانک مرکزي و وزارت صنعت دستور روحاني را نصفه و نيمه اجرا کردند.
بسياري از مردم در واکنش به اسامي درج‌شده در ليست 1482 دريافت کنندگان ارزهاي دولتي به شريعتمداري و سيف گفته‌اند که "چرا ليست را با نخود و لوبيا و عدس پر کرده و واردکنندگان اصلي را معرفي نکرده‌ايد؟".
نکته مهم که با انتشار اسامي دريافت کنندگان ارزهاي دولتي براي مردم مشخص شد اين است که شرکت‌هاي واردکننده با وجود دريافت ارز دولتي در هفته‌هاي اخير قيمت کالاهاي خود را دو برابر کرده‌اند.
بين لوازم خانگي نيز با وجود واردات اجناس مختلف از جمله يخچال، ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي، انواع اتو، گاز و فر، هود آشپزخانه و ... ولي گزارش‌هاي رسيده از بازار لوازم خانگي نشان مي‌دهد که فعالان اين بازار به‌بهانه نوسانات بازار ارز دست از کار کشيده و از فروش اجناس به مردم خودداري مي‌کنند.
در اولين نگاه به ليست دريافت کنندگان ارزهاي دولتي مشخص مي‌شود که بسياري از ثروت‌هاي ملي صرف واردات نخود، لوبيا، عدس، لپه و جو شده است.
اما اين پايان ابهامات ليست دريافت کنندگان ارزهاي دولتي نيست؛ چراکه مشاهده ليست منتشره از سوي بانک مرکزي بيانگر آن است که تعدادي از شرکت‌هاي خودرويي با تعرفه دولتي ارز 4200توماني براي واردات چاي و چاي‌ساز و قهوه‌ساز گرفته‌اند.
شرکت رهروان خودرو پيشگامان نگين جنوب 134.242 هزار يورو ارز دولتي گرفته و نام او در فهرست واردکنندگان چاي قرار گرفته است.
شرکت ماموت خودرو نيز 3461 يورو ارز دولتي گرفته و نام او در فهرست دريافت کنندگان ارز دولتي براي واردات چاي‌ساز و قهوه‌ساز قرار گرفته است.
نگاهي به شرکت‌هاي دريافت کننده ارز دولتي از سوي بانک مرکزي نشان مي‌دهد که 29 شرکت توانسته‌اند با دريافت بيش از 36 ميليون يورو ارز دولتي موز وارد کشور کنند. البته نام يکي از اين شرکت‌ها دوبار در ليست بانک مرکزي آورده شده است که نشان مي‌دهد اين شرکت در دو مرحله موفق به دريافت ارز دولتي شده است.
هرچند ليست منتشرشده از سوي بانک مرکزي ناقص است چراکه بسياري از برندها و مونتاژکارها که طبق آمار گمرک ارز دولتي دريافت کرده‌اند، در اين ليست از قلم افتاده‌اند.
در اين ليست دو نکته مهم وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن شفافيت مدنظر رئيس جمهور در خصوص برخورد با اخلالگران بازار ارز ناکام باقي مي‌ماند؛ اول آنکه در ليست منتشرشده نام برندهايي که ارزبگيران از طريق آن ثبت سفارش انجام داده‌اند وجود ندارد به همين دليل بسياري از اسامي‌ که در اين ليست آمده براي رسانه‌ها و عموم مردم شفاف نيست.
نکته بعدي اين که اساساً به‌نظر مي‌رسد ليست مذکور حاوي اطلاعات مربوط به تأمين ارز براي واردات قطعات علي‌الخصوص قطعات خودرو نيست. توجه به اين نکته ضروري است که در سه‌ماهه ابتدايي سال جاري واردات قطعات خودرو در صدر ليست کالاهاي وارداتي کشور قرار داشته است. آمار گمرک ايران نشان مي‌دهد در دوماهه ابتدايي سال حدود 500 ميليون دلار قطعه خودرو وارد کشور شده است اما رديف تعرفه 9887 در ليست ارزبگيران بانک مرکزي ذکر نشده است.
به گزارش تسنيم، در ادامه نظرات مردم را که در اخبار مربوط به ليست 1482 شرکت دريافت کننده ارز 4200توماني، ثبت شده است مي‌خوانيد.
سعيد:
سلام، اول بگيد بخارشور چي هست؟ آيا مثل خيارشور يا زيتون‌شور هست؟ يعني بخار رو داخل آب نمک ريختن و باقي ماجرا؟ اگه منظورشون بخارشوي هست، تعدادش چند تا بوده؟ طبق حساب سرانگشتي من تقريباً 1.5 ميليون يورو معادل 7.5 ميليارد تومان بخارشوي وارد کشور شده که با حساب هر عدد 1 ميليون تومان تومان ميشه 7500 تا. اين آمار رو با آمار يخچال مقايسه کنيد و بعد تفکر کنيد که خريد يخچال فريزر بيشتر هست يا بخارشور!
هاشم:
اول که مثل روز روشنه اصلي‌ها تو اين ليست نيستن. ثانياً واقعاً حالم بد ميشه وقتي مي‌بينم که ما کشور 80ميليوني داريم هر ... رو وارد مي‌کنيم. اين‌طوري مي‌خواستيم استقلال داشته باشيم؟ به خون اون شهيدهايي که ريخته شده مديونيم. کاش زودتر تحريم بشيم حداقل يه تکون بديم.
مجتبي:
بازم دروغ... ليست ناقصه... وارد کنندگان خودرو. دارو. تجهيزات صنعتي و خيلي محصولات ديگه تو ليست نيست.
حميد:
چي ميگيد. جلوي گرون‌شدن‌ها رو بگيريد اگه خودتون عاملش نيستيد اين ليست‌ها به‌چه‌درد مردم مي‌خوره؟
ناشناس:
شرکت ماموت حتي قهوه‌ساز خودش رو هم حاضر نبوده از بازار داخلي تأمين کنه ارز 4200 گرفته يه قهوه‌ساز آورده.
محمدمهدي:
سلام، من فعلاً با موضوع ارز کاري ندارم. منتها چند نکته خيلي توجهم را جلب کرد. الف) چرا با وجود توليد بعضي از اقلام در کشور باز هم ارز براي واردات داده ميشه، مـثلاً لاستيک تاير سواري و... ب) بعضي از وارد کنندگان کالاها و محصولاتي را که در ايران توزيع مي‌کنند، ادعا مي‌کنند که سالم و ارگانيکه و در ايران توليد ميشه. الآن اسمشان توي اين ليست قرار گرفته. ج) چرا با وجود نياز به کالاهاي اساسي باز هم به کالاهاي لوکس ارز ميدن؟
محمد:
من الآن يک صفحه از شرکت‌ها رو سرچ کردم يا فيکن يا اصلاً وجود ندارن، شرکت کندوان تجارت پارس شرکت راه‌سازي و عمرانيه اين‌همه نخود رو ميخواد فلافل کنه که خريده، مردم ........ نيستن.
1 ساعت پيش
طبق همين ليست شرکت‌هاي واردکننده بوش، فيليپس، ال‌جي، سامسونگ و ... ميليون‌ها يورو ارز 4200 گرفتن ولي همشون ميگن "ما نگرفتيم"، و محصولاتشون رو با دلار 8000تومني مي‌فروشن!! چرا با اين‌ها برخورد نميشه؟ هيچ کس جرئت برخورد نداره.
آگاه:
تسنيم جان، ميشه لطفاً اسامي مديرعامل‌ها و اعضاي هيئت مديره‌هاشونم منتشر کني؟ وزارت بازرگاني داره اين اطلاعات رو، شما منتشر کن من نسبتهاشون رو با آقايون ميگم حتي اگر اسامي‌شون مثل صدها اسم دروغشون باشه که طي سالها از ثبت احوال کل و ثبت احوال امور خارجه از فاميلاشون که در صدارت اون ادارات گمارده شده بودن گرفتن و حتي اسامي پاسپورتهاي مجمع الجزاير قمر همه رو دارم شما اسم بده من نسبت ميگم.
ناشناس:
خدا مي‌داند که چندتا از شرکتها مال يک نفر مي‌باشد! آخ بدبخت ما که "کره" هم وارد مي‌شود!
حسين:
ليست کامل نيست و بسياري از شرکتها از طريق سامانه نيما ارز 4200 گرفته‌اند که ذکر نشده است.
ناشناس:
مردم مي‌گويند اين ليست دنبال نخودسياه فرستادن مردم است، چون اسامي وارد کنندگان خودرو و قطعات يدکي خودرو و همچنين لوازم منزل و.....در اين ليست وجود ندارد. روغن تصفيه‌نشده و ... به‌درد مردم نمي‌خورد و در آن گران‌فروشي و دزدي وجود ندارد؟!
هادي:
سلام. اين ليست به کار کي مياد آخه. بايد مشخص مي‌شد که هر شرکتي کارش چي هست که اين چيزها رو وارد کرده. فقط يه اسم که کافي نيست. اين که شفاف‌سازي نشد. به‌قول دوستان شرکت داروسازي جابربن حيان رو چه به بخارشور؟!
حامد:
تخم‌مرغ وارد مي‌کنيم با ارز 4200توماني، اي واي بر ما اي واي بر ما.
شيوا:
چرا شرکتهاي واردکننده دارو رو مجبور نمي‌کنن دارو وارد کنند، مرده‌شور اين ليست رو ببره.
ايران:
عزيزم فقط براي دريافت ارز هست وگرنه هيچ بخارشويي وارد نمي‌شود و اگر هم بشود پس فرستاده مي‌شود با کمي خسارت، وقتي ارز آزاد 8000 تومان باشد ارز دولتي با خسارتش بشه 5000 هم باز 60 درصد سود خالص هست ما خودمان هم اين‌جوري پول در مياريم.
امين:
پس دوربين و وسايل عکاسي و فيلمبرداري چي ميشه مگه ما چه گناهي کرديم دوربيني که 3 ماه پيش 9 ميليون بوده الآن 21 ميليونه!!


منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي