آخرین اخبار

راهي جز فيلتر کردن تلگرام نداريم اخبار ويژه

راهي جز فيلتر کردن تلگرام نداريم

  بزرگنمايي:

چه خبر - منتظر قائم: اگر تلگرام را بگيريم فرد ديگري اين پرچم را بر مي دارد

نشست «تلگرام؛ بودن يا نبودن» پيش از ظهر امروز (سه شنبه 28 فروردين ماه) با حضور رضا تقي پور و مهدي منتظر قائم در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فر هنگي برگزار شد.
رضا تقي پور در اين نشست گفت: تلگرام امروز در عين حال که يک رسانه است ولي فقط يک رسانه نيست. تلگرام دنبال ايجاد يک دولت است.
مهدي منتظر قائم نيز اظهار داشت: تلگرام يکي از حدود سه هزار نرم افراز ارتباطي است. تلگرام نه مي تواند و نه ما بايد باور کنيم که بتواند حکومت تغيير دهد. کاربران تلگرام جاسوس ها نيستند و همين ملت هستند. اتفاقا بايد يک بحث دروني کنيم که چگونه مي توان تلگرام و تلگرام ها را در درون هضم کرد که در نهايت به افزايش قدرت ملي منجر شود.
تقي پور خاطرنشان کرد: قدرت ملي برخاسته از قدرت مردم است. اساسا قدرت نرم انقلاب اسلامي همين گونه است. امروز شايد ما يکي از معدود کشورهايي باشيم که قدرت نظامي ما هم از مردم گرفته مي شود و از نظر نظامي انقلاب اسلامي شکست ناپذير است. با هشت سال جنگ تحميلي آنها به اين نتيجه رسيدند که اين قدرت نظامي شکست ناپذير است و به قدرت اقتصادي سوئيچ کردند.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: دشمنان ما به اين نتيجه رسيده اند که اگر قرار است جنگي اتفاق بيفتد جنگ نرم است و فضاي مجازي عرصه اي براي جنگ با انقلاب اسلامي شده است. موفق ترين رئيس جمهور آمريکا در مقابله با انقلاب اسلامي اوباما است که راهبرد جنگ نرم را پيش گرفت که عمدتا جنگ نرم اقتصادي بود.
منتظر قائم گفت: در طول تاريخ همه دنبال اين بوده اند که آينده را طوري رقم بزنيم که از امروز بهتر باشد. اگر وضع موجود خوب بود دچار چالش نمي شديم. اين کم ديدن قضيه است که ما را به مسائل سياسي رهنمون مي شود. در طول تاريخ تغييراتي ايجاد شده که در اوايل قرن بيست و يکم بخش بزرگي از آن با پيشرفت تکنولوژي اتفاق مي افتد.
لاجرم تمرکززدايي، تکثر و... جزو ذات فضاي مجازي است. بخشي از اپليکيشن ها شبکه ساز هستند. اين اپليکيشن ها در کامپيوترها بود. موقعي که شبکه سازي از کامپيوتر به موبايل منتقل مي شود قدرت پنهان شدن کاهش و قدرت پيام رساني افزايش پيدا مي کند. اينکه ما دشمن و معاند داريم واقعيت دارد؛ اما مرزبندي مهم است. اگر فضاها را تفکيک نکنيم دچار فضاي تاريک و روشن مي شويم.
تقي پور بيان کرد: عده اي مي گويند کسب و کار تلگرامي؛ من اعصابم خورد مي شود. ما اصلا کسب و کار تلگرامي نداريم و حاضرم مناطره کنم که اتفاقا تلگرام بدترين بستر براي کار اقتصادي است. اي کاش تلگرام فقط به منافع اقتصادي خود فکر مي کرد. در جريانات اخير آقاي پاول دورف به يکي از مسئولين گفته من از طرف اطرافيان آقاي ترامپ در فشارم.
ما بيش از سه هزار نرم افزار نسبتا قوي داريم؛ چه تعداد از آنها کانال دارند؟ من معتقدم تلگرام کار فني – صنعتي نمي کند. بحث مقابله با تلگرام يک روزه مطرح نشده و حداقل يک سال است. دي ماه سال 95 طرحي با عنوان «ساماندهي فضاي مجازي» به شوراي عالي فضاي مجازي آمد.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي تأکيد کرد: به هيچ وجه تلگرام با قوه قضائيه ما همکاري نمي کند و چنين چيزي اصلا در قاموس تلگرام وجود ندارد. آيا معني پول تلگرام نقض حاکميت مالي جمهوري اسلامي يا هر کشور ديگر نيست؟ هيچ کدام از اين حرف ها افسانه نيست. تلگرام خيلي بيشتر از يک نرم افزار است و کارکردهاي ديگر دارد.
منتظر قائم اظهار داشت: تلگرام قطعا يک نرم افزار است. اينکه پشت سرش چيست در ماهيت نرم افزار بودنش تغيير ايجاد نمي کند و من حق ندارم اسم آن را سياست فرهنگي بگذارم. به خاطر مزيت نسبي نرم افزاري و سخت افزاري و با توجه به آرمان ها، هدف ها و مشترياني که داشته گسترش پيدا کرده است.
آيا کل مسأله نظام جمهوري اسلامي به اين رسيده که با نرم افزار تلگرام مشکل داريم؟ کجاست گزارش حقوقي جمهوري اسلامي که در عرصه بين المللي اين نرم افزار را مجبور کند که قوانين بين المللي را رعايت کند؟ مسيري که مي رويم مشکل دارد. اگر با تلگرام مشکل داريم بايد طبق قوانين بين المللي حرف بزنيم.
عضو هيأت علمي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران ادامه داد: ما با اين نرم افزار مشکل نداريم و با کارکرد آن مشکل داريم. اگر اين نرم افزار را بگيريم فرد ديگري اين پرچم را بر مي دارد. ممکن بود در بستر ديگري اسمش چيز ديگري باشد. من به عنوان يک متخصص ملي هميشه رويکردم اين بوده و ايدئولوژي سياسي هم ندارم. معتقدم بايد همه مکانيزم هاي سياستگذاري را به کار بگيريم؛ اما با توجه به شرايط و بستر کلان بايد اين کار را انجام دهيم.
براي اينکه تکرار تاريخ نکنيم به خودمان وعده غلط ندهيم. با فيلتر شدن تلگرام اتفاق خاصي نخواهد افتاد؛ با فيلترشکن بالا مي آيد. مي خواهيم نرم افزارهاي داخلي را تقويت کنيم. اين نرم افزارهاي ما خصوصي اند يا خصولتي؟ هيچ کدام از نرم افزارهاي ما خصوصي نيستند و کسي که بودجه داده توقع دارد.
تقي پور گفت: دوروف مالک تلگرام نيست و لشوويلي است که سرمايه گذار نفت اسرائيل است و دوروف براي او کار مي کند. ما قوانين بين المللي براي تعقيب يک فرد نداريم. خودشان گفتند استاکس نت را عليه جمهوري اسلامي راه انداخته ايم؛ کدام دادگاه توانست آنها را احضار کند؟
فيلترينگ را تنها به عنوان بخش کوچکي از راه حل قبول داريم؛ در جايي که همه راه ها طي شده راهي جز اين نداريم. اگر ما در قوانين و مقررات نقص داريم به اين معنا نيست که بي قانوني را در اين فضا ترويج دهيم.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي در مورد خصوصي يا دولتي بودن نرم افزارهاي داخلي اظهار داشت: به هيچ وجه توصيه نمي کنيم که اين نرم افزارها دولتي باشند اما براي راه انداختن مدار کمک هايي لازم دارد که بتواند اين رقابت را شروع کند.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد قول رئيس جمهور مبني بر اينکه دست وزير ارتباطات روي دکمه فيلترينگ نخواهد رفت، گفت: شوراي عالي فضاي مجازي 27 عضو دارد و 8 نفر آنها اعضاي دولت هستند و اينکه انتظار داشته باشيم رأي دولت از شوراي عالي فضاي مجازي بيرون بيايد با مباني دموکراسي در تضاد است.
در پايان اين نشست تقي پور در گفت و گو با جماران در مورد اقدامات انجام شده براي افزايش اعتماد عمومي به نرم افزارهاي داخلي اظهار داشت: من هيچ وقت با به کار بردن کلمه فيلتر موافق نيستم و با بحث جايگزيني اين نرم افزار با نرم افزارهاي داخلي موافقم. دليلش اين است که تلگرام قوانين و مقررات جمهوري اسلامي را رعايت نکرده و به هيچ کدام از تعهدات خود پايبند نبوده است.
تک تک شهروندان ما اين مسئوليت را دارند که به اين موضوع بپردازند ولي به نظرم بيشترين نقش را دولت و متوليان دارند. شوراي عالي فضاي مجازي سياستگذاري مي کند. به نظر من همين الآن هم قانون خيلي کم نداريم. خود من از مجلس خواهش کردم که اينها را يک بار ديگر خاص فضاي مجازي تدوين کنند.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي با تأکيد بر اينکه ما بالاتر از سخن مقام معظم رهبري نداريم، ادامه داد: ايشان فرمودند که کم کاري در حفاظت از حريم شخصي حرام شرعي است. البته اين براي همه حجت است. ولي بايد قانون شود تا اگر در زمينه کار مسئولين يا اپراتورهايي که کار ذخيره اطلاعات را انجام مي دهند خلأ قانوني داريم حتما بايد اين سخت گيري ها صورت بگيرد و به مردم هم اعلام شود؛ تا حالا هم داشته ايم که حتي اگر اپراتوري شماره را در اختيار کسي قرار داده با او برخورده شده است.
شرايط به اين بدي هم که سياه نمايي مي کنند نيست. از قوه قضائيه هم درخواست شده که شعبه خاصي براي اين قضيه بگذارد و برخورد کند. يکي از خلاف ها اين است که هر اپراتوري اطلاعات شخصي مردم را منتشر کند و يا به روش نادرست در اختيار کارهاي تجاري يا هر کار ديگري قرار دهد.
تقي پور در مورد قابل رقابت بودن نرم افزارهاي داخلي نيز گفت: تلگرام روز اول که درست شد قطعا اين طور نبود و با ذائقه مردم رشد کرد و قطعا راز موفقيت پيام رسان هاي داخلي هم اين خواهد بود که اين مسير را داشته باشند. من به توانمندي فني داخلي ها ايمان دارم. ولي اينکه مديران و مسئولين آنها آنقدر توان مالي داشته باشند که توسعه ها را حمايت کنند، قطعا مشکل داريم و اميدواريم همه اقدامات منجر به اين شود که بتوانند اين رقابت را شکل دهند. قطعا جلب اعتماد هم جزو وجوه رقابت است. همه بايد با روشن گري و تبيين مرزها و حقوق پديدآورندگان نرم افزار و مردم تلاش کنند تا اين رقابت محقق شود.


منبع: jamaran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي