آخرین اخبار

درمان يبوست با چند روش خانگي بيماري ها و پيشگيري

درمان يبوست با چند روش خانگي

  بزرگنمايي:

چه خبر - درمان يبوست با داروهاي گياهي در خانه

برخي از افراد ساليان سال دچار يبوست هستند و به مصرف ملين‌هاي مختلف روي مي‌آورند ولي مشکل‌شان برطرف نمي‌شود. مشکلات اجابت مزاج به ويژه يبوست از ديدگاه طب سنتي، بسيار حائزاهميت است و نبايد آن ها را ناديده گرفت، چون اين مسئله مي‌تواند نشانه‌اي از يک بيماري در بدن باشد. دکتر سعيد صانعي، پزشک و مشاور درمان‌هاي گياهي و طب سنتي، چند درمان خانگي موثر را براي رفع يبوست، معرفي مي‌کند. البته دانستن اين درمان‌ها، شما را از مراجعه به پزشک متخصص طب سنتي بي‌نياز نمي‌کند و حتما بايد دليل ابتلا به يبوست معلوم شود.

چرا دچار يبوست مي‌شويم؟

هر فردي به ازاي هر وعده غذايي که مي‌خورد، بايد دفع طبيعي داشته باشد، يعني اگر فردي در روز سه وعده غذا مي‌خورد، بايد سه‌بار دفع داشته باشد يا اين‌که به ازاي هر سه وعده غذا، حداقل بتواند دو بار دفع انجام دهد. اگر دفع متناسب با تعداد وعده‌هاي غذايي نباشد، در چنين شرايطي فرد به يبوست مبتلاست. البته گاهي تعداد دفع، مشکلي ندارد، ولي مدفوع بيش از حد حالت خشک و سفت دارد که در چنين حالتي، باز هم مي‌‌گوييم فرد به يبوست مبتلاست. علاوه بر اين، تجمع مدفوع به همراه گاز در روده نيز مي‌تواند باعث ابتلا به يبوست شود.
از ديدگاه طب سنتي، يکي از دلايل مهم ابتلا به يبوست، بي‌جا شدن (جابه‌جا شدن) ناف محسوب مي‌شود. چيني‌ها معتقدند که مرکز سيستم خورشيدي بدن در ناف قرار دارد و حرکت دودي روده را از طريق تاثير بر سيستم عصبي کنترل مي‌کند. براي درمان بي‌جا شدن ناف، مي‌توان از متخصص طب سنتي کمک گرفت. دلايل ديگري هم وجود دارد که مي‌تواند باعث يبوست شود، براي مثال، هر عاملي که حرکت دودي‌شکل روده را مختل کند، مي‌تواند باعث ابتلا به يبوست شود. يکي از عواملي که به يبوست منجر مي شود، مچاله شدن پرده صفاق (يک غشاي نيمه تراوا که روي روده کشيده شده است و به آن چادرينه هم مي‌گويند) است. هنگامي که قسمتي از روده حالت مچاله پيدا کند، علاوه بر تاثير منفي روي قسمت‌هاي ديگر، مي‌تواند باعث اختلال عملکرد روده شود. ترشح نشدن مناسب صفرا به روده، عامل ديگري است که مي‌تواند به يبوست بينجامد.

درمان يبوست با خاکشير

براي درمان يبوست، مي‌توان از خاکشير (مرغوب) استفاده کرد. براي اين منظور بايد سه قاشق غذاخوري خاکشير را با يک ليوان آب‌جوش ترکيب کرد و در آن تنها يک حبه قند انداخت و اين ترکيب را به خوبي هم زد. بعد از اين‌که شربت ولرم شد، مي‌توان آن را نيم‌ساعت قبل از غذا نوشيد. اين شربت بيشتر مناسب افرادي است که علاوه بر يبوست، پوست داغ و سرخ دارند و دچار جوش صورت، کهير، خارش و اگزما نيز هستند. آن دسته از افرادي که تکرر ادرار دارند، بايد بدانند که خاکشير ادرار آور است.

درمان يبوست با ريوند چيني

درمان يبوست با چند روش خانگي

ريوند چيني، گياهي شبيه ريواس است که به آن ريباس هم مي‌گويند و فقط از ساقه زيرزميني آن به عنوان دارو استفاده مي‌شود. ساقه زيرزميني خشک شده اين گياه، يک ملين قوي به حساب مي‌آيد به‌شرط اين‌که با حرارت کم (به روش صنعتي) خشک شود. اين دارو را مي‌توان در قالب يک کپسول500 ميلي‌گرمي تا هشت کپسول خورد. ريوند چيني بيشتر مناسب افرادي است که به اندازه کافي تحرک ندارند و بي تحرکي عامل ابتلاي آن ها به يبوست است.

درمان يبوست با فلوس، يک گياه بي‌خطر

براي رفع يبوست، مي‌توان از مغز فلوس (ميوه درختي تنومند که در هندوستان وجود دارد و وقتي ميوه شکسته شود، داخل آن حالت پره‌مانند است که به آن مغز فلوس گفته مي‌شود) استفاده کرد.يک قاشق چاي‌خوري (براي کودکان) تا سه قاشق غذاخوري (براي بزرگ سالان) از مغز فلوس در يک کاسه چيني به همراه مقداري آب‌جوش، بايد ترکيب شود و به‌مدت نيم‌ساعت بماند تا ظاهري شبيه عسل به خود بگيرد.
بعد از صاف کردن مي‌توان اين محلول را نوشيد. سه قاشق غذاخوري از مغز فلوس در واقع حالت مسهل دارد و به‌عنوان ملين، بايد از مقدار کمتري استفاده کرد.

درمان يبوست با سنا

بسياري از افراد از سنا براي درمان يبوست استفاده مي‌کنند و اين گياه به‌صورت قرص و کپسول در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد.سنا يک مسهل قوي محسوب مي‌شود و مصرف بي‌رويه و غيراصولي آن، مشکلات زيادي را به‌وجود مي‌آورد که مي‌توان به حرکات انقباضي و انبساطي شديد روده اشاره کرد که باعث افزايش طول روده و تشديد يبوست خواهد شد.
سنا بايد در موارد خاص و تحت نظر پزشک متخصص طب سنتي مصرف شود و مصرف خودسرانه آن، توصيه نمي‌شود. براي اين‌که بتوان عوارض اين دارو را کاهش داد، بايد آن را همراه با انيسون (باديان رومي ـ نوعي گياه)، دارچين و هل استفاده کرد. علاوه بر اين مي‌توان 50 گرم برگ سنا را با 250 سي‌سي روغن زيتون به آرامي جوشاند تا وزن اين ترکيب به 150 گرم برسد و بعد از صاف کردن آن را نوشيد. البته تمام اين موارد ، بايد تحت نظر پزشک متخصص طب سنتي انجام شود.


منبع : salamatnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي