آخرین اخبار

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد بيماري ها و پيشگيري

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - علت سرفه چسيت و تشخيص سرفه خطرناک

سرفه نشانه‌اي از بيماري است که در مواردي خبر از يک بيماري زمينه‌اي خطرناک را مي‌دهد که نبايد نسبت به آن بي تفاوت بوده و توصيه مي‌شودافراد در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنند.

سرفه‌هاي خشک وخلطي

دکترعباس تحصيلي متخصص داخلي در اين خصوص گفت: سرفه واکنش طبيعي بدن براي خارج کردن موادي است که قاعدتا نبايد در مجراي تنفسي وجود داشته باشند ؛ سرفه‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:سرفه‌هايي که با خلط همراه هستند وديگري سرفه‌هاي خشک که با خلط همراه نيستند.سرفه‌هايي که با خلط همراه نيستند وبه علت تحريک مخاط برونش ايجاد مي‌شوند،اغلب به علت استعمال سيگار حادث مي‌شوند.افراد سيگاري معمولا سرفه‌هايي دارند که بصورت تک تک ايجاد مي‌شود ودر کسانيکه دچار التهاب مزمن برونش هستند،سرفه‌ها متناوب واصطلاحا قطاري است.

تغيير در نوع سرفه را جدي بگيريد

وي افزود: سرفه‌اي که بر اثر برونشيت نباشد همراه خلط نبوده وسرفه تحريکي ناميده مي‌شود که به دليل وجود هر نوع ماده تحريک زا بوجود مي‌آيد.بطور مثال بر اثربوييدن گازها،بوهاي مختلف واستنشاق گلها و يا هر ماده آلرژي زا حادث شده بصورتيکه با ورود به دستگاه تنفسي موجب ايجاد ورم والتهاب کرده وسرفه به فرد دست مي‌دهد. اهميت اين مساله زماني است که تغييري در نوع سرفه رخ بدهد يعني فرديکه سيگاري است وگهگاهي سرفه مي‌‌کند، دچار سرفه‌هاي متناوب وشديد شده وبه اين سرفه اهميت ندهد،درحاليکه سرفه ممکن است به علت استعمال سيگار نباشد وفرد به سرطان ريه مبتلا باشد.به همين جهت هر نوع تغيير در نحوه سرفه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

سرفه‌هاي مزمن

اين استاد دانشگاه انتظامي در خصوص ساير عوامل ايجاد کننده سرفه گفت:سرفه هاي تحريکي گاه به دليل مصرف برخي از داروها بوجود مي‌آيد واين مساله طبيعي است ونياز به تغيير دارو براي مريض وجود دارد.
نوع ديگري از سرفه‌ها هستند که به دليل وجود جسم خارجي در دستگاه تنفسي حادث مي‌شوند که معمولا در کودکان بسيار شايع است ويا نشان دهنده وجود توموري خوش خيم در برونش است که باعث تحريک وايجاد سرفه مي‌شود.
درمواردي وجود عفونت ويروسي موجب سرفه مي‌شود که با خلط همراه است وسردسته اين عفونتها بيماري سل است که در قديم بيشتر و در حال حاضر کمتر است.سل به علت وجود ترشحاتي که وارد برونش شده با سرفه همراه است. برونشيت مزمن که يکي از بيماريهاي مزمن ريه است ايجاد سرفه مي‌کند وزماني سرفه اي مزمن ناميده مي‌شود که در سال بيش از دوماه وبيش از دوسال در بيمار ديده شود.

وقتي علت سرفه بيماري سينوزيت است

DrExamCough.jpg

دکتر تحصيلي افزود:در مواردي بيمار با علامت سرفه نزد متخصص ريه مي‌رود وبه او مي‌گويند مشکلي وجود ندارد در اين حالت اگر علل ديگري نظير مصرف داروهاي خاص ديگري که ايجاد سرفه مي‌کنند وجود نداشته باشد،ممکن است اين سرفه‌هاي مزمن طولاني به علت ريزش ترشحات از سينوسها ومجاري تنفسي فوقاني به پشت حلق ايجاد شده باشد زيرا اين ترشحات پشت حلقي حنجره فرد را تحريک مي‌کنند و بيمار مرتبا سرفه مي‌کند.بنابراين خاستگاه سرفه در همه موارد از ناحيه ريه نيست ودر مواردي اشکال از قسمت فوقاني است.

نشانه‌هاي خطر

وي در پاسخ به اين پرسش که سرفه‌هاي خطرناک ونشأت گرفته از بيماريهاي جدي چه نشانه‌هايي دارند اظهار داشت: زمانيکه سرفه در فرديکه سيگاري است تثبيت شده باشد بايد جدي تلقي شود ونياز به معاينات جدي تري دارد. حال اگر اين سرفه با خروج رگه‌هاي خون همراه شود بسيار جدي تر بوده واهميت دارد.خروج خون از ريه به همراه سرفه هرچند ممکن است بر اثر يک سرفه شديد حادث شود و جدي نباشد ليکن يکي از علائم سرطان ريه است ودر صورت تکرار مداوم حتما نياز به بررسي دارد.بر اين اساس اگر سرفه با تمهيدات اوليه نظير ترک سيگار،اطمينان از عدم وجود ترشحات پشت حلقي ورفع عفونت برطرف نشد قطعا نياز به بررسي دارد که اولين اقدام آن گرفتن عکس از ريه است ونکته قابل توجه اين است که در مواردي نياز به انجام سي تي اسکن هم وجود دارد.

سرفه هميشه نياز به درمان ندارد

اين کارشناس پزشکي قانوني عنوان کرد: سرفه در تمام موارد نبايد درمان شود زيرا نشانه اي از بيماري است و زمانيکه بيمار ناتوان باشد ونتواند سرفه کند انباشته شدن ترشحات ريه به ضرر اوست. سرفه يک بيماري نيست بلکه نشانه بيماري است وعلت وقوع آن را بايد درمان کرد.اگر علت عفوني است تجويز آنتي بيوتيکهاي موثر ضرورت دارد. گاهي خود سرفه به علت غليظ بودن خلط طولاني مي‌شود ودر اين حالت بهترين درمان براي رقيق شدن خلط و بيرون آمدن آن مصرف آب بصورت بخور است.پرهيز از قرار گيري در محيط هاي خشک بهترين درمان است.معمولا مصرف شربتهاي سرفه به لحاظ علمي خيلي پذيرفته شده نيست زيرا سرفه ممکن است به دليل وجود يک بيماري ريوي نظير آسم ايجاد شده باشد ودر واقع بايد اصل عامل موجد سرفه درمان شود.سرفه به عنوان يک واکنش طبيعي براي تخليه ترشحات از ريه ضرورت دارد وما نبايد هميشه سرفه را مهار کنيم مگر اينکه بيماري غيرقابل درمان نظير سرطان وجود داشته باشد وسرفه به حدي بيمار را آزار بدهد که مجبور به مهار آن باشيم.

درمانهاي سنتي در مواردي کمک کننده هستند

اين متخصص داخلي در انتها افزود: درمانهاي سنتي براي سرفه را نمي‌توان بي نتيجه دانست و علم حاصل تجربه است وبنابراين اين درمانها جايگاهي براي خود در طب سنتي داشته اند. ليکن اغلب آب جوشانده موجود در جوشانده‌هاي گياهي براي درمان سرفه بيشتر از مواد بکار رفته شان موثر هستند البته نبايد منکر کارايي برخي از داروهاي گياهي شد. بطور مثال آويشن به عنوان ضد سرفه مصرف مي‌شود ودر مواردي موثر است ويا مصرف شلغم پخته براي کوتاه شدن دوره برونشيتهاي حاد کارايي دارد ونه تنها زيان بار نبوده وعوارضي ندارد بلکه مصرف اين گياهان بسيار بهتر از داروهاي شيميايي ديگري است که عوارض بسياري به همراه دارند.

بيشتر بدانيد : سرفه هاي مداوم در اين صورت علامت بيماري سل هستند

بيشتر بدانيد : فرزندم سرفه مي‌کند، چه کار کنم؟

بيشتر بدانيد : معرفي چند دمنوش گياهي براي تسکين سرفه


منبع : sinapress.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي