آخرین اخبار

EMS تحريک عضلاني الکترونيکي که ستارگان براي عضله سازي و کاهش وزن استفاده مي کنند چيست؟ ورزش و سلامت

EMS تحريک عضلاني الکترونيکي که ستارگان براي عضله سازي و کاهش وزن استفاده مي کنند چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نمي خواهيد مثل مدونا و هايدي کلوم تحريک عضلاني الکترونيکي EMS را امتحان کنيد؟

به گفته کارشناسان، روش جديد تمرينات ورزشي ستارگان که به نام EMS ( تحريک عضلاني الکترونيکي Electronic Muscle Stimulation ) شناخته مي شود بيش تر از يک روند زود گذر است و يک روش قانوني براي عضله سازي يا کاهش وزن است.
زماني که افرادي مشهور به دنبال روشي جديد در مد، تناسب اندام و تغذيه مي روند، مردم کنجکاو هم به آن سمت هجوم مي برند.لباس ها و کفش هايي که ستارگان مشهور روي فرش قرمز مي پوشند، معمولا به سرعت فروش مي روند. و جاي تعجب نيست که حتي يک روش جديد سلامتي هم بعد از اين که يک يا دو فرد مشهور از آن استفاده کنند، توجهات زيادي را به خود جلب نمايد. و يکي از مواردي که اخيرا جلب توجه زيادي داشته: تحريک الکترونيک عضلات EMS است.
افراد مشهوري از جمله هايدي کلوم Heidi Klum، اليزابت هارلي Elizabeth Hurley و مدونا Madonna، به صورت همزمان از اين روش استفاده مي کنند که معمولا به عنوان يک راه آسان براي ساخت عضله، بدون عرق ريختن، به کار مي رود.
اين تکنيک نياز به پوشيدن يک دست لباس کامل الکترودي full suit of electrodes دارد که به يک دستگاه متصل است.اين دستگاه موج هايي از امواج الکتريکي از طريق سيم ها و الکترودها به عضلات بدن ارسال مي کند. الکترودها روي بزرگترين گروه هاي عضلاني قرار مي گيرند. ضربه هاي الکتريکي باعث انقباض شديد ماهيچه اي مي شوند. طرفداران اين تکنيک مي گويند که اين انقباضات مکرر، همان کار عضلات هنگام تمرينات شديد را انجام مي دهد.
به گفته دکتر آلن اس چن، Dr. Allen S. Chen مدير فيزيوتراپي ستون فقرت بيمارستان کلمبيا/نيويورک و استاديار گروه پزشکي توان بخشي و احياي دانشگاه کلمبيا در نيويورک، " به طور معمول عضلات در پاسخ به تحريک انتهاي عصب ما منقبض مي شوند و تحريک الکتريکي عضلات توسط دستگاه و با الکترودهايي که روي پوست قرار گرفته اند، انجام مي شود. ضربه هاي الکتريکي که با دستگاه EMS عضلات را تحريک مي کنند ، پتانسيل عمل مشابه اعصاب ما دارند که منجر به انقباض ماهيچه ها مي شود. "

آيا امواج الکتريکي مزاياي مشابه ورزش هاي سخت و تمرين عضلاني دارد؟

how-to-lose-fat-with-electrical-muscle-stimulation-ems.jpghow-to-lose-fat-with-electrical-muscle-stimulation-ems.jpg

پاسخ علم:
تعداد کمي مطالعات تحقيقي بزرگ در زمينه EMS براي ساخت عضلات انجام شده اند.اکثر گزارشات براي اين دستگاه بر آزمايش هاي کوچک تکيه مي کنند که بسياري از آن ها توسط سازندگان دستگاه هاي EMS منتشر مي شوند. و اخيرا، محققين در مجله پزشکي بريتانيا درباره استفاده منظم از EMS هشدار داده اند. آنها از سازمان هاي حاکم بر چندين کشور خواسته اند که استفاده از اين وسيله را تعديل کنند.
از سوي ديگر سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) بايد استفاده از دستگاه هاي EMS را مستلزم مقررات تنظيمي پيش از فروش نمايد. در ميان اين مطالبات از دولت خواسته شده که محصولات EMS فقط براي استفاده در فيزيوتراپي و توانبخشي در نظر گرفته شود.در ايالات متحده هر شرکتي که مايل به فروش دستگاه براي استفاده شخصي است بايد مجوز FDA براي ايمني و اثربخشي آن را ارائه نمايد.
در بيانيه اي، FDA اظهار داشت دستگاه هاي EMS ممکن است موقتا قادر به افزايش قدرت و حجم عضلات باشند ولي هيچ دستگاه EMD در حال حاضر براي کاهش وزن، کاهش حجم يا سفت شدن عضلات و شکم وجود ندارد.
رابرت هربست Robert Herbst، قهرمان وزنه برداري و مربي شخصي که بر آزمايشات دوپينگ ورزشکاران المپيک 2016 نظارت داشت مي گويد، EMS مزاياي مثبتي دارد ولي نه براي افزايش قدرت.
هربست در مصاحبه با Healthline عنوان کرد، " نظرات عمومي و نظر شخصي من اين است که دستگاه مي تواند در بهبودي کمک کننده باشد ولي تاثيري در افزايش قدرت و حجم ندارد. درمان گران فيزيکي از تحريک الکتريکي براي افزايش جريان فشار خود به عضلات استفاده مي کنند. اين کار باعث تسريع بهبود با ارسال مواد مغذي به ماهيچه ها و از بين بردن مواد زائد مي شود. "
" تنها راه ايجاد رشد اندازه عضلات و بهبود قدرت آن ها اين است که وزنه بزنيد، يعني با وارد کردن فشار روي عضلات وادارشان کنيد منقبض شوند و وزنه ها را حرکت داده يا خلاف نيروي ايزومتريک به آن ها فشار وارد کنيد. بارگيري باعث پارگي هاي بسيار ريزي در عضلات شده که بدن نه تنها آنها را ترميم مي کند بلکه آن ماهيچه ها را براي آماده شدن در مقابل بارگيري بيشتر، بزرگتر مي کند. تحريک الکتريکي چنين تاثيري ندارد. "به گفته هربست، در حقيقت براي ايجاد انقباض سختي که براي ايجاد پارگي هاي ذکر شده در عضلات که منجر به عضله سازي شوند به شوک هاي ناخوشاند و دردناکي نياز داريد.
مت ليکينز Matt Likins، متخصص فيزيوتراپي مي گويد که در برنامه فيزيوتراپي خود در ميشيگان از انقباض غير ارادي عضلات مانند کاري که EMS انجام مي دهد، استفاده مي کند.ليکينز در مصاحبه با Healthline بيان مي کند، " ما از تحريک الکتريکي براي تسهيل انقباض يا تقويت عضلات در افرادي که بعد از آسيب يا جراحي دچار عدم توانايي حرکتي شده اند استفاده مي کنيم ولي زماني که انقباضات طبيعي خود عضلات باز مي گردد ما تحريک را متوقف مي کنيم. با اين حال اين نوع تمرين عضلاني را به هيچ عنوان و به هر دليلي براي افراد سالم توصيه نمي کنيم. استفاده از تحريک الکتريکي براي تقويت عضلات سالم و طبيعي يک برنامه شرم آور است. "

اگر مي خواهيد EMS را امتحان کنيد، چه چيزهايي بايد بدانيد؟

به رغم فقدان شواهد کافي، EMS در اروپا، استراليا و ايالات متحده محبوبيت زيادي به دست آورده. افرادي که وقتشان فشرده است و به دنبال يک راه سريع براي ورزش هستند و قول چند جلسه تحريک الکتريکي به جاي ساعت ها ورزش سنگين مي گيرند، انجام آن برايشان وسوسه کننده است.ولي اگر به نظرتان زيادي براي واقعي بودن خوب است، شايد همين طور هم باشد.با اين وجود شايد باز هم نتوانيد جلوي امتحان کردنتان را بگيريد.
خبر خوب براي شما اين است که EMS نسبتا امن است. به طور کلي به نظر مي رسد EMS از نظر کيفي امن است و اين دستگاه در ايالات متحده زير نظر سازمان غذا و دارو قرار دارد. به گفته چن ، " تاثير گذاري اين دستگاه يا ميزان تاثير گذاري اش تا حدودي بحث برانگيز است. "
هربست پيشنهاد مي دهد که EMS را حتما با يک متخصص حرفه اي تجربه کنيد. اين متخصصين براي استفاده از دستگاه و کاهش خطر عوارض جانبي يا عوارض حين کار مانند التهاب پوست و در موارد نادر، سردرد، آموزش ديده اند.

چه کساني نبايد از دستگاه EMS استفاده کنند؟

افرادي که در قلب شان دستگاه ضربان ساز pacemakers ( دستگاهي که عمل ضربان سازي را تقليد مي کند. ) دارند يا مبتلا به کژآهنگي قلب cardiac arrhythmias ( غير طبيعي بودن ريتم قلب ) نبايد از EMS استفاده کنند.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت