آخرین اخبار

واقعياتي درباره ورزش ورزش و سلامت

واقعياتي درباره ورزش

  بزرگنمايي:

چه خبر - ورزش چه تاثيراتي بر مغز و بدن دارد؟

فعال بودن از نظر جسمي فوايد و مزاياي بسيار زيادي براي شما دارد. اگر به دنبال انگيزه اي براي شروع يک برنامه ورزشي هستيد يا مي خواهيد تمرينات خود را به صورت منظم از سر بگيريد، در اين مقاله 10 نکته درمورد ورزش فيتنس و بدنسازي برايتان عنوان مي کنيم که اميدواريم بتواند انگيزه لازم را در شما ايجاد کند.

1. ورزش قواي مغزي را تقويت مي کند.

ديويد اَتکينسون، مربي حرفه اي بدنسازي اعتقاد دارد که ورزش نه تنها باعث تقويت بنيه و جسم شما مي شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک مي کند.
"ورزش سطح انرژي بدن را بالا برده و همچنين ميزان سروتونينموجود در مغز را افزايش مي دهد، سروتونين باعث افزايش کارکرد مغز مي شود. آشکار است کساني که فعاليت بدني بالايي دارند يا ورزش مي کنند، کارايي بسيار بالاتري در محل کار دارند. شرکت ها و کمپاني هايي که ساعات اتلاف وقت و مرخصي هاي استعلاجي کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزينه هاي بهداشتي و درماني کمتري متقبل مي شوند، بلکه درکل پيشرفت بيشتري نيز در کار خواهند داشت."

2.جنبش و تکاپو، استرس را از بين مي برد

به همان اندازه که فکر و خيال ورزش کردن ممکن است باعث ايجاد استرس در شما شود، وقتي کار تمريناتتان را شروع کرديد، در کليه جنبه هاي زندگي با استرس بسيار کمتري مواجه خواهيد شد.
سدريک بريانت روانشناس ورزشي عقيده دارد، "ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ايجاد خواهد کرد و به نوعي حواس افراد را از آشفتگي ها و فشارهاي روحي رواني به طرز مثبتي پرت ميکند." او همچنين مي گويد ورزش خلق و خو را بهتر کرده و از بروز افسردگي جلوگيري مي کند.
شما تنها کسي نيستيد که مي تواند از خوشبختي و فقدان استرس در زندگي لذت ببرد. هرچه استرستان کمتر باشد، تند مزاجي و زود رنجيتان نيز کمتر خواهد شد و اين مسئله باعث تقويت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستانتان خواهد شد.

3. ورزش به شما انرژي مي دهد
ورزش کردن

ممکن است تعجب کنيد که چطور 30 دقيقه در روز ورزش کردن مي تواند کل روزتان را تغيير دهد. وقتي طي ورزش، اندورفين به جريان خونتان وارد مي شود، بقيه روز احساس انرژي بيشتر خواهيد داشت.
و وقتي قدرت و استقامت بدنيتان را تقويت کرديد، انجام کارهاي روزانه مثل حمل خريدهاي خانه يا بالا رفتن از پله ها برايتان ساده تر خواهد شد. و اين مسئله باعث مي شود درطول روز بسيار پرانرژي تر باشيد.
يکي از مهمترين بهانه هاي افراد که به مشاوران ورزشي مراجعه مي کنند اين است که براي ورزش کردن خسته هستند. متخصصين عقيده دارند با اينکه ورزش در ابتداي کار ممکن است خستگي شما را بيشتر کند، اما اين وضع خيلي دوام نمي آورد. احساس خستگي جسمي که بعد از ورزش کردن داريد مثل خستگي هاي عادي روزمره نيست. بعلاوه وقتي بدنتان به ورزش عادت کرد، ميزان انرژيتان روز به روز بيشتر خواهد شد.

4. پيدا کردن کمي وقت براي ورزش چندان هم دشوار نيست

اَتکينسون اعتقاد دارد که کليد کار اين است که از زمانتان بهتر و عاقلانه تر بهره گيريد. بايد با يک تير دو نشان بزنيد.
فرزندانتان را به پارک ببريد يا با آنها به دوچرخه سواري برويد. با اينکار نه تنها کمي فعاليت بدني انجام داده ايد بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده ايد. با بچه ها به شنا برويد. حتي قايم باشک بازي با آنها هم نوعي فعاليت فيزيکي به شمار مي رود و بهتر از هيچي است.
با همکارانتان قرار پياده روي و بيليارد بگذاريد. اين فکر را از ذهنتان دور کنيد که براي ورزش کردن حتماً بايد به باشگاه برويد و روزي يک ساعت در آنجا مشغول به تمرين شويد. با اضافه کردن کمي فعاليت بدني به کارهاي روزانه تان به همان ميزان به سلامت جسمتان کمک خواهيد کرد.
اتکينسون مي گويد، "همه بايد حداقل 20 دقيقه در روز فعاليت جسماني در حد ورزش داشته باشند. گاهي اوقات 10 دقيقه طناب زدن از 20 دقيقه پياده روي يا دو بهتر است. جاروبرقي کشيدن خانه در صبح، بردن بچه ها به پارک در بعد از ظهر و کمي پياده روي با همسرتان هنگام شب مي تواند روزي بسيار فعال را برايتان بسازد.
دستورالعمل هاي جديد عنوان ميکند که براي کاهش وزن و حفظ آن، بايد حداقل روزي 60 دقيقه ورزش کنيد، اما براي حفظ سلامتي و استفاده از فوايد ورزش در مقابله با بيماري ها، روزي نيم ساعت هم کفايت مي کند.

5. ورزش به ايجاد رابطه ها کمک مي کند

مطمئناً ورزش کردن به همراه کسي ديگر، همسر، خواهر يا برادر، يا يک دوست، در تقويت رابطه تان با او بسيار موثر خواهد بود. علاوه بر اين متخصصين عقيده دارند که ورزش اگر به صورت جمعي يا دونفره انجام شود، لذت بخش تر مي شود.
به همين خاطر برنامه اي بريزيد که هر شب بعد از شام با همسرتان به پياده روي برويد. با خواهر يا برادرتان يا دوستتان هم برنامه تنيس بگذاريد يا با هم به باشگاه ايروبيک برويد.
کساني که براي ورزش کردن خود يک همراه دارند، نسبت به کساني که تنهايي ورزش مي کنند، در ادامه تمرينات خود پايدارتر هستند و بيشتر به اهدافشان دست پيدا مي کنند.

6. ورزش از بروز بيماري ها جلوگيري مي کند.

تحقيقات نشان داده است که ورزش مي تواند بروز بيماري هاي قلبي، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، ديابت نوع دو، پوکي استخوان، ورم مفاصل، و از دست رفتن حجم عضلاني را کندتر کرده يا از آن جلوگيري کند.
ورزش همچنين پير شدن را هم آسانتر مي کند. سدريک بريانت عقيده دارد، "از آنجا که ورزش باعث تقويت عضلات و مفاصل مي شود، از بسياري از دردهاي دوران ميانسالي که به خاطر عدم فعاليت فيزيکي ايجاد مي شود، مي کاهد.
ورزش همچنين باعث تقويت سيستم ايمني بدن نيز مي شود و به همين دليل کمتر به سرماخوردگي يا آنفولانزا مبتلا خواهيد شد. بريانت مي گويد، "هيچ نوع بيماري خاصي وجود ندارد که ورزش کردن روي آن تاثير مثبت نداشته باشد."

7. فيتنس قلبتان را تقويت مي کند
ورزش کردن

بريانت عقيده دارد ورزش نه تنها با بيماري ها مقابله مي کند، بلکه قلبتان را هم تقويت مي کند. و اين مسئله باعث مي شود ورزش کردن يا ساير فعاليت هاي فيزيکي روزانه ، برايتان ساده تر شود.
او مي گويد، "قلب شما و سيستم قلبي-عروقيتان، با ورزش بسيار کارآمدتر عمل خواهند کرد و قلبتان پلاک هاي کمتري خواهد ساخت. و وقتي قلب قدرت بيشتري پيدا کرد، براي ايجاد همان مقدار نيرو، لازم نيست آنقدر تند بتپد.
فقط پس از چند روز از شروع تمريناتتان، بدن خود را با اين محرکات جديد هماهنگ مي کند و ورزش برايتان ساده تر خواهد شد و خستگي کمتري احساس خواهيد کرد. تنفستان نيز حين ورزش بهتر مي شود.

8 . ورزش اجازه مي دهد بيشتر بخوريد.

هر چه عضلات بدنتان بيشتر باشد، ميزان سوخت و ساز بدنتان حين استراحت بيشتر خواهد شد و وقتي هم که ورزش مي کنيد کالري بيشتري مي سوزانيد.
اينها به اين معناست که وقتي به طور منظم ورزش مي کنيد مي توانيد هر از گاهي از شيريني جات يا شکلات هايي که دوست داريد، نه دزدکي، بخوريد. وقتي مداوم ورزش کنيد باعث نمي شود که با خوردن يک شيريني 10 قدم به عقب برگرديد.

9. ورزش کارائيتان را بالا مي برد.

بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباستان طور ديگري در تنتان بايستد و احساس کنيد که شکل ماهيچه هايتان متفاوت شده اند.
ورزش مداوم عضلات و ماهيچه هايتان را تقويت مي کند، انعطاف پذيريتان را بيشتر مي کند، و کارايي کليتان را هم ارتقاء مي دهيد.
بريانت در اين زمينه مي گويد، "عضلاتتان خيلي کارآمدتر کار ميکنند و استقامتتان بالاتر خواهد رفت. همچنين زمان واکنش و توازن بدنتان هم تقويت خواهد شد."

10 . کاهش وزن مهمترين هدف نيست

يکي از مهمترين دلايل ورزش کردن براي خيلي از افراد کم کردن وزن است. اما مطمئناً اين تنها فايده يک برنامه ورزشي نيست.
بريانت مي گويد، کاهش وزن براي آندسته از افرادي که به تازگي تمرينات ورزشي خود را شروع کرده اند، هدفي دراز مدت است و اين مي تواند تا قسمتي نااميد کننده باشد. مردم معمولاً اگر نتوانند سريع نتيجه بگيرند، قادر به ادامه کار نيستند.
از اينرو بريانت عقيده دارد که، مردم علاوه بر کاهش وزن بايد بر فوايدي که ورزش ميتواند در کارهاي روزانه داشته باشد نيز فکر کنند. اين هم مي تواند انگيزه اي براي ادامه راهشان باشد.
وقتي برنامه ورزشي تان را شروع مي کنيد، هر هدفي که از کاهش وزن در ذهنتان باشد، نبايد بگذاريد که تنها هدفتان باشد. سعي کنيد براي انرژي بيشتري که به شما مي دهد، براي اينکه استرستان را کم مي کند و قواي جسمانيتان را تقويت ميکند به سراغ ورزش برويد.
وقتي اين اهداف باهم در ذهنتان باشد، خيلي زود ورزش قسمتي از زندگيتان خواهد شد.

بيشتر بدانيد : بهترين زمان براي ورزش کردن

بيشتر بدانيد : 10 نکته براي پيشگيري از آسيب ورزشي

بيشتر بدانيد : چگونه در هواي گرم ورزش كنيم؟

بيشتر بدانيد : ورزش و تقويت حافظه

بيشتر بدانيد : نسخه‌ ورزشي براي کمردرد


منبع:sportpsychology.blogfa.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت