آخرین اخبار

علت افتادگي شانه ها و درمان افتادگي شانه ها ورزش و سلامت

علت افتادگي شانه ها و درمان افتادگي شانه ها

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا دچار افتادگي شانه ها مي شويم

تغييرشکل و افتادگي شانه ها و به اصطلاح گردشدگي شانه ها و درد و خستگي آنها ناشي از وضع غلط نشستن، ايستادن، خوابيدن و راه رفتن هاي طولاني است. همچنين فعاليت بيش از حد با يک طرف بدن از قبيل بلند کردن اجسام و کيف هاي سنگيني که در يک طرف شانه قرار مي گيرد، بدن را به سمت افتادگي شانه سوق مي دهد.

در وضع طبيعي لازم است شانه ها موازي با تنه قرار بگيرند. در واقع، گردشدگي شانه به معني اين است که به دلايل مختلف شانه ها از وضع طبيعي خارج شده و به سمت جلوي بدن متمايل شده است.

دکتر امير احمدي، دکتراي فيزيوتراپي با اشاره به اين که تغيير فرم شانه ها به علت نبود تعادل در طول عضلات جلويي و عقبي ناحيه شانه ايجاد مي شود، مي گويد: افتادگي شانه ممکن است به علت انجام غلط ورزش هاي حرفه اي يا نشستن هاي طولاني مدت، بخصوص در افرادي که ساعت هاي طولاني پشت کامپيوتر مي نشينند، ايجاد شود.

بلند کردن اجسام سنگين يا پرکردن بيش از اندازه کيف، بويژه در دانش آموزان نيز به درد و افتادگي شانه منجر مي شود. اين دردها در دانش آموزاني که کيف هاي سنگين خود را روي يک شانه حمل مي کنند، نيز ديده مي شود، که بي توجهي به اين مساله باعث تبديل دردهاي زودگذر به دردهاي دائمي و تغيير فرم شانه با افزايش سن مي شود.

دردهاي گردن

دکتر احمدي، تاکيد مي کند: نحوه غلط نشستن و ايستادن، انجام ورزش هايي که تقارن در قدرت عضلات جلويي و پشتي بدن را مختل مي کند، تمرکز بيش از حد بر تقويت عضلات جلويي در بدنسازي و شنا و انجام ندادن تمرينات کششي قبل از شروع ورزش، از عواملي است که باعث ايجاد و تشديد افتادگي شانه مي شود. همچنين اين مشکل در افرادي که مبتلابه گرد پشتي مادرزادي هستند نيز ديده مي شود که لازم است درمان براي هر دو مشکل صورت پذيرد.

درمان افتادگي شانه با اصلاح روش زندگي

درمان گردشدگي شانه از سوي فيزيوتراپيست ها و از طريق تجويز ورزش هاي لازم براي اصلاح اين مشکل و همچنين تغيير در قامت نشسته و ايستاده ممکن است.

دکتر احمدي به نکاتي براي اصلاح افتادگي شانه اشاره کرده و مي گويد: در مورد برخي ورزشکاران حرفه اي که در بدنسازي فقط به تقويت عضلات سينه اي مي پردازند و از تقويت عضلات پشتي شانه غافلند، لازم است تمرينات جديدي براي آنها تجويز شود. در مورد افرادي که به صورت غلط مي نشينند نيز بايد علت هاي احتمالي که باعث اين نوع نشستن مي شود را شناسايي و برطرف کنند. مثلادر اغلب موارد ميز کامپيوتر و صندلي از نظر ارتفاع تناسب ندارد و لازم است از نظر ارگونومي اصلاح شود.

اين فيزيوتراپيست تاکيد مي کند: در برخي از مراجعيني که مبتلابه گردشدگي و افتادگي شانه هستند و دردهاي عضلاني و مفصلي نيز دارند لازم است اين گونه مشکلات نيز به صورت همزمان درمان شود و بي شک، آگاهي از چگونگي نشستن و ايستادن صحيح و همچنين توجه به نحوه صحيح انجام ورزش هاي حرفه اي باعث پيشگيري از ايجاد اين مشکل مي شود. حتي بسياري از شناگران حرفه اي از وجود اين مشکل غافلند و معمولا توجه چنداني به انجام ورزش هاي کششي ندارند و به اين علت، مستعد ابتلابه دردها و آسيب هاي مفصل شانه هستند.

ورزش درماني

انجام تمرينات ورزشي کششي و تمرينات تقويتي بهترين توصيه براي رفع بدشکلي و تغييرفرم شانه هاست. دکتر احمدي در اين باره توضيح مي دهد: تمرينات کششي براي عضلات سينه اي کوچک و بزرگ توصيه مي شود. تمرينات تقويتي نيز براي عضلات متصل به استخوان کتف تجويز مي شود. همچنين به منظور انجام تمرينات تقويتي لازم است عضلات مذکور، بخصوص عضلات نزديک کننده استخوان کتف تقويت شود.

وي تاکيد مي کند: حرکات اصلاحي شامل تمرينات درماني مذکور و همچنين اصلاح قامت ايستاده و نشسته است. لازم است تمرينات درماني با هدف قرينه کردن قدرت عضلات سينه اي با عضلات پشتي شانه انجام پذيرد. توجه به اصلاح قامت نيز بايد در حرکات اصلاحي مدنظر قرار بگيرد. اصلاح قامت به اين مفهوم است که هرگونه بدقامتي در اجزاي مختلف بدن شامل سر، ستون فقرات گردني، اندام هاي فوقاني، ستون فقرات پشتي، تنه، ستون فقرات کمري و اندام هاي تحتاني بايد مورد توجه قرار بگيرد و اصلاح شود. بدقامتي به اين مفهوم است که هريک از اجزاي نامبرده نسبت به هم و بخصوص نسبت به خط شاقولي که از اين اجزاء مي گذرد در راستاي نادرستي قرار گرفته باشد. در اغلب موارد، بدقامتي در ستون فقرات پشتي با گردشدگي شانه همراه است.

اختلالي که پس از نوجواني بروز مي کند

توجه داشته باشيد گردشدگي يا افتادگي شانه ها اختلالي است که در اغلب موارد بعد از سنين نوجواني بروز مي کند و لازم است از همين سنين تا آخر عمر از آن پيشگيري کرد. دکتر احمدي با اشاره به اين مطلب مي گويد: در صورتي که اين اختلال، شناخته و درمان نشود باعث بروز مشکلات جدي در مفصل شانه همچون خشکي مفصلي، تاندونيت ها و آرتروز مي شود.



منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت