آخرین اخبار

مصرف هورمون رشد بعد از اين سن صحيح نيست ورزش و سلامت

مصرف هورمون رشد بعد از اين سن صحيح نيست

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا نبايد هوررمون رشد مصرف کرد

در پاسخ به اين سوال که براي داشتن اندام مناسب در ورزشکاران مصرف هورمون رشد، ضروري است يا خير؟ استدلال ها و دلايلي علمي گوناگوني از سوي متخصصان پزشکي ورزشي مطرح مي شود.

به گفته دکتر سارا کاوياني متخصص پزشکي ورزشي ، غده هيپوفيز قدامي مسئول ترشح هورمون رشد در بدن است که ضمن تاثير بر متابوليسم کربوهيدرات ها، پروتئين و چربي ها، باعث افزايش رشد استخواني افراد تا قبل از سن 18 سالگي مي شود.

اين متخصص پزشکي ورزشي، رشد طولي افراد را مديون ژنتيک، نوع تغذيه و هورمون رشد دانست و افزود: درصورتي که هورمون رشد بعد از 18 سالگي به شکل مصرفي وارد بدن شود، نه تنها منجر به رشد طولي ورزشکاران نمي شود، بلکه باعث پهن شدن استخوان گرديده و به مرور زمان به علت افزايش فشار مغز، سردردهاي دائمي در فرد بروز کرده و باعث پرخاشگري، بي خوابي، و ضخيم شده صدا در او مي شود.

دکتر کاوياني همچنين در خصوص عوارض مصرف هورمون رشد پس از 18 سالگي توسط افراد و ورزشکاران گفت: مصرف اضافه ي هورمون رشد، بي شک روي فعاليت ساير هورمون هاي بدن تاثير سوء مي گذارد، زيرا تحت چنين شرايطي به غده هيپوفيز پيام مي رسد که ترشح هورمون رشد را متوقف کند.

اين متخصص پزشکي ورزشي تاکيد کرد: با توقف ترشح هورمون رشد توسط غده هيپوفيز، عملکرد غدد تيروئيد و جنسي نيز دچار اختلال مي شود. وي به ورزشکاران توصيه کرد که به هيچ عنوان هورمون رشد نبايد بعد از 18 سالگي، مصرف شود در غير اينصورت مصرف هورمون رشد، دوپينگ محسوب مي شود.

دکتر کاوياني همچنين درباره ورزش هاي مناسب دوران سالمندي گفت: براي تجويز نسخه ورزشي براي سالمندان ابتدا بايد اين قشر را در سه رده سني 60 تا 70 سال، بين 70 تا 80 سال و بالاتر از 80 سال در نطر گرفت، اما نکته مهم پايه ريزي ورزش سالمندان بر دو اصل اساسي است، اينکه ميزان افتادن و سقوط سالمندان کاهش يابد و نکته بعدي اينکه ورزش در سالمندان از عوارض بيماري هاي اين دوران چون پوکي استخوان جلوگيري کند.

وي در ادامه از سالمندان خواست از حرکات ورزشي که منجر به چرخش ناگهاني در ناحيه ستون فقرات شده و يا حرکاتي که پيچ هاي ناگهاني دارند، پرهيز کنند.

اين متخصص پزشکي ورزشي با بيان اينکه براي سالمندان ورزش هاي انعطاف پذير و تعادلي حداقل 5 روز در هفته و همينطور پياده روي توصيه مي شود افزود: ورزش هاي يوگا و تاي چي نيز ورزش هاي درماني اند که در کنار ساير ورزش هاي آبي به سالمندان توصيه مي شود، ضمن اينکه ورزش هاي مقاومتي با کش هايي به نام تراباند بايد حداقل 2 بار در هفته در برنامه ورزشي سالمندان در نظر گرفته شود.

وي در باره افراد سالمند مبتلا به بيماري آرتريت روماتوئيد (روماتيسم مفصلي) گفت: در صورت التهاب و تورم مفصل، بهتر است فرد با چنين مفصلي ورزش نکند و ضمن مصرف منظم داروها سعي کند قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشي بدن را با شدت کم گرم کند تا امکان خون رساني به عضلات فراهم شود .

دکتر کاوياني با بيان اينکه سالمندان مبتلا به آرتريت روماتوئيد به علت اينکه نيم تا يکساعت دچار خشکي صبحگاهي اند توصيه کرد: انجام هرگونه حرکت ورزشي در صبح همراه با درد است، بنابراين بهترين زمان ورزش در اين افراد در ساعات ميانه روز است.

وي همچنين به سالمندان بالاي 80 سالي که مبتلا به آرتروز بوده و توان انجام حرکات ورزشي را ندارند پيشنهاد کرد:

حرکاتي که همراه با سقوط نبوده و مفصل را درگير نمي کند و نيز شنا براي اين دسته از سالمندان مفيد است، علاوه بر آن حرکاتي به مانند پدال زدن حس خوبي براي مفاصل مچ و کف پا، ايجاد مي کند که اين وضعيت، کمک مي کند تا فرمان ها و سيگنال هاي تحريکي به منطقه نخاع و ناحيه تعادلي مغز رسيده و به بهبودي آنها منجر شود.

اين متخصص پزشکي ورزشي استفاده از جوراب واريس در زمان پياده روي را ضروري دانست و تاکيد کرد:

هرگاه قرار باشد يا فرد احتمال دهد که پياده روي بالاي 20 دقيقه طول خواهد کشيد، شخص ملزم به پوشيدن جوراب واريس است و اگر ضخامت اين جورابها فرد را آزار مي دهد، جوراب هاي ظريف و با برندهاي شناخته شده، توصيه مي شود.

دکتر کاوياني درمورد افزايش وزن در دختران نيز اظهار داشت: براي افزايش وزن در دختران ابتدا بايد فرد به لحاظ کم خوني، شرايط فعاليت غده تيروئيد و ساير بيماري ها بررسي شود، همينطور وضعيت روحي ، استرس و کم اشتهايي و شرايط بلوغ و قاعدگي او بررسي شود .

وي افزود: در ادامه اگر BMI و توده بدني فرد زير 18/5 باشد (يعني ترکيب وزن در مجذور قد به متر) يعني او لاغر است، بنابراين با در نظر گرفتن اين موارد مي توان به دختران لاغر 3 جلسه ورزش مقاومتي با وزنه متوسط و با استراحت هاي 2 تا 3 ثانيه توصيه کرد.

به گفته اين متخصص پزشکي ورزشي، کاهش وزن نبايد در طول هفته بيش از نيم تا يک کيلوگرم باشد و بهتراست کاهش وزن علاوه بر رژيم غذايي همراه با ورزش باشد.

وي درپايان به شناگراني که شدت ورزش را به يکباره در طول هفته افزايش مي دهند توصيه کرد: اين عمل منجر به آسيب رساندن به شانه ها مي شود لذا ورزشکاران بايد ميزان و شدت ورزش را 10 تا 15 در صد نسبت به جلسات قبل افزايش دهند.



منبع: salamatnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت