آخرین اخبار

فعاليت بدني بيش از حد، ممنوع ورزش و سلامت

فعاليت بدني بيش از حد، ممنوع

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا فعاليت بدني بيش از حد، براي سلامتي ضرر داشته دارد؟

اگر احساس مي کنيد همانند گذشته نمي توانيد بدويد، وزنه ها سنگين‌تر از گذشته به نظر مي رسند، يا استقامت بدنتان کمتر از حد معمول است، به احتمال زياد بيش از اندازه ورزش مي کنيد.

هدف از انجام ورزش هاي مختلف، در درجه نخست حفظ و بهبود سلامتي و تناسب اندام است. اما گاهي اوقات ما بيش از اندازه به خود سخت مي گيريم و با زياده‌روي هاي نابجا فعاليتي که مي تواند مفيد باشد را تبديل به چيزي مضر مي کنيم.

به گزارش "ريدرز دايجست”، انجام تمرينات ورزشي فوايد بسياري براي انسان به همراه دارد، اما ورزش بيش از اندازه نيز مانند هر چيز ديگر مي تواند حکم سم را پيدا کرده و به بدن شما آسيب برساند. براي اين که از اين شرايط پيشگيري کنيد، مي توانيد نشانه هاي مهم زير را مد نظر داشته باشيد تا از فعاليت ورزشي بيش از اندازه پرهيز کنيد.

نشانه هاي فعاليت ورزشي بيش از حد مجاز

مصدوم مي شويد

دردهاي زانو، گرفتگي شانه، درد در کمر و … پيامي روشن براي شما ارسال مي کنند: انجام تمرينات ورزشي مشابه به طور مکرر مي تواند به آسيب ديدگي منجر شود. اگر بدن خود را بيش از اندازه زير فشار قرار دهيد يا زمان کافي براي ريکاوري اختصاص ندهيد، فشار بيش از اندازه بر عضلات و مفاصل وارد مي شود. با انجام تمرينات متنوع از استرس بيش از اندازه بر بخش هايي يکسان از بدن پيشگيري کنيد. همچنين، مدت زمان کافي براي استراحت بدن اختصاص دهيد و فکر نکنيد اين مساله شما را به عنوان فردي تنبل معرفي مي کند.

عملکردتان افت کرده است

اين که مشخص کنيم چه ميزان ورزش بيش از اندازه محسوب مي شود، دشوار است، اما يکي از نشانه هاي مشخص آن افت عملکرد بدن در نظر گرفته مي شود. اگر احساس مي کنيد همانند گذشته نمي توانيد بدويد، وزنه ها سنگين‌تر از گذشته به نظر مي رسند، يا استقامت بدنتان کمتر از حد معمول است، به احتمال زياد بيش از اندازه ورزش مي کنيد. عدم اختصاص زمان کافي براي ريکاوري موجب تغيير سطوح هورموني مي شود که مي تواند تحليل عضلات را به همراه داشته باشد. اين شرايط کارکرد عضلات را تحت تاثير قرار مي دهد و عملکرد جسماني شما را کاهش مي دهد و حتي خطر آسيب ديدگي را افزايش مي دهد.

همواره خسته هستيد

تمرينات ورزشي مي توانند به طور موقت موجب خستگي شما شوند، اما به عنوان يک قاعده، ورزش کردن بايد انرژي بيشتري به شما در طول روز ببخشد. اگر به جاي احساس انرژي همواره خسته و بي حوصله هستيد، شايد بهتر باشد مدت زماني که به ورزش کردن اختصاص مي دهيد را کاهش دهيد.

درد عضلاني شديد داريد

دردي که براي چند روز باقي مي ماند يکي از نشانگرهاي ورزش سخت و بيش از اندازه است. در شرايطي که برخي دردهاي عضلاني پس از انجام تمرينات عادي هستند، تجريه درد شديد عضلاني (به عنوان مثال، تا حدي که قادر به صاف کردن دست خود نيستيد) مي تواند نشانه اي از انجام ورزش بيش از اندازه باشد.

سيستم ايمني شما ضعيف شده است

آيا با آبريزش بيني يا عطسه هاي پياپي مواجه شده ايد؟ انجام بيش از اندازه تمرينات ورزشي مي تواند مقصر باشد. اگر بيش از حد معمول تحت تاثير شرايط آب و هوايي قرار مي گيريد، اين مي تواند نشانه اي از ورزش کردن بيش از اندازه باشد. اگرچه مطالعات نشان داده اند که ورزش متعادل مي تواند با تغييرات مثبت در سيستم ايمني بدن مرتبط باشد، شواهدي نيز وجود دارند که ورزش بيش از اندازه را با تضعيف سيستم ايمني پيوند داده اند.

به خوبي نمي خوابيد

در شرايطي که ورزش منظم و به اندازه مي تواند خواب خوب شبانه را بهبود ببخشد، ورزش بيش از اندازه اثري متضاد بر کيفيت و ميزان خواب دارد. ورزش بيش از اندازه محرک يک واکنش استرسي در بدن است و سطوح هورمون هايي مانند کورتيزول و آدرنالين افزايش مي يابند. اين شرايط مي تواند بر چرخه هاي خواب-بيداري تاثيرگذار باشد و با بيدار نگه داشتن ما در طول شب کيفيت خواب را تحت تاثير قرار دهد.

گرسنه نمي شويد

از دست دادن اشتها يکي از نشانه هاي اساسي ورزش بيش از اندازه است. ورزش کردن مي تواند احساس گرسنگي را کاهش دهد زيرا سطوح هورمون گرلين که مسئوليت تحريک اشتها را بر عهده دارد، کاهش مي يابد و سطوح پپتيد YY، هورموني که مسئول سرکوب آن است را افزايش مي دهد.

از نظر عاطفي حساس شده ايد

اگر احساسات شما نسبت به گذشته تغيير کرده اند – به عنوان مثال اضطراب افزايش يافته، تمرکز کاهش يافته، تحريک پذيري افزايش يافته، و عزت نفس کاهش يافته – شايد بهتر باشد در رژيم ورزشي خود تغييري ايجاد کنيد. اگرچه فعاليت جسماني مي تواند سرگرم کننده و لذت بخش باشد، ورزش بيش از اندازه مي تواند به فرسودگي رواني منجر شود و زمينه ساز شکل گيري مشکل انگيزشي و نارضايتي از ورزش شود. در حقيقت، تغيير در خلق و خو مي تواند از نخستين نشانه هاي ورزش بيش از اندازه باشد، پيش از آن که بسياري از نشانه هاي جسماني پديدار شوند.

دوستان و اعضاي خانواده نگران شما شده اند

اگر اعضاي خانواده، دوستان و همکارانتان به طور مداوم به شما مي گويند که بيش از اندازه ورزش مي کنيد، ممکن است حق با آنها باشد. ورزش کردن نبايد بر روابط دوستانه و زندگي اجتماعي شما تاثير منفي داشته باشد و اگر از ملاقات با افرادي که به شما اهميت مي دهند براي حضور در باشگاه صرف نظر مي کنيد، شايد زمان آن فرا رسيده باشد تا تعادل را بار ديگر به زندگي خود باز گردانيد.




منبع: entekhab.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت