آخرین اخبار

چرا هميشه سردمه تازه هاي سلامت

چرا هميشه سردمه

  بزرگنمايي:

چه خبر -

در اينجا توجه شما را به ترجمه مقاله اي که در سايت ياهو yahoo.comyahoo.com در مورد دلايل احساس هميشگي سرما، درج شده جلب مي کنيم، دکتر هولي فيليپس، مشاور پزشکي و نويسنده‌ي کتاب «خلاصي از خستگي»، مي‌گويد که، به طور کلي خانم‌ها بيشتر از آقايان احساس سرما مي‌کنند چون فيزيولوژي بدن‌شان اين گونه است و شرايط خاص ديگري هم وجود دارد که باعث مي‌شود بيشتر احساس سرما کنند.

چرا هميشه احساس سرما مي کنيم و يا به قولي سردمان است

بياييد يک فهرست 10تايي از دلايل احساس سرما را با هم مرور کنيم تا ببينيم اشکال کار کجاست و چرا هميشه احساس سرما مي‌کنيد.

1. خيلي لاغر هستيد

skinny.jpgskinny.jpg

اگر وزن‌تان خيلي کم است و شاخص bmi‌تان (bmi شاخصي است که ميزان چربي بدن را با توجه به وزن و قدتان مي‌سنجد) کمتر از 18.5 است، به چند دليل احساس سرما مي‌کنيد. اول اينکه بنا به گفته‌ي دکتر مَگي مون که متخصص تغذيه است، وقتي خيلي لاغر باشيد، بدن‌تان چربي‌ کافي ندارد تا بتواند از شما در برابر سرما محافظت کند. به علاوه اگر براي نگه‌داشتن اين اندام و وزن کم، رژيم غذايي سفت و سختي را رعايت مي‌کنيد، حتما مقدار کالري مصرفي‌تان را خيلي کم کرده‌ايد و خيلي کم غذا مي‌خوريد. کمبود کالري روي متابوليسم بدن تأثير مي‌گذارد و به اين ترتيب بدن‌تان نمي‌تواند گرماي کافي توليد کند. اگر چند گرم وزن اضافه کنيد آسمان به زمين نمي‌رسد، پس غذاهاي سالم و مقوي که حاوي مقدار زيادي پروتئين، چربي و کربوهيدرات‌هاي پيچيده هستند را هم در رژيم غذايي‌تان جا بدهيد.

2. غده‌ي تيروئيدتان به درستي کار نمي‌کند

thyroid-symptoms.jpgthyroid-symptoms.jpg

احساس سرما - اختلال در عملکرد غده‌ي تيروئيد

تيروئيد يک غده‌ي پروانه‌اي شکل است که در گردن قرار دارد، اگر غده تيروييد منظم کار نکند هزار و يک مشکل به وجود مي‌آورد که احساس سرما هم يکي از آنهاست. دکتر فيليپس مي‌گويد: «احساس هميشگي سرما نشانه‌ي کم‌کاري تيروئيد است. يعني غده‌ي تيروئيد‌تان به اندازه‌ي کافي هورمون تيروئيد ترشح نمي‌کند.» وقتي سطح هورمون تيروئيد تنظيم نباشد، متابوليسم‌تان کند مي‌شود و موتور بدن‌تان نمي‌تواند به اندازه‌ي کافي گرما توليد کند. خستگي، کم‌پشتي مو و خشکي پوست از ديگر نشانه‌هاي کم‌کاري تيروئيد هستند.

متأسفانه آمار کم‌کاري تيروئيد در ايران 4 برابر آمار جهاني است. اگر فکر مي‌کنيد کم‌کاري تيروئيد داريد با پزشک‌تان مشورت کنيد. او براي‌تان آزمايش خون مي‌نويسد و اگر کم‌کاري تيروئيد داشتيد، به شما کمک مي‌کند تا با روش‌هاي علمي و پزشکي مشکل‌تان را حل کنيد.

3. کمبود آهن داريد

iron-rich-foods.jpgiron-rich-foods.jpg

احساس سرما - کمبود آهن

کمبود آهن يکي از دلايل اصلي احساس سرماي مزمن است. چرا؟ دکتر فيليپس مي‌گويد که آهن يک ماده‌ي معدني خيلي مهم و حياتي است که به گلبول‌هاي قرمز خون کمک مي‌کند اکسيژن را در بدن‌تان جابه‌جا کنند. وقتي کمبود آهن داريد گلبول‌هاي قرمز خون نمي‌توانند به درستي کارشان را انجام بدهند و به همين خاطر سردتان مي‌شود.

دکتر مون مي‌گويد: «اگر کمبود آهن داشته باشيد غده‌ي تيروئيدتان به خوبي کار نمي‌کند، به کم‌کاري تيروئيد مبتلا مي‌شويد و در نتيجه هميشه احساس سرما مي‌کنيد. مکمل‌هاي آهن مي‌توانند خيلي مؤثر باشند اما بهترين روش براي بالا بردن سطح آهن خون مصرف غذاهاي سالم مثل گوشت، تخم مرغ، اسفناج و غذاهاي دريايي است.»

4. جريان خون در بدن‌تان ضعيف است

blood-clot-artery.jpgblood-clot-artery.jpg

دکتر ماگاريتا رور، متخصص بيماري‌هاي داخلي مي‌گويد: «اگر گردش خون در بدن‌تان مشکل داشته باشد و خون به نقاط انتهايي بدن‌تان نرسد دست و پايتان هميشه مثل يک تکه يخ، سرد مي‌شود اما دماي بقيه‌ي اجزاي بدن‌تان متعادل است. بيماري‌هاي قلبي-عروقي مي‌توانند يکي از دلايل مشکلات گردش خون باشند. گردش خون ضعيف نشان مي‌دهد که قلب‌تان خون را به خوبي پمپاژ نمي‌کند يا اينکه يک گرفتگي در مسير رگ‌هايتان وجود دارد که نمي‌گذارد خون به دست و پايتان برسد.»

دکتر فيليپس هم مي‌گويد: «سيگار کشيدن مي‌تواند باعث اختلال در گردش خون شود چون دود سيگار رگ‌ها را مسدود مي‌کند.»

دکتر رور اعتقاد دارد که احتمال ديگري که وجود دارد، بيماري‌اي به نام «رِينود» است که باعث مي‌شود وقتي احساس سرما مي‌کنيد، رگ‌هاي دست و پايتان خيلي سريع تنگ و باريک شوند. بيماري رينود با دارو درمان مي‌شود اما حتما بايد قبل از مصرف دارو با پزشک‌تان مشورت کنيد.

5. به اندازه‌ي کافي نمي‌خوابيد

insomnia.jpginsomnia.jpg

دکتر فيليپس مي‌گويد: «کمبود خواب مي‌تواند سيستم عصبي بدن‌تان را دچار مشکل کند و تنظيم يک سري مکانيسم‌هاي مغزي را که بر دماي بدن تأثير مي‌گذارند را به هم بزند.» هنوز کاملا مشخص نشده که چرا اين اتفاق مي‌افتد، اما مطالعات نشان مي‌دهد که اگر به اندازه‌ي کافي نخوابيد تنش‌هايي به بدن‌تان وارد مي‌شود که فعاليت «هيپوتالاموس» را کم مي‌کند. هيپوتالاموس يکي از اعضاي کنترلي مغز است که دماي بدن هم در آنجا تنظيم مي‌شود. تحقيقي که توسط مجله‌ي اروپايي فيزيولوژي کاربردي انجام شد اين قضيه را اثبات کرد. آنها افت دما در بدن 20 فرد بالغ که کمبود خواب داشتند را گزارش کردند. دکتر فيليپس مي‌گويد: «متابوليسم هم مي‌تواند يک دليل ديگر باشد. اگر شما يک شب نخوابيد متابوليسم بدن‌تان خيلي کند مي‌شود و در نتيجه گرماي کمتري توليد مي‌کند و گردش خون هم در بدن‌تان ضعيف‌تر مي‌شود.»

6. به اندازه‌ي کافي آب نمي‌نوشيد

drinking-water.jpgdrinking-water.jpg

احساس سرما - کمبود آب

دکتر مون مي‌گويد: «حدود 60 درصد بدن يک فرد بالغ از آب تشکيل شده است. آب به تنظيم دماي بدن خيلي کمک مي‌کند.» اگر به طور مداوم آب بنوشيد، اين مايع مي‌تواند گرما را در خود جذب کند و به مرور زمان آن را آزاد کند و با اين کار دماي بدن‌تان را متعادل نگه دارد. هر چقدر آب بدن‌تان کمتر باشد نسبت به تغييرات دما حساس‌تر مي‌شويد. آب از يک راه ديگر هم به گرم شدن بدن‌تان کمک مي‌کند. آب متابوليسم بدن‌تان را افزايش مي‌دهد و با بيشتر شدن متابوليسم گرماي بيشتري هم توليد مي‌شود. دکتر مون مي‌گويد که سعي کنيد روزانه حداقل 8 ليوان آب بنوشيد، مخصوصا قبل و بعد از ورزش.

7. ويتامين b12 بدن‌تان کم است

vitamin-b12-food.jpgvitamin-b12-food.jpg

احساس سرما - کمبود ويتامين b12

مواد مغذي که در فراورده‌هاي حيواني پيدا مي‌شوند نقش مهمي در جلوگيري از احساس سرما دارند. بدن انسان براي خون‌سازي به ويتامين b12 احتياج دارد. اين ويتامين اکسيژن را به نقاط مختلف بدن مي‌رساند. اگر به اندازه‌ي کافي از اين ويتامين مصرف نکنيد، ممکن است به کم‌خوني مبتلا شويد و به شدت احساس سرما کنيد. کمبود ويتامين b12 مي‌تواند به دليل يک رژيم غذايي نامناسب باشد. پس سعي کنيد از گوشت کم‌چرب ماهي و لبنيات بيشتر استفاده کنيد. اما گاهي اوقات کمبود اين ويتامين به خاطر مشکلاتي است که در فرايند جذب وجود دارد. اگر رژيم غذايي‌تان سرشار از ويتامين b12 است و با اين حال احساس سرما مي‌کنيد، حتما با پزشک‌تان صحبت کنيد تا براي‌تان آزمايشي بنويسد و سطح b12 بدن‌تان را بررسي کند.

8. خانم هستيد

feeling-cold.jpgfeeling-cold.jpg

هميشه با همسر يا همکارهاي مردتان سر تنظيم دماي اتاق مشکل داريد؟ بايد بدانيد که اين مسئله به جنسيت شما برمي‌گردد. دکتر رور مي‌گويد: «به طور کلي زن‌ها بهتر از مردها گرما را تحمل مي‌کنند.» بدن خانم‌ها طوري طراحي شده که جريان خون را بيشتر به قسمت‌هاي اصلي و حياتي مثل مغز و قلب برساند. در نتيجه خون کمتري به نواحي ديگر مثل انگشتان دست و پا مي‌رسد که باعث مي‌شود زن‌ها بيشتر از مردها احساس سرما کنند. پژوهش‌هايي که در دانشگاه يوتا (utah) انجام شد نشان داد که دماي مرکز بدن زن‌ها از مردها بيشتر است اما دماي دست‌هايشان به طور ميانگين 2/8 درجه کمتر است.

9. قند خون داريد

blood-sugar-test.jpgblood-sugar-test.jpg

احساس سرما - قند خون

دکتر رور مي‌گويد: «اگر قند خون‌تان را هميشه کنترل نکنيد، ممکن است به بيماري «نوروپاتي محيطي» مبتلا شويد. نوروپاتي محيطي يک حمله‌ي پايدار به سيستم عصبي است که روي دست‌ها و پاهايتان اثر مي‌گذارد. وقتي اين اتفاق ادامه پيدا کند، احساس کِرِختي و سستي مي‌کنيد و گاهي اوقات دست و پايتان درد مي‌گيرد و چون سيستم عصبي پيام‌هاي مربوط به دماي بدن را هم به مغز مي‌رساند ممکن است احساس سرما کنيد». نوروپاتي ديابتي رفته‌رفته رشد مي‌کند و ممکن است شما اصلا متوجه نشويد که به اين بيماري مبتلا هستيد. اگر ديابت يا نشانه‌هاي آن (احساس ادرار مکرر، خستگي و تشنگي زياد سه نشانه‌ي اصلي ديابت هستند) را داريد با پزشک‌تان صحبت کنيد.

10. عضله‌هايتان ضعيف هستند

skinny-man.jpgskinny-man.jpg

دکتر رور مي‌گويد: «عضله‌ها با توليد گرما، دماي بدن‌تان را تنظيم مي‌کنند.» پس کم بودن تراکم عضله‌ها باعث مي‌شود احساس سرما کنيد. همچنين تراکم بالاي عضله متابوليسم بدن‌تان را افزايش مي‌دهد و با احساس سرما مقابله مي‌کند. با وزنه زدن در باشگاه يا استفاده از دمبل مي‌توانيد عضله‌سازي کنيد. با اين کار موتور بدن‌تان روشن مي‌شود و مثل يک پتوي بزرگ شما را از درون گرم مي‌کند؛ پس نيازي نيست که هميشه يک لباس کلفت بپوشيد تا از سرما نلرزيد.



منبع: chetor.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم