آخرین اخبار

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟ تازه هاي سلامت

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - دانستني هايي در مورد مدفوع

توليد مدفوع يکي از روش هايي است که به دفع مواد زائد از بدن کمک مي کند. به طور کلي، ما حدود 128 گرم مدفوع در روز توليد مي کنيم. چيزي به عنوان عادي در زمينه دفع مدفوع وجود ندارد و يک فرد سالم ممکن است خيلي بيشتر يا کمتر از حد ميانگين در روز اين کار را انجام دهد.
مدفوع در هر نقطه از جهان وجود دارد و يکي از اجزا ضروري در چرخه زندگي محسوب شده و مي تواند به عنوان کود براي برخي ارگانيزم ها و غذا براي برخي ارگانيزم هاي ديگر عمل کند.
مدفوع حتي از مرزهاي جو کره زمين عبور کرده و وارد فضا نيز شده است. نيل آرمسترانگ، فضانورد آمريکايي، چهار کيسه مدفوع را در سطح ماه بر جاي گذاشت.
توليد و دفع مدفوع ضروري است زيرا به دفع مواد زائد از بدن ما کمک مي کند، اما اين تنها دليل اهميت آن محسوب نمي شود.

مدفوع چيست؟

مدفوع بقاياي غذايي است که باکتري ها در روده تخمير کرده و آنچه روده کوچک قادر به گوارش يا جذب آن نبوده است.
مدفوع بيشتر از آب تشکيل شده و ميزان آب موجود در آن مي تواند با توجه به برخي عوامل تغيير کند. با اين وجود، به طور ميانگين حدود 75 درصد مدفوع از آب تشکيل شده است.
دومين ماده مهم در مدفوع پس از آب، زيست توده باکتريايي - ارگانيزم هاي زنده و مرده - است. اين مي تواند 25 تا 54 درصد از وزن خشک مدفوع را تشکيل دهد.
باقيمانده شامل کربوهيدارت گوارش نشده، فيبر، پروتئين، چربي و سلول هاي اپيتليال مرده از ديواره هاي دستگاه گوارش مي شوند. البته، اگر به طور تصادفي چيزي غير خوراکي را قورت داده باشيد، ممکن است آن نيز دير يا زود در مدفوع شما پديدار شود.
همچنين، مدفوع حاوي مقادير اندک از محصولات زائد متابوليک است. به عنوان مثال، محصول حاصل از تجزيه سلول هاي قرمز خون و صفرا به نام استرکوبيلين مسئول رنگ قهوه اي مدفوع است.
با اين وجود، مدفوع مي تواند در رنگ هاي مختلف از قرمز تا سبز و غيره نيز ديده شود.

بيشتر بدانيد : رنگ مدفوع خبر ميدهد از سر درون

بهترين روش براي دفع مدفوع کدام است؟
توالت فرنگي

در کشورهاي غربي استفاده از توالت فرنگي و دفع مدفوع در حالت نشسته رايج است. اما در برخي نقاط جهان مانند آفريقا و آسيا دفع مدفوع در حالت چمباتمه رايج است. بنابر مطالعه اي که در سال 2013 منتشر شد، ممکن است روش دوم براي دفع مدفوع بهتر باشد.
در اين مطالعه که با حضور 28 شرکت کننده سالم انجام شد، از اين افراد خواسته شد تا از يک تايمر ديجيتال براي ثبت زمان مورد نياز براي کسب احساس رضايت از تخليه مدفوع در سه حالت مختلف استفاده کنند. اين سه حالت شامل نشستن روي توالت فرنگي استاندارد، توالتي با کاسه بسيار کم ارتفاع و در حالت چمباتمه مي شد.
در کنار زمان، پژوهشگران از شرکت کنندگان خواستند تا به شدت فشار لازم براي دفع مدفوع نيز توجه داشته باشند. ميزان تلاش فرد براي دفع مدفوع اهميت دارد زيرا فشار بيش از حد مي تواند موجب آسيب ديدن بافت هاي نرم شود.
اين شرايط مي تواند در نهايت به بروز مشکلاتي مانند هموروئيديا حتي سياهرگ هاي واريسي واژني منجر شود. فشار منظم ممکن است خطر رويدادهاي قلبي عروقي، مانند سکته مغزي را نيز افزايش دهد.
تمام 28 شرکت کننده در مطالعه سال 2013 کاهش چشمگير در زمان لازم براي احساس رضايت از تخليه مدفوع در حالت چمباتمه نسبت به حالت هاي نشسته ديگر را گزارش کردند. تمام شرکت کنندگان به اين نکته اشاره داشتند که دفع مدفوع در اين حالت آسان تر بوده است.
به گفته پژوهشگران، اين ممکن است به توضيح آمار کمتر ابتلا به هموروئيد، يبوست، فتق، و ديورتيکولوز کولي در کشورهاي کمتر توسعه يافته کمک کند.

بيشتر بدانيد : توالت فرنگي يا توالت ايراني ، کدام بهتر است؟

پيوند مدفوع

طي سال هاي گذشته، علاقه به باکتري هاي روده روند افزايشي را شاهد بوده است. اين ميکروب ها براي گوارش ضروري هستند و البته نقش مهمي در سلامت سيستم ايمني و ديگر بخش هاي بدن انسان ايفا مي کنند.
زماني که اين جامعه ميکروبي را از دست مي دهيم، سلامت ما تحت تاثير قرار مي گيرد. به عنوان مثال، افرادي که در بلند مدت آنتي بيوتيک مصرف مي کنند مي توانند به کوليتناشي از کلستريديوم ديفيسيل مبتلا شوند که يک بيماري گوارشي جدي است.
پزشکان ممکن است براي افرادي که عود بيماري را تجربه مي کنند و بيش از 65 سال سن دارند يا داراي يک بيماري مزمن هستند، پيوند مدفوع را پيشنهاد دهند. در اين روش، پزشک مدفوع يک اهداکننده سالم را در روده بزرگ بيمار وارد مي کند.
پيوند مدفوع از طريق کولونوسکوپي انجام مي شود. زماني که مدفوع اهدايي وارد روده بزرگ بيمار مي شود، باکتري هاي مفيد موجود در آن مي توانند در خانه جديد خود تکثير شوند.
در حال حاضر، پيوند مدفوع تنها براي درمان کلستريديوم ديفيسيل* Clostridium difficile مرتبط با اسهال استفاده مي شود، اما پژوهشگران در حال بررسي امکان استفاده از اين روش براي درمان بيماري هاي ديگر مانند کوليت، يبوست، سندرم روده تحريک پذير، بيماري ام‌اس و بيماري پارکينسونهستند.

*کلستريديوم ديفيسل Clostridium difficile :يک باکتري گونه از باکتري‌هاي گرم مثبت و اسپور دار است.يکي از علل عفونت‌هاي روده‌اي بيمارستاني است. سموم کلستريديوم ديفيسيل در مدفوع 15 تا 25 درصد از بيماران مبتلا به اسهال ناشي از آنتي بيوتيک و بيش از 95 درصد بيماران مبتلا به کوليت غشاء کاذب، يافت مي‌شود. بيش از 90 درصد از موارد عفونت به کلستريديوم ديفيسيل پس از درمان يا در حين درمان با آنتي بيوتيک رخ مي‌دهد. کليندامايسين، سفالوسپورين‌ها و پني سيلين‌ها بيشترين آنتي بيوتيک‌هاي مرتبط با عفونت به کلستريديوم ديفيسيل هستند، اما تقريباً همه داروهاي ضد ميکروب به جز آمينوگليکوزيدها موجب عفونت به کلستريديوم ديفيسيل مي‌شوند.

بيشتر بدانيد : ميوه اي براي بهبود کوليت!

بيشتر بدانيد : بيماري روده تحريك پذير چيست؟

بيشتر بدانيد : علت يبوست چيست؟+ درمان سريع يبوست با چند مکمل

بيشتر بدانيد : بيماري ام اس چيست؟ + علائم ام اس

مطالعه اي که در ژانويه 2019 منتشر شد، به درمان موفقيت آميز کوليت اولسراتيو، يکي از انواع بيماري روده دشوار براي درمان، با کمک اين روش اشاره داشت. به نظر مي رسد آينده پيوند مدفوع روشن است.

مقاومت آنتي بيوتيکي و مدفوع

اگرچه پيوند مدفوع مي تواند به برخي افراد در غلبه بر شرايط ناشي از استفاده بيش از حد آنتي بيوتيک ها کمک کند، اما مدفوع ممکن است در نگراني رو به رشد درباره مقاومت آنتي بيوتيکي نيز نقش داشته باشد.
ميلياردها انسان در سراسر جهان روزانه مقدار غير قابل تصوري از مدفوع را توليد مي کنند. رسيدگي ايمن به اين سطح از مواد زائد يک چالش مداوم است.
مطالعه اي جديد نشان داده است که پساب تصفيه خانه هاي فاضلاب، يکي از منابع مهم مقاومت باکتريايي و انتشار ژن هاي مقاوم در محيط زيست است.

بيشتر بدانيد : آنتي بيوتيک ها و حقايقي در مورد آنتي بيوتيک

چرا ديدن مدفوع منزجر کننده است؟

مشاهده مدفوع منزجر کننده است که البته دليل خوبي در پس آن قرار دارد. حفظ فاصله از مدفوع اهميت دارد زيرا اين احتمال وجود دارد که حاوي عفونت هاي باکتريايي، قارچي، و انگلي باشد. مغز به گونه اي تکامل يافته است که از بوي مدفوع نيز بيزار باشد.
واکنش منفي ما به مدفوع به نوعي ما را از بيماري محافظت مي کند. انزجار بخشي از سيستم ايمني رفتاري ما را شکل مي دهد. همانند سيستم ايمني جسماني، يک واکنش انزجاري به مدفوع از ما در برابر عوامل بيماري‌زا محافظت مي کند.
باکتري هاي مدفوع، به طور کلي نسبت به باکتري هايي که در جاهاي ديگر يافت مي شوند، انعطاف پذيرتر هستند. با توجه به توانايي بيشتر براي بقا در شرايط سخت خارج از بدن، آنها از فرصت بيشتري براي آلوده کردن انسان ها برخوردار هستند.

چرا مدفوع بوي بدي دارد؟

همان گونه که در بالا به آن اشاره شد، ناخوشايند بودن بوي مدفوع براي ما نيز در واقع يک اقدام محافظتي است. اما مدفوع داراي موادي است که موجب بوي زننده آن مي شوند.
با توجه به رژيم غذايي فرد و اين که چه چيزي در بدن وي جريان دارد، مدفوع مي تواند از فردي به فرد ديگر داراي بويي متفاوت باشد. با اين وجود، برخي مواد شيميايي در شکل گيري بوي مدفوع نقش دارند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

متيل سولفيدها - اين مواد شيميايي بخشي از رايحه برخي سبزيجات، مانند کلم را نيز تشکيل مي دهند.
ايندول - برخي گونه هاي باکتري اين ماده را توليد مي کنند. همچنين، اين ماده يکي از اجزا رايحه گل نيز است.
اسکاتول - اين محصولي است که از اسيد آمينه تريپتوفان سرچشمه مي گيرد. اسکاتول در رايحه گل ها، مانند شکوفه پرتقال نيز وجود دارد.
هيدروژن سولفيد - اين ترکيب بي رنگ، خورنده، سمي، قابل اشتعال و بوي تخم مرغ گنديده مي دهد.

برخي شرايط پزشکي مي توانند موجب افزايش بوي مدفوع شوند که از آن جمله مي توان به بيماري سلياک، بيماري کرون، کوليت اولسراتيو و فيبروز کيستيک اشاره کرد.

بيشتر بدانيد : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه مي گويد؟

بيشتر بدانيد : علت زرد شدن رنگ مدفوع چيست

بيشتر بدانيد : 9 دليل براي احساس درد هنگام مدفوع کردن در زنان

بيشتر بدانيد : ديده شدن خون در مدفوع چه علتي دارد و چطور درمان مي شود؟

بيشتر بدانيد : علائمي در مدفوع که خبر از بيمار بودن شما مي دهند

بيشتر بدانيد : علت سياه شدن رنگ مدفوع چيست؟


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم