آخرین اخبار

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟ تازه هاي سلامت

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بر هم خوردن تعادل بر اثر ابتلا به اين بيماري ها

مشکلات تعادل مي توانند به احساس سرگيجه، بي ثباتي، يا سبکي سر منجر شوند. اين احساسات مي توانند در حالات مختلف ايستاده، نشسته، يا خوابيده رخ دهند.
اگرچه تعادل بدن انسان با افزايش سن به تدريج افت مي کند، برخي بيماري ها و شرايط سلامت نيز وجود دارند که مي توانند تاثير منفي بر تعادل انسان داشته باشند زيرا سيستم هايي از بدن را تحت تاثير قرار مي دهند که به حفظ ثبات مطلوب کمک مي کنند. در ادامه با برخي از مهم‌ترين آنها بيشتر آشنا مي شويم.

ديابت

ديابت کنترل نشده مي تواند بر اندام هاي مختلف بدن تاثير گذار بوده و موجب مشکلات بينايي، عملکرد نامناسب کليه ها، آسيب عصبي، مشکلات دهان و دندان، و دشواري در حفظ تعادل شود. بي ثباتي معمولا در نتيجه ترکيبي از فقدان حواس، يا آسيب عصبي، و جريان خون ناکافي به قسمت پاييني پاها شکل مي گيرد. متاسفانه، ديابت کنترل نشده موجب آسيب شديد رگ هاي خوني و/يا عصبي مي شود که در نهايت به مشکلات شديد پا و قطع عضو منجر مي شود.

بيشتر بدانيد : اگر ديابت درمان نشود اين اتفاقات وحشتناک برايتان مي افتد!

مسائل مربوط به گوش داخلي
سرگيجه

دستگاه دهليزي، ساختار استخواني در گوش، مي تواند بر بينايي و تعادل انسان تاثيرگذار باشد. به گفته انجمن اختلالات دهليزي آمريکا، دستگاه دهليزي مسئول اطلاعات حسي مرتبط با حرکت، تعادل، و جهت يابي فضايي است. بر همين اساس، يک عفونت گوش ساده نيز مي تواند موجب سرگيجه شود.
شايع‌ترين مشکل گوش داخلي که بر تعادل تاثيرگذار است، سرگيجه وضعيتي حمله اي خوش خيم (BPPV) نام دارد و زماني رخ مي دهد که بلورهاي کلسيم در گوش داخلي که به کنترل تعادل کمک مي کنند از موقعيت عادي خود خارج شده و به هر قسمت ديگر گوش داخلي مي روند. به گفته کلينيک مايو، اين شايع‌ترين دليل سرگيجه در بزرگسالان است.

ميگرن

اگر از افرادي باشيد که به ميگرن مبتلا هستند، با دردي که به واسطه حساسيت شديد به به نور و صدا مي تواند موجب بيماري حرکت، مشکلات بينايي و اختلال در تعادل شود، آشنا هستيد. سرگيجه معمولا زماني رخ مي دهد که سيستم اطلاعات ديداري بدن در پردازش درست محرک هاي بيروني از طريق مغز که براي حفظ تعادل درست نياز است، ناتوان عمل مي کند.
نتايج پژوهشي که در نشريه Journal of Vestibular Research منتشر شد، نشان داد که سرگيجه مرتبط با ميگرن موجب اسپاسم، شل شدن رگ هاي خوني، و تغيير در جريان خون به سمت مغز مي شود. سرگيجه مرتبط با ميگرن به بخش هاي مسئول تعادل در مغز حمله مي کند که بي ثباتي را به همراه دارد.

بيشتر بدانيد : علائم ميگرن، قبل از شروع ميگرن اين علائم را تجربه مي کنيد

پا درد و بيماري هاي پا

يکي از دلايل آشکار مشکلات تعادل مي تواند يک سري از بيماري ها و شرايط مرتبط با پاها باشد. مشکلات پا از پينه و ميخچه تا انحراف انگشت شست پا و پا درد مي توانند تاثير منفي بر تعادل انسان داشته باشند.

فشار خون پايين
سرگيجه

افت فشار خون ارتواستاتيک زماني رخ مي دهد که جريان خون به مغز کاهش يافته و اين مي تواند موجب افت فشار خون شود. اين شرايط فشار خون در شريان ها را کاهش داده و مغز از دريافت خون سرشار از اکسيژن محروم مي شود. نتيجه اين شرايط سبکي سر، آگاهي فضايي مختل شده، سرگيجه و حتي غش، در صورت نشستن يا برخاستن خيلي سريع، است. به طور معمول، افرادي که داراي فشار خون کمتر از 90 روي 60 هستند، به عنوان افراد داراي فشار خون پايين در نظر گرفته مي شود.

بيشتر بدانيد : با فشار خون پايين چه کنم؟ نکات طلايي کنترل فشار خون پايين

بيماري ام‌اس

مولتيپل اسکلروزيس يا ام اس يک بيماري خودايمني است که کل سيستم عصبي، از جمله مغز و نخاع را تحت تاثير قرار مي دهد. اين بيماري به ميلين، پوشش محافظ اعصاب، حمله کرده و موجب التهاب و اغلب آسيب ديدگي ميلين مي شود.
ميلين مسئوليت انتقال تکانه ها از طريق الياف عصبي را بر عهده دارد و هر گونه آسيب ديدگي آن مي تواند اثر بزرگي را موجب شود. به طور خاص، هرگونه آسيب ديدگي مخچه، يکي از بخش هاي مهم مغز، مي تواند بر تعادل فرد اثرگذار بوده و به بي ثباتي يا ناتواني در کنترل اندام ها منجر شود. يکي از نخستين نشانه هاي بيماري ام‌اس از دست دادن تعادل يا بي حسي در يک سمت از بدن است.
در حال حاضر، درماني براي بيماري ام‌اس وجود ندارد، اما آگاهي درباره آن نسبت به گذشته بيشتر شده است زيرا افراد بسياري را تحت تاثير قرار مي دهد. پيشرفت هاي پزشکي نيز ما را هرچه بيشتر به يافتن راه حلي براي اين شرايط نزديک کرده است. تشخيص زودهنگام بيماري ام‌اس بهترين گزينه براي مديريت علائم آن محسوب مي شود.

بيشتر بدانيد : بيماري ام اس چيست؟ + علائم ام اس

برخي داروها
سرگيجه

در شرايطي که بيشتر داروها براي کمک به بهبود ما تجويز مي شوند، اما بسياري از آنها مي توانند داراي عوارض جانبي باشند که اثري منفي بر تعادل بدن مي گذارند. به عنوان مثال، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا به برخي از داروهاي آرام بخش، ضد افسردگي، آنتي هيستامين ها و فشار خون اشاره داشته است که با مشکلات بينايي، خواب آلودگي، سرگيجه، و آسيب ديدگي گوش داخلي (مرکز تعادل ما) مرتبط هستند.

بيماري هاي چشم

پيش‌تر اشاره شد که برخي شرايط مي توانند در بينايي ما مشکل ايجاد کرده و به بروز مشکلات تعادلي منجر شوند (به عنوان مثال، ديابت). با اين وجود، در صورت مختل شدن بينايي، چشم ها خود مي توانند دروازه اي براي سرگيجه و فقدان تعادل باشند. در صورت بروز مشکل در بينايي يا حتي تمرکز ممکن است به راحتي تعادل خود را از دست بدهيد.
گاهي اوقات راه حل به سادگي استفاده از عينکي جديد است، اما در موارد ديگر ممکن است مساله اي جدي‌تر، مانند بيماري چشم دليل اصلي بروز مشکل باشد. آزمايش سالانه چشم ها براي تشخيص و پيشگيري از مساله ساز شدن بيماري هايي مانند آب سياه و آب مرواريد توصيه شده است. در بيشتر موارد، تشخيص زودهنگام به درمان موفقيت آميز منتج مي شود.

آسيب عصبي

نوروپاتي محيطي يک آسيب عصبي است که در بيماران مبتلا به ديابت رايج بوده، اما مي تواند به واسطه عفونت، اعتياد به الکل، يا صدمات ديگر که موجب آسيب عصبي مي شوند نيز شکل بگيرد. زماني که اعصاب کنترل کننده حرکت يا ماهيچه ها تحت تاثير قرار مي گيرند، اين شرايط مي تواند به از دست رفتن هماهنگي يا تعادل منجر شود.
از ديگر نشانه هاي نوروپاتي محيطي مي توان به درد تيز، سرگيجه، ضعف ماهيچه اي، مشکلات معده، بي حسي در دست ها و پاها، تعريق بيش از حد، و حساسيت به لمس اشاره کرد. در شرايطي که آسيب عصبي تقريبا همواره برگشت ناپذير است، تشخيص زودهنگام مي تواند به درمان علائم کمک کند.

بيماري پارکينسون

مسائلي که در سيستم ايمني بدن ايجاد مي شوند مي توانند دليل اصلي بسياري از مشکلات تعادلي و وضع اندامي انسان باشند. به عنوان مثال، بيماري پارکينسون، بيماري ام‌اس، سکته مغزي، يا اختلالات مرتبط با آتاکسي (آتروفي سلول هاي مخچه مغز) اغلب با ناتواني در کنترل ماهيچه در پاها و دست ها همراه هستند که به از دست رفتن تعادل، دشواري در راه رفتن، و کاهش هماهنگي منجر مي شود.
بيماري پارکينسون اثر چشمگيري بر تعادل و هماهنگي انسان دارد زيرا ناحيه از مغز که وظيفه توليد دوپامين را بر عهده دارد، تحت تاثير قرار مي دهد. اين ماده امکان انجام حرکات روان و هماهنگي حرکات ماهيچه اي را فراهم مي کند. افراد مبتلا به بيماري پارکينسون مرگ تدريجي سلول هاي اين بخش از مغز را تجربه کرده و اين شرايط به کاهش سطوح دوپامين منجر مي شود. افت 60 تا 80 درصدي توليد دوپامين با آغاز علائم بيماري پارکينسون همراه است.

بيشتر بدانيد : بيماري پارکينسون چيست؟ 11 آوريل روز جهاني پارکينسون

تومور مغزي

مغز يکي از مهم‌ترين اندام ها در زمينه عملکرد بدن محسوب مي شود زيرا با سيستم عصبي مرکزي ما پيوند خورده است. بخش هايي مشخص از مغز مسئول حرکت و هماهنگي هستند، از اين رو، اگر يک تومور در اين بخش ها تشکيل شود مي تواند بر تعادل و سرگيجه اثرگذار باشد.

بيشتر بدانيد : 7 علامت تومور مغزي که بايد بشناسيد

سندرم رمزي هانت

علائم سندرم رمزي هانت (هرپس زوستر اتيکوس) شبيه به زونا بوده و شامل راش هاي پوستي، ضعف، افت شنوايي، و گوش درد مي شود. اين شرايط مي تواند بر اعصاب صورت، شنوايي و دهليزي در نزديکي يکي از گوش هاي شما اثرگذار باشد. سندرم رمزي هانت مي تواند اثر چشمگيري بر تعادل انسان داشته و موجب سرگيجه يا وزوز گوش شود.


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم