آخرین اخبار

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟ تازه هاي سلامت

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - شوينده هاي خطرناک مورد استفاده در خانه تکاني

تميز‌کردن خانه هم بدون استفاده از شوينده و ضدعفوني‌کننده انجام نمي‌شود؛ آن هم براي وسايل و مکان‌هايي که شايد يک‌بار در‌ سال تميز مي‌شوند. خب، حالا در اين شرايط لازم است بدانيم براي تميزکردن اين حجم از کثيفي و آلودگي از چه شوينده‌هايي استفاده کنيم تا کمترين ضرر را براي سلامتي‌مان داشته باشد، چرا که در همين ماه آخر سال، بسياري از بيماري‌هاي آلرژيک و حساسيت‌هاي پوستي به دليل استفاده بيش از حد از شوينده‌ها تحريک مي‌شود.
در بسياري از خانواده‌ها استفاده از سفيدکننده‌ها و پاک‌کننده‌ها بسيار رايج است، حالا يا به دليل وسواس‌ تميزي يا با هدف از ميان بردن آلودگي‌ها. اين شوينده‌ها و سفيدکننده‌ها توانايي بالايي براي تحريک چشم، پوست و دستگاه تنفسي دارند و گازهاي حاصل از آنها به راحتي قابل استنشاق است. تنفس همين گازها مي‌تواند منجر به وخامت ريه‌ها و زخم‌شدن مجاري تنفسي شود.

استفاده از کدام شوينده‌ها خطرناک است؟سفيدکننده‌ها
خانه تکاني

با اين‌که سفيدکننده‌ها يکي از رايج‌ترين محصولاتي‌اند که در دنيا براي تميز کردن استفاده مي‌شوند، اما در عين حال بشدت براي سلامتي خطر دارند. قرار گرفتن در معرض سفيدکننده‌ها براي مدت زمان طولاني مي‌تواند علاوه بر مسموميت‌هاي شديد، منجر به ايجاد آسم و ذات‌الريه، سوزش چشم، درد قفسه سينه و سوزش پوست شود، بنابراين اگر قرار است با سفيدکننده‌ها خانه را تميز کنيد، مراقب باشيد که ترتيبي دهيد تهويه کامل در آن محل برقرار باشد؛ پنجره را باز کنيد يا هواکش را به کار بيندازيد.

بوراکس

بوراکس پودري سفيدرنگ است که از کريستال‌هاي نرم بي‌رنگ تشکيل شده و به راحتي در آب حل مي‌شود. اين ترکيب، کاربردهاي زيادي دارد و جزو ترکيبات شوينده‌ها، مواد آرايشي و لعاب‌ها به شمار مي‌رود. بوراکس در محصولات متنوع لباسشويي و تميز‌کننده خانگي به کار مي‌رود. برخي مطالعات نشان داده که قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض اين ماده شيميايي منجر به کاهش باروري هم در مردان و هم در زنان مي‌شود.

خوشبوکننده‌ها

عطرهاي مصنوعي حاوي مواد محرک و آلرژن‌ها هستند و مشکلاتي از قبيل خس‌خس سينه، ديگر مشکلات تنفسي و سوزش پوست را همراه دارند. واکنش به اين نوع خوشبوکننده‌ها از فردي به فرد ديگر متفاوت است.

آمونياک

آمونياک شناخته‌شده‌ترين ماده براي پاک‌کردن پنجره‌ها و آينه است. آمونياک مهمترين ترکيب هيدروژنه ازت است و در طبيعت از تجزيه مواد آلي ازت‌دار به دست مي‌آيد. آمونياک گازي است بي‌رنگ، با مزه فوق‌العاده تند که اشک‌آور و خفه‌کننده است.
گاز آمونياک از هوا سبک‌تر است و به سهولت به مايع تبديل مي‌شود. آمونياک سبب تحريک دستگاه تنفسي، پوست و چشم مي‌شود و مواجهه با حجم زياد اين گاز براي بدن انسان بسيار خطرناک است، زيرا اين گاز با آسيب رساندن به شش‌ها مي‌تواند سبب مرگ فرد شود.

ترکيبات چهارتايي آمونيوم

اين ترکيبات مواد شيميايي هستند که پتانسيل تشديد آسم را در افراد مبتلا دارند و حتي باعث افزايش خطر ابتلا به آسم در افراد سالم مي‌شوند.

اتانول آمين

اين ماده به حالت مايع براي جذب گازهاي اسيدي خاصي به کار مي‌رود، معمولا هم ماده اوليه توليد شوينده‌ها، براق‌کننده‌ها، داروها و مواد ضدخوردگي و واسط شيميايي است. اين ماده در صورت تماس با چشم مي‌تواند سبب تحريک شديد با علايم مشخصه قرمزي، ورم و سوختگي شيميايي در چشم شود. مايع رقيق‌تر اين ماده مي‌تواند سبب آسيب قرنيه شود. در صدمات شديد نابينايي اتفاق مي‌افتد.

کافور

کافور يا Camphor که از روغن کاج به دست مي‌آيد، ضربان قلب را افزايش داده و اشتها را کم مي‌کند. ميزان زياد کافور مي‌تواند سيستم عصبي مرکزي را تحت‌تاثير خود قرار داده، بي‌حالي، گيجي، گرفتگي معده و استفراغ شديد ايجاد کند.

کلروفرم

که در پيوندهاي هيدروژني تمامي دستمال‌هاي کاغذي و ورق‌هاي خشک به کار مي‌رود، مي‌تواند به سرعت از طريق پوست وارد دهان و راه‌هاي هوايي شده و دپرسيون تنفسي و زخم‌هاي پوست و سوزش چشم به وجود آورد.

بنزيل استات

نوعي عطر يا خوشبو‌کننده پرمصرف در شوينده‌هاي بهداشتي است که سبب ايجاد سرطان لوزالمعده مي‌شود. از مضرات شوينده‌هاي شيميايي اين‌که قرار گرفتن در مجاورت اين ماده خواب‌آلودگي، گيجي، قرمزي چشم‌ها و خشکي پوست به همراه دارد. بخارات ناشي از بنزيل استات سوزش گلو و اختلالات تنفسي به وجود مي‌آورد.

به جاي مواد شيميايي از مواد طبيعي استفاده کنيد سرکه
خانه تکاني

سرکه سفيد يکي از بهترين ضدعفوني‌کننده‌ها براي تميز کردن خانه است. براي از بين بردن لکه‌ها و رسوب آب در جايي مثل حمام و سرويس بهداشتي، وسايل و شيرآلات مي‌توانيد به سادگي و تنها سرکه را روي قسمت‌هايي که قصد پاکسازي آن را داريد، اسپري کنيد. تنها نکته‌اي که مهم است در مورد استفاده از سرکه رعايت کنيد اين‌که وقتي سرکه را اسپري مي‌کنيد، اجازه دهيد کمي روي سطح‌ها باقي بماند، به دليل طبيعي بودن اين ماده نسبت به مواد شيميايي زمان اثربخشي کمي طولاني‌تر خواهد بود.
اگر مايل به درست کردن محلولي قوي‌تر براي از بين بردن لکه‌ها بوديد، مي‌توانيد دو قاشق غذاخوري آبليمو، يک‌چهارم فنجان سرکه، يک‌چهارم فنجان آب گرم و 2 قاشق غذاخوري ماده شوينده را با هم ترکيب کنيد و سپس به وسيله يک مسواک بر روي لکه‌ها بکشيد. براي از بين بردن لکه‌هاي رسوب آب از روي سر دوش حمام فقط کافي است مقداري سرکه داخل کيسه بريزيد، و به سردوش ببنديد به‌طوري که سردوش کاملا در سرکه غوطه ور شود، اجازه دهيد سرکه حدود يک شب تا صبح روي سردوش حمام بماند، سپس آن را شست‌وشو دهيد. با همين روش ساده، لکه‌ها پاک مي‌شوند.
نگران بوي بد سرکه نباشيد، چرا که پس از خشک شدن سطح‌ها، بوي آن هم از بين مي‌رود. از سرکه مي‌توانيد در پاکسازي و ضدعفوني ماشين ظرفشويي، انواع سبزيجات و لباس‌هاي داخل ماشين لباسشويي استفاده کنيد.
براي پاکسازي ماشين لباسشويي زماني که خالي از لباس است، دو فنجان سرکه ريخته و آن را روشن کنيد، اين کار را زماني که ماشين لباسشويي در مرحله آخر شست‌وشوي لباس‌ها قرار دارد مي‌توان انجام داد، با اين کار تمام صابون‌هاي اضافي از روي لباس‌ها از بين خواهد رفت. همچنين سرکه براي از بين بردن لکه‌هاي سرسخت، موثر عمل مي‌کند. از محلول سرکه و آب به صورت مساوي هم در پاکسازي سطح‌ها و کف شوها مي‌توان استفاده کرد.
از سرکه براي تميز کردن اتاق نشيمن هم مي‌توان استفاده کرد. براي اين کار، يک قاشق چاي‌خوري مايع شوينده و يک قاشق چاي‌خوري سرکه و کمي آب گرم را با هم مخلوط کنيد، البته به اين موضوع هم توجه داشته باشيد که فرش شما، تحت‌تأثير سرکه خراب نشود، اين را مي‌توان از روي توضيحات برچسب پشت فرش متوجه شد.
براي تميز کردن کف پوش، سطوح چوبي، درها و ديوارها هم مي‌توان از محلول آب و سرکه به يک اندازه استفاده کرد، بعد از پايان پاکسازي لازم است توسط يک پارچه خيس سرکه را از روي سطوح پاک کنيد.
همچنين سرکه در شست‌وشوي پنجره‌ها بسيار موثر عمل مي‌کند، براي اين‌کار ترکيبي مساوي از سرکه و آب داغ تهيه کنيد و توسط يک دستمال بدون پرز و نرم بر روي پنجره‌ها بکشيد. از ديگر موارد استفاده از سرکه، تميز کردن کف آشپزخانه است.
توجه داشته باشيد، براي استفاده از سرکه بايد محتاط باشيد و هميشه کمي از محلول رابر روي قسمت کوچکي از سطوح کشيده و در صورتي که مشکلي براي آنها ايجاد نشد کار را ادامه دهيد.

جوش شيرين

جوش شيرين يکي از موادي است که براي برطرف کردن بوي بد دهان استفاده مي‌شود که البته مي‌تواند جايگزين مواد شيميايي قوي و مضرات شوينده‌هاي شيميايي باشد. 3 قاشق غذاخوري جوش شيرين در ماشين لباسشويي ريخته تا بوي بد لباس‌ها کاملا برطرف شود. جوش شيرين را مي‌توان براي از بين بردن بوي بد مبلمان پارچه‌اي هم استفاده کرد.
به اين صورت که پودر جوش شيرين را روي سطح ريخته و با دست روي مبل کشيد. بعد از گذشت نيم‌ساعت مي‌توان جوش شيرين را با جارو برقي کشيد. براي پاک کردن لکه ماژيک يا مدادشمعي که معمولا بچه‌ها روي ديوار مي‌کشند، هم مي‌توان از خمير جوش شيرين استفاده کرد.
براي درست کردن خمير جوش شيرين، بايد جوش شيرين را با مقدار مساوي آب مخلوط کرد، خمير به دست آمده را روي لکه‌ها قرار دهيد تا خشک شوند. بعد با يک دستمال آنها را پاک کنيد. به اين موضوع دقت کنيد که جوش شيرين ممکن است رنگ ديوارهاي رنگي را خراب کند.

توپ خشک کن

توپ‌هاي خشک‌کن نه‌تنها فاقد مواد شيميايي مضر است بلکه چندين‌بار مي‌توان از آن استفاده کرد. اين توپ‌ها مي‌توانند رطوبت لباس را سريع‌تر جذب کرده و لباس‌ را خيلي سريع‌تر خشک ‌کند.

صابون مايع

براي تميز کردن مبل‌هاي چرمي به اندازه يک قاشق صابون مايع را در يک ليتر آب گرم حل کنيد. اسفنج را با آن خيس کنيد، روي مبل بکشيد و بعد با يک پارچه نرم آن را خشک کنيد. اين محلول مثل شامپو فرش عمل مي‌کند. هر سطحي را مي‌توان با محلول يک قاشق صابون مايع در يک ليتر آب پاک کرد. اسفنج را به اين محلول آغشته کنيد و سطح را با آن پاک کنيد. اگر سطح چرب يا زيادي کثيف است، به محلولي که درست کرده‌ايد، يک چهارم فنجان سرکه سفيد اضافه کنيد.

روغن و سرکه سفيد

براي پاک کردن کف پارکت، روغن نباتي را با يک پارچه تميز روي آن بماليد. بعد با يک پارچه که به محلول رقيق سرکه سفيد آغشته شده سطح را کاملا پاک کنيد.

نمک

براي تميز کردن گل‌هاي مصنوعي آنها را در يک کيسه پلاستيکي بگذاريد و کمي نمک در کيسه بريزيد. در کيسه را ببنديد و آن را چند بار به شدت تکان دهيد. نمک گرد و خاک را از بين خواهد برد. حالا مي‌توانيد گل‌ها را کاملا بتکانيد و در گلدان بگذاريد.

بيشتر بدانيد : خانه تکاني و تاثيرات آن بر سلامت

بيشتر بدانيد : خطر آسيب ريه بر اثر ترکيب مواد شوينده و پاک کننده در خانه تکاني

بيشتر بدانيد : هشدار درباره استفاده از مواد شوينده در خانه‌تكاني


منبع: shahrvand.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم